Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Sukkeravvenning ...

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-06-10, 18:01   #1
Superbolla
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 48
Innlegg: 24
Superbolla er på en erverdig vei

Sukkeravvenning ...

Har kuttet ut sukker og prøver å holde meg unna raske karbohydrater.. Har holdt på en uke nå, og jeg holder på å GÅ PÅ VEGGEN! Jeg føler meg utmattet, deppa og er såååå irritert! Hvor lenge varer det før det stabiliserer seg? Jeg har funnet ut at jeg har en sukkeravhengighet, så jeg er bare nødt til å gjøre dette, men det er hardt! Jeg klarer jo ikke å kosentrere meg om noen ting, orker ikke å lese, orker ikke å snakke.. Og det er værst om kvelden.. :/

Noen erfaringer?

Superbolla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman.. Svar med sitat
Gammel 27-06-10, 18:23   #2
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Sukkeravvenning... :oP

Hva spiser du ellers?
Det er de første to-tre ukene som er verst, når man skal kutte ut noe, etter min erfaring. Poenget er å ikke gi seg lov til noe av det du skal kutte ut i denne tida. Og helst ikke etterpå heller, selvfølgelig, når man er virkelig avhengig av noe. Jeg synes det er lettere å unngå sjokolade og kake i selskap nå, med lavkarbo, men om jeg likevel tar noe, så blir det mye vanskeligere å unngå det i mange dager etterpå.
Før jeg gikk på lavkarbo, så fant jeg ut at å unngå meieriprodukter og å spise kromtabletter hjalp veldig, for da forsvant sukkerhungeren helt av seg selv.

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 27-06-10, 18:25   #3
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Sukkeravvenning... :oP

Erfaring? Javisst

Har hatt sånn sukkersug at mat ikke stilnet det. Jeg kunne spise og spise men suget var fortsatt der. Det hjelper med fet mat for å si det sånn.

Personlig så tror jeg suget er mentalt og ikke fysisk. Og når man prøver å avvenne seg selv så tenker man naturlig nok enda mer på det, og dermed blir suget enda verre. Det finnes bare en måte å få det bort på, og det er å la være å spise det på en stund, og ja...det kan ta både 1 og 2 og 4 uker.

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 27-06-10, 19:11   #4
Trulte67
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 303
Trulte67 er på en erverdig vei

Sv: Sukkeravvenning... :oP

Jeg begynte med krom-tabletter noen uker før jeg sluttet med sukker, og det hjalp meg veldig, selv om jeg også var sur & tverr i perioder...

__________________



118 kg (grøss) i nov.2008. Ketolyse fra mai 2010, da 106,6 kg.
Trulte67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse,men øker på karboene i sommer! Svar med sitat
Gammel 27-06-10, 21:36   #5
Superbolla
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 48
Innlegg: 24
Superbolla er på en erverdig vei

Sv: Sukkeravvenning... :oP

Ja, tenkte jeg skulle kjøpe meg krom i morgen.. Er så mye jeg lurer på, og søker nettet.. Er jo så vanskelig å unngå sukker helt! De propper jo sukker og stivelse i masse mat! Men sånn jeg har forstått er ikke litt sukker i kjøpttpålegg og røykalaks så ille?

Prøver å variere litt da, spiser rugsprø, kjøtt, fisk, skalldyr, egg.. Har spist litt havregrøt, men er usikker på om jeg burde.. er litt ymse hva folk mener om det.. Pleier å putte en skje cocosa (kokosfett som gir kjempedigg smak i grøten), og masse kanel. Er veldig glad i bjørkesøt som har lav gi, men vet lissom ikke hvor mye jeg burde proppe i meg av den heller.. Og kaffe er kanskje heller ikke så bra?
Spiser brun ris eller fullkornspasta til middagene, med kjøtt og grønnsaker til.. Litt frukt, drikker grapefruktjuice og seff mye vann!

Vet ikke om jeg er inne på noe bra her, lurer på å få meg en time på fedonklinikken, bare synd det er så svindyrt! :P

Jeg må virkelig ta tak i sukkeret, jeg overspiser og sliter alt for mye med psyken og vekt til å la vær! :P
All hjelp taes i mot med takk!

Superbolla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman.. Svar med sitat
Gammel 27-06-10, 22:05   #6
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Sukkeravvenning... :oP

Opprinnelig lagt inn av Superbolla, her.

Ja, tenkte jeg skulle kjøpe meg krom i morgen.. Er så mye jeg lurer på, og søker nettet.. Er jo så vanskelig å unngå sukker helt! De propper jo sukker og stivelse i masse mat! Men sånn jeg har forstått er ikke litt sukker i kjøpttpålegg og røykalaks så ille?

Prøver å variere litt da, spiser rugsprø, kjøtt, fisk, skalldyr, egg.. Har spist litt havregrøt, men er usikker på om jeg burde.. er litt ymse hva folk mener om det.. Pleier å putte en skje cocosa (kokosfett som gir kjempedigg smak i grøten), og masse kanel. Er veldig glad i bjørkesøt som har lav gi, men vet lissom ikke hvor mye jeg burde proppe i meg av den heller.. Og kaffe er kanskje heller ikke så bra?
Spiser brun ris eller fullkornspasta til middagene, med kjøtt og grønnsaker til.. Litt frukt, drikker grapefruktjuice og seff mye vann!

Vet ikke om jeg er inne på noe bra her, lurer på å få meg en time på fedonklinikken, bare synd det er så svindyrt! :P

Jeg må virkelig ta tak i sukkeret, jeg overspiser og sliter alt for mye med psyken og vekt til å la vær! :P
All hjelp taes i mot med takk!

Jeg syns du er flink du. Om du vil spise havregrøten din må du nesten bestemme selv. Noen syns jo det er både godt, sunt og helsebringende, andre mener det motsatte. Personlig syns jeg det smaker sagflis

Bjørkesøt er xylitol, og det er ikke helt heldig å innta. Det beste for å få vekk søtsuget er også å ta bort slike søtstoffer som faktisk trigger søthunger. I tillegg er sukrin og stevia noe bedre som søtning.

Kaffe er faktisk ikke så ille. Det er når det blir overdrevet inntak av det at man kanskje bør vurdere å kutte litt . Men grapefruktjuicen bør du kanskje kutte litt av ettersom det også i denne er mye sukker som trigger søthunger.

Jeg vet ikke hvor mye overvekt du har og hva du egentlig vil ligge på med tanke på antall karbser. Men hvis målet er fedon går det greit med en frukt i ny og ned også. Det beste om du spiser frukt er hvis du i tilllegg spiser 2-3 nøtter ved siden av for da begrenser du insulinproduksjen og dermed fettlagringen som følge av blodsukkerstigningen når man spiser frukt. Fedon tillater frukt men sier da også dette med nøtter. Frukt er ett c-måltid som tilsier at du bare kan spise 1 om dagen av dette.

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 12:59   #7
Homer Simpson
Medlem
 
Homer Simpson sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
Innlegg: 387
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sukkeravvenning... :oP

Opprinnelig lagt inn av Superbolla, her.

Har kuttet ut sukker og prøver å holde meg unna raske karbohydrater.. Har holdt på en uke nå, og jeg holder på å GÅ PÅ VEGGEN! Jeg føler meg utmattet, deppa og er såååå irritert! Hvor lenge varer det før det stabiliserer seg? Jeg har funnet ut at jeg har en sukkeravhengighet, så jeg er bare nødt til å gjøre dette, men det er hardt! Jeg klarer jo ikke å kosentrere meg om noen ting, orker ikke å lese, orker ikke å snakke.. Og det er værst om kvelden.. :/

Noen erfaringer?

Når du får lyst på noe søtt, så spis heller noe fett. Stek en nakkekotelett eller lag en fet eggerøre f.eks

__________________


Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 21:49   #8
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Sukkeravvenning... :oP

Hold deg busy med å lese om lavkarbo... les det du kommer over på forumet, søk på nett, les artikler... etterhvert stilner suget og alle abstinensene - samtidig som du sitter med MASSE kunnskap til å fortsette på lavkarbo-veien

Finn deg ting du liker og som du kan spise - spis heller MER mat etter lavkarbo-regelen de første ukene - det kan hjelpe mot suget.

Jeg ville ha kuttet ALT søtt de første ukene - også frukt og juice. Jeg tror nemlig da at søtsuget forsvinner raskere

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 08:30   #9
Konkelimonke
Seniormedlem
 
Konkelimonke sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: hordaland
Innlegg: 503
Konkelimonke er ny på veien

Sv: Sukkeravvenning... :oP

Det er berre til å halda ut, rett og slett!
Det er noko HERK å venna seg av med sukker - been there, done that. Då eg dreiv på med å venna meg av, var eg sur, irritabel, følsom for ljos, vondt i hovudet og hadde SUG til alle døgnets tider. Men, det gjekk lettare og lettare for kvar dag, og vips - no treng eg ikkje LITT sukker ein gong! Smakar berre FYYYYYSJ! Hehe!

Hang in there - det går over!
Tvi tvi!

__________________
Mamma, og livsnytar!
Startvekt 2006: 90 kg Minstevekt (motivasjon og mål): 64,2kg, 26/8-10 BMI: 24,16
Startvekt 25.12.13 79,7kg
Jobbar med somarkroppen 2014!!!
Konkelimonke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eigendefinert lavkarbo ved amming! Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 11:31   #10
Leif
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 47
Leif er ny på veien

Sv: Sukkeravvenning ...

I boken sukkerbomben skriver Bitten Jonsson, som har drevet mye med sukkeravvenning, mange råd og praktiske tips. Såg den på bokkilden.no til kr 169. Boka er lettlest og praktisk lagt opp

Leif er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no