Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Min første dag på Lindberg ...

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-09-09, 13:29   #1
Fishi2009
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Norges beste vestkant
Innlegg: 107
Fishi2009 er på en erverdig vei

Min første dag på Lindberg ...

Hei alle sammen.

Jeg håper at noen av dere har mulighet til å gi meg en tilbakemelding på om jeg er på rett "vei" med dagens meny:

Frokost: Dobbel 0 yoghurt med 3 ss hjemmelaget musli (Bee's)
Lunsj: To Ryvita knekkebrød med makrell i tomat og litt majones + 1 eple.
Middag: Laks med grønnsaker og litt sæterrømme. Evt annet tilbehør? Tips?
Kvelds: Salat eller omelett med skinke og ost.

Bør jeg ha mellommåltider dersom jeg ikke er sulten? Bruker dere olje eller smør til å steke med?

Jeg har gått på ketolyse en stund, og har gått ned en del på det, men jeg vil heller gå over på en livgslang endring nå. Tror dette kostholdet vil passe meg bra!

Fishi2009 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 14:28   #2
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Min første dag på Lindberg...

Jeg vet at Linberg anbefaler å spise bær fremfor frukt pga mengden fruktsukker og blodsukkerstigning. (jeg kan ikke spise epler, for jeg får sukkersug av det og det gjør det lettere å falle for verre fristelser etterpå) Event javne ut fruktsukkervirkningen med litt fett/proteiner...feks noen nøtter. (Kost i balanse for å hindre blodsukkersvingninger, som også på virker fettlagring)

I tillegg anbefaler han også å spise Yoplait 0,1% fordi det er fruktose i den og ikke sukker (høyere GI i sukker)som i de fleste andre yoghurter.

Tilbehør utover grønnsaker til laksen kan event være linser med litt ekstra krydder og olje (for smakens skyld) eller bønner.

Jeg bruker både olje og smør til steking. (Litt for helsa og litt for smaken), men tror Lindberg anbefaler olje (oliven jomfruolje)

Lykke til med livslang endring

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 14:52   #3
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Min første dag på Lindberg...

ser greit ut, og du må prøve deg frem. Frukt bør spises med noe proteinrikt i tillegg.Jeg syns det funker med et fedonbrød/knekkebrødmåltid tidlig på dagen, feks til lunsj.Kjør på med grønnsaker, og bruk forskjellige salater! Det er geniale kilder til protein, langsomme karber og sundt fett m/f.kes tunfisk, avocado, oljedressing, ost osv

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 18:06   #4
aprikose
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 11
aprikose er på en erverdig vei

Sv: Min første dag på Lindberg...

Jeg har også min første dag i dag! Har også gått på lavkarbo i 3-4 mnd nå, uten vellykket resultat. Skal ned 5-7 kg, gikk ned 4 på lavkarbo i nesten 4 mnd og er ikke fornøyd.

Frokost: Et egg, litt hvitost og et fiberrik solsikke
Lunsj: 2 stk torsk med brokkoli til
Middag: Kjøtt og grønnsakssuppe
Kvelds: ?? vet ikke enda...

Vanskelig å skifte fra lavkarbo, skal nå sykle på butikken og kjøpe fedon-boka da jeg kan for lite.. Vanskelig å plutselig kutte alt fettet og spise mer grønt. Og er selvsagt redd for å gå opp de 4 kg jeg har brukt så lang tid på å miste....

Noen som har noen basic fedon tips?

aprikose er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse først, nå Fedon Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 10:23   #5
Fishi2009
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Norges beste vestkant
Innlegg: 107
Fishi2009 er på en erverdig vei

Sv: Min første dag på Lindberg...

Hei Anne. Jeg var inne på Yoplait sine sider, og Yoplait 0,1 er tilsatt fruktose, mens Yoplait dobbel 0 ikke er tilsatt sukker, bare kunstig søtning... Aspartam og sånn...

Dobbel 0 må vel da være bedre med tanke på et stabilt blodsukker? Eller tenker jeg feil nå? :P

Fishi2009 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 10:32   #6
Fishi2009
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Norges beste vestkant
Innlegg: 107
Fishi2009 er på en erverdig vei

Sv: Min første dag på Lindberg...

Opprinnelig lagt inn av aprikose, her.

Jeg har også min første dag i dag! Har også gått på lavkarbo i 3-4 mnd nå, uten vellykket resultat. Skal ned 5-7 kg, gikk ned 4 på lavkarbo i nesten 4 mnd og er ikke fornøyd.

Frokost: Et egg, litt hvitost og et fiberrik solsikke
Lunsj: 2 stk torsk med brokkoli til
Middag: Kjøtt og grønnsakssuppe
Kvelds: ?? vet ikke enda...

Vanskelig å skifte fra lavkarbo, skal nå sykle på butikken og kjøpe fedon-boka da jeg kan for lite.. Vanskelig å plutselig kutte alt fettet og spise mer grønt. Og er selvsagt redd for å gå opp de 4 kg jeg har brukt så lang tid på å miste....

Noen som har noen basic fedon tips?

Hei Aprikose

Jeg synes at menyen din ser fin ut! Jeg, som du, synes det er vanskelig og plutselig skulle spise mindre fett... Men det er bare en overgang, håper jeg... Jeg kommer nok til å bruke mange av ketolyse/lavkarbo oppskriftene på Lindberg også, som jeg har funnet her inne.

Jeg skal også kjøpe meg ei Lindberg-bok, håper det kan gi meg litt mer klarhet. Spennende dette her!

Hva står på menyen din i dag? Min ser omtrent slik ut:

Frokost: Dobbel 0 jordbæryoghurt med 3 ss musli.
Lunsj: Salat, bestående av isbergsalat, paprika, tomat, agurk, stekt kyllingfilet, stekte kantareller og fetaost med olje. Lavkarbobrød til.
Middag: Tacokarbonader med brokkoli.
Kvelds: Muligens Ryvita Dark Rye med pålegg. Skal overnatte hos ei venninne...

Jeg har også tatt med valnøtter, dersom jeg blir sulten mellom måltidene.

Ha en fin dag!

Fishi2009 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 10:42   #7
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Min første dag på Lindberg...

Opprinnelig lagt inn av Fishi2009, her.

Aspartam og sånn...

Dobbel 0 må vel da være bedre med tanke på et stabilt blodsukker? Eller tenker jeg feil nå? :P

Du har sikkert rett i at det er bedre for blodsukkeret, Fishi2009 Det er bare jeg og noen andre som ikke er så glad i Aspartam av forskjellige grunner. Jeg fordi jeg faktisk får søtsug av det Andre fordi de mener at det er mer usunt enn mye annet.

Det finner du ut av selv, hva du syns. Og du finner sikkert mange svar på Lindberg sine sider også om det.
Og spiser du yoghurten med litt havregryn, cottage cheese og kanel, så har du et fullverdig kost i balanse produkt Ser du lager egen müsli. SIkkert fin den og...

Ha en fin dag

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 16:57   #8
Mona S
Medlem
 
Mona S sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 269
Mona S er ny på veien

Sv: Min første dag på Lindberg ...

Aprikose: Hvis du har vært i ketose frem til nå så kan du nok oppleve en liten vektoppgang i overgangen til Fedon. Det er vann som følger med høynet inntak av karbohydrater.

Jeg har også begynt Fedonlivet igjen for en uke siden, men jeg gikk på en høykarbosmell og har ikke helt klart å hanke meg inn igjen. Dog har jeg levd Fedonlivet før og vært veldig fornøyd. Han har masse gode oppskrifter, så jeg anbefaler bøkene hans. Det fins også en del andre bra GI-kokebøker å få kjøpt. Greit å hente inspirasjon fra kokebøker i starten, til man blir vant til hva slags mat og hvordan sette det sammen.
I forhold til frukt og bær så bør det spises sammen med mandler eller valnøtter f.eks, for balansens del.

Lykke til

Mona S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 21:19   #9
aprikose
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 11
aprikose er på en erverdig vei

Sv: Min første dag på Lindberg ...

Hei igjen!

Da er jeg på dag 3 på Fedon, og har hatt denne menyen i dag:

Frokost: Litt stekt kylling og tomater og agurk
Lunsj: Salatblader, kikerter, bønner, agurk, tomat, 3 skiver skinke og 2 egg, med olivenolje over
Middag: Stekt kylling, med grønn asparges, champignon, gulerøtter og brokkoli
Kvelds: 1 Youplait 0,1 med 2 SS fedonmusli.

Jeg er desverre ikke flink til å trene, men prøver å sykle 30 minutter 3 ganger i uka. Det klarer jeg, iallfall før vinteren kommer.... Gruer meg litt til å gå på vekten, tror jeg venter et par uker.

Hvordan går det med din meny?

aprikose er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse først, nå Fedon Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 21:30   #10
aprikose
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 11
aprikose er på en erverdig vei

Sv: Min første dag på Lindberg ...

Håper forresten at Fedon-kuren vil gjøre at kolestrolet på 8 går nedover igjen... Fikk svar fra blodprøver i går etter 3-4 mnd på lavkarbo. Hmf! Tror ikke Lavkarbo passet min kropp, for jeg slet med å gå ned i vekt og følte meg ikke vel. Svimmel og trøtt. Det eneste jeg ser at jeg gjorde feil i forhold til boka, var i perioder å spise litt for mange fishermans friend per dag.

Men nå er jeg full av nytt mot, og tror Fedon vil passe meg perfekt

aprikose er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse først, nå Fedon Svar med sitat
Gammel 23-09-09, 00:04   #11
Mona S
Medlem
 
Mona S sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 269
Mona S er ny på veien

Sv: Min første dag på Lindberg ...

Bare sånn for å presisere, så går Fedon Lindberg også for å være lavkarbokosthold. Jeg ser dere refererer til lavkarbo som om Fedon ikke var det. Forskjellen ligger i at han teller GI, eller ikke teller kanskje, men fremmer mat med lav GI framfor høy. Mens ved ketolyse teller man karber. Men både Ketolyse og Fedon følger prinsippene til lavkarbokosthold.

Dette visste dere sikkert fra før, og det var ikke meninga å fremstå som en bedreviter, men bare å presisere så nye lesere ikke blir forvirra

Mona S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 23:23   #12
Sammy66
Juniormedlem
 
Sammy66 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 57
Innlegg: 22
Sammy66 er på en erverdig vei

Sv: Min første dag på Lindberg ...

Opprinnelig lagt inn av Mona S, her.

Bare sånn for å presisere, så går Fedon Lindberg også for å være lavkarbokosthold. Jeg ser dere refererer til lavkarbo som om Fedon ikke var det. Forskjellen ligger i at han teller GI, eller ikke teller kanskje, men fremmer mat med lav GI framfor høy. Mens ved ketolyse teller man karber. Men både Ketolyse og Fedon følger prinsippene til lavkarbokosthold.

Dette visste dere sikkert fra før, og det var ikke meninga å fremstå som en bedreviter, men bare å presisere så nye lesere ikke blir forvirra

Puuhh - og det var godt du gjorde for nå ble jeg forvirra!

Hilsen en newbie

Sammy66 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sikter mot Lindbergs Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen som kan gi meg et hint om jeg er på rett vei? Første uke med Lindberg betty86 Dr Lindbergs 22 06-08-09 12:58
Første dag på Fedon Lindberg, trenger litt hjelp! Frodige former Dr Lindbergs 19 14-01-09 13:25
Min første Lindberg-rapport ... tonetrollet Dr Lindbergs 3 23-09-08 23:07
Første dag på Fedon Lindberg ... candyland Dr Lindbergs 14 07-09-08 01:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no