Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Er det noen som har barn med atopisk eksem?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-08-10, 20:35   #1
paprika
Medlem
 
paprika sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Sandnes
Alder: 46
Innlegg: 343
paprika er en juvelpaprika er en juvelpaprika er en juvel

Er det noen som har barn med atopisk eksem?

Hei!

Datteren min er plaget med atopisk eksem. Vi smører med locobase fet krem, men dette er ikke nok. Jeg lurer veldig på hva jeg skal velge av kortisonsalve? Har noen hørt om Bodøsalven? Hva er det for noe?

__________________






Paprika, mamma til to
paprika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 20:38   #2
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Er det noen som har barn med atopisk eksem?

Man må bare prøve seg frem, men min atopiker kan kun bruke aderma fra apoteket.

Hør om du kan få prøvetuber på forskjellige da det er så forskjellig fra hver enkelt hvilken salve som virker.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 20:40   #3
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Er det noen som har barn med atopisk eksem?

Og få henvisning fra lege til spesialist, det tar en evighet å få time. Hvor gammelt er barnet og hvordan arter det seg?

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 20:57   #4
Lillalill
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Rygge
Innlegg: 23
Lillalill er på en erverdig vei

Sv: Er det noen som har barn med atopisk eksem?

Vitenskapen viser at urinstoff (karbamid) har god virkning. Det finnes på apoteket som karbaderm og karbasal blant annet. Dette har den litt uheldige virkningen at det svir litt ved påføring. Jeg og sønn har laget en deal om at det svir fordi det faktisk virker (som at medisin smaker vondt, men virker). I første omgang kan du forsøke HTH, som har litt mindre karbamid tilsatt, og derfor svir litt mindre.

Det er klart at det finnes forskjellige grader av plager, og noen ganger bør man bruke kortison. Vi har dog begrenset bruken til midtvinters, når eksemen er som verst. Kanskje 1 uke til sammen.

Det finnes også en serie på apoteket som inneholder havre. Denne skal virke godt, men var alt for dyr for oss, dessverre. Klarer ikke å huske merkenavnet, da det aldri var aktuelt for oss.

Håper du har noe nytte av dette.

Lillalill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 21:01   #5
Lillalill
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Rygge
Innlegg: 23
Lillalill er på en erverdig vei

Sv: Er det noen som har barn med atopisk eksem?

Glemte en ting angående kortison. Ikke kjøp reseptfri hydrokortison. Den har dårlig virkning, og man må derfor gjerne bruke den lenge, noe som igjen øker tilvenningen. Man er av den oppfatning nå at man heller bør bruke en sterk (reseptpliktig) kortison, og heller benytte denne i kort tid.

Dette har vi lært av barnelegene på sykehuset i Fr.Stad, da vi gjentatte ganger var der pga astma og atopisk eksem.

Lillalill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 23:59   #6
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: Er det noen som har barn med atopisk eksem?

Opprinnelig lagt inn av paprika, her.

Hei!

Har noen hørt om Bodøsalven? Hva er det for noe?

Jeg har brukt Bodøsalven mot eksem med varierende hell. Fikk faktisk mye bedre hud av å gå over til lavkarbokosthold, men det vil du kanskje ikke "utsette" småen for?

To venninner av meg er derimot svært fornøyd med Bodøsalven, så det skader jo ikke å prøve.

Den finnes i to varianter - en dagkrem/salve og en nattkrem som er litt fetere og visstnok har mer effektive virkestoffer. Du får den tilsendt ved å ringe og bestille. Jeg skulle gjerne gitt deg nummeret, men telefonen min har dessverre avgått ved døden og jeg har mistet alle kontaktene mine.... Den koster ca. 400 kr pr krukke.

Lykke til!

__________________


Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Gammel 01-09-10, 03:19   #7
mor til 4
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 1
mor til 4 er på en erverdig vei

Sv: Er det noen som har barn med atopisk eksem?

Opprinnelig lagt inn av paprika, her.

Hei!

Datteren min er plaget med atopisk eksem. Vi smører med locobase fet krem, men dette er ikke nok. Jeg lurer veldig på hva jeg skal velge av kortisonsalve? Har noen hørt om Bodøsalven? Hva er det for noe?

Hei,
Sønnen min er 3 år og plaget at dette, dog kun i perioder og typisk i armhulene osv.
Den beste korisonsalven med minst kortison i er Apolar og den funker bra. Fås på resept,
Lykke til a

mor til 4 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: prøve så godt som mulig.. Svar med sitat
Gammel 01-09-10, 08:59   #8
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: Er det noen som har barn med atopisk eksem?

Jeg har det selv, og har fått resept på både elocon, betnovat og dermovat. Betnovat fungerte best for meg.

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 01-09-10, 10:19   #9
Butte
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2006
Innlegg: 1
Butte er på en erverdig vei

Sv: Er det noen som har barn med atopisk eksem?

Vi brukte noe så enkelt som Spenol på minsten vår. Det var etter vi hadde prøvd "alt" både med og uten resept.

Butte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse...prøver i hvertfall Svar med sitat
Gammel 01-09-10, 10:31   #10
Karissima
Seniormedlem
 
Karissima sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Akershus
Innlegg: 5.343
Karissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressurs

Sv: Er det noen som har barn med atopisk eksem?

[quote=paprika;925887]Hei!

Datteren min er plaget med atopisk eksem. Vi smører med locobase fet krem, men dette er ikke nok. Jeg lurer veldig på hva jeg skal velge av kortisonsalve? Har noen hørt om Bodøsalven? Hva er det for noe?[/quote]
Har du prøvd A-krem ?

__________________

Det er aldri for sent å starte på nytt
Karissima er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-09-10, 11:01   #11
Lullen
Medlem
 
Lullen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 299
Lullen er ny på veien

Sv: Er det noen som har barn med atopisk eksem?

Føler at vi har brukt det meste av kremer på vår sønn med atopisk eksem.
Han var/er strekt plaget med matvarealleri, dyrehårsallergi, husstøv og eksem (avtagende nå heldigvis)

Det jeg syns har fungert best er å smøre på Elocon (sterk kortisonkrem kl 3) og så etter et kvarter smurt med Decubal (vanlig) eller Locobase blå eller Spenol. Og så følge opp dagene etter med Decubal/Locobase/Spenol.

Gutten(e) våre syns Aderma svir (sikkert fordi det er karbamid i de??) så den brukte mor som bodyloation som så mange andre kremer vi har prøvd.
A-krem = ok men det er peanøttolje i den og han er allergisk for peanøtter så den droppa vi.

Syns eksemet forverrer seg med de fete kremene som feks Locobase fetkrem eller Locobase rød osv. Huden blir så klam og ekkel av de kremene..

Som en annen sier syns jeg ikke de milde kortisonkremene fungerer. For det første må man smøre flere ganger om dagen i en uke for å få resultater. Blir jo mye kortisonkrem i løpet av en uke
Syns det da er bedre å smøre en gang (max 2) med en sterk kortisonkrem for å få kontroll på eksemet.

Tror man nesten må prøve seg fram, for det som fungerer fint for en, er ikke optimalt for den neste

Vi brukte mye tid og penger desifisering av eksem, smøring morning og kveld, slitasje på sengetøy og innkjøp av kremer osv at vi fikk hjelpestønad fra NAV.
Det var litt mas å få det igjennom hos NAV, men jeg ga meg ikke og med hjelp av allergilegens brev osv fikk vi hjelpestønad i hvertfall de første 5 årene hvis jeg ikke husker feil
Det er tidkrevende å behandle barnet sitt for eksem!

Uansett, god bedring til datteren din og lykke til med behandlingen

__________________
Lullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Paleoish Svar med sitat
Gammel 01-09-10, 13:51   #12
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Er det noen som har barn med atopisk eksem?

Locobase, de vanlige, tåler ikke vi her i huset, jeg får eksem og gutten blir illrød og hyler fordi det svir.

Men den røde decubalen går greit. Det viktigste jeg ser etter på salver er at de ikke inneholder parafin, for det tåler jeg ikke og jeg tror ikke mineralolje er bra for mennesker heller.

Og jeg er helt enig i heller sterk kortisonslave en gang enn hver dag med mild kortison.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 01-09-10, 14:01   #13
Kakemonster
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 10
Kakemonster er på en erverdig vei

Sv: Er det noen som har barn med atopisk eksem?

Mi jente bruker betnovat og elidel.
Og så smører vi med locobase repair

Kakemonster er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 01-09-10, 23:39   #14
paprika
Medlem
 
paprika sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Sandnes
Alder: 46
Innlegg: 343
paprika er en juvelpaprika er en juvelpaprika er en juvel

Sv: Er det noen som har barn med atopisk eksem?

Tusen takk for mange svar! Vet ikke hva jeg skulle gjort uten dere Alltid raskt svar.

__________________






Paprika, mamma til to
paprika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-09-10, 09:19   #15
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Er det noen som har barn med atopisk eksem?

Og jeg bruker Protopic som ikke inneholder kortison i det hele tatt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 02-09-10, 15:38   #16
Gingeress
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1
Gingeress er på en erverdig vei
Smile

Sv: Er det noen som har barn med atopisk eksem?

Hei
Min sønn på snart 5 har hatt atopisk eksem siden han var ett par måneder. I begynnelsen brukte vi kortison og fargebad + fet krem. Etter ett års tid klødde han like mye (kortison tar bort selve utslettet, men ikke problemet) og han begynte å blø på huden da han klødde. Huden hadde blitt så tynn at den ikke leget seg selv. Kortison gjør det og det som er trist er at det er varig skade. Vi sluttet helt med kortison, jaktet på alle typer naturkremer og brukte en formue. Nå får han fargebad i blant. Jeg har kommet til at når han får lite sukker, melk og brød så jobber immunforsvaret lettere. Det finnes gode alternativer for sukker bl. a Sukrin. Han får også Udo's Choice omega 3,6,9 olje å spise hver dag + probioitka. Det er kjempeviktig at han får gode fettsyrer for å ha nok fett i huden. Vi bader han i havsalt som vi kjøper for 15 kr i butikken, havsalt bringer frem hudens egne "fuktigivere" og ellers bare smøre med olivenolje eller fet krem. Jeg erfarer at fete kremer setter seg i tøyet og skaper ny irritasjon i huden. Om sommeren er han helt fin, men når ulltøyet må frem blir det nye eksemattak. Man må velge mellom pest eller kolera noen ganger, fryse eller klø? Da blir det oftere bad med salt eller olje.
Dette er vår lange vei til et levbart problem.
Lykke til
Gingeress

Gingeress er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Søkende Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Eksem? sjarmisa Spørsmål og svar 5 27-03-10 09:33
Atopisk barneeksem & lavkarbo vs egg Valpen Spørsmål og svar 17 27-08-09 08:07
Noen som har lest Barn i balanse av Fedon Lindberg Chamomilla Lavkarbobøker 8 12-10-08 11:55
Eksem Tidligere bruker Kosttilskudd 6 25-03-06 14:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no