Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende

Gravid og spise ketogent - går det?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-05-11, 09:51   #1
dakota
Medlem
 
dakota sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: I vest
Innlegg: 135
dakota er ny på veien

Gravid og spise ketogent - går det?

Hvis alt går etter planen blir jeg gravid iløpet av juni i år. Nå har spist lavkarbo i 7 uker og spist ketogent i 3 av dem. Kan jeg fortsette å være i ketose hvis jeg blir gravid, eller må/bør jeg øke karbene da?

__________________
dakota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 10:18   #2
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Gravid og spise ketogent - går det?

Hei,

Du bør øke på karbene når du blir gravid og ettersom graviditeten skrider frem. Ikke ukontrollert, Hexeberg anbefaler i sin bok ikke ketose for gravide, det trengs mer glukose i omløp til en hjerne til og det skal utvikles alle slags andre organer. Samt at hun anbefaler å øke med rundt 5 gram karber i måneden i graviditeten. Finn frem boka -har sett den på salg på ark!

Og har du barn fra før? Hvis dette er første så må du være forberedt på at alt mulig rart byr deg imot og det eneste du kan få ned er ritz kjeks med syltetøy.
Veldig strenge krav til eget kosthold frem til uke 16 kan bli ødelagt av naturens uransakelige sammenhenger i alle tilfelle. Ikke svangerskapsdiller altså, men kvalme og uvelhet som begrenser hva du kan ha i nærheten av munnen. Du kan ha flaks selvfølgelig, men ikke sett livet inn på det. Og babyfrøet har det fint uansett og forsyner seg direkte fra kroppen din i uansett om du spiser eller ikke.

Med forrige var jeg knapt uvel, denne gangen har jeg holdt meg fast for ikke å spy. Heldigvis er det over, men jeg har ikke fått i meg eggemelk siden januar...

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 10:19   #3
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Gravid og spise ketogent - går det?

De fleste anbefaler en økning av karber. Det er tildels sterke meninger, og det er vel ikke noen som har fasit.
Dette er skrevet av Hexeberg som svar i en svensk ammedebatt. Det er noe av det jeg har lest som virker fornuftig, men jeg har jo forstått at kroppen kan gi ganske sterke signaler eller føringer underveis også. Slik at ikke alt blir som man har tenkt seg

Hentet her:



Jeg har ikke lest mye og har ikke særlig erfaring med det, men får en del spörsmål om graviditet og amming og jeg svarer som følger (basert på den polske legen Jan Kwasniewski), fysiologisk kunnskap og sunn fornuft:

Din kropp trenger 30-40 gram karbo per dag. Hvis du ikkke spiser karbohydrater vil kroppen din lage 30-40 gram hver dag fordi hjernen trenger litt sukker. Istedenfor at kroppen din skal lage dette sukkeret kan du spise det i form av grønnsaker, nötter, bär osv. Når du er gravid er det en voksende hjerne som også trenger sukker. Anbefaler derfor at du öker inntaket av karbohydrater med 5 gram per mnd, slik at du ved slutten av graviditeten inntar ca. 80-100 g. Når du ammer kan du innta samme mengde karbohydrater som i slutten av graviditeten.

Dette er det jeg sier og jeg tror det er optimalt for i utgangspunktet friske og slanke kvinner.

Til de overvektige sier jeg at dersom blodsukkeret stiger, du får mye vätske i kroppen så må du trappe deg ned på karboinntaket til disse symptomene forsvinner.

Jeg har noen pasienter som har ammet og på eget iniativ startet ketogen kost med karboinntak på ca. 20 gram per dag. De har fortalt at de føler seg vel, barnet liker melken og trives. Da sier jeg at så lenge mor og barn trives og har det bra kan hun fortsette slik. Men det er ikke nødvendig å legge ekstra stress på kroppen i perioder hvor man er gravid eller ammer.

Naturen er innrettet på reproduksjon og artens overlevelse. Hvis en gravid kvinne får i seg for lite kalk tar fosteret det det trenger fra hennes skjelett. Ved mangelfull kost går det primært utover mor sin kropp. Jeg antar at kvinnekroppen kan produsere de mengder sukker som er nödvendig for henne og barnet. Tidligere eskimoer spiste nesten ikke karbo, fødte friske barn og jeg har ikke hørt om at ammingen var noe problem.

Vet ikke om det er gjort noen forsøk hvor man har målt sukkerinnholdet i melken til en kvinne som går på LCHF – det ville jo gitt svaret.

Vennlig hilsen

Sofie Hexeberg, lege, dr.med.
Dr. Hexebergs klinikk
Sandviksveien 157
1337 Sandvika
Telefon: 99 23 44 37
E-post: sofie@drhexeberg.no
www.drhexeberg.no
Forfatter av "Frisk med lavkarbo - Nytt liv med riktig mat"

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 14:25   #4
millah
Seniormedlem
 
millah sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Haugesund
Alder: 47
Innlegg: 1.172
millah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlys

Sv: Gravid og spise ketogent - går det?

Interessant at det er lurt å se på karboinntaket om man har vann i kroppen! Jeg er bare tidlig i svangerskapet, men har allerede vann i kroppen. Evt. har det ikke helt sluppet taket - jeg har nettopp begynt å spise mindre karber. Jeg skal uansett notere meg det bak øret.

__________________

Neste delmål: Nå 120 kg innen sommerferien slutter den 20. juli

Her er forresten journalen min, og bloggen min.
millah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ganske liberal lavkarbo med naturlig mat og supermat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva ville du spise som gravid? ada-emilie Generell ernæringsdebatt 9 28-10-10 15:22
Spise ketogent i en uke, noen tips? christine76 Lavkarbo generelt 10 10-03-10 22:39
Plutselig gravid, hvordan skal jeg spise nå? Kuredu Lavkarbo generelt 6 27-01-10 21:28
Mulig å spise ketogent OG "vanlig" med noen timers mellomrom..? glitre Andre dietter 7 10-10-09 11:42
Hjelp, gravid, dårlig matlyst. Hva bør jeg spise? matvraket Spørsmål og svar 25 01-05-09 21:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no