Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kolesterol

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-01-05, 11:53   #1
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Kolesterol

Hva skjer med kolesterolet i kroppen når vi spiser som vi gjør?? masse egg, kjøtt, fett, fløte etc...

Jeg vet at det stigr med en gang, men synker det igjen for alle, eller er dette noe en bør få sjekka innimellom? Er det også sånn at det er godt og dårlig kolesterol?

Ingen vits i å spise seg syk nei, vi prøver vel på det motsatte? Det er sikkert gjort no forskning på dette...?

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 22-01-05, 12:03   #2
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Det gode kolestrolet går opp og det dårlige kolestrolet går ned så det er ingenting å bekymre seg over.
Jeg var ihvertfall og tok blodprøve i fjor sommer og alle verdiene var godt innenfor kravene. Legen sa jeg var sunn og frisk! Jeg har gått på Atkins siden juli 2003.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-01-05, 15:48   #3
aveline
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Sep 2004
Alder: 77
Innlegg: 416
aveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt likt

Dette kan man lese om i Atkins bøker også. Kolesterolet løper ikke løpsk, slik man kunne tro....dersom man holder seg på lavkarbo.

aveline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-01-05, 18:16   #4
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av aveline

Dette kan man lese om i Atkins bøker også. Kolesterolet løper ikke løpsk, slik man kunne tro....dersom man holder seg på lavkarbo.

Godt å høre! Har bestilt både atkins og lindberg bok så da blir jeg velklokere...kanskje

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 23-01-05, 19:10   #5
smosje
Seniormedlem
 
smosje sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.334
smosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisk

Mener at de har påvist i nyere forskning at kolesterolet i egg f.eks. ikke er farlig. Det er når det skjer ett eller annet med kolesterolet i en viss sammenheng at de kan bli for mye. Jeg husker ikke hva, men det er skrevet om her inne.

Hvis du vil finne det ut - eller lese mer om kolesterol, så søk på 'kolesterol' med søkefunksjonen her, og du får opp alle tråder som omhandler tema

__________________
- - The most important thing to bear in mind is not to become obsessed with weight or body shape - -

Sist redigert av smosje : 26-01-05 kl 18:52. Årsak: ingen vits å søke på 'kolestrol' når det skrives kolesterol ;)
smosje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Økologisk, naturlig, supermat Svar med sitat
Gammel 26-01-05, 18:46   #6
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Det er sånn at kroppen selv produserer kolesterol, og jo mindre kolesterol du spiser jo mer kolesterol produserer kroppen, og motsatt. 9 av 10 får forbedret kolesterol av lavkarbokosthold. Det kan være lurt å sjekke med legen din om du er blant de ni eller ikke.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 03-02-05, 11:09   #7
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

nå leste jeg at det er et stoff i eggeplomme som kan være litt negativt ifht kolesterol (Lindberg tror jeg), men at hvis en brukte mye egg så kunne man bruke litt fære plommer enn hvitter. (Da blir det en eggeplomme eller to på bikkja da..)

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 04-02-05, 05:04   #8
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Det var før det, egget er friskmeldt nå.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 04-02-05, 22:08   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

egget er friskmeldt for det meste det nå...

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-02-05, 11:03   #10
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Nille

egget er friskmeldt for det meste det nå...

Sant?? Kult, jeg bruker mye egg ja..litt synd for bikkja da..han ble jo fin å blank i pelsen av eggeplommene..*fnis*

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 09-02-05, 17:34   #11
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av luringen

..litt synd for bikkja da..han ble jo fin å blank i pelsen av eggeplommene..*fnis*

Det blir du og ....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 10-02-05, 15:03   #12
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av
Smile

Motiverende lesning for Atkinsere m.fl.

http://www.mozon.no/vekt_og_kosthold...atte_statinene

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 10-02-05, 15:13   #13
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Det er sånn at kroppen selv produserer kolesterol, og jo mindre kolesterol du spiser jo mer kolesterol produserer kroppen, og motsatt. 9 av 10 får forbedret kolesterol av lavkarbokosthold. Det kan være lurt å sjekke med legen din om du er blant de ni eller ikke.

Hm.. kan di forklare dette nærmere, Kristian?

Jeg skjønte nemlig ikke helt.. er det slik at uansett da, så er det til alle tider lik mengde kolesterol i kroppen? (men det stemmer jo ikke..)

Eller finnes det forskjellig type kolesterol?

Hilsen mofe som egentlig ikke har peil på kolesterol..

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 11-02-05, 00:28   #14
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Synes du dette var motiverende lesing for Atkinsere Kristian? Står jo ikke noe om lav-karbo, høy-fett eller animalske produkter der...?

Det som er viktigst for kolesterolet vårt, er hvor mye karbohydrater vi spiser!!

Hvorfor? Jo, fordi høyt kolesterol = høyt insulin = høyt nivå av et enzym i lever (HMG CoA-reduktase) = økt kolesteroldannelse.

Statiner (kolesterolsenkende medikamenter) hemmer det nevnte enzym, men hva hjelper det når personene gomler karbohydrater som aldri før? Kanskje de t.o.m. spiser mer karbohydrater, fordi de har fått beskjed om å være forsiktige med fett, egg og reker. Og NOE skal man jo spise også...

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 11-02-05, 02:21   #15
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av luringen

nå leste jeg at det er et stoff i eggeplomme som kan være litt negativt

Det har jeg også lurt litt på... arakidonsyre... fikk aldri med meg hvordan det sluttet å være negativt

Det har ikke med kolesterol å gjøre (eller har det...? ), men øker betennelses...øh..stoffer (det er seint på natt! ) i kroppen.

MHM?

Mofe - det finnes "godt" og "dårlig" kolesterol (vi trenger begge)... kroppen produserer det selv, og vi MÅ ha kolesterol i kroppen - vi danner en haug med livsviktige hormoner av det!

Men kolesterolet som er i maten og som man SPISER innvirker ikke på kolesterolet i kroppen, slik man trodde før...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 11-02-05, 11:41   #16
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av mofe

Hm.. kan di forklare dette nærmere, Kristian?

Jeg skjønte nemlig ikke helt.. er det slik at uansett da, så er det til alle tider lik mengde kolesterol i kroppen? (men det stemmer jo ikke..)

Eller finnes det forskjellig type kolesterol?

Hilsen mofe som egentlig ikke har peil på kolesterol..

Med for lite kolesterol i kostholdet har kroppen en tendens til å overkompensere for forlite kolesterol, slik at de får for høyt kolesterol. Men når det er sagt så vet vi at alle er forskjellige, du vet noen blir overvektig av for mye karbohydrater mens andre blir undervektig.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 11-02-05, 11:46   #17
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av MHM

Synes du dette var motiverende lesing for Atkinsere Kristian? Står jo ikke noe om lav-karbo, høy-fett eller animalske produkter der...?

Jo det står at de som endret kostholdet fikk forbedret kolesterol, men ikke de som gikk på lavfettdiett.
Dette syns jeg er motivwerende for oss som kjører høyfett og fiber-kosthold

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
Kolesterol apple Lavkarbo generelt 3 02-09-04 17:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no