Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Festmat

'Lammo Buco'

Festmat Fest og høytid er en del av livene våre, og her kan vi poste og finne oppskrifter som kan gjøre disse dagene til gode opplevelser for oss som spiser etter en lavkarbofilosofi.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-04-07, 15:30   #1
xtra
Medlem
 
xtra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Trondheim
Alder: 58
Innlegg: 325
xtra har en fantastisk aura rundt segxtra har en fantastisk aura rundt seg

'Lammo Buco'

Dette er en rett vi har brukt mye som søndagsmiddag eller venner-på-middag-mat. Det ser festlig ut på fatet, og smaker nydelig. Dessuten er det ikke mye arbeid. Opprinnelig er det visst en ungarsk rett, men vi kaller det ”Lammo Buco” ettersom den har mange likhetstrekk med Osso Buco. Jeg har prøvd å tilpasse den til OE, men mangler ennå litt i utføringen. Hjelp og gode tips mottas med takk.

Til 4 porsjoner/personer

Ingredienser:
1 kg fårikålkjøtt av lam
Ca 1,5 dl olje til steking
(4 ss hvetemel) ikke medregnet
pepper
2 ts salt
2 løk
2 fedd hvitløk
100 gram blomkål
2 bokser hermetisk tomat (Landlord er best sier Ziggy)
Søtemiddel tilsvarende 1-2 ts sukker
1 ss balsamicoeddik


Jeg regner effektivt 680 g kjøtt, ettersom det er en god del ben i fårikålkjøtt. Egentlig skal kjøttet rulles i blanding av hvetemel, salt og pepper før det stekes. Jeg vet ikke hva som kan være en brukbar erstatning for hvetemel til slik steking, men det går sikkert an å droppe det og bruke bare salt og pepper. En eventuell erstatning bør ikke smake bittert, og det må reagere med fettet i oljen for å danne skorpe. Tips?

I vanlig utgave brukes 2 gulrøtter, men jeg har erstattet dem med blomkål for konsistensens skyld. Søtsmaken gulrot gir til sausen har jeg utlignet med å øke mengden søtemiddel bittelitt. Løk og balsamicoeddik bidrar også til litt søtsmak.

Fremgangsmåte:
Rull/krydre kjøttstykkene i/med salt og pepper (og evt mel) og stek dem et par minutter på hver side på sterk varme, litt kjøtt av gangen. Ta alt kjøttet ut av gryta, skru ned varmen og ha i løk skåret i båter og etter hvert hvitløk i skiver. Fres til det er blankt. Legg kjøttet tilbake i gryta, ha i blomkål i buketter, bokstomatene, 1 ts salt, søtemiddel og eddik. Bland. Pass på at alt kjøttet er dekket og la koke under lokk i 1,5 til 2 timer på lav varme, til kjøttet er helt mørkokt. Røring er ikke nødvendig, i alle fall ikke om du bruker gryte med titan- eller teflonbunn.

Fisk kjøttstykkene ut av gryta (vær nøye med å få med evt løse benbiter), og hell tomatsaus med grønnsaker i en blender/mikser eller bruk stavmikser i gryta. Kjør til sausen får en kremet konsistens. Smak evt til med mer salt/pepper. Hell sausen på et serveringsfat med kanter, og legg kjøttstykkene pent oppå.

Serveres med hvitløk- og sitronhakk, riserstatning, f eks blomkålris, og grønn salat med eddik- og oljedressing.

Hvitløk- og sitronhakk (har egentlig et fint og flott navn jeg ikke husker)
Skallet fra en sitron
6 fedd hvitløk
1 bunt persille

NB: Det er også litt KH i hvitløk.

Finrasp det gule av sitronskallet, finhakk hvitløk og persille, bland og dryss litt over serveringsfatet (unntatt dersom barn også skal spise). Sett frem resten i en skål sammen med maten. Drysses over kjøtt og saus.

Næringsinnhold (bare kjøtt og saus) pr porsjon:
K: 6,3 g
P: 31,3 g
F: 62 g

__________________
xtra
xtra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-05-07, 19:47   #2
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: 'Lammo Buco'

Det så godt ut!

Hvor kjøper du fårikål kjøtt hen? Nå etter påske, mener jeg..?

__________________
Just keep swimming
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 03-05-07, 22:17   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: 'Lammo Buco'

Opprinnelig lagt inn av chili, her.

Det så godt ut!

Hvor kjøper du fårikål kjøtt hen? Nå etter påske, mener jeg..?

Neste gang du skal på Meny på grønland å mase om ketolyse-varer ( ) kan du ta turen oppom bak bazar'en til Kjøtthallen sentrum. Der har de hele lam hengende på bakrommet og skjærer av akkurat det kjøttet du vil ha. Og vakumpakker om du ønsker. Ikke er det dyrt heller.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-05-07, 13:02   #4
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: 'Lammo Buco'

Ææh... Hvor, hva? Har sett en halalslakter/butikk i Brugata, men det er noen år siden... (jeg handler vanligvis ikke på Meny..)

Gatenavn?

Grønland blir stadig større... hvertfall flere ting der nå.. Peppes Pizza og slikt.

__________________
Just keep swimming
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 12-05-07, 12:27   #5
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: 'Lammo Buco'

Opprinnelig lagt inn av chili, her.

Ææh... Hvor, hva? Har sett en halalslakter/butikk i Brugata, men det er noen år siden... (jeg handler vanligvis ikke på Meny..)

Gatenavn?

Grønland blir stadig større... hvertfall flere ting der nå.. Peppes Pizza og slikt.

...Først etterpå kom jeg på at det går an å søke på navnet til butikken på Gule Sider.

Regner med at kjøttet er billigere der, pr. kg, enn på Rimi!

__________________
Just keep swimming
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 12-05-07, 12:49   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: 'Lammo Buco'

Opprinnelig lagt inn av chili, her.

...Regner med at kjøttet er billigere der, pr. kg, enn på Rimi!

Ja, det ligger som regel på litt under på vanlig pris der det tilbudsprisen er i andre butikker. Kjøpte hel roasbeef på et par kg der for en stund siden til 125 pr kg.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-05-07, 12:57   #7
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: 'Lammo Buco'

Ja, det var litt billigere enn i butikken !
Og nå har jeg t.o.m. fått med meg hva Basaren var for noe..
(jeg er litt treig av og til, men er lokalkjent også..)

Smart tips med slakterbutikk !

__________________
Just keep swimming
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 10:48   #8
halvsoster
Juniormedlem
 
halvsoster sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 40
Innlegg: 14
halvsoster er på en erverdig vei

Sv: 'Lammo Buco'

skulle ønske jeg bodde i nerheten av slike butikker som lidl? slakterbutikk og meny. dere aner ikke hvor lettvint det faktisk er. her er d rema, prix og ica og velge mellom. og di har akkurat d samme alle sammen. eneste forskjell er 0.50kr i forskjell på en del varer...

vill ha pølse.....

__________________
startvekt: 102kg
nåverende: 82.9kg
ønskevekt: 70? får se hva tiden vil bringe...
halvsoster er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse lindberg blanding Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no