Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Trenger hjelp til kosthold for vår ti-åring

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-12-11, 23:43   #1
Neri
Medlem
 
Neri sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: veslandstaus
Alder: 45
Innlegg: 164
Neri er på en erverdig vei

Trenger hjelp til kosthold for vår ti-åring

Hun er allergisk mot: egg, torsk, eple, nøtter, sitrus, kiwi, tomater etc
Hun spiser ikke noen form for blandet mat, type lasagne, pizza, gryterett, supper ol. Hun har en hel haug med mat hun ikke liker, og listen blir bare lengre og lengre etter større hun blir Som jo er det motsatte av hva alle "ekspertene" har fortalt oss i alle år. Før spiste hun i alle fall spekeskinke, fårepølse, røkelaks, kokt laks og litt ost, men det gjør hun ikke lenger. Hun er veldig var på konsistensen på maten.

Vi var til ernaringsterapeut for noen år tilbake. Det var bare tull og bortkastet tid.
Jenta er ekstremt glad i alt som er søtt og høykarbo, og kaster seg omtrent over f.eks desserten. Hun kan spise enorme mengder is om man ikke stopper henne.

Hun er irritabel i humøret, oppfarende og krisemaksimerende. Mye sliten og trøtt. Har i tillegg eksem og astma. Hun har alltid vært ekstremt tynn, men har i det siste året lagt på seg en del, noe som vises godt. Fortsatt innen normalvektig sådan, men jeg er redd det skal utvikle seg.

Føler meg fortvilet og rådvill. Jeg vet ikke hvordan vi skal takle det og hva vi skal gjøre.

Noen vi kan kontakte for å få hjelp, bøker vi kan lese? Har lest barn i balanse, men det var lite matnyttigt for vår del.

Og jeg sier det før noen kommer med kommentaren: "det er bare å sette frem det dere vil hun skal spise, og nekte henne noen annen mat." Og lignende kommentarer. Dette er omtrent det eneste rådet vi har fått fra helsesøster og lege, og vell det er utprøvd mange ganger, men det hjelper ikke. Hennes søsken spiser helt normalt og liker/ikke liker på normalt vis.

__________________

Neri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ammende atkins Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 00:37   #2
surfeline
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 93
surfeline er på en erverdig vei

Sv: Trenger hjelp til kosthold for vår ti-åring

Hva med å ta kontakt med Dr. Hexeberg? Jeg skjønner godt at du er fortvila.

surfeline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sofie Hexeberg - Fedon Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 00:40   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Trenger hjelp til kosthold for vår ti-åring

Rikshospitalet har egne fagfolk som driver kun med barn og mat og problemer rundt dette og de er DYKTIGE!!!
En venninne av snuppa klarte ikke spise og ingen klarte å hjelpe henne før hun kom dit.
Om du kontakter Imse her inne på pm kan hun sikkert gi deg mer kontaktinfo etc.
Er vondt med barn som ikke spiser og/eller bare vil ha "feil" ting, så det kan sikkert være godt å få litt hjelp fra noen som har sett det meste!


Håper dere finner ut av det! Lykke til!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 01:51   #4
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Trenger hjelp til kosthold for vår ti-åring

Opprinnelig lagt inn av Neri, her.

Hun er allergisk mot: egg, torsk, eple, nøtter, sitrus, kiwi, tomater etc
Hun spiser ikke noen form for blandet mat, type lasagne, pizza, gryterett, supper ol. Hun har en hel haug med mat hun ikke liker, og listen blir bare lengre og lengre etter større hun blir Som jo er det motsatte av hva alle "ekspertene" har fortalt oss i alle år. Før spiste hun i alle fall spekeskinke, fårepølse, røkelaks, kokt laks og litt ost, men det gjør hun ikke lenger. Hun er veldig var på konsistensen på maten.

Vi var til ernaringsterapeut for noen år tilbake. Det var bare tull og bortkastet tid.
Jenta er ekstremt glad i alt som er søtt og høykarbo, og kaster seg omtrent over f.eks desserten. Hun kan spise enorme mengder is om man ikke stopper henne.

Hun er irritabel i humøret, oppfarende og krisemaksimerende. Mye sliten og trøtt. Har i tillegg eksem og astma. Hun har alltid vært ekstremt tynn, men har i det siste året lagt på seg en del, noe som vises godt. Fortsatt innen normalvektig sådan, men jeg er redd det skal utvikle seg.

Føler meg fortvilet og rådvill. Jeg vet ikke hvordan vi skal takle det og hva vi skal gjøre.

Noen vi kan kontakte for å få hjelp, bøker vi kan lese? Har lest barn i balanse, men det var lite matnyttigt for vår del.

Og jeg sier det før noen kommer med kommentaren: "det er bare å sette frem det dere vil hun skal spise, og nekte henne noen annen mat." Og lignende kommentarer. Dette er omtrent det eneste rådet vi har fått fra helsesøster og lege, og vell det er utprøvd mange ganger, men det hjelper ikke. Hennes søsken spiser helt normalt og liker/ikke liker på normalt vis.

Kan anbefale boken til Jesper Juul: "Hjelp, vi skal spise". Den har vi brukt med stor suksess selv. Det trenger ikke være noe fysisk alltid, men psykologi som gir seg utslag i fysiske greier. Dvs symptomer....

Denne boken er anbefalt av kona som faktisk er helsesøster og meget opptatt av sunt kosthold for både barn og voksne.

  Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 08:54   #5
Neri
Medlem
 
Neri sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: veslandstaus
Alder: 45
Innlegg: 164
Neri er på en erverdig vei

Sv: Trenger hjelp til kosthold for vår ti-åring

Takk for konkrete gode råd
Føler helsesøster, fastlegen og legene på haukeland ikke forstår problemet og mener ungen bare er vanskelig. De er fornøyd bare ungen legger på seg (før da hun var så tynn) og bryr seg lite om hvilken mat som går inn. Jeg mener ikke at det absolutt må være noe fysisk, men at ungen har ett eller annet problem med mat eller settingen rundt det. Føler meg elendig som forelder som ikkje klarer å hjelpe henne der.
Nå har vi skiftet fastlege til en som har godt rykte på seg, er opptatt av kosthold og er meget alternativ. Vurderer å bestille legetime uten barnet. Er det en god ide? Hun hater nemlig å dra til lege, hater å snakke om seg selv og bli vurdert alle veger, og føler vell at det er henne det er noe galt med osv.

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Kan anbefale boken til Jesper Juul: "Hjelp, vi skal spise". Den har vi brukt med stor suksess selv. Det trenger ikke være noe fysisk alltid, men psykologi som gir seg utslag i fysiske greier. Dvs symptomer....

Denne boken er anbefalt av kona som faktisk er helsesøster og meget opptatt av sunt kosthold for både barn og voksne.

Heisann!
mener du "smil, vi skal spise" ? Har nemlig lurt på om den er bra.

__________________

Neri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ammende atkins Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 14:32   #6
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Trenger hjelp til kosthold for vår ti-åring

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Rikshospitalet har egne fagfolk som driver kun med barn og mat og problemer rundt dette og de er DYKTIGE!!!
En venninne av snuppa klarte ikke spise og ingen klarte å hjelpe henne før hun kom dit.
Om du kontakter Imse her inne på pm kan hun sikkert gi deg mer kontaktinfo etc.
Er vondt med barn som ikke spiser og/eller bare vil ha "feil" ting, så det kan sikkert være godt å få litt hjelp fra noen som har sett det meste!


Håper dere finner ut av det! Lykke til!

Altså, spisetemaet er veldig flinke, men for å få hjelp og svar på henvendelser MÅ man henvises av fastlege/eller annen behandlende lege( legen på habben henviste oss). Jeg har faktisk ikke noe kontaktinfo, men det er jo verdt forsøket og ringe infoen på Riksen og spørre etter spiseteamet.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 14:35   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Trenger hjelp til kosthold for vår ti-åring

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Altså, spisetemaet er veldig flinke, men for å få hjelp og svar på henvendelser MÅ man henvises av fastlege/eller annen behandlende lege( legen på habben henviste oss). Jeg har faktisk ikke noe kontaktinfo, men det er jo verdt forsøket og ringe infoen på Riksen og spørre etter spiseteamet.

Tenkte mer at du visste hva det het osv, jeg. Og det visste du! Spiseteamet, enkelt og greit!
Vet man må gjennom fastlegen, men det hjelper å vite hvor man skal sende henvisningen!
Ikke alle fastleger som vet om dette tibudet!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 15:03   #8
Neri
Medlem
 
Neri sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: veslandstaus
Alder: 45
Innlegg: 164
Neri er på en erverdig vei

Sv: Trenger hjelp til kosthold for vår ti-åring

Regnet med det måtte gå gjennom fastlegen ja.
Skal høre med fastlegen og høre hva hn sier. Sist ble vi henvist til haukeland, men som sagt så var ikke der noe å hente.
Men ny fastlege -nytt håp.

__________________

Neri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ammende atkins Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 20:51   #9
Melusine
Medlem
 
Melusine sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 52
Innlegg: 103
Melusine er på en erverdig vei

Sv: Trenger hjelp til kosthold for vår ti-åring

Veldig vanskelig med barn som ikke vil spise, selv har jeg en femtenåring som påstår vi ikke har normal mat på kjøkkenet. Hun liker godt høykarbo mat, men også rent kjøtt eller ting som leverpostei. Så jeg sier spis en boks leverpostei, rester fra gårsdagens middag osv. Når det er allergi kan du prøve forskjellig kjøtt, da i ren type (ikke gryter osv) og ha grønnsaker ved siden av som du vet hun tåler slik at hun kan forsyne seg av det om hun vil.
Ellers vil jeg anbefale siden til Dr. Hexeberg og Anna Hallén for kostholdsråd for barn.

De spiser når de er sulten har vært et tilbakevendende slagord, men det er jo faktisk ikke alltid slik

__________________
Blogg: Melusine
Melusine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 21:40   #10
Neri
Medlem
 
Neri sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: veslandstaus
Alder: 45
Innlegg: 164
Neri er på en erverdig vei

Sv: Trenger hjelp til kosthold for vår ti-åring

Takk for link. Hexeberg sin har jeg vært innom og lest litt på før, men den andre var ny for meg. Var innom og leste littnå, virket veldig bra

Jenta mi er veldig glad i kjøttkaker, har prøvd å kamuflert grønsaker i de, men det gikk ikke. Eneste grønnsakene hun spiser er rå gulerot, av og til cherry tomater viss de er helt rett i kosistens.
Men hun liker godt grytene til bestemora. Sånn gammeldags sosekjøtt o.l. Så tenkte å spørre svigermor om hun ville lære meg litt der, for jeg er håpløs.

Men det aller vanskeligste er skolematen synest jeg.
Hva sender man med nistepakken? Kalde middagsrester spiser hun ikke. Da er det vell ikke så mye igjen enn brødskiver, og da av typen kneipp. Tips der?

__________________

Neri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ammende atkins Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 22:28   #11
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Trenger hjelp til kosthold for vår ti-åring

Håper ting går seg til! Godt nytt år, Neri

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 04:07   #12
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Trenger hjelp til kosthold for vår ti-åring

Opprinnelig lagt inn av Neri, her.

Takk for konkrete gode råd
Føler helsesøster, fastlegen og legene på haukeland ikke forstår problemet og mener ungen bare er vanskelig. De er fornøyd bare ungen legger på seg (før da hun var så tynn) og bryr seg lite om hvilken mat som går inn. Jeg mener ikke at det absolutt må være noe fysisk, men at ungen har ett eller annet problem med mat eller settingen rundt det. Føler meg elendig som forelder som ikkje klarer å hjelpe henne der.
Nå har vi skiftet fastlege til en som har godt rykte på seg, er opptatt av kosthold og er meget alternativ. Vurderer å bestille legetime uten barnet. Er det en god ide? Hun hater nemlig å dra til lege, hater å snakke om seg selv og bli vurdert alle veger, og føler vell at det er henne det er noe galt med osv.

Heisann!
mener du "smil, vi skal spise" ? Har nemlig lurt på om den er bra.

r den fra Jesper Juul. Ikke alle foreldre liker den fordi den påpeker en del ting som mange oppfatter som kritikk av dem selv som foreldre....men den er meget god og anbefalt av helsesøstre med vettet i behold...og foreldre som ikke tror de vet alt best selv...

  Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 11:00   #13
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trenger hjelp til kosthold for vår ti-åring

Opprinnelig lagt inn av Neri, her.

Hun er allergisk mot: egg, torsk, eple, nøtter, sitrus, kiwi, tomater etc
Hun spiser ikke noen form for blandet mat, type lasagne, pizza, gryterett, supper ol. Hun har en hel haug med mat hun ikke liker, og listen blir bare lengre og lengre etter større hun blir Som jo er det motsatte av hva alle "ekspertene" har fortalt oss i alle år. Før spiste hun i alle fall spekeskinke, fårepølse, røkelaks, kokt laks og litt ost, men det gjør hun ikke lenger. Hun er veldig var på konsistensen på maten.

Vi var til ernaringsterapeut for noen år tilbake. Det var bare tull og bortkastet tid.
Jenta er ekstremt glad i alt som er søtt og høykarbo, og kaster seg omtrent over f.eks desserten. Hun kan spise enorme mengder is om man ikke stopper henne.

Hun er irritabel i humøret, oppfarende og krisemaksimerende. Mye sliten og trøtt. Har i tillegg eksem og astma. Hun har alltid vært ekstremt tynn, men har i det siste året lagt på seg en del, noe som vises godt. Fortsatt innen normalvektig sådan, men jeg er redd det skal utvikle seg.

Føler meg fortvilet og rådvill. Jeg vet ikke hvordan vi skal takle det og hva vi skal gjøre.

Noen vi kan kontakte for å få hjelp, bøker vi kan lese? Har lest barn i balanse, men det var lite matnyttigt for vår del.

Og jeg sier det før noen kommer med kommentaren: "det er bare å sette frem det dere vil hun skal spise, og nekte henne noen annen mat." Og lignende kommentarer. Dette er omtrent det eneste rådet vi har fått fra helsesøster og lege, og vell det er utprøvd mange ganger, men det hjelper ikke. Hennes søsken spiser helt normalt og liker/ikke liker på normalt vis.

Hei, ser du har veldig fokus på hva hun ikke tåler eller liker, men hva tåler hun og hva liker hun? Jenta er 10 år sett deg ned og lag en 3 dagers meny med henne over det hun liker og kan spise. Ta henne gjerne med deg på btk for å handle inn det som skal være hennes mat de neste dagene. Hun er stor nok til å forstå. Lettere å få henne til å spise mat når hun har vært med å velge/bestemme den selv. Liker hun kanskje å delta på matlaging? Noen gjør det andre ikke. Jeg har selv en A 4 side med mat jeg ikke kan spise, men faktisk 2 A4 sider med mat jeg kan spise, så det er jo positivt. Ønsker deg lykke til med eller uten hjelp fra fagfolk. Det er ikke kjekt når barna ikke vil spise, men prøv å snu fokuset til det hun kan,vil og liker å spise så går det seg nok til. Ha et fantastisk 2012

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 02-01-12, 08:05   #14
Neri
Medlem
 
Neri sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: veslandstaus
Alder: 45
Innlegg: 164
Neri er på en erverdig vei

Sv: Trenger hjelp til kosthold for vår ti-åring

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Håper ting går seg til! Godt nytt år, Neri

Takk for hyggelig hilsen, og godt nytt år til deg og

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

r den fra Jesper Juul. Ikke alle foreldre liker den fordi den påpeker en del ting som mange oppfatter som kritikk av dem selv som foreldre....men den er meget god og anbefalt av helsesøstre med vettet i behold...og foreldre som ikke tror de vet alt best selv...

Da er det nok den ja. Kritikk kan jeg ta om jeg har gjort noe feil, og det har jeg nok i denne situasjonen her, og vil gjerne endre på det i så fall.

Opprinnelig lagt inn av Livsglede, her.

Hei, ser du har veldig fokus på hva hun ikke tåler eller liker, men hva tåler hun og hva liker hun? Jenta er 10 år sett deg ned og lag en 3 dagers meny med henne over det hun liker og kan spise. Ta henne gjerne med deg på btk for å handle inn det som skal være hennes mat de neste dagene. Hun er stor nok til å forstå. Lettere å få henne til å spise mat når hun har vært med å velge/bestemme den selv. Liker hun kanskje å delta på matlaging? Noen gjør det andre ikke. Jeg har selv en A 4 side med mat jeg ikke kan spise, men faktisk 2 A4 sider med mat jeg kan spise, så det er jo positivt. Ønsker deg lykke til med eller uten hjelp fra fagfolk. Det er ikke kjekt når barna ikke vil spise, men prøv å snu fokuset til det hun kan,vil og liker å spise så går det seg nok til. Ha et fantastisk 2012

Ja fokuset her er på hva hun ikke kan/vil spise, men det var for at folk skulle forstå hvorfor jeg skrev innlegget, vi snakker jo ikke sånn hjemme.
Lista over det hun liker er ganske kort, du kan få den her:
Pålegg: fårepølse, hamburgerrygg, smør, syltetøy og nugatti
Middag: rent kjøtt, pølser, fiskeboller, brun og hvit saus, hvit ris og nudler
Grønnsaker: gulerot og noen ganger cherry tomater
Frukt: (tåler kun banan og det liker hun ikke)
Også liker hun kneipp og lyse rundstykker/bagetter.
I tilleg spiser hun alt hun får (og ikke får) av godteri, dessert, søte drikker og chips og slikt.
Hun er ikke så glad i å lage mat (men elsker å bake kaker og boller.)
Tror ikke hun klarer å finne glede i å lage mat fordi hun ikke liker mat. Hun er jo med på tilberedningen på lik linje med sine søsken.

Tenkte å ha en samtale med henne om dette, og da skal jeg ta opp det du sier med å prøve å lage ukesmeny og la henne være med å handle. Eller det er hun stort sett med på uansett, for hun liker å gå i butikken, og da får hun jo "velge" middag og pålegg. Men jeg kan ikke la henne bestemme helt, for da blir det bare søtt og loff.

"Går seg nok til" .........ja hadde jeg fått en krone for hver gang jeg hørte det Jeg har begynt å miste troen på akuratt det...............
Det er jo det som er problemet, for det går seg ikke til. Hun har hatt problemer med maten siden hun ble født, og alt jeg har fått av helsesøster/lege/ernæringsterapeut er råd om å tilby henne maten, så vil hun etterhvert begynne å spise den. Vell, nå er hun 10 år, når skal denne endringen begynne da? Når er det det skal gå seg til? Som jeg skrev i hovedinnlegget mitt, så blir det bare verre. Skal jeg fortsatt bare vente på at det skal gå seg til? hvor lenge da? Til det ikke er mitt problem lenger, og hun må ta konsekvensene og ordne det alene som voksen person?
Jeg ser jo at dette går feil vei, og da MÅ vi gjøre noe, kan jo ikke bare sitte å se på at min egen datter går "nedenom."

__________________

Neri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ammende atkins Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 02:49   #15
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Trenger hjelp til kosthold for vår ti-åring

Opprinnelig lagt inn av Neri, her.

Takk for hyggelig hilsen, og godt nytt år til deg og

Da er det nok den ja. Kritikk kan jeg ta om jeg har gjort noe feil, og det har jeg nok i denne situasjonen her, og vil gjerne endre på det i så fall.

Ja fokuset her er på hva hun ikke kan/vil spise, men det var for at folk skulle forstå hvorfor jeg skrev innlegget, vi snakker jo ikke sånn hjemme.
Lista over det hun liker er ganske kort, du kan få den her:
Pålegg: fårepølse, hamburgerrygg, smør, syltetøy og nugatti
Middag: rent kjøtt, pølser, fiskeboller, brun og hvit saus, hvit ris og nudler
Grønnsaker: gulerot og noen ganger cherry tomater
Frukt: (tåler kun banan og det liker hun ikke)
Også liker hun kneipp og lyse rundstykker/bagetter.
I tilleg spiser hun alt hun får (og ikke får) av godteri, dessert, søte drikker og chips og slikt.
Hun er ikke så glad i å lage mat (men elsker å bake kaker og boller.)
Tror ikke hun klarer å finne glede i å lage mat fordi hun ikke liker mat. Hun er jo med på tilberedningen på lik linje med sine søsken.

Tenkte å ha en samtale med henne om dette, og da skal jeg ta opp det du sier med å prøve å lage ukesmeny og la henne være med å handle. Eller det er hun stort sett med på uansett, for hun liker å gå i butikken, og da får hun jo "velge" middag og pålegg. Men jeg kan ikke la henne bestemme helt, for da blir det bare søtt og loff.

"Går seg nok til" .........ja hadde jeg fått en krone for hver gang jeg hørte det Jeg har begynt å miste troen på akuratt det...............
Det er jo det som er problemet, for det går seg ikke til. Hun har hatt problemer med maten siden hun ble født, og alt jeg har fått av helsesøster/lege/ernæringsterapeut er råd om å tilby henne maten, så vil hun etterhvert begynne å spise den. Vell, nå er hun 10 år, når skal denne endringen begynne da? Når er det det skal gå seg til? Som jeg skrev i hovedinnlegget mitt, så blir det bare verre. Skal jeg fortsatt bare vente på at det skal gå seg til? hvor lenge da? Til det ikke er mitt problem lenger, og hun må ta konsekvensene og ordne det alene som voksen person?
Jeg ser jo at dette går feil vei, og da MÅ vi gjøre noe, kan jo ikke bare sitte å se på at min egen datter går "nedenom."

Det går seg ikke til dessverre, men vil bli verre og verre, inntil noen tar tak er vår erfaring. Og denne "noen" det er dessverre (vil noen si) oss foreldre. Det er kjempeviktig at BÅDE din mann/partner og du er samstemte i dette. Det fungerer dårlig om kun den ene i parforholdet gidder/skjønner/orker/vil gjøre noe.

Vi har en datter på 9 som er noe i tilsvarende sjanger. Aller helst ville hun vel kun levd på nystekte rundstykker og nugatti for resten av livet om hun fikk bestemme. Noe hun ikke får selvsagt.

Vi bruker fremdeles filosofien til Jesper Juul og det fungerer faktisk. Noe av det handler om å "frata ungen kontrollen" på en kontrollert, inkluderende måte
Unger ønsker jo egentlig ikke for mange valg og beslutninger samtidig som de føler de bestemmer, hehe. Ikke enkelt forklart, men anbefaler deg lese boken. Den er meget bra. Har ikke lest hele selv, men deler og Jesper Juul har masse gode konkrete tips og forslag. Samt en filosofi bak galskapen

  Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 06:09   #16
Neri
Medlem
 
Neri sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: veslandstaus
Alder: 45
Innlegg: 164
Neri er på en erverdig vei

Sv: Trenger hjelp til kosthold for vår ti-åring

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Det går seg ikke til dessverre, men vil bli verre og verre, inntil noen tar tak er vår erfaring. Og denne "noen" det er dessverre (vil noen si) oss foreldre. Det er kjempeviktig at BÅDE din mann/partner og du er samstemte i dette. Det fungerer dårlig om kun den ene i parforholdet gidder/skjønner/orker/vil gjøre noe.

Vi har en datter på 9 som er noe i tilsvarende sjanger. Aller helst ville hun vel kun levd på nystekte rundstykker og nugatti for resten av livet om hun fikk bestemme. Noe hun ikke får selvsagt.

Vi bruker fremdeles filosofien til Jesper Juul og det fungerer faktisk. Noe av det handler om å "frata ungen kontrollen" på en kontrollert, inkluderende måte
Unger ønsker jo egentlig ikke for mange valg og beslutninger samtidig som de føler de bestemmer, hehe. Ikke enkelt forklart, men anbefaler deg lese boken. Den er meget bra. Har ikke lest hele selv, men deler og Jesper Juul har masse gode konkrete tips og forslag. Samt en filosofi bak galskapen

Boken er bestilt
Min mann har sagt det i maaange år han, men jeg har stolt på fagpersonene og sagt at det går seg nok til Hadde jeg bare hørt på han fra begynnelsen av

__________________

Neri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ammende atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenger aktivitets tips- barnevakt for 9-åring! |Ingrrid Generell diskusjon 2 12-04-11 12:40
Ny her-trenger litt hjelp: PCOS og kosthold! Idus Dr Lindbergs 3 10-07-10 00:22
Polycystiske eggstokker - hjelp til kosthold? karimath PCOS og karbohydratkontroll 7 27-05-10 10:48
Trenger hjelp til kosthold hs89 Induksjonen 7 30-03-10 10:44
Hjelp meg, ang graviditet, kosthold og sånnt Dolly Lavkarbo generelt 4 02-09-07 19:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no