Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Kan man drikke kaffe på atkinsdietten?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-04-07, 09:59   #1
cecilie
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Buskerud
Innlegg: 5
cecilie er på en erverdig vei
Smile

Kan man drikke kaffe på atkinsdietten?

Mener jeg leste at man ikke skulle det?
Noen her som har gjort det og likevel gått ned??

cecilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 10:41   #2
Grethe B
Seniormedlem
 
Grethe B sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 52
Innlegg: 1.627
Grethe B er virkelig snillGrethe B er virkelig snillGrethe B er virkelig snillGrethe B er virkelig snillGrethe B er virkelig snill

Sv: Kan man drikke kaffe på atkinsdietten?

Det står skrevet i boka at man ikke skal drikke det, men det er vel myntet på at det er vanndrivende og at "overdrevent inntak av koffein kan føre til lavt blodsukker" som igjen kan føre til at du føler behov for noe søtt. Tror det er individuelt fra person til person, prøv deg frem du. Jeg nyter kaffen min og har ingen negativ effekt så langt i alle fall.

__________________
Hilsen meg.
Grethe B er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 10:52   #3
Valeriana
Medlem
 
Valeriana sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 253
Valeriana har en fantastisk aura rundt segValeriana har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kan man drikke kaffe på atkinsdietten?

Rent reoretisk kan kaffe påvirke blodsukkeret:

Koffein øker utskillelsen av adrenalin, det er det som gir den oppkvikkende effekten, og adrenalin fører til at blodsukkeret stiger, noe som igjen kan gi utskillelse av insulin. Insulinutskillelse sammen med et måltid med mye fett kan igjen føre til at fettet blir lagret på kroppen.

Men jeg tror denne effekten er ganske liten, og hvor mye dette har å si i praksis er jeg usikker på.

Valeriana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 12:25   #4
tbear
Medlem
 
tbear sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 75
Innlegg: 110
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Sv: Kan man drikke kaffe på atkinsdietten?

Jeg har ikke oppfattet Atkins dithen at han "forbyr " kaffe/koffein, men han er skeptisk til det ut fra at han mener det virker negativt for noen - noe tilsvarende hans syn på kunstige søtstoffer.

Personlig har jeg opplevd vektnedgang selv om jeg har drukket kaffe.

Men kaffekutt har for meg vært effektivt ift å hindre leggkramper - i perioder hvor jeg har vært plaget med det.

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 13:16   #5
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: Kan man drikke kaffe på atkinsdietten?

Det er forskjell fra person til person, jeg får blodsukkerstigning så det holder, andre kan drikke kaffe uten problemer. Det eneste du kan gjøre for å få svar på spørsmålet ditt er å prøve. Personlig så har jeg gått over til koffeinfri kaffe, der det ikke er mulig å få tak i koffeinfri så bruker jeg rikelig med fløte i kaffen for å dempe blodsukkerstigningen.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 14:13   #6
Charmtassen
Seniormedlem
 
Charmtassen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 63
Innlegg: 7.717
Charmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastisk

Sv: Kan man drikke kaffe på atkinsdietten?

Er ikke kjempe-innsatt i Atkins, men har jo lest litt. Mener å huske at det ikke "var lov" å drikke vanlig kaffe under induksjonen, og at det anbefales koffeinfri kaffe etter det.
Så det spørs vel litt på hvilken fase av Atkins du er i.

Jeg går på ketolysekuren og drikker kaffe hver dag, med fløte i. Har ikke merket spesielt at det går saktere nedover av den grunn. Men vi er alle forskjellige - så du får bare teste ut hva som passer deg.

Lykke til!

__________________
Sneglen kommer også frem!



Sist redigert av Charmtassen : 26-04-07 kl 14:13. Årsak: Skriveleif!
Charmtassen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 15:49   #7
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Kan man drikke kaffe på atkinsdietten?

Lag deg kaffi på vanlig måte, hiv en liten "stang" med hel kanel ned i kannen eller koppen og la stå litt før du drikker...
Da unngår du at blodsukkeret stiger! google det om dere tror jeg har feil

Dessuten er jeg tvilende til at koffein øker insulinnivået i blodet da koffein er bra for personer med diabetes 2.

Koffein frigjør fettsyrer til blodet OG det betyr at fettlagrene blir mindre...
Litt av grunnen til at det er vanndrivende kan dere lese om under ziggys artikkel om hvorfor det er så viktig med vann for å forbrenne fett.. Så tror jeg dere vil skjønne sammenhengen.
Kort og enkelt: Kroppen frigjør også vann når den frigjør fett, ergo vanndrivende. Og derfor bør du drikke mer vann når du drikker kaffi...

Takk for oppmerksomheten

__________________
Takk for oppmerksomheten
______________________
MrFree, thats me!
--
Sivilfilosofiskforsker
mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 15:51   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kan man drikke kaffe på atkinsdietten?

Opprinnelig lagt inn av mrfree, her.

Da unngår du at blodsukkeret stiger!

Jeg trodde koffein senket blodsukkeret? Derfor mange føler trang til noe søtt (sjokolade, kakaer) når man drikker det....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 15:57   #9
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Kan man drikke kaffe på atkinsdietten?

Det blir påstått her at koffein -> adrenalin -> økt insulin -> derfor lavere blodsukker...

Om kaffi fører til økt insulin i kroppen burde jeg vert DIGER og FEIT og ha diabetes for lenge siden....


Tull, tull, tull

Google it, - Les og lær

Takk for oppmerksomheten

__________________
Takk for oppmerksomheten
______________________
MrFree, thats me!
--
Sivilfilosofiskforsker
mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 16:03   #10
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Kan man drikke kaffe på atkinsdietten?

hentet fra : http://no.wikipedia.org/wiki/Insulin

Frisettingen av insulin hemmes kraftig av stresshormonet adrenalin.

Hentet fra : http://no.wikipedia.org/wiki/Insulin

Det er to grupper av motvirkende hormoner som påvirker blodsukkeret:

Økt blodsukker, men ikke økt insulin...

Økt blodsukker skjer sikkert pga frigjøring av energi fra lagrer i kroppen da den går litt på høggir pga koffeinen/adrenalinet...Det er da ugunstigt at den sender energien tilbake til fettlagrene...

Eller?

Takk for oppmerksomheten

__________________
Takk for oppmerksomheten
______________________
MrFree, thats me!
--
Sivilfilosofiskforsker
mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 19:05   #11
lokkebiff
Seniormedlem
 
lokkebiff sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 46
Innlegg: 10.266
lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Sv: Kan man drikke kaffe på atkinsdietten?

Interessant!!!

Da fortsetter jeg å drikke min kaffe med god samvittighet...

__________________
..lev livet carpe diem..


-35 kilo er jeg stolt av
Men jeg er enda stoltere over å ha holdt vekta i 5 år
lokkebiff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: streng Skaldeman Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 19:20   #12
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Kan man drikke kaffe på atkinsdietten?

Legger inn en NB!!

Høgt nivå av adrenalin fører til et høgre nivå av hormonet kortisol. Kortisol/kortison virker nedbrytende på kroppen og lagrene blir nullstilt ved en god natt søv eller to..

Husk derfor å drikke moderate mengder, og ikke bruk det som en erstatning for søvn!
Søvn er viktigt for kroppen og det du ber den om(bygge muskler, slanke deg, osv).



Takk for oppmerksomheten

__________________
Takk for oppmerksomheten
______________________
MrFree, thats me!
--
Sivilfilosofiskforsker
mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 21:01   #13
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Kan man drikke kaffe på atkinsdietten?

Tror kanskje folk reagerer litt ulikt på kaffe. Flere sier at noen tåler det, andre ikke.

Og jeg får altså lavt blodsukker av det. Jeg kan tåle inntil to kopper/krus om dagen, men jeg merker fort at jeg blir lav etter at jeg har drukket sterk kaffe. Jeg hadde altså reaktivt blodsukker før jeg begynte på lavkarbo.

Og MrFree: Det er ikke tull! Adrenalin påvirker insulinen direkte, altså uten at blodsukkeret blir høyt i utgangspunktet... Dermed blir blodsukkeret lavt.
Kanskje er dette noe av det som skiller folk med reaktivt blodsukker (unormale svingninger i blodsukkeret) fra dem med mer stabilt, eller høyt blodsukker. Det siste er bare min teori, men uansett: For meg, og mange andre, påvirker kaffe blodsukkeret ved å senke det.

Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 22:37   #14
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Kan man drikke kaffe på atkinsdietten?

Opprinnelig lagt inn av Manina, her.

Tror kanskje folk reagerer litt ulikt på kaffe. Flere sier at noen tåler det, andre ikke.

Og jeg får altså lavt blodsukker av det. Jeg kan tåle inntil to kopper/krus om dagen, men jeg merker fort at jeg blir lav etter at jeg har drukket sterk kaffe. Jeg hadde altså reaktivt blodsukker før jeg begynte på lavkarbo.

Og MrFree: Det er ikke tull! Adrenalin påvirker insulinen direkte, altså uten at blodsukkeret blir høyt i utgangspunktet... Dermed blir blodsukkeret lavt.
Kanskje er dette noe av det som skiller folk med reaktivt blodsukker (unormale svingninger i blodsukkeret) fra dem med mer stabilt, eller høyt blodsukker. Det siste er bare min teori, men uansett: For meg, og mange andre, påvirker kaffe blodsukkeret ved å senke det.

Adrenalin hemmer frigjøring av insulin KRAFTIG pga at kroppen trenger energien tilgjengelig da den er på høggir...

At du kan oppleve lavere blodsukker er fordi kroppen har brukt opp den energien den hadde gjort tilgjengelig til deg i form av frigjøring av glucose og fettsyrer fra sine depot og ikke fordi den økte insulin produksjonen din.

Ser du omtaler "sterk" kaffi, prøv med "normal" kaffi, spis mat ilag med kaffien og jeg vil tro det endrer seg litt..


Kaffi skal ikke brukes som et substitutt for sult eller søvn!


Nå har ikke jeg full oversikt over syndromet reaktivt blodsukker, og er heller ikke en skolert spesialist... Men livets skole har vist meg side, på side, på side, på side med informasjon om kroppen og hvordan den fungerer og hva den reagerer på..

Jeg opplever selv å bli "lav" etter større mengder kaffi, noe som kommer seg etter en 15-30 min etter at jeg har fylt opp med mat i magen!!

Jeg gjentar meg selv:
Kaffi skal ikke brukes som et substitutt for sult eller søvn!
Kaffi skal ikke brukes som et substitutt for sult eller søvn!
Kaffi skal ikke brukes som et substitutt for sult eller søvn!

Og til slutt, konsluter med din lege dersom du tror kroppen din er unormal.

Takk for oppmerksomheten

__________________
Takk for oppmerksomheten
______________________
MrFree, thats me!
--
Sivilfilosofiskforsker
mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 23:43   #15
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Kan man drikke kaffe på atkinsdietten?

Opprinnelig lagt inn av mrfree, her.

Adrenalin hemmer frigjøring av insulin KRAFTIG pga at kroppen trenger energien tilgjengelig da den er på høggir...

At du kan oppleve lavere blodsukker er fordi kroppen har brukt opp den energien den hadde gjort tilgjengelig til deg i form av frigjøring av glucose og fettsyrer fra sine depot og ikke fordi den økte insulin produksjonen din.

Ser du omtaler "sterk" kaffi, prøv med "normal" kaffi, spis mat ilag med kaffien og jeg vil tro det endrer seg litt..


Kaffi skal ikke brukes som et substitutt for sult eller søvn!

Nå har ikke jeg full oversikt over syndromet reaktivt blodsukker, og er heller ikke en skolert spesialist... Men livets skole har vist meg side, på side, på side, på side med informasjon om kroppen og hvordan den fungerer og hva den reagerer på..

Jeg opplever selv å bli "lav" etter større mengder kaffi, noe som kommer seg etter en 15-30 min etter at jeg har fylt opp med mat i magen!!

Jeg gjentar meg selv:
Kaffi skal ikke brukes som et substitutt for sult eller søvn!
Kaffi skal ikke brukes som et substitutt for sult eller søvn!
Kaffi skal ikke brukes som et substitutt for sult eller søvn!

Og til slutt, konsluter med din lege dersom du tror kroppen din er unormal.

Takk for oppmerksomheten

Jada... Hvorfor tror du ikke at jeg ikke kjenner til dette selv? Uansett hva som er den egentlige årsaken til at en blir lav på blodsukkeret etter kaffe, noe du innrømmer selv å oppleve, så er effekten den samme.
Og du behøver slett ikke å gjenta budskapet ditt på den måten. Det virker så nedlatende.
Tror ikke legen bryr seg det døyt om det du...

Jeg påpekte effekten som svar på tråden her. Det behøver ikke å bety at jeg ikke selv har tatt konsekvensen av det!
Forsøk å ha litt respekt og tiltro til den du snakker med, blir litt hyggeligere her da.

Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 27-04-07, 00:01   #16
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Kan man drikke kaffe på atkinsdietten?

Opprinnelig lagt inn av Manina, her.

Jada... Hvorfor tror du ikke at jeg ikke kjenner til dette selv? Uansett hva som er den egentlige årsaken til at en blir lav på blodsukkeret etter kaffe, noe du innrømmer selv å oppleve, så er effekten den samme.
Og du behøver slett ikke å gjenta budskapet ditt på den måten. Det virker så nedlatende.
Tror ikke legen bryr seg det døyt om det du...

Jeg påpekte effekten som svar på tråden her. Det behøver ikke å bety at jeg ikke selv har tatt konsekvensen av det!
Forsøk å ha litt respekt og tiltro til den du snakker med, blir litt hyggeligere her da.



1. Om ikke legen din bryr seg om det bytt lege, enkelt og greitt.

2. Mine "råd" er myntet på personer som er pr definisjon, "normale".

3. Det var alldrig meningen å virke nedlatende, men for å poengtere viktigheten med det.

4. Jeg har både respekt og tiltro til alle på forumet her.

Jeg er selv i ketose nå og drikker gjerne 1-2 liter med kaffi pr dag, og opplever ikke noe spesielt med "blodsukkerfall" før kvelden hvor jeg føler meg "sliten" av og til. ( jeg har diagnosen; "normal" )

Koffein er et sterkt rusmiddel selv i små doser som 100-200mg og jeg vil ikke annbefale noen og drikke mer en 3 kopper "normal" kaffi pr dag.

Fakta er fakta, kom med refferanser på teoriene dine så skal jeg vær litt mer åpen rundt diskusjonen.

PS. Om jeg er gretten og du klager, så er det du som ikke respekterer meg...... hehe tenkte bare jeg måtte få med den for kverrulansen sin del:P

__________________
Takk for oppmerksomheten
______________________
MrFree, thats me!
--
Sivilfilosofiskforsker
mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-04-07, 09:40   #17
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Kan man drikke kaffe på atkinsdietten?

Jaja, mrfree, det er lov å være litt ydmyk selv om du er verdensmester. Jeg ville passet tonen litt. Det går fint an å diskutere uten å krangle.


Etter det jeg har skjønt er det ikke gjort så mange studier på umiddelbar reaksjon på koffein. Kaffe gir redusert insulinsensitivitet over kortere perioder, men bedre insulinsensitivitet over lengre tid, muligens på grunn av tilvenning til koffein og antioksidantaktivitet i kaffen.

På kort sikt øker altså blodsukkeret på grunn av økt adrenalin og hemmet funksjon av insulin. Dette vil jo da selvfølgelig gi blodsukkersvigninger.

Effects of Coffee Consumption on Fasting Blood Glucose and Insulin Concentrations
Her er det masse å lese, og mange interessante referanser å følge videre.

Bottom line er vel at kaffe kan føre til blodsukkersvigninger, men at effekten varierer fra person til person. Mange kan drikke kaffe uten at det påvirker diett og vekttap, mens andre blir satt helt ut. Jeg er i den andre kategorien som blir helt skjelven av kaffe, og ursulten etter én time.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 27-04-07, 09:50   #18
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: Kan man drikke kaffe på atkinsdietten?

fakta er fakta Fakta har vel svært ofte visst seg å være alt annet enn fakta.

Nå har jeg ikke lest linkene dine og kommer heller ikke til å gjøre det siden jeg baserer meg på hva koffein gjør med min kropp. For mye koffein. dvs. 2-3 kopper uten fløte og jeg blir urolig, rastløs og etter en stund iskald. Dette vil jeg gjerne unngå så jeg drikker heller koffeinfri kaffe. De som ikke har sånne problemer med kaffen, må da gjerne drikke så mye kaffe de vil. Man kan ikke lese seg til om man får problem eller ikke, man må prøve selv. Dvs. drikk så mye kaffe du vil så lenge du ikke merker noe negativt med det.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.

Sist redigert av Begod : 27-04-07 kl 11:27.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 27-04-07, 10:38   #19
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Kan man drikke kaffe på atkinsdietten?

Jeg har vel poengtert et par ganger nå at jeg "taler" for "normale" personer uten diagnoser på det ene og det andre.. Andre har jeg ikke grunnlag til å uttale meg så mye om..

Selvfølgeli er det slik som dere sier at mengden koffein fungerer ulikt på alle og at det kan vær greiest å følge egen bruksannvisning..

Norge er et av de mest kaffidrikkende landene i verden, og jeg tror 99% kan drikke kaffi uten noe særlige bivirkninger vist de bruker kaffi normalt i lag med mat..

Nå dreide imidlertid denne tråden seg om hvor vidt en kan drikke kaffi på
atkinsdiett og ut i fra det jeg har lært så er det ingen ting i veien for at man drikker kaffi så lenge en holder seg under normal konsum..

Det vil kun hjelpe kroppen å forbrenne energi mer effektivt..

VI må inngå et komprimiss her;

personer med ulike syndrom/diagnoser - Konsulter med lege og gjør egene erfaringer.
Personer med "normal" diagnos KAN drikke kaffi på Atkinsdietten - Er en ikke vandt med kaffi så hold drikkinken til måltidene(frokost, lunsh, middag), gjør seg opp egne vurderinger.

Det skader ivertfall ikke dietten, men pass på å få i seg nok vann slik som jeg poengterte lengre bak i tråden..

NB: Jeg beklager at dere sitter med det inntrykket av meg!

__________________
Takk for oppmerksomheten
______________________
MrFree, thats me!
--
Sivilfilosofiskforsker
mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-04-07, 10:52   #20
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Kan man drikke kaffe på atkinsdietten?

Opprinnelig lagt inn av mrfree, her.

Det skader ivertfall ikke dietten, men pass på å få i seg nok vann slik som jeg poengterte lengre bak i tråden.


Jeg ville vært litt forsiktig med å trekke den konklusjonen. Når det er klart at kaffen påvirker blodsukkernivå og insulinfølsomhet kan man godt være litt varsom. Ettersom nettopp blodsukkerkontroll og insulin er nøkkelen til en lavkarbodiett vil kaffen kunne ha negative konsekvenser for enkelte.

Dette sier jeg mest for å understreke at grønt lys på kaffedrikking ikke gjelder alle og enhver. De fleste kan allikevel drikke normale mengder kaffe uten problemer, men dette er altså noe man må finne ut på egen hånd.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 27-04-07, 11:07   #21
lokkebiff
Seniormedlem
 
lokkebiff sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 46
Innlegg: 10.266
lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Sv: Kan man drikke kaffe på atkinsdietten?

Opprinnelig lagt inn av mrfree, her.

personer med ulike syndrom/diagnoser - Konsulter med lege og gjør egene erfaringer.
Personer med "normal" diagnos KAN drikke kaffi på Atkinsdietten

En har da vel nødvendigvis ikke et syndrom eller en diagnose, dersom en reagerer på kaffen!!??

__________________
..lev livet carpe diem..


-35 kilo er jeg stolt av
Men jeg er enda stoltere over å ha holdt vekta i 5 år
lokkebiff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: streng Skaldeman Svar med sitat
Gammel 27-04-07, 11:27   #22
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei
Talking

Sv: Kan man drikke kaffe på atkinsdietten?

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Jeg ville vært litt forsiktig med å trekke den konklusjonen. Når det er klart at kaffen påvirker blodsukkernivå og insulinfølsomhet kan man godt være litt varsom. Ettersom nettopp blodsukkerkontroll og insulin er nøkkelen til en lavkarbodiett vil kaffen kunne ha negative konsekvenser for enkelte.

Dette sier jeg mest for å understreke at grønt lys på kaffedrikking ikke gjelder alle og enhver. De fleste kan allikevel drikke normale mengder kaffe uten problemer, men dette er altså noe man må finne ut på egen hånd.

At man blir mer følsom for insulin er nå en positiv ting uavhengig av dietttype, det er jo det motsette av diabetes!
Mindre isulin i blodet = mindre fettlagring......

At kroppen får høyere blodsukkerverdier skjer i form av at den frigjør(fettsyrer fra fettdepot) og glucose fra (lever) for å gi deg overskuddet du trenger når du har et høgre nivå av adrenalin, det er kroppens måte å overleve på under "stressede" perioder. Det er også litt av grunnen til at den samstundes produserer hormonet kortisol som vi godt kan kalle et "avfall" kroppen produserer etterhvert som den ikke får tiden til å hente inn igjen seg selv..

På Atkins lever kroppen på ketogener og ikke opplagret glucose, det vil derfor vær naturlig å tenke at man frigjør i hovedsak fettsyrer og meget lite glucose. Og siden kroppen ikke frigjør insulin er det også naturlig å tenke at kroppen har brukt opp energien når du blir "lav" igjen, og siden den tok energien fra "lagrene" blir du litt slapp da den ikke har mer på lager. Derfor sa jeg at man bør holde kaffien til måltider. Prøv å spis litt sukker når du blir lav og se hvor fort du blir høg igjen.

Vist det er slik at økt insulin følsomhet gjør at jeg ikke kan følge diettprinsippene her, da er jeg ikke så sikker på hvorvidt dette er noe for meg ivertfall. Det strider mot all logisk tenking for meg å si at dette er ugunstigt for "normale" personer uavhengig av diett..

Nå har kaffi andre bivirkninger en akkurat de vi diskuterer og det hadde kanskje vært mer aktuelt å diskutert de

Exs:
Uro
Angst
Hodepine
Nervøsitet
Søvnløshet
Hjerteklapp
Høy puls

Jeg er ENIG i at man skal prøve seg frem, og finne sitt akseptable nivå av koffein...

Dødlig dose ligger fra 3,5g til 10g hvor 500mg tilsvarer CA 1 liter "normal" kaffi. En kompis av meg tok en gang 1g med koffein og 4,5g guruanna.. SYK virkning og SYK fyr!

__________________
Takk for oppmerksomheten
______________________
MrFree, thats me!
--
Sivilfilosofiskforsker
mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-04-07, 11:32   #23
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Kan man drikke kaffe på atkinsdietten?

Opprinnelig lagt inn av lokkebiff, her.

En har da vel nødvendigvis ikke et syndrom eller en diagnose, dersom en reagerer på kaffen!!??

Diagnosen "koffein følsom"?
Diagnosen "koffein alergi"?
Diagnosen "reaktivt blodsukker"?
Diagnosen "høgt blodtrykk"?

Religion? Samt de byttet det ut med Effedrin te..

Kommer ikke på noen syndrom som gjør at en ikke kan drikke kaffi i farten..

Poenget mitt var vel at en helt normal og frisk person som har drukket kaffi en stund ikke reagerer noe spesielt på normale doser kaffi... Men kaffi må jo tilvennes så:P

__________________
Takk for oppmerksomheten
______________________
MrFree, thats me!
--
Sivilfilosofiskforsker
mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-04-07, 11:34   #24
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Kan man drikke kaffe på atkinsdietten?

Opprinnelig lagt inn av Cecilie

Kan man drikke kaffe på atkinsdietten?

For å svare på spørsmålet. Normalt, så er alle frarådet å drikke kaffe på Atkinsdietten. Atkins frarådet kaffe fordi majoriteten av hans pasienter (totalt 10.000+ og mange flere som har fulgt bøkene) fikk problemer relatert til kaffeinntak. Følger en Atkins, så kutter en ut kaffen, ihvertfall for en periode. Er en avhengig, og bare MÅ ha det, så må en finne en egentilpasset løsning på det, hvordan en reagerer på kaffe er personavhengig, så en kan være "heldig". Hvordan kaffen egentlig påvirker deg vet du ikke før du har vært tørrlagt noen uker.

Hvorfor kaffeinntak er problematisk eller ikke fins det mange teorier om, men Atkins konkluderte altså med å fraråde kaffeinntak i sine kostholdsanbefalinger.

Kaffe på Atkinsdietten: Nei, i utgangspunktet ikke.
Kaffe på egenkomponert diett: Du bestemmer, alt er lov.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 27-04-07, 11:39   #25
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: Kan man drikke kaffe på atkinsdietten?

Opprinnelig lagt inn av lokkebiff, her.

En har da vel nødvendigvis ikke et syndrom eller en diagnose, dersom en reagerer på kaffen!!??

Signerer den.

Vi ser ut til å stort sett være enige mrfree, men jeg deler nok ikke din tro på forskning og vitenskap. Vi har sett gang på gang at forskning "lyver" eller blir motbevisst i neste uke, så for meg så er egne erfaringer som teller. Jeg har mer eller mindre mistet trua på all forskning som gjelder kosthold, det koker ned til at mine valg blir tatt på grunnlag av mine erfaringer og hva jeg tror er best for meg.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett Ziggy Optimal Ernæring 139 16-11-13 11:33
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Kan jeg drikke denne teen? fint om noen kan svare. Iset Atkins kosthold 13 23-05-07 10:43
Tarmbesvær, ernæring og de nye kostfibre JEDI Lavkarbo generelt 0 02-06-06 11:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no