Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ny og forvirret

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-08-11, 20:59   #1
lilme89
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 1
lilme89 er på en erverdig vei
Question

Ny og forvirret

Har lest litt rundt forbi om lavkarbo, men føler liksom ikke at jeg blir noe klokere. Noen plasser står det f.eks. at dersom mann er tynn, kan man bli tykk på dette kostholdet? Stemmer det? Har også lest at man ikke skal drikke melk, er det fakta? Og hvis det er ok å drikke melk, kan man drikke ekstra lett melk? Liker ikke de andre typene. Klarer f.eks. ikke hel melk i det hele tatt. Og er det dumt å ha et litt variert kosthold liksom, at man spiser "vanlige" ting innimellom, som f.eks. chips og dip på lørdagskvelden, drikker vanlig øl på byen, og hvis man er på middagsbesøk hos venner som ikke spiser lavkarbo mat og sånn? Bør man gå til lege før man begynner på kostholdet? Må mann fortsette å gå til lege å ta masse blodprøver og sånn? Hva er ketose?

Mye spørsmål, men jeg håper dere gidder å svare meg :-)

lilme89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 21:26   #2
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Ny og forvirret

Mens du venter på svar så anbefaler jeg at du tar en tur innom tråden: Til alle nybegynner på lavkarbo…

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 21:28   #3
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Ny og forvirret

Opprinnelig lagt inn av lilme89, her.

Har lest litt rundt forbi om lavkarbo, men føler liksom ikke at jeg blir noe klokere. Noen plasser står det f.eks. at dersom mann er tynn, kan man bli tykk på dette kostholdet? Stemmer det? Har også lest at man ikke skal drikke melk, er det fakta? Og hvis det er ok å drikke melk, kan man drikke ekstra lett melk? Liker ikke de andre typene. Klarer f.eks. ikke hel melk i det hele tatt. Og er det dumt å ha et litt variert kosthold liksom, at man spiser "vanlige" ting innimellom, som f.eks. chips og dip på lørdagskvelden, drikker vanlig øl på byen, og hvis man er på middagsbesøk hos venner som ikke spiser lavkarbo mat og sånn? Bør man gå til lege før man begynner på kostholdet? Må mann fortsette å gå til lege å ta masse blodprøver og sånn? Hva er ketose?

Mye spørsmål, men jeg håper dere gidder å svare meg :-)

Vil anbefale deg å lese denne nybegynnertråden jeg. Der finner du svar på det meste, er det mer du lurer på når den er lest, er det bare å spørre i vei

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 16:46   #4
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Ny og forvirret

Opprinnelig lagt inn av lilme89, her.

Har lest litt rundt forbi om lavkarbo, men føler liksom ikke at jeg blir noe klokere. Noen plasser står det f.eks. at dersom mann er tynn, kan man bli tykk på dette kostholdet? Stemmer det? Har også lest at man ikke skal drikke melk, er det fakta? Og hvis det er ok å drikke melk, kan man drikke ekstra lett melk? Liker ikke de andre typene. Klarer f.eks. ikke hel melk i det hele tatt. Og er det dumt å ha et litt variert kosthold liksom, at man spiser "vanlige" ting innimellom, som f.eks. chips og dip på lørdagskvelden, drikker vanlig øl på byen, og hvis man er på middagsbesøk hos venner som ikke spiser lavkarbo mat og sånn? Bør man gå til lege før man begynner på kostholdet? Må mann fortsette å gå til lege å ta masse blodprøver og sånn? Hva er ketose?

Mye spørsmål, men jeg håper dere gidder å svare meg :-)

Jeg kan svare litt, ut ifra mine egne erfaringer. I tillegg til den tråden du fikk link til (er veldig bra).

Du blir ikke tykk av lavkarbo. Hvis du går opp i vekt er fordi kroppen din ikke er tilfreds med vekta du er på når du legger om. De som går opp i vekt er jo stort sett bare undervektige. Er du overvektig vil du gå ned i vekt, til der hvor kroppen din vil at du skal være (noe som kanskje ikke alltid stemmer med hva vi selv sier vi vil veie).

Det er ingenting som heter at du ikke kan eller må gjøre. Hvis du vil drikke melk så drikk melk. Men det er karbohydrater i melk. Så hvis du har store planer om å følge Atkins, Ketolyse eller f.eks Skaldeman så kan du ikke drikke melk. Ifølge Fedon er det ok med litt. Jeg drikker melk (proteinshake), men har allikevel et lavkarbokosthold, for inntaket karbohydrater pr dag er ikke høyt, til tross for melkedrikkinga mi. Jeg velger h-melk, pga fettet. Noen bruker soyamelk (den jeg leste bak her en dag hadde veldig lite karbohydratinnhold - dobbelsjekk det hvis soyamelk er noe du vil prøve). Andre nekter å få i seg melk.

Å spise chips og drikke øl er ikke å ha variert sunt kosthold. Øl er absolutt nei spør du meg. Da kan du spise et par brød istedenfor liksom. De sier øl er flytendes brød Men for all del: det finnes ikke noe som heter at du ikke kan, ikke har lov. Det er mer hva du bør og ikke bør, så får du føle litt selv på det. Hvis du vil ta ei øl, ta ei øl. Jeg anbefaler det derimot ikke. Hvis du er glad i i dip kan du jo lage hjemmelaga dip med seterrømme og knaske grønnsaker? Det er minst like godt, om ikke bedre, enn chips spør du meg

Er du på middagsbesøk kan du jo forsyne deg av det du kan spise og droppe resten? Men, er det superviktig for deg å gjøre venner fornøyd, så spiser du det får. Er du mer interessert i vektnedgang spiser du det du kan og dropper det andre (eventuelt tilbyr deg å ta med noe du kan spise).

Jeg har aldri gått til lege. Aldri tatt noen tester. Men det kan være lurt å gjøre det i begynnelsen, bare for å se. En del gjør det bare for å sjekke om de er insulinresistent o.l

Ketose er når kroppen er i fettforbrenning. Da anbefales det for kvinner å ligge på 15 gram karbohydrat og 20 gram for mannfolk. Det betyr ikke at hvis du ligger på 10-15 gram at det er feil. Ei heller at 20-25 er feil, kroppen din reagerer ikke likt alle andre sin. Ketolyse er anbefalt for de med 10 kg+. Ikke bare en kur for å gå ned til neste sydentur

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Forvirret IdaKristine Lavkarbo generelt 3 10-10-10 18:27
Forvirret e84 Spørsmål og svar 2 13-05-10 13:31
Forvirret! ChristianB Trening 3 01-05-10 08:32
Forvirret, jeg? Millsi Ketolysekuren 8 01-03-08 19:06
GB\GI - Forvirret Lindabtn Dr Lindbergs 7 29-02-08 21:18


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no