Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Frokost og kveldsmat

Helgelapper

Frokost og kveldsmat Forum for å dele gode tips og oppskrifter til frokost og kveldsmat på de ulike lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-10-12, 16:11   #1
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Helgelapper

Disse er supre som frokost, desert, lunch eller mellommåltid med f.esk. litt rømme til eller pisket fløte og litt bær til.

Du trenger:
1 squash eller gresskar(ca 350 gr)
3 egg (ev. flere om du liker eggsmak jeg har brukt opptil 5 egg)
2 dl fløte eller crem fraiche eller rømme
1 ss fiberhusk/psylium
1 ss Fibrex
30 gr proteinpulver
30 gr mandelmel eller annet nøttemel
(alt eller deler av prteoinpulver/mandelmel kan godt erstattes med andre nøttemel bakepro, kakemiks eller kokosmel eller om du ikke teller så mye på karbo havremel av store havregrynn. Vær bare obs på at kokosmel gir utpreget smak.)
2 ss kruskakli (ca 10 g) kan ev. sløyfes
1,5 ts bakepulver
noen dropper vaniljeekstrakt
søtning om ønskelig (jeg har brukt flytenende stevia, natreen, spelnda eller sukrin, men dette kan sløyfes og man kan heller søte til ferdige lapper når man spiser dem)
smør eller olje til steking

Slik lager du dem:
Rasp squashen med skall eller skrellet gresskar på fin rasp (ev. ca 1/3 del på grov rasp og resten på fin rasp om du vil ha litt mer struktur i lappene). Bland sammen med resten av ingridiensene til en passelig tykk røra. La røra stå i 10 min til fiberhusk får virke. Blir røra for tykk ha i mer fløte ev. vann om det blir for tynt er det mulig å ta mer proteinpulver/nøttemel. Steik lappene på hver side i en steikepanne i rikelig med smør ev. olje. Lag dem små (av en ss røra) så de blir enkle å vende. Jeg har plass til 5 lapper i min steikepanne og det blir nok røre til ca 20-25 lapper alt etter hvor store de er.
Serveres varme med en god rømmeklatt til. Ev. med krem og noen bær til.

Disse kan gjerne fryses og spises til hvilken som helst måltid. Perfekt å ha med i matboksen til lunch. Jeg fryser de i matbokser 4-5 lapper sammen med litt smør mellom. Så tar jeg boksen opp og legger litt bør oppi og varmer i microen til lunch og har en klatt rømme på toppen.

Jeg lager også krydrede squash lapper til middag f.eks. Her er oppskrifta på dem.

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no