Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Disse D-vitaminene og mangel på slikt ...

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-04-13, 20:00   #1
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Disse D-vitaminene og mangel på slikt ...

Nå har jeg prøvd å lese om D-vitaminer her inne, og egentlig ble jeg ikke så veldig mye klokere enn det jeg var.

Saken er som følger:
jeg fikk påvist D-vitaminmangel for over ett år siden, og sjekker nivået med jevne mellomrom. I dag kom brevet med siste prøvesvar, og der står det
S-25-OH vitamin D total 22 nmol/l (referanseområde 37-131).

Jaja, så var det lavt nok engang (varierer som regel mellom 20 og 30, høyeste måling var på rett over 40). Jeg spiser da disse vanlige D-vitaminene kjøpt på apoteket. Har ikke boksen her akkurat nå, men mener det er 10mikrogram styrke. Disse har jeg fått beskjed om å spise 4 av daglig, og det har jeg vel gjort i et halvt års tid.

Hvordan i alle dager skal jeg få skikk på dette vitaminnivået mitt? Finnes det noe smart å gjøre som jeg ikke har tenkt på alt? Spiser jo smør, fet fisk og slikt. Jeg bor i Nord-Norge, så jeg tør ikke satse på sola ettersom den har en egen evne til å være veldig sjenert her oppe

I tillegg ser jeg her at det stod noe om magnesium som burde tas sammen med d-vitamin pga hjertet, men det stod lite mer. Burde jeg ta magnesium uten å konferere med legen, eller må jeg snakke med ham først? Har tenkt å bestille time hos ham uansett, men det er jo greit å stille best mulig forberedt

Finnes det forresten noe sted å få tak i sterkere vitamintilskudd (og kan jeg kjøpe det fra utenlandske butikker uten problemer)?

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 03-04-13, 20:08   #2
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Disse D-vitaminene og mangel på slikt...

Opprinnelig lagt inn av Trolltika, her.

Nå har jeg prøvd å lese om D-vitaminer her inne, og egentlig ble jeg ikke så veldig mye klokere enn det jeg var.

Saken er som følger:
jeg fikk påvist D-vitaminmangel for over ett år siden, og sjekker nivået med jevne mellomrom. I dag kom brevet med siste prøvesvar, og der står det
S-25-OH vitamin D total 22 nmol/l (referanseområde 37-131).

Jaja, så var det lavt nok engang (varierer som regel mellom 20 og 30, høyeste måling var på rett over 40). Jeg spiser da disse vanlige D-vitaminene kjøpt på apoteket. Har ikke boksen her akkurat nå, men mener det er 10mikrogram styrke. Disse har jeg fått beskjed om å spise 4 av daglig, og det har jeg vel gjort i et halvt års tid.

Hvordan i alle dager skal jeg få skikk på dette vitaminnivået mitt? Finnes det noe smart å gjøre som jeg ikke har tenkt på alt? Spiser jo smør, fet fisk og slikt. Jeg bor i Nord-Norge, så jeg tør ikke satse på sola ettersom den har en egen evne til å være veldig sjenert her oppe

I tillegg ser jeg her at det stod noe om magnesium som burde tas sammen med d-vitamin pga hjertet, men det stod lite mer. Burde jeg ta magnesium uten å konferere med legen, eller må jeg snakke med ham først? Har tenkt å bestille time hos ham uansett, men det er jo greit å stille best mulig forberedt

Finnes det forresten noe sted å få tak i sterkere vitamintilskudd (og kan jeg kjøpe det fra utenlandske butikker uten problemer)?

Når det gjelder d-vit vet jeg at disse dråpene du får på helsekosten funker. Minstepoden hadde bare 17 i d-vitverdier før han begynte med dem. Nå ligger han på ca 50.
Magnesium kan du ta uten å snakke med legen først.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 03-04-13, 20:55   #3
Catelett
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 65
Catelett er på en erverdig vei

Sv: Disse D-vitaminene og mangel på slikt...

Jeg ble anbefalt D-Pearls (kjøpes i helsekost), og tar disse sammen med magnesium. Jeg tar langt mer enn anbefalt dose, da anbefalt dose visstnok er "altfor" lav. Det tar litt tid å bygge opp lageret av d-vitamin i kroppen, så smør tykt på med tålmodighet.

Min. 20 min dagslys hver dag hjelper også på!

__________________
Catelett er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbofob *(",)* Svar med sitat
Gammel 03-04-13, 21:02   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Disse D-vitaminene og mangel på slikt ...

Ta gjerne d-vitaminene sammen med fett også, ettersom det er et fettløselig vitamin. Eventuelt kjøp softgel-kapsler. Selv tar jeg softgel-kapsler fra Now foods som jeg kjøper relativt billig fra bigvits.co.uk. Det er også viktig at du tar D3, som er den mest aktive delen av vitaminet og som gir best opptak. Jeg tar minst 4000 iu om dagen i vinterhalvåret. Det tilsvarer drøyt 100 mikrogram. Og så trapper jeg ned til halvparten fra juni til august, gitt at det er en ok sommer.

Vet ellers at mange sverger til å supplere med solarium. (Noe jeg selv ikke fikser, ettersom jeg er for klaustrofobisk. )

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-04-13, 21:24   #5
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Disse D-vitaminene og mangel på slikt ...

Enig med alle talere så langt og rekker opp hånden når det er snakk om solariumbruk. Nå ser det ut som jeg klarer meg med ukentlig solarium og 1000IU daglig for å opprettholde nivå øverst i referanseområdet. Jeg tar d-vitaminen sammen med omega3-tilskudd og litt magneium seinere på dagen.

Hvor mye man må opp i dose før man får opp verdiene er individuelt - ulike mennesker, ulik effektivitet i tarmene. Da jeg slet mye mer med magen måtte jeg helt opp i 5000 IU i en lengre periode før det begynte å gå rette veien. Så om du kan supplere med fullspektrum (viktig) solarium så er det fint. (Som en kommentar til den klaustrofobiske så arvet jeg et sånt gammelt "bare overside" solarium på stativ til hjemmebruk og kjøpte nye rør. Det er omtrent like klaustrofobisk som underkøya i en tom etasjekøye. )

Men tilbake til tilskudd. D-vitaminer er bra sikre og du kan f.eks ta så store doser som 10 000 IU i kortere tid (ikke mer enn en måned) uten at detpå neon måte er farlig. Les mer her:
http://www.vitamindcouncil.org/?o=1036 Går man høyt i lengre tid kan det hende man avdekkerr mangler i komplementære stoffer (a-vitamin, e-vitamin, k-vitamin etc), men det er ingen akutt forgiftningsfare før man spiser uhyggelig store doser (se linken).

Jeg vil anbefale deg å ta f.eks 5000IU i en måned, halvannen og så gå og få en ny test. Det er IKKE bra å ha så lavt vitamin d siden den blant annet modulerer immunforsvaret. Uten tilstrekkelig d-vitamin øker ikke bare faren for infeksjonssykdommer, men også faren for å pådra seg autoimmune tilstander....

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 03-04-13, 21:39   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Disse D-vitaminene og mangel på slikt ...

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

(Som en kommentar til den klaustrofobiske så arvet jeg et sånt gammelt "bare overside" solarium på stativ til hjemmebruk og kjøpte nye rør. Det er omtrent like klaustrofobisk som underkøya i en tom etasjekøye. )

- Lar seg vanskelig gjøre tror, jeg. Men jeg har begynt å reise mye sørover om vinteren, samt at jeg er ute i sola hele dagen når det er vår/sommer. Så får solariet bare være for mitt vedkommende.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-04-13, 21:43   #7
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Disse D-vitaminene og mangel på slikt ...

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Når det gjelder d-vit vet jeg at disse dråpene du får på helsekosten funker. Minstepoden hadde bare 17 i d-vitverdier før han begynte med dem. Nå ligger han på ca 50.
Magnesium kan du ta uten å snakke med legen først.

Dråper på helsekosten -da blir det tur innom der i morgen . Vet du hvor mange dråper han tar om dagen da?

Opprinnelig lagt inn av Catelett, her.

Jeg ble anbefalt D-Pearls (kjøpes i helsekost), og tar disse sammen med magnesium. Jeg tar langt mer enn anbefalt dose, da anbefalt dose visstnok er "altfor" lav. Det tar litt tid å bygge opp lageret av d-vitamin i kroppen, så smør tykt på med tålmodighet.

Min. 20 min dagslys hver dag hjelper også på!

Tålmodighet, ja. Jeg pleier å si til folk som klager over at det tar så lang tid å fikse helseproblemer at de kan prøve å knuse et fat for så å fikse det igjen. Det går mye fortere å ødelegge enn å fikse . Problemet er bare at jeg har holdt på sånn her i over ett år med fire tabletter om dagen (anbefalt dose i flg boksen er en tablett), og har konsekvent verdier på 20-tallet. Derfor tenker jeg at jeg kanskje må prøve noe annet enn de tablettene fra apoteket. Det kan jo være at kroppen min liker andre bedre...

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ta gjerne d-vitaminene sammen med fett også, ettersom det er et fettløselig vitamin. Eventuelt kjøp softgel-kapsler. Selv tar jeg softgel-kapsler fra Now foods som jeg kjøper relativt billig fra bigvits.co.uk. Det er også viktig at du tar D3, som er den mest aktive delen av vitaminet og som gir best opptak. Jeg tar minst 4000 iu om dagen i vinterhalvåret. Det tilsvarer drøyt 100 mikrogram. Og så trapper jeg ned til halvparten fra juni til august, gitt at det er en ok sommer.

Vet ellers at mange sverger til å supplere med solarium. (Noe jeg selv ikke fikser, ettersom jeg er for klaustrofobisk. )

Ta vitaminene sammen med fett, ja. Det gjør jeg jo faktisk uten å ha tenkt over det. Først vitaminer, deretter frokost som stort sett er smør med litt knekkebrød under

Sommeren har nok betydning, ja. Fikk solpåfyll på Kreta sist sommer, og da spratt verdiene opp til 36. Det er min nest høyeste måling

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 03-04-13, 21:57   #8
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Disse D-vitaminene og mangel på slikt ...

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Hvor mye man må opp i dose før man får opp verdiene er individuelt - ulike mennesker, ulik effektivitet i tarmene. Da jeg slet mye mer med magen måtte jeg helt opp i 5000 IU i en lengre periode før det begynte å gå rette veien. Så om du kan supplere med fullspektrum (viktig) solarium så er det fint. (Som en kommentar til den klaustrofobiske så arvet jeg et sånt gammelt "bare overside" solarium på stativ til hjemmebruk og kjøpte nye rør. Det er omtrent like klaustrofobisk som underkøya i en tom etasjekøye. )

Jeg vil anbefale deg å ta f.eks 5000IU i en måned, halvannen og så gå og få en ny test. Det er IKKE bra å ha så lavt vitamin d siden den blant annet modulerer immunforsvaret. Uten tilstrekkelig d-vitamin øker ikke bare faren for infeksjonssykdommer, men også faren for å pådra seg autoimmune tilstander....

At magen kan ha en del av skylda her har jeg ikke tenkt på. Det tarmsystemet mitt gjør alt annet enn å virke som det skal, så det kan jo ha noe å si for opptaket. Tenk at jeg ikke har vurdert det engang

Jeg testes hver 2.-3. måned for å se om verdiene har økt, men foreløpig går det heller dårlig. Over ett år etter at jeg starta med tilskudd ligger jeg fremdeles på nedre nivå, så det er derfor jeg ser på muligheten for å bytte tablettene ut med noen andre. Skal se nærmere på både helsekost og linken på nett her, for jeg vil gjerne opp i normale verdier. Har alt diabetes og en vriden tarm, betente ledd som ingen skjønner noe av og trenger ikke mer

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 03-04-13, 21:59   #9
elien
Seniormedlem
 
elien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Alder: 56
Innlegg: 532
elien er en juvelelien er en juvelelien er en juvel

Sv: Disse D-vitaminene og mangel på slikt ...

Opprinnelig lagt inn av Trolltika, her.

Nå har jeg prøvd å lese om D-vitaminer her inne, og egentlig ble jeg ikke så veldig mye klokere enn det jeg var.

Saken er som følger:
jeg fikk påvist D-vitaminmangel for over ett år siden, og sjekker nivået med jevne mellomrom. I dag kom brevet med siste prøvesvar, og der står det
S-25-OH vitamin D total 22 nmol/l (referanseområde 37-131).

Jaja, så var det lavt nok engang (varierer som regel mellom 20 og 30, høyeste måling var på rett over 40). Jeg spiser da disse vanlige D-vitaminene kjøpt på apoteket. Har ikke boksen her akkurat nå, men mener det er 10mikrogram styrke. Disse har jeg fått beskjed om å spise 4 av daglig, og det har jeg vel gjort i et halvt års tid.

Hvordan i alle dager skal jeg få skikk på dette vitaminnivået mitt? Finnes det noe smart å gjøre som jeg ikke har tenkt på alt? Spiser jo smør, fet fisk og slikt. Jeg bor i Nord-Norge, så jeg tør ikke satse på sola ettersom den har en egen evne til å være veldig sjenert her oppe

I tillegg ser jeg her at det stod noe om magnesium som burde tas sammen med d-vitamin pga hjertet, men det stod lite mer. Burde jeg ta magnesium uten å konferere med legen, eller må jeg snakke med ham først? Har tenkt å bestille time hos ham uansett, men det er jo greit å stille best mulig forberedt

Finnes det forresten noe sted å få tak i sterkere vitamintilskudd (og kan jeg kjøpe det fra utenlandske butikker uten problemer)?


Jeg har stor mangel på vitamin D, å får nå en del på blå resept på dette.
Og det heter Rocatrol (tror det er aktiv D-vitamin) og Dekristrol den er på registrerings fritak (å det er vitamin D3)

Jeg har fått kjempe god hjelp av Endikrinolog, så vis du har mulighet så få en henvisning dit

__________________
Elin
elien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilbake på generell lavkabo Svar med sitat
Gammel 03-04-13, 22:21   #10
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Disse D-vitaminene og mangel på slikt ...

Opprinnelig lagt inn av Trolltika, her.

Sommeren har nok betydning, ja. Fikk solpåfyll på Kreta sist sommer, og da spratt verdiene opp til 36. Det er min nest høyeste måling

Da får du vurdere solarium, da. Det kan jo hende - om du er heldig - at opptaket fra magen kan bli bedre med tiden. Og at du bare trenger å komme deg over kneika.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 09:17   #11
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Disse D-vitaminene og mangel på slikt ...

Professor Johan Moan ( en av de fremste ekspertene på D-vit) sier følgende

'

Sitat:

Kontrollert bruk av solarium kan gjøre det lettere å opprettholde optimale nivåer av D3 i vintermånedene. En effektiv strategi er å oppholde seg i solarium 5-10 minutter, 1-3 ganger i uken, gjerne da i tillegg til å ta tilskudd. Litt soling uten beskyttelse kan være lurt, både i sommersol og solarium om vinteren. Nøkkelen er litt, og å unngå å bli brent.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 11:49   #12
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Disse D-vitaminene og mangel på slikt ...

Etter å ha ligget lavt i flere år, begynte jeg på 40mikrogram D3 i høst. Første måling før jul viste ingen endring. Så begynte jeg å ta ca 10 minutter solarium en gang i uken i tillegg. Etter 6 uker lå vit- D innenfor ref. området for første gang! Helt nederst, men innenfor selv de nye grensene som jo er høyere (75-200 er det nye anbefalte nivået) enn de gamle.
På toppen av det hele er jeg GBP- operert(derfor kan jeg ikke ta høydose vit- D for det er sterkt for magen) og har lavere opptak fra tarmen, så jeg er sikker på at det er den lille dosen solarium som har hjulpet meg.

Ikke at jeg merker noen som helst forskjell på noen ting uansett hva blodprøvene viser, men det er meg da!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 11:55   #13
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Disse D-vitaminene og mangel på slikt ...

Det er sikkert forskjell individuelt hvilket nivå vi bør ligge på (med det sagt synes jeg det er positivt at verdiene er justert opp). Selv merker jeg godt forskjell med og uten d-vitamintilskudd. Jeg blir mye mer skjør og tynnhuda rent mentalt, og ikke minst mer uopplagt uten.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 13:13   #14
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Disse D-vitaminene og mangel på slikt ...

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Etter å ha ligget lavt i flere år, begynte jeg på 40mikrogram D3 i høst. Første måling før jul viste ingen endring. Så begynte jeg å ta ca 10 minutter solarium en gang i uken i tillegg. Etter 6 uker lå vit- D innenfor ref. området for første gang! Helt nederst, men innenfor selv de nye grensene som jo er høyere (75-200 er det nye anbefalte nivået) enn de gamle.
På toppen av det hele er jeg GBP- operert(derfor kan jeg ikke ta høydose vit- D for det er sterkt for magen) og har lavere opptak fra tarmen, så jeg er sikker på at det er den lille dosen solarium som har hjulpet meg.

Ikke at jeg merker noen som helst forskjell på noen ting uansett hva blodprøvene viser, men det er meg da!

Så flott at det virket for deg (blodprøvemessig) - så får vi bare håpe at det også er positivt for kroppen, selv om du ikke "merker" noe.

For min del virker det som at vitaminer og mineraler går så gradvis at det er vanskelig å merke noen konkret virkning å sette fingret rett på... Men for min egen del så har jeg - etter å ha oppjustert vitaminer/mineraler "og sånt" fått mye hardere negler, mer fuktig hud og mindre infeksjonssykdommer. (Burde ikke si det når jeg sitter her med sår hals/hoste og nettopp har kommet meg av omgangssyke, men det er faktisk det eneste + 2-3 kortvarige forkjølelser jeg har hatt innom på 3 år...)

Visste ikke at anbefalt nivå var oppjustert! Det forklarer altså hvorfor legen ikke pirket på meg nå sist - da kom jeg med litt over 150nmol (har redusert tilskuddet litt etter det ... ), mens han anbefalte reduksjon i tilskudd med en gang jeg var over referanseområdet tidligere.... (Ikke at jeg er så veldig bekymret - har nemlig hørt at sydeuropeerne har høyere øverste referanseområde enn oss, så det kan umulig være veldig problematisk å gå noe over. )

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 18:38   #15
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Disse D-vitaminene og mangel på slikt ...

Jeg visste heller ikke at referansenivået var oppjustert, og fant tallene i brevet fra hormonlaboratoriet på Aker. Jaja, jeg har lest ett eller annet sted at en burde i allefall ligge over 50, så det er jo bra at de har oppjustert det.

Jeg merker også mangelen -jeg får vondt i fingerleddene og mister lett ting jeg holder med lave nivå. Nå skal jeg prøve andre tilskudd enn Nycomed sine, og håpe det virker. 10 minutter solarium bør også kunne prøves -må bare finne ut hvor det finnes solarium her først

Takk for at dere har tatt dere tid til å svare

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Genialt! For meg som glemmer vitaminene Euphita Ketolysekuren 3 25-05-11 21:24
Kan man ta alle vitaminene i en engang? Anna Ananas Ketolysekuren 6 06-09-10 23:23
Hvor viktig er vitaminene? Sahara83 Kosttilskudd 29 25-05-10 11:34
Disse vitaminene ... Romle Ketolysekuren 0 25-03-08 23:13
Alle disse vitaminene vi må ta? snuppelulla Eurodiett 12 25-04-07 22:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no