Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Nutrilett vs lavkalori(mat)

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-02-12, 11:49   #1
BPN
Juniormedlem
 
BPN sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 26
BPN er på en erverdig vei

Nutrilett vs lavkalori(mat)

Hei!

Jeg er klar over at dette er et lavkarbo forum, men jeg tenkte som så at det helt sikkert er veldig mange her som har prøvd andre dietter før de oppdaget lavkarbo. Håper det er greit at jeg spør om dette her.

Jeg er bare nyskjerrig, da jeg kjenner et par som går på nutrilett diett - Quick Weight Loss. Da spiser man 5 shaker for dagen i 3 uker, som en kickstart. Det jeg lurer på er om man går mer ned i vekt ved å spise disse 5 shakene for dagen, enn om man spiser normal mat med like lite kalorier?

En venninne av meg holder på med dette 3 ukers programmet da hun ikke gikk ned i vekt med lavkarbo på over 4 mnd. Hun har tenkt å gå over til lavkarbo igjen etter disse 3 ukene, men vil hun da gå opp i vekt når hun begynner å spise lavkarbo igjen?

BPN er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse? Svar med sitat
Gammel 03-02-12, 15:05   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Nutrilett vs lavkalori(mat)

Svaret er sannsynligvis ja. Nutrilett for en dag inneholder ca 800 kalorier (maks) om jeg husker riktig. Pulveret inneholder mye karbohydrater, og vekttap består av både muskelmasse og fettmasse fordi kroppen "sultes" ned i vekt.

Kroppen vil alltid strebe etter å opprettholde likevekt, derfor er det nok lettere og holde vekta om man går saktere ned i vekt vha mat, enn svært raskt vha pulver. Når man da begynner og spise mat igjen, bør hun være obs på at det vil kanskje komme på noen kilo de første ukene.

Nå sier du ingenting om hva slags lavkarbo venninna di har gått på tidligere, eller hva som sannsynligvis var årsaken til manglende vektnedgang. Er hun reelt overvektig og har utelukket alle "feil" i inntaket (som "sukkerfrie" drops, tyggis mm), og spist godt med mat, nok fett og nok protein - bør man se på energiinntaket. Kanskje spiste venninna di akkurat nok mat til at kroppen ikke trengte og ta av fettmassen, kanskje spiste hun altfor lite. Kanskje hadde hun spist veldig lavkalori (les fettfattig) en god stund før hun skiftet kosthold til lavkarbo, og da tar det ganske lang tid for kroppen og "stole på" at den kan slippe litt fett.

Når hun nå begynner og spise igjen, må hun være klar over at hun sannsynligvis vil få en ny runde med "abstinenser" - og at dette kan vare i et par uker. En slik quick-start kan også gjøre at det tar enda lengre tid og gå ned på lavkarbo, siden det er krevende for kroppen og snu om fra lavkarbo-høykarbo-lavkarbo jevnlig.

Jeg ville vært nøye med energiinntaket de første par ukene, holde seg til kanskje 13-1500 kalorier pr dag (avhengig av høyde og vekt og aktivitetsnivå), og så se hvordan kroppen trives. Holder hun sulten unna og har overskudd og energi etter 3-4 uker, spiser varierte grønnsaker og sørger for å få i seg nok næring til kroppen, kan hun fortsette med dette til oppnådd målvekt. Noen som spiser for lite på lavkarbo, øker kraftig på med fett i noen uker, og opplever at kroppen slipper kroppsfett, andre som spiser for mye til at kroppen trenger ta av egne reserver kan oppleve suksess om de reduserer inntaket.

Utålmodighet og altfor store forventninger som gjør at man hopper imellom de forskjellige slankekurene gjør at kroppen aldri får tid til å ordentlig bli vant med ETT kosthold. Den hadde kanskje kommet godt i gang med balansering av hormoner og andre kjemiske reaksjoner i kroppen etter 4 mnd på lavkarbo, og ble så kastet ut i sultekur med mye karbohydrater og lite fett.
Slanking og kostholdsendring bør gå over minst ett år - man må spille på lag med kroppen sin tenker jeg, og ikke motarbeide den (Snakker av egenerfaring, både nutrilett, cambridge, Grete R og libra er forsøkt - mange ganger - med både godt og dårlig resultat så dette er ingen pekefinger-tale, men et råd utifra egne erfaringer etter nå 2.5 år med lavkarbo som livsstil )

I tillegg synes jeg at venninna di bør vurdere om lavkarbo skal brukes som slankekur KUN (anbefales IKKE etter min mening), eller om det kan bli en livsstil som kan følges også etter at målvekt er nådd. Hvis hun ikke ønsker og spise lavkarbo "resten av livet", synes jeg heller hun skal holde seg til lavkaloriveien hele veien, feks vha Grete Roede, og evt bruke stabiliseringskursene der til å lære seg hva man spiser når vekta skal vedlikeholdes.

Sitat:

Jeg er bare nyskjerrig, da jeg kjenner et par som går på nutrilett diett - Quick Weight Loss. Da spiser man 5 shaker for dagen i 3 uker, som en kickstart. Det jeg lurer på er om man går mer ned i vekt ved å spise disse 5 shakene for dagen, enn om man spiser normal mat med like lite kalorier?

Dette blir helt feil fokus, du spør om man går ned MER i vekt på pulver enn på mat med rundt 800 kalorier pr dag? Som langvarig overvektig sier jeg dette fra hjertet - FOKUS bør være helse, ikke hastighet på vektnedgang. Et kosthold man er komfortabel med over tid, ikke sulting og tæring på muskelmasse. Jo mer travelt man har det med å gå ned i vekt - jo større sannsynlighet er det for at det enten skjærer seg underveis (man orker ikke rett og slett), eller man raser OPP i vekt etter at sultekuren er avsluttet. Ser man på MÅLET istedet for hastigheten på veien dit tror jeg man vinner mye og vil finne en metode og gjøre dette på som er sunnere, med større suksessrate OG som er mer komfortabel over tid

Det finnes ingen quick-fix. Ingen. Kun hardt målrettet arbeid over tid. Dessverre

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 03-02-12, 16:48   #3
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Nutrilett vs lavkalori(mat)

Du går ned mer med mat enn pulver ja. Nutrilett smaker dessuten herk og de selger sjokoladebarer med sukker i!! Dustefolk som lurer folk. man går ikkke ned ved å spise sukker, man får lyst på mer mat.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Nutrilett? Anos Generell diskusjon 4 18-05-11 00:12
Nutrilett bar Karbokarbo Dr Lindbergs 6 06-01-09 11:17
Nutrilett missnano Generell diskusjon 2 26-11-08 17:47
Potetgull fra Nutrilett Fungirl Ketolysekuren 5 27-07-08 20:57
Nutrilett goes low GI/Low Carb !! elian Lavkarbo generelt 15 01-02-05 13:36


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no