Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-04-10, 10:42   #26
Elvi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Alder: 46
Innlegg: 48
Elvi er på en erverdig vei

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Opprinnelig lagt inn av Alkazelters, her.

Jeg skjønner hva du sliter med, men jeg tror det går over, bare du gir det nok tid. Etter fire år på min nåværende arbeidsplass, er det ingen som lenger maser når jeg ikke spiser av kakene, som noen altfor ofte har med!

Dette sier jo litt om hvor standhaftig man må være for å klare dette. Det tar lang tid før andre aksepterer at du velger å droppe søppelmat..

På arbeidsplassen min går det veldig bra, for der spiser vi til forskjellige tider og jeg får ha maten min i fred. Heldigvis er det sjeldent at det er kaker og godt der og når det er noe, er det ikke noen som maser så du føler deg forpliktet til å spise.

Jeg synes det er lettere å følge lavkarbo kosthold denne gangen, fordi jeg har lært mye om hvordan kroppen fungerer og at jeg faktisk ikke tåler karbohydrater i særlig grad. Jeg har også funnet ut hvorfor jeg alltid er sulten og sugen på mat og aldri blir fornøyd. Dette har gjort det lettere å innse at lavkarbokosthold er bedre å følge, selv om det er en del fristelser rundt en.

Elvi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 10:49   #27
Elvi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Alder: 46
Innlegg: 48
Elvi er på en erverdig vei

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Jeg tror også at økonomi kan spille inn en rolle. Det er jo veldig dyrt å spise lavkarbo, så mange må prioritere på en slik måte at det går utover noe annet. I lengden kan dette kostholdet bli for dyrt og kreve for mye av de pengene man har å disponere. Jeg har valgt å prioritere sunn mat, men har fordoblet matbudsjettet minst, noe som gjør at ting jeg egentlig burde ha brukt penger på må ventes med litt lenger.

Elvi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 12:35   #28
Sincity
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 53
Sincity er på en erverdig vei
Smile

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Jeg må innrømme at jeg i begynnelsen så på dette som en rask vei ned i vekt, dels fordi legen min trodde jeg hadde diabetes og at han anbefalte å gå litt ned i vekt og han anbefalte minst mulig karber siden dette gjorde bra for kropp og sjel.

så.. i begynnelsen syns jeg det var skikkelig dritt.. jeg hadde problemer med å skjønne hva jeg skulle spise , så det gikk for det meste i bacon og egg..

det skulle vise seg at utredninga for diabetes skulle ta nesten fem måneder og den dagen jeg fikk vite at jeg IKKE hadde diabetes... (og da kunne feire med en brødskive eller to) fant jeg ut at jeg ikke hadde lyst på hverken boller eller brødskiver..

så nå er jeg her.. glad og fornøyd og har gått fra 85 kg til 73

og jeg syns ikke det er så veldig dyrt.. jeg er student og har ikke allverdens å rutte med.. men jeg opplever at jeg er lengere mett på lavkarbo og spiser derfor mindre.. og jeg føler at nå blir jeg ordentlig mett og.. ikke bare oppblåst

Sincity er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 12:52   #29
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Opprinnelig lagt inn av Elvi, her.

Med en fortrolig stemme sa hun: Elvi, du vet at det ikke er farlig å være sulten.

OMG Huff, stakkars venninnen di. Hun må være mye sulten. Synes det er en menneskerettighet å kunne spise seg mett uten å bli fet, altså!

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 12:55   #30
Orkide
Seniormedlem
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 3.961
Orkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt likt

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Opprinnelig lagt inn av Elvi, her.

Jeg tror også at økonomi kan spille inn en rolle. Det er jo veldig dyrt å spise lavkarbo, så mange må prioritere på en slik måte at det går utover noe annet. I lengden kan dette kostholdet bli for dyrt og kreve for mye av de pengene man har å disponere. Jeg har valgt å prioritere sunn mat, men har fordoblet matbudsjettet minst, noe som gjør at ting jeg egentlig burde ha brukt penger på må ventes med litt lenger.

For mitt vedkommende (fam. på 4 personer) har mat budsjettet gått ned.
Utenom mat var det jo, mange unødvendige ting vi kjøpte før omlegging til lavkarbo. Som f.eks. godis og brus, vi kjøper nesten ikke dette lenger.
Og det er jo ting som virkelig er dyrt. Brus kjøpes kun til selskap og høytider.

__________________
Orkide -64

Start 16/6-13, (3/7: -1,8), (31/7: +1,7), (14/8 -1,5), (4/9. -1) (11/9: +0,4), (18/9: -1,1), (2/10: -0,7), (19/11: +0,6),
Orkide er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 13:01   #31
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

La om livsstilen for mange år siden og har ikke angret et øyeblikk. Det hender at jeg av forskjellige årsaker ikke kan bestemme selv (ikke lavkarbo-relatert sykdom som prolaps, reumatisme og betendelsetilstander som må medisineres), men jeg henter meg alltid inn igjen. Livskvaliteten på lavkarbo er alltid mye mye bedre enn på det andre kaller "normal" kost.

Jeg har oppnådd mange helsegevinster og tørr ikke engang tenke på hvor dårlig jeg ville vært om jeg skulle ha fulgt statens kostråd.

Lavkarbo er spesielt bra for oss som ikke er heeeelt unge lenger, men som nettopp på grunn av lavkarbo både føler oss og ser yngre ut enn vi i virkeligheten er. Hud, hår og kropp har utvilsomt godt av dette kostholdet.

Og bare for å presisere; Mine blodprøver (tas fast minst to ganger i året) viser perfekte resultater. På tross av hva enkelte forståsegpåere måtte mene og stadig uttaler seg negativt i pressen om dette kostholdet.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 13:09   #32
Solange
Seniormedlem
 
Solange sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: ved Brussel, Belgia
Innlegg: 661
Solange er en juvelSolange er en juvelSolange er en juvel

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

[quote=Elvi;856691] Da kom spikeren i kista som stoppet diskusjonen: Med en fortrolig stemme sa hun: Elvi, du vet at det ikke er farlig å være sulten.
quote]
Blir provosert av denne "ovenfra og ned" holdningen vi overvektige blir møtt med, utsagnet rommer alt: "du er er en viljesvak person som ikke tåler å sulte, derfor er du blitt så feit" Hadde det nå enda hjulpet å sulte seg så.....men det har det aldri gjort for meg. Tror vi må leve med ignoranse i mange år enda, men en dag tror jeg noen må bite i seg alle sine bastante påstander om hva som egentlig er sunt!

__________________






Solange er avlogget   Min kostholdsfilosofi: pendler mellom ED og ketolyse. Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 13:15   #33
Elvi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Alder: 46
Innlegg: 48
Elvi er på en erverdig vei

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

OMG Huff, stakkars venninnen di. Hun må være mye sulten. Synes det er en menneskerettighet å kunne spise seg mett uten å bli fet, altså!

Hun går nok ikke å sulter, men er av de som kan spise 2 brødskiver med pålegg og føle seg mett og glad i mange timer etterpå og som ikke forstår at andre ikke har det slik. For hun begynte med at jeg måtte jo spise meg mett, men da jeg sa at jeg ikke blir mett av 2 brødskiver kom kommentaren at det ikke var farlig å sulte. Gud forby å ikke spise poteter til middag og brødskiver til frokost/lunsj.

Elvi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 13:26   #34
Elvi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Alder: 46
Innlegg: 48
Elvi er på en erverdig vei

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

[quote=Solange;856746]

Opprinnelig lagt inn av Elvi, her.

Da kom spikeren i kista som stoppet diskusjonen: Med en fortrolig stemme sa hun: Elvi, du vet at det ikke er farlig å være sulten.
quote]
Blir provosert av denne "ovenfra og ned" holdningen vi overvektige blir møtt med, utsagnet rommer alt: "du er er en viljesvak person som ikke tåler å sulte, derfor er du blitt så feit" Hadde det nå enda hjulpet å sulte seg så.....men det har det aldri gjort for meg. Tror vi må leve med ignoranse i mange år enda, men en dag tror jeg noen må bite i seg alle sine bastante påstander om hva som egentlig er sunt!

Det er det mest slitsomme med å ha vektproblemer, ikke kiloene man drasser på, men andre menneskers holdning til deg. Så mange sårendes kommentarer man blir utsatt for og kostholdsråd du ikke har bedt om. Mange håpløse antakelser som at når vi sier neitakk til brød, pasta, potet o.s.v. så finner folk på å si at det er viktigere å ikke spise sukker/fett det er jo det man blir fet av. Da lurer jeg på en ting, hvor dum tror folk at vi overvektige er, selvsagt vet vi at vi legger på oss av sukker, men ikke alle vet at man også legger på seg av raske karbohydrater utenom sukker.

Hun trodde også at jeg satt konstant til bords og spiste og ikke lekte som barn, fordi jeg sa at jeg har vært overvektig hele livet.

Elvi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 18:09   #35
Nala29
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 29
Nala29 er på en erverdig vei

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Jeg er ikke helt der enda, at dette er en livsstil. Men jeg håper det kan bli det. På to mnd nå har jeg ikke spist pasta poteter ris eller brød. Jeg spiser fiberrik eller sport1 knekkebrød ( eller hva det heter.) innomellom, ikke hver dag. Jeg savner heller ikke dette. Fikk masse luft i magen av Ingers Rugbrød, samme hvor godt det brødet er.

Jeg har aldri vært overvektig, men motivasjonen for å starte med lavkarbo var å bli kvitt 5-6kilo, og jeg trodde at det skulle være gjort i en fei. Naboen slanket seg tross alt 10 kilo på 2 uker i ketose så! Men det fungerte ikke for meg gitt. Men nå etter 2 mnd har jeg tatt av nesten 4 kilo og er storfornøyd! Det er jo slett ikke vanskelig, ikke etter at jeg økte karbene litt og kom ut av ketose Ketose er ikke noe for meg.

Men det beste er at jeg endelig er METT! Jeg blir aldri skikkelig mett av brødskiver. Jeg blir like sulten etter 1 time, og gjerne også kvalm og får hodepine. Også blir jeg så lei av å spise at jeg istedet putter innpå sjokolade og annet dritt for å slippe å spise hele tiden.
Å spise en omelett med bacon til frokost og være mett helt til kl 12 er konge Og nå blir jeg ikke kvelm pga sult heller. Den kommer mer snikende, men selv om jeg blir sulten så faller ikke blodsukkeret rett i bunns ( noe som kaan ha en sammenheng med at det forrige måltidet ofte bestod av en sjokolade eller en kaffe mocca)

Jeg sprekker fortsatt ofte, men nå blir jeg svimmel av sukker og det er ikke godt. Etter hvert rekner jeg med at det går glatt å holde seg unna sukker, jeg har tross alt redusert det med sikkert 70%

Nala29 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 18:32   #36
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Sitat:

sport1 knekkebrød

Det som heter Fiber Plus er myyyye bedre, sånn lavkarbomessig sett!

Sporten ligger på litt over 9 karber pr skive, Fiber Plus på 5.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 20:12   #37
Popp
Seniormedlem
 
Popp sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Akershus
Alder: 52
Innlegg: 1.401
Popp er en juvelPopp er en juvelPopp er en juvel

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Opprinnelig lagt inn av Elvi, her.

Da kom spikeren i kista som stoppet diskusjonen: Med en fortrolig stemme sa hun: Elvi, du vet at det ikke er farlig å være sulten.

Snakk om stor spiker! Det må være århundrets kommentar i denne sammenhengen. Det er helt greit å være sulten, men ikke over lengre tid som ofte er vårt problem.

Dette var en intr tråd å lese og gir mange tanker for veien min videre. Jeg har travet i vei på mange kurs, men ALLTID falt av lasset underveis. Jeg vet ikke hvordan eller hvorfor jeg skal kunne klare det denne gangen, men at dette er en livsstilsendring er jeg ikke det minste i tvil om.

__________________
Når veien til et nytt kosthold føles tungt, så ikke glem at den er fortsatt uovervinnelig ~ 2010.
Husk å snu i tide ~ 2012
I'm back ~ 2016

Journalen
Popp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiett Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 20:28   #38
Dortemor
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Hedemarken
Innlegg: 124
Dortemor er på en erverdig vei

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Her var det mye interessant å lese Jeg har etter 3-4 måneder på lavkarbo skjønt at det faktisk vil koste noe å få til en livsstilsendring. Gevinsten er imidlertid verdt kostnaden slik jeg ser det, men det betyr ikke at det er enkelt. Derfor veldig inspirerende å lese om de som har levd lavkarbo over lengre tid, og håper for egen del at vanene som er litt nye og skrøpelige enda, setter seg mer etterhvert. Ser derfor ikke på lavkarbo som en kur, og har absolutt tenkt å fortsette med denne dietten også etter at målvekten er nådd

__________________


Dortemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 22:27   #39
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Opprinnelig lagt inn av Dortemor, her.

Her var det mye interessant å lese Jeg har etter 3-4 måneder på lavkarbo skjønt at det faktisk vil koste noe å få til en livsstilsendring. Gevinsten er imidlertid verdt kostnaden slik jeg ser det, men det betyr ikke at det er enkelt. Derfor veldig inspirerende å lese om de som har levd lavkarbo over lengre tid, og håper for egen del at vanene som er litt nye og skrøpelige enda, setter seg mer etterhvert. Ser derfor ikke på lavkarbo som en kur, og har absolutt tenkt å fortsette med denne dietten også etter at målvekten er nådd

Vanene ER skrøplige i begynnelsen, herre jesus som jeg spiste egg og bacon den gangen.....
Man faller, man reiser seg igjen, og med tiden faller man mer sjelden og det blir lettere å reise seg.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 23:26   #40
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.

Man faller, man reiser seg igjen, og med tiden faller man mer sjelden og det blir lettere å reise seg.

Veldig bra sagt, dette er noe jeg merker selv!

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 23:49   #41
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.

Vanene ER skrøplige i begynnelsen, herre jesus som jeg spiste egg og bacon den gangen.....
Man faller, man reiser seg igjen, og med tiden faller man mer sjelden og det blir lettere å reise seg.

Opprinnelig lagt inn av scartz, her.

Veldig bra sagt, dette er noe jeg merker selv!

Vaner tar lang tid å endre på!
Etter mer enn 2 år i denne verden, vet jeg at jeg vil bli her for alltid, men må tillate meg noen små ferier "hjem til gamlelandet" innimellom, ellers klikker jeg og sprekker så det suser!
Selv om selve suget etter søte saker ikke er der så mye lengre, vet jo både kroppen og hodet mitt hvor fantastisk, utrolig godt ting smaker! Desverre er ikke jeg av de som har oppdaget at ting ikke smaker noe godt lengre. Jo, noen ting, men langt fra alt!

Jeg kommer etter hvert til å leve LCHF i hverdagen og heller tillate noe mer karber i enklete settinger, som feks jul og påske, men ikke alle burdager etc. Stor familie/vennekrets!

For me gog min dia2 er LCHF helt klart en livsstilendring! Det tar bare litt tid før alt er endret!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 02-04-10, 11:10   #42
Nala29
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 29
Nala29 er på en erverdig vei

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Det som heter Fiber Plus er myyyye bedre, sånn lavkarbomessig sett!

Sporten ligger på litt over 9 karber pr skive, Fiber Plus på 5.

Takk for tipset! Jeg har lest feil bakpå, av alle ting! Trodde det var mindre enn 9 karber Da skal jeg ikke spise de og bytte til fiber plus når butikkene åpner

Nala29 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 02-04-10, 12:33   #43
Dortemor
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Hedemarken
Innlegg: 124
Dortemor er på en erverdig vei

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Jeg er nok fremdeles på egg og bacon-stadiet, men har så smått begynt å våge meg utenfor det helt safe både til frokost og middag Har aldri synes det er noe gøy å drive på kjøkkenet jeg, men det har faktisk endret seg den senere tiden. Er faktisk på vei på kjøkkenet for å bake litt lavkarbo-snadder nå!
Men så godt at dere deler erfaringer med oss nybegynnere - trenger både litt trøst og et spark bak innimellom og her er det begge deler Så tusen takk!!

__________________


Dortemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 02-04-10, 13:48   #44
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Opprinnelig lagt inn av Elvi, her.

Det er det mest slitsomme med å ha vektproblemer, ikke kiloene man drasser på, men andre menneskers holdning til deg. Så mange sårendes kommentarer man blir utsatt for og kostholdsråd du ikke har bedt om. Mange håpløse antakelser som at når vi sier neitakk til brød, pasta, potet o.s.v. så finner folk på å si at det er viktigere å ikke spise sukker/fett det er jo det man blir fet av. Da lurer jeg på en ting, hvor dum tror folk at vi overvektige er, selvsagt vet vi at vi legger på oss av sukker, men ikke alle vet at man også legger på seg av raske karbohydrater utenom sukker.

Hun trodde også at jeg satt konstant til bords og spiste og ikke lekte som barn, fordi jeg sa at jeg har vært overvektig hele livet.

De fleste overvektige føler seg svake, dumme, late. Min lillesøster på 17 år for eksempel har en helt annen forbrenning enn meg. Hun trener ikke forferdelig mye (gym + noen timer ridning i uka), og har i flere år spist dobbelt så mye som meg. Hun bor på internatskole og spiser ofte med gutter, for det er så flaut å spise sammen med jenter. Hun er slank som bare det med BMI mellom 18 og 19 selv om hun har litt muskler. Storebroren vår kommenterte faktisk at hun hadde større legger enn de fleste han kjente. Så lillesøstera mi kan spise hva hun vil og legger ikke på seg, jeg veide mer enn hun gjør nå da jeg var 11-12 år gammel. Hvis to søsken (samme foreldre) kan være så forskjellige, hvordan er det da med resten av befolkningen?

Det er utrolig mange slanke som ikke skjønner at mange overvektige ikke spiser så usunt (i følge "normalt" kosthold). De tror jo at alle overvektige spiser masse i smug. "Det er jo så lett å holde seg slank. Hvorfor finnes det overvektige?" Kroppens energiligning er mer komplisert enn kalorier inn minus kalorier ut.

Men, til det jeg egentlig skulle si: Jeg kan langtifra alt om lavkarbo, men jeg føler at jeg kan nok til å forsvare meg selv og mitt kosthold. Jeg får stadig kommentarer, men jeg kan forklare hvorfor jeg spiser slik og hvorfor det er sunt. Jeg har vunnet alle kostholdsdiskusjoner IRL de siste månedene.

"Det der kommer du til å få mangelsykdommer av", kommenterte en som satt og spiste kneip med margarin og lett-ost.

Mitt tips: les mer. Jeg lærte utrolig mye av å lese Bedre Uten Brød. Dokumentaren FatHead er også fantastisk.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 02-04-10, 16:29   #45
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

For evig? Det vet jeg ikke, men akkurat NÅ går det flott. Mat er ikke noe problem, ikke den nærmeste omgivelsen heller.
Men jeg tillater meg utskeielser i blandt, og når jeg oppnår "min" ønske-vekt, så kommer jeg til å finne ut hva som er stabilt kosthold for meg. Men jeg vet at om jeg faller tilbake til brød og pasta, så kommer vekten til å gå opp. OG det vil jeg IKKE!!! Min store skrekk... Slitt nok med vekta nå. Nå vil jeg nyte resten av livet med normal, sunn, riktig vekt.

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 02-04-10, 17:19   #46
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Har kun levd lavkarbo i...tja...begynt på min 8.mnd nå, og det har igrunn ikke engang falt meg inn å gå tilbake til høykarbo igjen! Hva skal man det for liksom? Bli dårligere igjen, oppblåst og ekkel.... Frister overhode ikke

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-04-10, 00:00   #47
nite66
Juniormedlem
 
nite66 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 21
nite66 er på en erverdig vei

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Begynte på ketolyse i juni 2009, og aldri har jeg hatt bedre livskvalitet enn etter det.

Knær og bekken verker skjeldent. Fingrene er ikke stinne av vann. Jeg kan bøye meg og sitte på huk. Klarer greit å være på beina det meste av dagen. Humøret er stabilt godt. Jeg er god og mett. Blodsukkeret er stabilt. Insulinnivået normalisert. Jeg kan handle tøy i vanlige butikker - og det sitter fint. Lista kunne sikkert vært lenger, men kort og godt - alle disse forvandlingene jeg har opplevd, de forteller meg og inspirerer meg til å fortsette å leve på dette viset.

__________________


nite66 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 12:05   #48
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Å komme i ketose er som å falle ned i en god felle som jeg ikke vil klatre ut av. jeg er kjempetakknemlig for at jeg havnet i den. Når skal resten av befokningen skjønne at man må bruke fett som brensel for å bli kvitt fettet, og at det da blir bakstreversk å spise karbohydrater!!! Hell og lykke til dere alle. Dette forumet er til for at alle skal klare det for alltid, er det ikke? Skal lage en tråd hvor man kan tipse hverandre om hvordan takle det når man ønsker en sprekk, hva man kan spise som gjør minst mulig skade men likevel tilfredstiller.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 12:27   #49
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Jeg har nå hatt noen uker med sukker og stivelse, fordi det falt seg slik - i dag er jeg lettet og fornøyd med å vende tilbake til egg og nakkekoteletter. Høykarbotiden har gjort meg treg og døsig, og jeg har kjent på i hvor stor grad sukkerinntak fører til mer sukkerinntak, for meg. Så jeg gleder meg til å slippe to kilo vann, komme i ketose igjen, som jeg har vært gjennom høst og vinter, og vite at - ja, burger og iskrem ser godt ut - men ikke godt. Virkelig.

Livsstilsmessig så håper jeg at jeg, når jeg ikke lenger er veldig overvektig, kan ha et lavkarbokosthold hvor det er rom for en cappucino med melk en søndags morgen, en kurv jordbær i parken iblant, ting å nyte fremfor å ete. Jeg vet i alle fall at jeg ikke vil leve sånn at jeg blindt kan putte i meg flere hundre gram melkesjokolade og knapt registrere hva jeg driver med...

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 18:52   #50
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mange legger faktisk om livsstilen, istedet for å bruke dette som en diett

Det er vel blitt en livsstil her også, har holdt på siden september 2007 og det har aldri falt meg inn å gå tilbake til det kostholdet jeg hadde før. Nå er det desverre (eller kanskje jeg skal si heldigvis) slik at jeg nok bare har klart å innarbeide selve livsstilsbiten, dvs at jeg har lært meg hvordan jeg kan holde vekta ved en generell lavkarbolivsstil a'la litt streng Fedon med enkelte høykarbiske innslag en sjelden gang i blant som jeg bare ikke vil gi slipp på (som å kræsje poteter i mammas brunsaus til julemiddagen og litt ostepop en gang i blant). Så det jeg har lært i disse snart 3 årene er hva både kroppen og psyken min trives best med i det lange løp. Så gjelder det bare å finne frem lysta og viljen (viljestyrken?) til å gå ned de 30-40 kiloene som bør fjernes, og da må det hardere skyts til Men det får jeg ta når pjokken er ute og amminga er over

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Soyamel - hva kan jeg bruke dette til? __elly__ Spørsmål om matvarer og oppskrifter 6 09-09-09 18:36
Kan jeg bruke cc istedet for creme fraiche? benam Spørsmål om matvarer og oppskrifter 17 22-02-09 19:26
Hvor mye legger man på seg når man trapper opp karbene? Lykkelig Ketolysekuren 3 27-11-08 10:05
Hvor mange klarer å fullføre en EURO-diett synne Eurodiett 9 08-12-04 15:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no