Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Irritabel tarm

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-03-12, 13:03   #1
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Irritabel tarm

Ved irribale tarm blir magen enormt oppblåst og det sprenger og er ubehagelig. Denne gangen tok jeg bilder, og her vil jeg dele den vanvittige forskjellen med dere:
Første bildet er tatt 13.03, det andre er tatt i dag, 16.03.
Nå har jeg tilnærmet normalt magemål (81.5 cm) mens da den var oppblåst var den hele 97.5 cm....
mage 13.03.jpgmage 16.03.jpg

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 13:15   #2
Åssi
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Paris
Innlegg: 246
Åssi er på en erverdig vei

Sv: Irritabel tarm

Jeg har det samme problemet! Etter jeg startet på lavkarbo i julen har magen min vært usedvanelig bra! Men nå har derimot problemene begynt å komme tilbake igjen. Hva trigger din mage?

Åssi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert LC(hf) Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 13:28   #3
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Irritabel tarm

Opprinnelig lagt inn av Åssi, her.

Jeg har det samme problemet! Etter jeg startet på lavkarbo i julen har magen min vært usedvanelig bra! Men nå har derimot problemene begynt å komme tilbake igjen. Hva trigger din mage?

Jeg trodde lenge det var fett, men etter jul innførte jeg endel mettet fett, og det har gått bra. Så jeg tror rett og slett det er stress.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 13:42   #4
jannesnuppa
Seniormedlem
 
jannesnuppa sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 556
jannesnuppa er ny på veien

Sv: Irritabel tarm

Jeg har også det samme problemet, å fytti å vondt det er. Er også blitt bedre etter overgang til lavkarbo så det er bra. Vet ikke hva som trigger det for meg heller. Sånn mage kan jeg også få da jeg skal reise noen plass (reisemage) og det er ikke morro. Lufta sitter bom fast, og kryper etterhvert oppi skuldrene mine. Er ikke gøy å se ut som en er høygravid..

__________________
Min journal
jannesnuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 13:57   #5
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Irritabel tarm

Å kjempe forskjell,så mange cm det er ikke lett for deg.

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 14:04   #6
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Irritabel tarm

Opprinnelig lagt inn av senka, her.

Å kjempe forskjell,så mange cm det er ikke lett for deg.

Det er jo ubehagelig, men varer heldigvis ikke så lenge. Heldigvis gikk den ned nå, siden jeg skal i bryllup i morgen og har kjøpt ny kjole og greier
Ikke gøy med for mange blikk og spørsmål om jeg er gravid igjen.....(siden jeg fikk et barn helt overraskende da jeg var 41 år, 17 og 20 år etter de andre)

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 15:27   #7
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Irritabel tarm

Jeg har alltid blitt sånn av hvetebakst jeg...
Nå spiser jeg jo ikke boller og loff lenger så problemet er nesten helt borte.
Jeg ville testet ut de typiske "problembarna" og sett om det hjelper å kutte ut noe.
Det jeg kommer på i farten er gjær, søtmelk (inkl fløte) og gluten.
Sikkert andre ting som kan gi samme effekten også, men det er jo verd å sjekke ut
Vet hvor irriterende det er

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 15:33   #8
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Irritabel tarm

Åhh koselig for dere,så fint med en baby i huset
men angående de bildene er det ikke også masse vann der eller bare luft???Hvor lenge blir du oppblåst..i noen dager eller..bruker du noe medisin for det?Masse lykke til med den lille

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-03-12, 18:08   #9
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Irritabel tarm

Opprinnelig lagt inn av senka, her.

Åhh koselig for dere,så fint med en baby i huset
men angående de bildene er det ikke også masse vann der eller bare luft???Hvor lenge blir du oppblåst..i noen dager eller..bruker du noe medisin for det?Masse lykke til med den lille

Jo det er sikkert mye vann også, men denne oppblåste magen er mest luft. Denne gangen varte det i ca 3 dager. Jeg har det nesten aldri lenger, var mye værre før jeg begynte med lavkarbo i 2007. Jeg fikk forøvrig irritabel tarm etter denne herlige Giardiaepidemien i Bergen i 2004. Det er forresten en helt annen oppblåsthet enn når jeg spiser hvetebakst f eks. Da blir jeg også oppblåst, men ikke så hard og luft kommer jo ut i mengder. Her er det hardt og tettet igjen med en propp. Så ikke noe kommer ut før det endelig løsner. Så to vidt forskjellige ting.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 21-03-12, 14:46   #10
Miranda13
Medlem
 
Miranda13 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Vest i Viken
Alder: 60
Innlegg: 298
Miranda13 er ny på veien

Sv: Irritabel tarm

Jeg har også en slik mage. En gang spiste jeg og mann hentepizza. Det gikk kun få minutter før magen min begynte å ese og deretter en voldsom luftavgang som varte og rakk. Han merka ingenting i sin mage, så pizzaen var sikkert normal.

Det brukes antakelig mye gjær og ekstra gluten i slike pizzaer, for at de skal ese kjapt.

En naturopat jeg gikk til mente min reaksjon var så kraftig at ho mistenkte at jeg har et candida-problem eller uønsket bakterie som kan skape liknende symptomer. LCHF er beste kosthold med slike problemer. Ligge HELT unna gluten og gjær er viktig, forsiktig med vin osv osv.

__________________
Hovedmål:

Julemål:

Miranda13 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF / Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 15:34   #11
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: Irritabel tarm

Jeg sliter også med dette, og kom nettopp over en fin artikkel om irritabel_tarm hos "Frisk og Funksjonell"

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 16:16   #12
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Irritabel tarm

Jeg har ikke irritabel tarm - tror jeg - men sliter med lite bakterier (!) og dårlig fordøyelse i tillegg til lav toleranse for melk... Det er iallfall det jeg har funnet ut. I perioder klarer jeg å holde magen fin, men så får jeg brått og uventet diarreliknende tilstander.

Jeg har spist masse probiotika og prebiotika. Men så laget svigermor gjæret kål og tok med seg. Dette er jo genialt for å rette på tarmfloraen og virker for meg bedre enn piller med melkesyrebakterier (mange av dem kommer ikke fram til tarmen).

Denne kålen bruker jeg en ss av i suppeskåla eller litt av i salaten. Smaker omtrent som surkål og er nok den tradisjonelle surkålen (før vi fikk eddik på flaske). Nå forsøker jeg å lage den selv etter denne oppskriften http://lola-elise.com/recipes/pickled-cabbage-recipe

Det er viktig å bruke salt uten jod siden jod virker hemmende på gjæringen. Jeg tok ikke det høytidelig, men ser at kålen nå har begynt å putre så smått til tross for feil salt. Uansett. Kål er billig å prøve med. Jeg bruker kke sånn spesialpotte, men en kjele med et kakefat som akkurat passer inni og en vekt oppå (et 2liters-norgesglass med vann). Det ser ut til å fungere fint som snus.
Mer info og vanlige problemer: http://www.uaf.edu/files/ces/publica.../FNH-00170.pdf

Kjært barn har mange navn og finnes i flere verdensdeler med små variasjoner i innholdet:
Tysk sauerkraut
Polsk kiszona kapusta
Fransk choucroute
Koreansk kimchi
Japansk tsukemono
Kinesisk suan cai
Filipinsk atchara
Salvadorsk Curtido

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 16:21   #13
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Irritabel tarm

Veldig interessant -da skal jeg gjenoppta kimchi-eksperimentene mine, tror jeg.

(Jeg har ikke akkurat utredet mageproblematikken min, men kjenner meg godt igjen i bildet i hovedinnlegget her, og det skjer også når jeg har spist helt normal mat... og det er veldig, veldig vanlig hos ME-syke å utvikle IBS eller IBS-tilsvarende tilstander.)

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 16:36   #14
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Irritabel tarm

Glemte å skrive at når den er ferdig så er det å helle av laken og så legge den på sterilt glass i kjøleskapet. Batchen vi fikk fra svigermor (på et 4-5-litersglass ) holdt seg fint i 2 måneder iallfall... (Da var det slutt.)

Det er skikkelig kjipt når magen ikke fungerer...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 02-06-12, 14:45   #15
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Irritabel tarm

Opprinnelig lagt inn av Dilly, her.

Jeg sliter også med dette, og kom nettopp over en fin artikkel om irritabel_tarm hos "Frisk og Funksjonell"

Tusen takk for nyttig og informativ artikkel!
Jeg skal absolutt sjekke ut dette, for har virkelig ikke funnet ut av dette, og hva jeg reagerer og ikke reagerer på.

Men aller først skal jeg få fjernet galleblæren hvor det er steiner og en kronisk betennelse som ikke gjør saken særlig bedre. Men utover høsten skal jeg teste det. kjenner meg absolutt igjen i mye av dette.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Irritabel tarm? Marika Fysisk og mental helse 12 01-10-11 11:27
Irritabel tarm og lavkarbo Cezali Fysisk og mental helse 5 18-09-11 20:48
Karbohydrater årsak til irritabel tarm? Rioja Artikler 3 19-08-11 11:30
Grønnsaker vs irritabel tarm Kathja Fysisk og mental helse 2 02-06-11 20:52
Lavkarbo og irritabel tarm Solange Lavkarbo generelt 17 02-02-11 20:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no