Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende

Vektnedgang i svangerskapet

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-09-11, 12:08   #1
Noenkiloformye
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 284
Noenkiloformye er på en erverdig vei
Smile

Vektnedgang i svangerskapet

Hvordan er det med det?
Veide meg i dag, og har gått opp 1.5 kg. Dette var med klær i motsetning til forrige gang, så jeg tar det ikke så tungt. I tillegg hadde jeg drukket en del (glemte helt av veiedag). Men det er jo tydelig at jeg ikke har gått ned noe.
Nå har jeg jo kommet meg ut av ketose vil jeg tro, har spist en del Fedon brød i det siste. Skal fortsette og spise meg opp i kh til rundt 100, det er vel det som er anbefalt for gravide?

Men så til poenget. Vil det være mulig for meg å gå ned i vekt i svangerskapet? Og er det tilrådelig?
Vil hormonene stoppe vektnedgang? Er starten en tid der man ikke går ned i vekt pga hormoner?
Har dere gått ned i vekt iløpet av svangerskapet? (om så bare for å gå opp igjen på slutten?)

Noenkiloformye er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 12:53   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Vektnedgang i svangerskapet

Hvorfor skal du ned i vekt i svangerskapet?

Det er selvfølgelig mulig å gå ned i vekt i svangerskapet, men tror ikke jeg ville akkurat jobbet veldig hardt for å få til akkurat det. Spis sunn, god lavkarbo mat, så kanskje du går ned og kanskje du går opp. Du trenger jo ikke gå opp i fett, men baby, morkake, vannsamlinger osv veier jo endel, så ikke ta det tungt om du står stille eller går litt opp

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 18:03   #3
Noenkiloformye
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 284
Noenkiloformye er på en erverdig vei

Sv: Vektnedgang i svangerskapet

Ønsker å gå ned i vekt da jeg sliter med rygg og knær, og merket sist svangerskap at ryggen forverret seg kraftig. Da kom jeg ikke lenger enn til uke 14/15, så jeg frykter for ryggen nå. Har isjias smerter, og de forbedres ved vektnedgang.

Men det er kanskje rettere å skrive "hvordan unngår en å gå for mye opp i vekt?", i og med at jeg har gått ned 7 kg siden forrige svangerskap.

Noenkiloformye er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 08:06   #4
Sjokoladebananen
Medlem
 
Sjokoladebananen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Nordland
Alder: 46
Innlegg: 65
Sjokoladebananen er på en erverdig vei

Sv: Vektnedgang i svangerskapet

I mitt forrige svangerskap så gikk jeg jevnt og trutt opp i vekt, til tross for at jeg nesten ikke fikk i meg mat de 3 første mnd pga kvalmen. Spiste kjempesunt resten av svangerskapet men gikk alikevel mye opp i vekt. Så for min del så tror jeg hormonene hadde en stor rolle å si for vektøkningen min. (De 3 sist mnd av svangerskapet smalt kiloene på for å si det sånn...)

Spis sunt, rundt 100 kh, gå deg en lang tur hver dag og ikke fokuser så mye på vektnedgang. Kan lett bli en stressfaktor. Kos deg heller med den lille i magen!

__________________
Du blir hva du spiser!


Sjekk ut bloggen min: http://matpaetfat.blogspot.no/
Sjokoladebananen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 23:40   #5
Noenkiloformye
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 284
Noenkiloformye er på en erverdig vei

Sv: Vektnedgang i svangerskapet

Opprinnelig lagt inn av Sjokoladebananen, her.

I mitt forrige svangerskap så gikk jeg jevnt og trutt opp i vekt, til tross for at jeg nesten ikke fikk i meg mat de 3 første mnd pga kvalmen. Spiste kjempesunt resten av svangerskapet men gikk alikevel mye opp i vekt. Så for min del så tror jeg hormonene hadde en stor rolle å si for vektøkningen min. (De 3 sist mnd av svangerskapet smalt kiloene på for å si det sånn...)

Spis sunt, rundt 100 kh, gå deg en lang tur hver dag og ikke fokuser så mye på vektnedgang. Kan lett bli en stressfaktor. Kos deg heller med den lille i magen!

Ja enn at det er en liten en i magen Alt føles så riktig denne gangen <3

Må innrømme at de ryggproblemene er utroli skumle. De siste anfallene (har periodevis isjias smerter) har jeg mistet kontroll over mine egne bein, og min mann har måttet flytte meg rundt i senga fra liggende på rygg til sideleie, fordi jeg har vært totalt ut av stand til det selv

Men jo, dere har jo rett, en bør ikke fokusere på vektnedgang i svangerskapet. Vil gjøre alt jeg kan for at denne spiren overlever <3

Noenkiloformye er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 00:06   #6
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Vektnedgang i svangerskapet

Kan du ikke spise sunt og følge sult og metthets-signalene bare? Ikke sulte deg og heller ikke spise for mye og usunt? Da går du ihvertfall ikke opp unødvendig. Lavkarbo er for livet, det er ingen sultekur, så du kan jo bare begynne nå på et kosthold som vil få deg ned i vekt sakte men sikkert. Men tenk fornuftig og langsiktig, ja, spis nå som du vil gjøre resten av livet.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 01:35   #7
Noenkiloformye
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 284
Noenkiloformye er på en erverdig vei

Sv: Vektnedgang i svangerskapet

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Kan du ikke spise sunt og følge sult og metthets-signalene bare? Ikke sulte deg og heller ikke spise for mye og usunt? Da går du ihvertfall ikke opp unødvendig. Lavkarbo er for livet, det er ingen sultekur, så du kan jo bare begynne nå på et kosthold som vil få deg ned i vekt sakte men sikkert. Men tenk fornuftig og langsiktig, ja, spis nå som du vil gjøre resten av livet.

Å sulting driver jeg ikke med. Har gått på lavkarbo siden i sommer, og trives veldig godt med det. Men sliter litt med å gå fra 15g kh om dagen, da jeg er svært sær på mat. Men han lest på Fedon delen av forumet at Basmati ris kan brukes, så det har jeg begynt med. Må spise mer enn anbefalt ris mengde, eller ris et måltid og brød et annet, men tror kanskje det kan gå likevell (håper det i alle fall, må bare bli vandt til litt annen mat i tillegg til det jeg spiser nå).
Det jeg trives med er 15g kh om dagen, men har forstått det slik at det er anbefalt 100g om dagen. Blir litt utenfor min komfortsone, men håper på at det ordner seg bare jeg blir vandt til det.

Det er som sagt isjias smertene jeg frykter vil forverre seg, for den følelsen av å bli knivstukket i ryggen og i tillegg miste kontroll over føttene er skremmende (står på venteliste til fysio).

Men, mener du at jeg skal skifte fokus? Altså slutte å stresse med hvilken mat jeg kan spise, bare spise det jeg vil? Veier alt og fører opp på diett.no Er det en ide å bare passe på at jeg får et måltid med Basmati ris om dagen og ellers ikke bry meg om å telle karbene?

Vil nyte svangerskapet denne gangen. Har gått rundt i mammabukse de siste dagene, for det gjør så vondt at jeg ikke fikk bruke dem under sist svangerskap, at jeg ikke fikk beholde min kjære engel Denne gangen vil jeg glede meg over å kunne gjøre slike små ting, i tilfelle det går galt nok en gang. Vil ikke stresse over karbene

Noenkiloformye er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 08:44   #8
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Vektnedgang i svangerskapet

Ja, jeg ville ikke spist mer karbo om jeg var deg, både fordi det er unødvendig siden lavkarbo ikke er en slankekur, og fordi du ikke trives med mer karbo. (det er slanking i form av lavkalori det advares mot).

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 11:05   #9
Caprifolium
Medlem
 
Caprifolium sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 54
Caprifolium er ny på veien

Sv: Vektnedgang i svangerskapet

Jeg tenker som Yrla nå i dette svangerskapet. Generelt så holder jeg meg unna de vanlige tingene, brød, sukker, pasta etc, spiser litt klibrød med mye godt pålegg innimellom. Jeg spiser ganske mye grønnsaker, fett, matvarer som avocado, nøtter, egg, smør og melkeprodukter, bønner/kikerter/linser, rapsolje på mat, noe fisk osv, og tenker heller næringsstoffer enn karbohydrat-telling. Men forsøker å være moderat, ellers så må jeg vel kutte ned på fettet.
Jeg spiser litt frukt av og til, fyser litt på grønne epler

Jeg prøver å holde fokus på å føle meg vel, og ikke på hva jeg veier. Veier meg ikke før jeg må. Jeg håper denne strategien vil gi meg et godt og sunt liv også under svangerskapet. Men er enig i at ansvaret føles litt større...

Så leit å høre at du har mistet tidligere. Håper du får masse gode opplevelser denne gangen! Hvor langt er du på vei? Jeg er over i uke 13 nå.

Caprifolium er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF tilpasset graviditet. Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 22:55   #10
Noenkiloformye
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 284
Noenkiloformye er på en erverdig vei

Sv: Vektnedgang i svangerskapet

Er 5 uker på vei sånn ca (litt usikker fordi de to syklusene jeg har hatt etter aborten har vært uvanlig korte). Ikke så langt enda, men samtidig går tiden fortere enn de to andre gangene, og jeg føler meg mer positiv nå

Noenkiloformye er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 23:01   #11
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Vektnedgang i svangerskapet

Jeg ville heller fokusert på sunn trening for å holde ryggsmertene i sjakk, helst i vann. Selv reverserte jeg bekkenløsning ved hjelp av vannaerobic og yoga for gravide.
(forøvrig la jeg på meg 16 kg og gikk ned igjen 12, mao det meste som kommer på er vann og babyvekt. (eller mest vann... Babyen veide bare 2,4) og du vil vel at babyen skal ha et sundt og godt miljø med nok fostervann?)

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-09-11, 00:31   #12
Noenkiloformye
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 284
Noenkiloformye er på en erverdig vei

Sv: Vektnedgang i svangerskapet

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg ville heller fokusert på sunn trening for å holde ryggsmertene i sjakk, helst i vann. Selv reverserte jeg bekkenløsning ved hjelp av vannaerobic og yoga for gravide.
(forøvrig la jeg på meg 16 kg og gikk ned igjen 12, mao det meste som kommer på er vann og babyvekt. (eller mest vann... Babyen veide bare 2,4) og du vil vel at babyen skal ha et sundt og godt miljø med nok fostervann?)

Står på venteliste hos fysio heldigvis Har vurdert klippekort til bassenget, men det er da så himla dyrt

Ja babyen skal ha det bra, det er ikke snakk om å gjøre noe som kan utsette den for fare Forrige svangerskap snakket jeg med forskere i forbinnelse med en studie av gravide, og ble fortalt at det ikke var vanlig å gi råd om å gå ned i vekt, men fordi jeg hadde BMI over 35 så var det ikke å fraråde med litt vektnedgang. Men det er ikke snakk om flere kg, mer det å ikke gå opp i vekt; at det som veier noe er babyen og det som hører til.

Ikke tro at jeg er ute etter storslanking i svangerskapet, det er ikke slik. Spør jo bare for å få vite deres mening og anbefalinger Hadde nemlig som mål å ha gått ned enda mer i vekt før neste svangerskap, for å være bedre rustet på en måte

Noenkiloformye er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 09-09-11, 06:55   #13
Caprifolium
Medlem
 
Caprifolium sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 54
Caprifolium er ny på veien

Sv: Vektnedgang i svangerskapet

Så bra at du er mer positiv nå, og føler dette går veien!
Da er det jo enda større sjans for at det gjør det også, man kommer langt med en positiv innstilling her i livet, så må vi bare våge å overføre denne tankegangen til svangerskapet vårt!

Skjønner godt tankene dine om å ikke gå opp mer en nødvendig i svangerskapet, jeg funderer mye rundt det samme selv for tiden, og håper jeg finner en vei som passer.

Så spennende at du kommer i gang med trening, høres veldig bra ut. Jeg har ikke orket så mye enda, har vært i sjaber form de første 12 ukene, men er i gang med turer i skogen, litt tai chi og så har jeg bestilt meg en yoga dvd for gravide. Den gleder jeg meg vilt til å få i posten!!

Ha en strålende høstdag i det nydelige været! (I hvert fall har jeg nydelig vær, føler nesten skogen rope allerede)

Caprifolium er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF tilpasset graviditet. Svar med sitat
Gammel 09-09-11, 08:55   #14
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Vektnedgang i svangerskapet

Opprinnelig lagt inn av Noenkiloformye, her.

Står på venteliste hos fysio heldigvis Har vurdert klippekort til bassenget, men det er da så himla dyrt

Dyrt???
Betalte ikke en krone, jeg! Bekkenløsning fra uke 6 ga rett til gratis varmtvannstrening hele svangerskapet! Men det var i -99. Vet ikke hvordan det er nå, men spør lege/jordmor!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-09-11, 09:58   #15
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Vektnedgang i svangerskapet

Opprinnelig lagt inn av Noenkiloformye, her.

Har vurdert klippekort til bassenget, men det er da så himla dyrt

Nå vet jeg ikke hva dyrt er der, men jeg betalte 1200 for ti ganger på vannaerobic, og 1400 for 8 ganger yoga. Det var en fryktelig liten pris å betale fremfor å gå med bekkenløsning i 6-7 mnd...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-09-11, 13:51   #16
Noenkiloformye
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 284
Noenkiloformye er på en erverdig vei

Sv: Vektnedgang i svangerskapet

Jo, men fikk ikke påvist bekkenløsning, gikk ikke til legen med smertene. Det er fordi jeg ikke visste om det var bekkenløsning eller forverring av isjiassmertene, og legen min ba meg gå til fysio for å finne ut av isjiassmertene (men ventelisten er veldig lang ).

Må vurdere om jeg kan ta meg råd til klippekort på basseng, men det blir en stund til uansett pga diverse regninger og jobbsituasjoner. Men om jeg får rett til det gratis så skal det benyttes helt sikket!

Noenkiloformye er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 10-09-11, 11:20   #17
Aggzy
Juniormedlem
 
Aggzy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 11
Aggzy er på en erverdig vei

Sv: Vektnedgang i svangerskapet

Hei. Hopper inn i tråden deres, jeg. Hadde bekkenløsning og isjas med førstemann, og legen nektet å skrive "bekkenløsning" på papirene mine. Ergo fikk jeg ikke noe som helst av behandling gratis slik loven er. *grrr* Hun påstod til og med at jeg fikk bekkenløsning fordi jeg var overvektig. Så jeg kunne takke meg selv. Derfor så var det utrolig morsomt å se ansiktsuttrykket hennes da jeg gikk med nr 2, var enda et par-tre kilo tyngre og ikke hadde et snev av bekkenløsning! Nå er jeg 9 uker på vei med nr 3 og er litt spent på om det blir ny omgang. Har et mål om å unngå vektoppgang, være aktiv og spise sunt. Sistnevnte har jeg ikke akkurat vært så flink til siste tiden... Travelt nok å finne et eller annet man kan spise i det hele tatt. Trøtt, ja.... *sukk* Lykke til dere andre gravide her inne!

__________________


Aggzy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Drømmen er 70... Uansett framgangsmåte. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Nå er det FLINK jente resten av svangerskapet! Phobia Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende 25 21-09-11 19:10
Er det noen som har spist lavkarbo i hele svangerskapet? blingbling Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende 5 19-07-11 01:39
Vektnedgang mortil2:) Spørsmål og svar 2 23-02-09 15:19
Sukker under svangerskapet gir store barn Dorothy Artikler 12 15-08-07 20:48
Sjokoladespising under svangerskapet gir fornøyde barn!!!! Iset Generell diskusjon 8 08-04-04 09:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no