Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Er godt kjent med lavkarbo, men trenger tips ...

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-01-14, 13:44   #1
siw83
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 35
siw83 er ny på veien

Er godt kjent med lavkarbo, men trenger tips ...

Hei alle sammen.

Ser jeg først meldte meg inn her i 2007, så har vært innom her å kikket på oppskrifter innimellom i disse årene.
Jeg er godt kjent med lavkarbo kostholdet, vet hva jeg kan spise og ikke.
Startet med Atkins, og har lest mye om alle lavkarbo filosofier opp igjennom årene.

Jeg har ca 10 kg for mye som jeg gjerne vil ha av, men i tillegg så er jeg er karbojunkie (sukkeravhengig) så det holder..
Har de siste 2 ukene redusert sukker og karbohydrater fra kostholdet, men når helgen kommer og jeg kan "unne" meg litt godis så sprekker jeg så voldsomt at hele helgen ødelegger for hele uken jeg har spist sunt.
Jeg har telt kalorier frem til nå, og håpet at jeg kunne holde meg til dette siden jeg da har spist karbohydratene mine som jeg er så glad i
Men har funnet ut at jeg nå skal nullstille hele systemet mitt og få utjevnet blodsukkeret en gang for alle... Så bye bye til karboene.

Men har da funnet ut at jeg er nødt til å erstatte de på en eller annen måte.
Jeg har kjøpt en del matvarer på iherb som: mandelmel, johannesbrødkjernemel, fiberhusk,kokosmel og atkins barer.

Har planer om å lage lavkarbo knekkebrød og cc-lapper som jeg kan ha til frokost.
Trenger å lage noe enkelt og godt til kvelden så jeg tar vekk søt trangen da.
Hva anbefaler dere?
Og hva spiste dere som var karbojunkier selv i begynnelsen?

Har lyst til å holde ut lenger enn 3-4 uker denne gangen (har aldri klart det tidligere) Målet er å være i ketose til kiloene er borte og søtsuget borte, for så og sakte men sikkert introdusere litt sunne karber opp mot 100 g pr dag...

Setter pris på alle tips
Ha en god dag..

__________________
siw83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 15:52   #2
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Er godt kjent med lavkarbo,men trenger tips..

Siden du er så hekta er kanskje det beste å kutte tvert? Ikke lage noen form for erstatningsgodterier som i grunnen bare fortsetter å trigge sukkerhungeren, men spise ordentlig mat.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 18:01   #3
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Er godt kjent med lavkarbo,men trenger tips..

Det jeg brukte i starten var bær med litt kremfløte, evt. laget jeg sukkerfri gele av fun-light saft.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 18:58   #4
marit 29
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 15
marit 29 er på en erverdig vei

Sv: Er godt kjent med lavkarbo, men trenger tips..

Heisann! Du forteller i grunnen min historie, og jeg er selv sukkeravhengig. Har du lest noe av Bitten Jonsson, spesialist på området og tidligere sukkeravhengig. Hun har også noen gode foredrag på youtube. Jeg satt bare og nikket for meg selv første gang jeg så foredraget henne, og tenkte "Herregud. Det er jo MEG hun snakker om!"

Om du vil fortsette å "pine" deg selv, spis atkinsbarer og sukkerfri sjokolade. Men det holder liv i avhengigheten. Samme gjelder Pepsi Max o.l.

Dette sier jeg ikke for å være "slem", men jeg deler av min erfaring. Det søteste jeg kan unne meg uten å falle "utpå" er bær med pisket krem. (Ingen søtning i kremen, hverken ekte eller "falsk")
Ønsker deg riktig lykke til

__________________


marit 29 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sukkeravhengig Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 19:18   #5
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Er godt kjent med lavkarbo, men trenger tips..

Slutt med å "unne" deg noe godt i helgen! Du vet jo at det ikke funker. Og ikke kjør full ketolyse fra første stund, prøv heller å holde deg til f.eks. 50 gram noen uker og se hvordan det fungerer. Da trenger du ikke legge så voldsomt om i begynnelsen, og så kan du se etter noen uker om du skal stramme inn mer eller om du trives godt på dette nivået. Ned i vekt går du uansett. Finn et kosthold du trives med, og som du kan leve med resten av livet. Da har du roen, og vekttapet kan ta den tiden det ønsker. Du kommer i mål uansett, og sikkert før du hadde trodd;-)

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 20:41   #6
siw83
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 35
siw83 er ny på veien

Sv: Er godt kjent med lavkarbo, men trenger tips..

Jeg er så enig med dere alle.
Bør nok kutte tvert og glemme søte fristelser helt-skal prøve det!

Men det jeg er mest på jakt etter er bakst erstatninger...
Er dette jeg pleier savne mest.

Har funnet lavkarbo knekkebrød som får erstattet knekkebrød.
Og cc-lapper skal prøves i morgen, samt en hasselnøtt grøt.

Er veldig glad i havregrøt,knekkebrød,muffins,brød, rundstykker osv.....
Så er helst dette jeg føler jeg må finne gode og enkle erstatninger til for å klare å holde meg unna sukker.

Tips til gode og enkle oppskrifter?
Leser meg igjennom oppskriftene her, men er jo så mange....

Takk for svar alle

__________________
siw83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 21:42   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Er godt kjent med lavkarbo, men trenger tips..

Kutt ALLE erstatninger, inkl bakverkene. Bruke heller energien på å lage ordentlig mat, kjøtt, egg, grønnsaker. Ren mat!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-01-14, 09:28   #8
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Er godt kjent med lavkarbo, men trenger tips ...

Jeg forstår godt at du er ute etter erstatningsprodukter, jeg tror mange har vært gjennom den fasen, spesielt i omleggingen av kostholdet og jeg er en av de. Noen klarer å legge fra seg alle erstatninger og gå over på et "rent" kosthold med en gang, andre ikke. Det er lett og si at man skal bare kutte alt for en som har holdt på med dette i mange år og kanskje har "glemt" hvor vanskelig det kan være?

Jeg er av den oppfatningen at dersom du trenger erstatningsprodukter i begynnelsen for å klare å leve lavkarbo så gjør det (ikke alle klarer å kutte alt fra dag en), men ikke bruk det som måltider. Heller det enn å sitte i karbohelvetet og bare bli dårligere og kanskje større også.

Etterhvert som du klarer å legge om kostholdet og blir fri fra karbohydrattrangen, prøv å bevisstgjøre deg på at erstatninger som diverse bakverk, barer, sukkerfri sjokolade osv er SNOP og kun skal benyttes i små mengder og ikke som mat. F.eks lørdagsgodt og ikke "hver-eneste-dag-flere-ganger-til-dagen-godt".

La det være sagt at vist erstatninger som f.eks pepsi max, sukkerfri bakst m.m. gjør at du sprekker på sukker og annen høykarbomat, ja da bør du absolutt prøve å bare kutte alt søtt. Jeg har ikke det problemet, og kan fint ha stevia i teen og drikke pepsi max uten å måtte ha noe mer. Dette ligger selvsagt i hodet og man må jobbe like mye med pysken og seg selv her som noe annet.

Et annet tips er å prøve å fokuserer på alt det gode du faktisk kan spise på et lavkarbokosthold fremfor alt det du ikke kan spise (brød, pasta, ris m.m.). Selv merket jeg at det var mye lettere å fokusere på alt den gode maten på lavkarbo enn det var på f.eks Grete Rode, for der er det så mye snakk om denne nei-maten. Det er ikke lett men prøv

En annen ting er at erstatninger aldri vil bli det samme på lavkarbo og spesielt bakst (synes jeg da) og det kan være en skuffelse for mange og som igjen gjør det letter å sprekke for man vil ha brød, kaker, sukker og pasta. Jeg var selv helt overbevist om at jeg ikke kunne leve uten bakst, ris, pasta m.m. og måtte jobbe mye med meg selv i begynnelsen for å klare det. Men jeg klarte en lang periode uten en eneste form for fristelse eller sprekk (ca 3 mnd) og da opplevde jeg at brød og sukker ikke smakte så godt lengre og nå er det ingen fristelse lengre.

Jeg vet det ikke er lett og man må jobbe mye med seg selv, men stå på og prøv. Ikke minst bruk dette forumet for det det er verdt for hjelp, støtte, inspirasjon og oppskrifter. En annen ting kan være og investere i en av de mange lavkarbobøkene hvor det finnes ukemenyer og følge det slavisk til og begynne med for å få en god start.

Lykke til, jeg heier på deg

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 21-01-14, 11:00   #9
siw83
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 35
siw83 er ny på veien

Sv: Er godt kjent med lavkarbo, men trenger tips ...

Takk for godt og oppmuntrende svar Lillemy71

Jeg er enig at jeg må snu tankegangen min ja...
"Jeg er en karbojunkie" er det som spiller i hodet mitt hele tiden, jeg må nok endre min indre stemme

Jeg spiser nå omeletter til frokost og i går hadde jeg cottage cheese med bær til lunch, ble så utrolig mett etter middagen som besto av kyllingfilet, blomkål-og brokkoli mos og brokkoli, at jeg ikke spiste noe mer på kvelden! Det liker jeg...

Jeg skal nok klare å unngå bakst når det kommer til kaker og brød.

Men det er vel greit å spise knekkebrød og cc-lapper? Rimelig ren mat det??

Jeg orker ikke å spise varm mat og salat til alle måltider... Må ha kald påleggmat innimellom..... Noe enkelt.

__________________
siw83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-01-14, 11:44   #10
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Er godt kjent med lavkarbo, men trenger tips ...

Det der med påleggsmat er en vane som sitter langt inne. Ikke så lett å bli kvitt, med andre ord. Det første året lagde jeg mye erstatninger, som knekkebrød, lavkarbobrød, CC lapper m.m. Det smakte godt en stund, men så gikk jeg lei av det. Nå går det stort sett i egg, kjøtt fisk og grønnsaker. Erstatningsproduktene var en grei overgang for meg i alle fall, spis dem av hjertens lyst så lenge de faller i smak. Om det etter et par måneder viser seg at vekten ikke går ned, så kan du heller tenke på å kutte ut enkelte produkter da. Min erfaring er at etter et par år uten brød så smaker alt bakverk tavlesvamp, og man sitter der og lurer på hvorfor i all verden man en gang i tiden syntes at dette smakte godt??

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 21-01-14, 12:21   #11
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Er godt kjent med lavkarbo, men trenger tips ...

Disse er ok å ha pålegg på, uten å inneholde for mye erstatningsvarer: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29336

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-01-14, 12:24   #12
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Er godt kjent med lavkarbo, men trenger tips ...

Nå har det aldri vært mitt mål og gå ned i vekt med lavkarbo (lever ketogent fordi jeg har en irriterende diabetes type 1 og tåler ikke insulin), men jeg har hele tiden spist både lapper, boller, pannekaker, kaker og brød av lavkarbotype, og vært nøye med at karbohydratene i det enkelte måltid ikke skal overstige min grense på 5-6 karbohydrater.
Men når det er sagt, så TROR jeg at om du også skal ta hensyn til kalorimengden (jeg har spist ca 4000 kalorier, så jeg har mye og ta av), så er det vanskelig og få i seg nok grønnsaker om man samtidig spiser mye kosemat.
Det er opp til deg selv hvordan du vil gjøre det, men etter mitt vett er det mye bedre og finne en lavkarboretning man kan leve på resten av livet i stedet for og være kjempestreng med seg selv for deretter og sprekke etter kort tid og så hoppe tilbake til vanlig høykarbokost.
Jeg er så "heldig" at jeg har ikke noe valg, og derfor er det også mye lettere og holde et ketogent kosthold hele tiden.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 21-01-14, 14:05   #13
siw83
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 35
siw83 er ny på veien

Sv: Er godt kjent med lavkarbo, men trenger tips ...

Index: Ja det er nok vane, kan nok være som du sier at jeg ettervert ikke har behov for det. Men nå i begynnelsen trenger jeg noe erstatning for noe
Er enig at ren mat er det beste, men må få snudd tankegangen min. Nå tenker jeg litt på brødet,rundstykkene og sjokoladen jeg ikke får spist.
Men om jeg iallefall finner erstatning for noe av det så skal jeg nok klare meg til tankegangen er snudd.... Skal jobbe med den

Carisma: Takk for link! Den skal prøves

BenteR: Ja det er det jeg også tenker. De tidligere gangene som jeg har prøvd lavkarbo (Atkins) så har jeg raskt falt av for jeg har savnet noe enkelt å spise til pålegg som knekkebrød, brød osv.
Så for at jeg skal få lagt om kosten skikkelig denne gangen så vet jeg at jeg må finne enkelte gode erstatninger for noe av det slik at jeg klarer det denne gangen

Tusen takk for innspill

__________________
siw83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-01-14, 00:32   #14
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Er godt kjent med lavkarbo, men trenger tips ...

Sjekk denne bloggen. http://sjelemat.blogspot.no/2013/12/...-biscotti.htmlHer er det mye godt. Hun søter ikke mye så du kan enten tilsette mer eller la være. Det er bare barn som får lørdagsgodt så det er bra du slutter å tenke at du kan unne deg sukker i helgen. Sukker blir man avhengig av så det bør være helt forbudt å innta om du er glad i deg selv Det er så mange sukkererstatninger nå at det ikke er noe savn om man bare gjør det til en vane. Jo mer karbo du inntar jo mer vil du ha. men inntar du for lite vil du også ha mer. Så det gjelder å finne ditt antall gram du trives med. Noen trives på 10, andre 90, f.eks. Ja lag det du liker best. Bolleroppskrift finnes i henviste blogg. lykke til.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-01-14, 16:32   #15
siw83
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 35
siw83 er ny på veien

Sv: Er godt kjent med lavkarbo, men trenger tips ...

Takk for det Yrja

Det veldig bra denne gangen kjenner jeg. Tenker veldig lite på mat og sukker i det hele tatt faktisk. Det kan nok ha noe med tankegangen min å gjøre.
Tidligere har jeg vært besatt på å gå ned i vekt, jeg vil jo også det nå, men denne gangen er det å bli sukkerfri og få et stabilt blodsukker det viktigste.
Da vet jeg jo at vekten også vil komme etter

I dag lagde jeg meg en veldig god proteinpannekake.

1/2 skje proteinpulver fra PF ( 1/2 g karb og 9 g protein)
1 egg
2 ss cottage cheese
1 ss kruskakli
2 ts fiberhusk

Ble 1 stor og tykk pannekake som ble kjempe god og veldig mettende.

Hva mener dere om ingrediensene i denne?

__________________
siw83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-01-14, 17:27   #16
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Er godt kjent med lavkarbo, men trenger tips ...

Mye godt i den der....

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen som er kjent i Oslo? Trenger tips til gratisaktiviteter til utdrikningslag Tetra Generell diskusjon 3 04-01-14 12:16
Minikurs i lavkarbo / jentekveld(er). Trenger tips! Sprettball Generell diskusjon 9 06-09-11 19:38
Lyst på noe godt(trenger tips) angel82 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 06-11-10 14:19
Jeg trenger tips til oppstart av lavkarbo LouLou Spørsmål og svar 1 18-05-10 20:10
Helt ny på lavkarbo. trenger råd og tips kagh Lavkarbo generelt 8 25-04-10 15:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no