Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Barnas kosthold

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-03-11, 19:58   #1
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Barnas kosthold

Jeg kunne tenke meg en tråd hvor vi som har barn legger ut oppskrifter og tips til et sunt kosthold for barna våre. Barna er jo ikke noen maskiner man bare fyller de viktigste og riktige næringsstoffene inn i. De er individer med sin egen vilje som av og til og meget ofte går på tvers av det vi vet er bra. Det kan være at de ikke spiser nok, at de ikke spiser variert nok, eller at de bare vil ha søtt, salt osv osv.
Så kanskje vi kan ha en egen tipstråd her?
Da tenker jeg ikke i utgangspunktet en diskusjonstråd om hva som er bra og ikke bra, det kan vi diskutere i andre tråder.
Er dere med?


Sist redigert av Vibeke-67 : 01-03-11 kl 20:30.
Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 20:05   #2
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Barnas kosthold

Jeg kan begynne. Har en datter på 19 måneder. Vi fikk en meget treg start da vi startet med fast føde, og i realiteten fullammet jeg henne i 11 måneder. I høst gikk det noe bedre, men fortsatt gikk det tregt, så vi gav det hun faktisk spiste. Ferdig grøt (fra småfolk), youghurt og fruktmos. Og selvfølgelig fikk hun alt vi spiser, og hun smakte på alt.
Etter jul gikk det hele mye bedre, og hun har begynt å spise mye bedre.
Hun har ekte matglede, og til hvert måltid så løper hun til stolen sin og venter ivrig.
Til frokost får hun enten ett kokt egg m smør, eller en liten skål med havregrøt m store havregryn m smør, fruktose (bittelitt) og kanel på.
Til lunsj spiser hun det de serverer i barnehagen, og der spiser hun også frukt. Hun elsker frukt!
Til middag elsker hun pasta, ketsjup, eller supper. Vi lager mye supper fra bunn av, og hun elsker ganske sterkt krydret mat. I dag hadde vi wok m chilipaste, kokosmelk, kylling, grønnsaker. Her spiser hun spesielt grønnsakene. Mye spiser hun ikke da, men jeg regner med at det er selvregulerende og stresser ikke med det.
Til kvelds i dag ble det en vanlig yoghurt. Jeg har lyst til å bli flinkere til å lage gode og sunne lapper og muffins og sånt.


Sist redigert av Vibeke-67 : 01-03-11 kl 20:31.
Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 20:18   #3
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Barnas kosthold

Litt raskt herfra bare.

Vi har et par standardfrokoster. Enten mhms frokostpannekake, som det står oppskrift på her inne. Eller grøt. Da er det store havregryn, og jeg har cottage cheese og malte nøtter oppi, samt kanel og smør. Søtningsmiddel trenger ingen av barna. De velger mellom grøt eller pannekake hver dag, og jeg tar stort sett pannekake. Er det tomt og jeg ikke orker å lage ny, så tar jeg litt grøt.

Lunsjstandarden har vært gratinert avocado, fjokken og jeg eeeelsker det....litt styr å lage det hver dag, så jeg har begynt å lage flere, de holder seg fint i kjøleskapet i tette bokser.

Mitt tips er å ikke tenke på å ha en masse alternativer hele tiden, ha heller noen få og sunne ting som inneholder alt de trenger. Så kan man heller bytte på. Men vi spiser veldig varierte middager, prøver noe nytt hver uke, og gjerne ofte nye matvarer. Jeg lar barna gjerne smake mens jeg lager mat, det gjør det spennende for dem og skaper gode forventninger til middagen. Og la dem være med på å lage middagen, det er gøy for dem. Ofte får snuppa sin egen bolle å blande ting i, og så lager hun sin egen rett. Hun spiser aldri så godt som når hun har laget maten selv.

Det er lite de ikke liker. Fjokken sluker det meste, snuppa kan godt si "jeg liker ikke brokkoli eller blomkål, jeg vil bare ha erter og gulrøtter" men hun spiser brokkolien og blomkålen hvis den er stekt litt i ovn, eller serveres med litt smør på, eller rømme...

Supper og gryter er erfaringsmessig en super rett til barn, de liker smaken og får i seg masse sunt. Vi lager tomatsuppe, linsesuppe, betasuppe, blomkålsuppe, fiskesuppe.

Og så prøver vi å ikke argumentere så veldig. Kriteriet her er at alt som serveres skal på tallerkenen, så får de selv velge om de vil spise det eller ikke. Jeg vil ikke tvinge i dem mat. Blir hun fort ferdig, så greit.

Det ble visst ikke så raskt likevel.

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 20:29   #4
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Barnas kosthold

Min intensjon er å huske å handle inn cottage cheese og ha det i grøten!
Vi må også ha det enkelt om morgenen, så da er det enkelt å lage grøt til begge to, eller koke egg.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 20:36   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Barnas kosthold

Jeg slår et slag for egg! De er jo fulle av med masse fantastisk.
Emma er glad i kokte egg, stekte egg, omelett, eggerøre. Dvs. VAR glad i, for nå har hun plutselig fått helt spader bare hun ser et egg

I dag spiste hun en laksefilet med ei lita potet til med masse smør på og det falt veldig i smak. Skulle hatt noe brokkoli til, men tok det jeg hadde i kjøleskapet

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-03-11, 10:10   #6
martefie
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 276
martefie er en juvelmartefie er en juvelmartefie er en juvel

Sv: Barnas kosthold

Spis "KVELDS" til middagstid og "MIDDAG" til kvelds!

Vi slet med at 4 -åringen var utsultet etter barnehagen, selv om hun nettopp hadde fått knekkebrød/fruktmåltidet. Fra 15:45 til middagen var klar ca 17:00 var slitsom. Lage mat, gi henne "noe" for å stagge, ikke gi mere for å ikke miste appetitten. Og så var det kveld. Dere skjønner.

LØSNING:
Spise det som i de fleste hjem tilsvarer kveldsmat med en gang vi har fått av skoene. Har små brett i kjøleskapet der alt pålegg/grønt/frukt/dipp mv står og en slik brødpose med knekkebrød i alle varianter. Maten er på bordet på 4 minutter.
Så blir det ro til å lage middag under barneTV. Og spise den rett etter.

RESULTAT:
Ro og harmoni i heimen, mere tid til å gjøre noe/være sammen. Barn som spiser mer, for hun blir ikke så sulten at hun ikke kjenner at hun er sulten.

__________________
Ingenting er umulig for en som er umulig fra før
Prins Umulius
martefie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunnere for hver dag... Svar med sitat
Gammel 02-03-11, 10:24   #7
Kamelen
Juniormedlem
 
Kamelen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Alder: 48
Innlegg: 38
Kamelen er på en erverdig vei

Sv: Barnas kosthold

Opprinnelig lagt inn av martefie, her.

Spis "KVELDS" til middagstid og "MIDDAG" til kvelds!

Vi slet med at 4 -åringen var utsultet etter barnehagen, selv om hun nettopp hadde fått knekkebrød/fruktmåltidet. Fra 15:45 til middagen var klar ca 17:00 var slitsom. Lage mat, gi henne "noe" for å stagge, ikke gi mere for å ikke miste appetitten. Og så var det kveld. Dere skjønner.

LØSNING:
Spise det som i de fleste hjem tilsvarer kveldsmat med en gang vi har fått av skoene. Har små brett i kjøleskapet der alt pålegg/grønt/frukt/dipp mv står og en slik brødpose med knekkebrød i alle varianter. Maten er på bordet på 4 minutter.
Så blir det ro til å lage middag under barneTV. Og spise den rett etter.

RESULTAT:
Ro og harmoni i heimen, mere tid til å gjøre noe/være sammen. Barn som spiser mer, for hun blir ikke så sulten at hun ikke kjenner at hun er sulten.


GENIALT!!!

Dette må prøves!!

__________________


Kamelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-03-11, 13:42   #8
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Barnas kosthold

Opprinnelig lagt inn av martefie, her.

Spis "KVELDS" til middagstid og "MIDDAG" til kvelds!

Vi slet med at 4 -åringen var utsultet etter barnehagen, selv om hun nettopp hadde fått knekkebrød/fruktmåltidet. Fra 15:45 til middagen var klar ca 17:00 var slitsom. Lage mat, gi henne "noe" for å stagge, ikke gi mere for å ikke miste appetitten. Og så var det kveld. Dere skjønner.

LØSNING:
Spise det som i de fleste hjem tilsvarer kveldsmat med en gang vi har fått av skoene. Har små brett i kjøleskapet der alt pålegg/grønt/frukt/dipp mv står og en slik brødpose med knekkebrød i alle varianter. Maten er på bordet på 4 minutter.
Så blir det ro til å lage middag under barneTV. Og spise den rett etter.

RESULTAT:
Ro og harmoni i heimen, mere tid til å gjøre noe/være sammen. Barn som spiser mer, for hun blir ikke så sulten at hun ikke kjenner at hun er sulten.

Veldig godt tips! Vi gjør dette noen ganger i uka, men da er det heller utilsiktet, dvs at det tar lang tid å lage middagen. Og i mellomtiden får snuppa små smaksprøver av middagen. Tomat, gulrot etc.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Svar

Emneord
barn, kosthold


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Barnas frokost og lunsj Nynne Barns kosthold 26 13-08-10 11:14
Barnas favorittmiddager Neri Barns kosthold 4 06-05-10 10:29
Dia 2 og kosthold på tv2! Momse Nyheter / media 11 15-03-10 21:44
Sliter med barnas kosthold Neri Barns kosthold 23 06-09-09 22:10
ME og kosthold sommerfugl Generell ernæringsdebatt 11 14-11-05 19:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no