Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Høyt kolesterol

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-09-05, 18:09   #1
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Høyt kolesterol

Jeg har alltid hatt lavt kolesterol. Spesielt etter at jeg begynte på lavklarbo. Men så det siste halve året har visst kolesterolet mitt funnet ut at det har "levd i skyggen" og forlanger nå en mer prominent plass på mine blodprøve utskrifter. Det ville ha en * - det tegnet som betyr at det er utenfor "referanseområdet".

Legen mente først at jeg måtte legge om kostholdet, begynne (!) å spise mer ren mat, som fisk, lyst kjøtt, grønnsaker, bær..... Også måtte jeg iallefall begynne å trene. Det var absolutt et "must".

Jaaaaada, men så er det bare det at opplysninger om menyer/kosthold, trening etc. det fikk min lege på forespørsel overlevert for 1/2 år siden, og da var jeg så sunn at det va'kke til å tro... DET hadde hun glemt gitt......

I følge ernæringsfysiologen min (vel egentlig ikke MIN da, men....), så spiser jeg akkurat slik jeg skal spise - nemlig akkurat slik legen mener jeg bør legge om til. Det har jeg gjort i flere år. Og trene. Veeeeel, hvor mye mer enn 5 ganger i uka bør jeg trene da ?? Og hva ?? DET hadde damen ikke noe svar på da hun ble presentert fakta. Ernæringsfysilogen (det skjønne mennesket) mente at manglende kosthold og trening absolutt ikke var årsaken. Hun trodde det kunne være familiært høy kolesterol, - om det var mulig å få helt plutselig i voksen alder. Og det var det visst, for det samme mente en "herværende lege".

Vel siste test viste fremdeles høyt kolesterol, og legen er nå enig med ernæringsfysiologen og den viss annen lege - at det er såkalt "familiært" høyt kolesterol, dvs.at det er arvelig og kan ikke behandles ved kostomlegging eller trening. Man MÅ medisineres. Klart jeg har liten lyst til å ta disse medisinene, med alle de bivirkningene de har ?? Itte tal'om jeg gjør det uten å ha sjekket andre muligheter !!

- (og det tok sin tid) kommer jeg til poenget. I dag, da legens brev lå i postkassa, lå det også noe annet der, nemlig September nr av Mat & Helse. Og hva står det om der ? På side 64-65 ??? Joa, om en med familiært høyt kolesterol som ble syk av medisinen han først fikk - og siden ble satt på et naturpreparat av sin lege. Natur middelet heter HypoCol, og etter knappe 2 mnd med to tabeletter morgen og kveld, var kolesterolet nede fra over 7 til 5.5 mmol/L. Da reduserte han dosen til det halve og etter 3 mnd var det nede i 5.2.

Legen har bedt meg ta kontakt for timebestilling og utskriving av resept. Og vet dere hva ? Jeg har ikke tenkt å ta den telefonen. Jeg skal kjøpe HypoCol, jeg skal ta det i 2-3 mnd. SÅ skal jeg ringe legen å be om en ny test......

.....det er det jeg skal

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-09-05, 18:44   #2
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Smarte Nille

Jeg skal lese artiklen nå...kom i posten i dag ja.
Det er litt skummelt med det høye kolestrolet, men det er vel differansen mellom det gode og dårlige kolestrolet som er avgjørende...Kan egentlig ikke noe om dette jeg, Nille. Du vet sikkert alt om det.
Har hørt om arvelig kolestrolverdier....
Ikke like lett å behandle det skjønner jeg, men det er jo absolutt verdt et forsøk å gjøre det du føler for

Lykke til, Nille....Dette klarer du

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn

Sist redigert av Anne : 13-09-05 kl 20:34.
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 13-09-05, 20:19   #3
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Lykke til med naturpreparatet Nille - fortell oss hvordan det går da!

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 13-09-05, 20:29   #4
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

det er heldigvis du som betsemmer over kroppen din...men kan jo være lurt å få legen med på det du gjør?? Informere om det??

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 16-09-05, 18:15   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av luringen

det er heldigvis du som betsemmer over kroppen din...men kan jo være lurt å få legen med på det du gjør?? Informere om det??

Jada, legen skal få vite det når jeg kommer til time hos henne om 2-3 mnd.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 16-09-05, 21:47   #6
silje
Seniormedlem
 
silje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.432
silje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurs

Lykke til

(hvordan går det forresten med de nuppene på overarmene...?)

silje

silje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-11-05, 14:44   #7
tuttamost
Juniormedlem
 
tuttamost sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: Bergen
Innlegg: 43
tuttamost er på en erverdig vei
Wink

Til Nille, og andre...

Hei til Nille.
Har du prøvd ut de tbl. du skrev om her?
Fikk svar fra legen min i dag om høyt totalkolesterol, mens HDL-kolesterol (hva nå det er) lå vakkert på 1.1. Hun sendte med en masse brosjyrer om endrede matvaner og mosjon. Å endre matvanene er ikke helt enkelt, når det er fløte og creme fraiche osv vi helst skal holde oss til... Brød og korn inn, og egg ut av kostholdet er lite aktuelt..
Kan noen gi meg forklaring på de 2 forskjellige kolesterol-verdiene i et språk som selv en "vanlig" borger kan forstå?
Tusen takk på forhånd til de som gidd...

__________________
TUTTAMOST



tuttamost er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 17-11-05, 15:29   #8
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Høyt kolesterol

Har tatt Hypocol i ca. 2 mnd nå. Har akkurat hatt et opphold på 14 dager. Men skal teste ut om jeg skal begynne med dem igjen 21/11. Legen min ville ikke ta nye prøver før etter jul..... Jeg er i prosessen med å skifte ut fastlegen. Prøver å finne en lege som har litt sansen for både kosthold og alternativ behandling. Vet det finnes noen der ute, - men er de fasstleger ? Se det vites ikke.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 17-11-05, 16:01   #9
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: Høyt kolesterol

nei de er ikke fastleger , men bruk de alikevel det gjør ihvertfall jeg !! har ikke snakka med fastlegen min siden jeg hadde øreverk i sjuende klasse jeg

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 17-11-05, 16:05   #10
ssskaldeman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
Innlegg: 316
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Sv: Høyt kolesterol

Kolesterol är livsnödvändigt, det är inte något gift.

Kroppen reglerar själv kolesterolhalten till den nivå den finner bäst.

Att sänka kolesterolet med hjälp av kemiska preparat är meningslöst, och förmodligen skadligt. Någon nytta gör det inte.

Detta är senaste nytt på området (Dagens Merdicin):

Lipidsänkning hjälpte inte hjärtinfarktpatienter

Kraftig sänkning av blodfetterna hos patienter med hjärt-kärlsjukdom minskade inte risken för dessa att drabbas av ytterligare hjärtproblem. Det visar en stor europeisk studie som presenteras i den prestigefyllda medicinska tidskriften Journal of American Medical Association. 8888 patienter ingick i studien och samtliga av dessa hade vid studiens början haft hjärtinfarkt. Dessa fick lipidbehandling med antingen Simvastatin i normaldos eller hög dos av Lipitor. Resultaten visar att kraftig kolesterolsänkning, vilken åstadkoms men hög dos av Lipitor, inte minskade risken för ytterligare hjärtproblem.

Källa: Dagens Medicins nätupplaga. Hämtad 051117. © Netdoktor.se

Sten Sture

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 18-11-05, 19:03   #11
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Høyt kolesterol

Opprinnelig lagt inn av ssskaldeman

Kroppen reglerar själv kolesterolhalten till den nivå den finner bäst.

Att sänka kolesterolet med hjälp av kemiska preparat är meningslöst, och förmodligen skadligt. Någon nytta gör det inte.

Der er forskjell på generellt høyt kolesterol og arvelig/genetisk høyt kolesterol. I sistenevnte tilfelle er det kroppen som ikke klarer å regulere nivået på naturlig måte. Det har ikke noe med kostholdet å gjøre.

Jeg tar HypoCol fordi jeg IKKE vil ta kjemiske preparater for å senke kolesterolet. HypoCol er et helt naturlig produkt som utvinnes fra den tradisjonelle fermenterte røde risen. Fermentert ris har vært brukt som kosttilskudd gjennom 1000 år (Kinesisk medisin) for å sikre sunn blodsirkulasjon.

SPØRSMÅL:
Min bror har også arvelig høyt kolesterol og har fått besjed fra sin lege (i USA) at han må slutte å spise avocado og reker, for det er faaaaaarlig når man har høyt kolesterol. Det høres helt på trynet ut for meg. Noen som har hørt om dette ??

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-11-05, 21:28   #12
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Høyt kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Nille[FONT=Comic Sans MS

Min bror har også arvelig høyt kolesterol og har fått besjed fra sin lege (i USA) at han må slutte å spise avocado og reker, for det er faaaaaarlig når man har høyt kolesterol. Det høres helt på trynet ut for meg. Noen som har hørt om dette ??[/font]

Jeg har hørt det med reker...om du får permanent høyt kolestrol av reker eller om det bare var sånn at du ikke skulle spise reker dagen før måling....det husker jeg ikke.... Tror det gjaldt spesielt rognen i rekene.

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Høyt og lavt! Sebiela Stoffskifte / hormonproblemer 20 28-03-07 22:51
Ketolyse og høyt kolesterol Thula Ketolysekuren 3 01-07-05 10:11
Ragnas erfaringer med høyt og lavt stoffskifte. RAGNA Stoffskifte / hormonproblemer 0 22-02-05 12:01
Kolesterol luringen Lavkarbo generelt 16 11-02-05 11:46
Kolesterol apple Lavkarbo generelt 3 02-09-04 17:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no