Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Amerikansk ostekake som er "lov"?

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-01-11, 19:39   #1
marfrasol
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 8
marfrasol er på en erverdig vei

Amerikansk ostekake som er "lov"?

Har så lyst på amerikansk ostekake, men bunnen er jo laget av søt havrekjeks og kaken med vanlig sukker. Noen som har prøvd å lage med kunstig søtning, i tilfelle hvilken? Tenker kanskje jeg skal lage den med bunn av kjeks og heller la være å spise den. Syns ikke alltid det er så godt med bunn av malte mandler. Noen som har noen gode forslag? Det viktigste er egentlig at den skal steikes:

marfrasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose dietten Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 19:48   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Amerikansk ostekake som er "lov"?

Ved et googlesøk på "Amerikans ostekake" på fremsiden her, kom dette opp: http://lavkarbo.no/sokeresultat?cx=p...&sa=S%F8k#1144

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 20:02   #3
marfrasol
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 8
marfrasol er på en erverdig vei

Sv: Amerikansk ostekake som er "lov"?

Opprinnelig lagt inn av marfrasol, her.

Har så lyst på amerikansk ostekake, men bunnen er jo laget av søt havrekjeks og kaken med vanlig sukker. Noen som har prøvd å lage med kunstig søtning, i tilfelle hvilken? Tenker kanskje jeg skal lage den med bunn av kjeks og heller la være å spise den. Syns ikke alltid det er så godt med bunn av malte mandler. Noen som har noen gode forslag? Det viktigste er egentlig at den skal steikes:

Takk, skal sjekke det ut

marfrasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose dietten Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 20:55   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Amerikansk ostekake som er "lov"?

Denne er min favoritt: Karen Barnaby´s New York Cheesecake. Hun er lavkarbo kokk og kaka er helt vidunderlig:

Karen B's New York Cheesecake

Dette er en deeeeeeilig ostekake - den skikkelig amerikanske sorten. Serverte den i bursdags selskap i dag. Og til og med de som IKKE liker ostekake spiste. 2 små stykker igjen i kjøleskapet ! Skal kose meg med dem i morgen tenker jeg....

Bunn:
1 kopp (2,4 dl) mandelmel (finmalte mandler)
1 ts kanel
4 ts Splenda eller Natreen (pulver)
en klype salt
2 ss usalta smelta smør
1 eggehvite av et stort egg

Fyll:
1.1 kg kremost (5 1/2 pk. Philadelphia a 200 gram)
1/2 kopp (ca. 1.2 dl) rømme
1 1/4 kopp (ca. 3 dl) Splenda eller Natreen
2 ts friskpresset sitronsaft
2 ts vanilje ekstrakt
en klype salt
2 store eggeplommer
6 store egg

Å lage bunnen:

  • Forvarm ovnen til 175 grader. Dekk bunne i en 20-22 cm springform med bakepapir og smør papiret.
  • I en middels bolle blandes mandelmel, kanel, søtstoff og salt. Ha oppi smøret og bland godt.
  • I en liten bolle, pisk eggehviten til den er stiv og bland oppi mandel blandingen. Trykk "deigen" ut i bunnen av formen.
  • Strek i 10-12 minutter til den er lett gyllen, la avkjøle.
  • Øk ovnstemp til 260 grader (ja der ER 260 grader).
Å lage fyllet:
  • I mixer eller stor bolle, visp kremost til myk jevn masse. Ha oppi rømmen, søtstoff, sitronsaft, vanilje og salt - bland godt. Ha oppi eggeplommene, så eggene, - et om gangen, bland godt mellom hvert. Skrap ned kanten etterhvert som du pisker sammen.
  • Sett springformen på en dekket bakeplate eller langpanne. Hell røren oppi formen. Stek i 5 min.
  • Reduser varmen til 90-95 grader. Stek i 1 og 1/2 time. IKKE ÅPNE STEKOVNSDØREN i steketiden !! Når den er ferdig skal den være lett gyllen oppå - vil fremdeles være "skjelven".
  • Ta den ut av ovnen og løsne rundt kanten av formen med en skarp kniv (dette gjør at den "synker" jevnt) - sett til kjøling.
Næringsinnhold pr. porsjon (om du deler i 12 stykker):
5 netto karber, 0,8 gram fiber, 13,7 gram protein, 44,7 g fett, 473 kalorier

Tips:
Hold kniv under/i varmt vann, og tørk av før du skjærer. Gjenta dette for hvert stykke og du får fine jevne glatte stykker.

Jeg serverte med både piska krem OG bærsaus laget av 50/50 jordbær/bringebær + rørte bringebær/blåbær (to alternativ bare fordi jeg ikke hadde nok bærsaus !) Det var knallgodt !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 20:50   #5
nonta
Medlem
 
nonta sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Kr.Sand
Innlegg: 270
nonta har en fantastisk aura rundt segnonta har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Amerikansk ostekake som er "lov"?

nam nam! men jeg ville hatt vaniljestang istedet for essens...(Det er jo ikke slik at det er ei billig kake uansett )

Jeg bruker 800g ost i min, så dette må være ei stor form? str 29?

__________________




Min blogg: http://purefoodlifestyle.blogspot.no/
nonta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PureFood Lifestyle Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 21:15   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Amerikansk ostekake som er "lov"?

Bruker ikke essens men ekstrakt. Det er litt forskjellig.

Originalen er med ekstrakt, men jeg er enig med deg, - det er selvfølgelig ikke noe problem med å bruke vaniljestang heller. Det er nok ikke nok med en stang. Ville satse på to.

29 cm form er passe om du vil ha den litt lavere, jeg lager i 24 cm (Porgrunns sitt fat med stekering på)

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 20:59   #7
marfrasol
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 8
marfrasol er på en erverdig vei

Sv: Amerikansk ostekake som er "lov"?

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Bruker ikke essens men ekstrakt. Det er litt forskjellig.

Originalen er med ekstrakt, men jeg er enig med deg, - det er selvfølgelig ikke noe problem med å bruke vaniljestang heller. Det er nok ikke nok med en stang. Ville satse på to.

29 cm form er passe om du vil ha den litt lavere, jeg lager i 24 cm (Porgrunns sitt fat med stekering på)

Denne hørtes jo helt fantastisk ut! gleder meg til å prøve den!

marfrasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose dietten Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Amerikansk ostekake Mona S Kake/dessert og snacks 29 31-10-15 10:15
"Ostekake" 1,14 gram karbo LenaBeatrice Mellommåltider 4 20-09-09 16:43
Nettkurset på ketolyse.no -noen som har prøvd? "Startpakke" eller "Full pakke"? tonemor Ketolysekuren 1 29-08-08 10:59
Bøkene "Atkins for livet" og "Slank med ketolysekuren" selges! Agurk Lavkarbobøker 2 07-01-08 14:21
hva er minst "skadelig/usunt" av salt snop/"potetgul"? cilemora Lavkarbo generelt 7 01-01-08 01:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no