Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Jordskokk

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-11-06, 19:34   #1
Rue
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 43
Innlegg: 2
Rue er på en erverdig vei

Jordskokk

Hei!
Jeg forsøkte meg på jordskokk til middag i går, (tilsvarende 2 små poteter)
Jeg har testet stixen i går kveld og i dag, og den er fremdeles rosa/lilla (alt etter væskeinntak)

Betyr dette at man faktisk kan spise jordskokk, uten å gå ut av ketosen, eller kan det være feil med stixen?

__________________
Rue
Rue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egendefinert Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 19:48   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Jordskokk

Det er ikke så lurt å bruke stixen som "mål" på hva en kan spise. Til det er de for unøyaktige. Stixen forteller dessuten bare hva som skjer i urinen din, ikke om du brenner fett eller hva slags fett du brenner.

Jordskokker (jerusalem artichokes) inneholder mye inulin (polyfructose) som er løselig fiber. Inulin senker den glykemiske indeks av mat, i tillegg til at det virker kolesterolsenkende og stimulerer bifidobakteriene i tarmen (virker prebiotisk). På vedvarende eller vedlikehold, - også Lindberg kosthold, er det en grei grønnsak....

MEN

Jordskokk inneholder 52 karber pr 100 gram og er ikke lavkarbo. Bør absolutt unngås på en kretogen diett (hvor man er i ketose) - uansett farge på stix !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 19-11-06, 03:09   #3
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Jordskokk

Takk og takk og takk!

Jeg fikk servert jordskokkpuré på en greie for et år siden, og syns det var nydelig. Jeg lurte litt på om det var mulig å erstatte potetmos med dette en gang iblant. Mannen og datteren jobber dessuten på en butikk der de har sånt, og ellers sier de fra hvis de får inn sånt som jeg vil ha (f eks raddiccio-salat, som jeg elsker).

Men nå vet jeg mer. Nå kan jeg regne dette inn, hvis jeg vil. Dette er det som er poenget - at man vet nok til at man kan regne ting inn!

Knallbra, Nille!

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 21:57   #4
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Jordskokk

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.


...Jordskokker (jerusalem artichokes) inneholder mye inulin (polyfructose) som er løselig fiber. Inulin senker den glykemiske indeks av mat, i tillegg til at det virker kolesterolsenkende og stimulerer bifidobakteriene i tarmen (virker prebiotisk). På vedvarende eller vedlikehold, - også Lindberg kosthold, er det en grei grønnsak....


MEN

Jordskokk inneholder 52 karber pr 100 gram og er ikke lavkarbo. Bør absolutt unngås på en kretogen diett (hvor man er i ketose) - uansett farge på stix !

Er du sikker på dette, Nille, i følge råvareleksikonet til opplysnigskontoret for frukt og grønnsaker på frukt.no, så inneholder jordskokk følgende:

Næringsinnhold pr 100 gr næringsmiddel, jordskokkk:

kJ 253
Kcal 61
Vann 78 gr
Protein 2 gr
Fett 0 gr
Karboh 12,9 gr
Kostfiber 4,5 gr
Vit A 2 µg
Vit C 6 mg
Kalium 560 mg
Kalsium 25 mg

Samtidig så gir de følgende informasjon om jordskokken...

Opprinnelig lagt inn av frukt.no


Varebeskrivelse
Jordskokk kommer opprinnelig fra Nord-Amerika og kom til Europa på 1600-tallet. Etterhvert ble den dyrket over store deler av Europa, også i Skandinavia. Jordskokk var en ganske utbredt grønnsak i Norge før poteten kom. Poteten ble som kjent meget populær på 1800-tallet og jordskokken ble mindre vanlig. Jordskokk er en liten rotknoll som er hardfør og lett å dyrke. Den er knudret, noe uregelmessig i fasongen og ligner litt på ingefær. Skallet er tynt og varierer fra gult til rødfiolett. Det sprø og saftige fruktkjøttet er hvitt eller lys gult og har en søt og delikat smak.

Bruksområde
Jordskokk kan brukes rå i salater og råkost. Skal den brukes rå, bør man dryppe litt sitronsaft over straks etter skrelling, ellers blir den sort. Brukes mest kokt, som tilbehør til fjørfe eller annet kjøtt. Jordskokken børstes grundig, og kokes med skallet på. Det tynne skallet er spiselig, men vanligvis skrelles jordskokken før servering. Kan også brukes til puréer eller gratineres.

Egenskaper
Jordskokk er kalorifattig. Den inneholder ikke stivelse, men karbohydratet inulin. Inulin er et karbohydrat som ikke påvirker blodsukkernivået*, og kan derfor være nyttig for diabetikere. Jordskokk inneholder kalium, kalsium, fosfor, jern og natrium, og noe C-vitamin.

*= min utheving

Som de skriver, så inneholder ikke jordskokken stivelse, men 12,9 gr av karbohydratet inulin pr 100 gr, en type karbohydrat som ikke påvirker blodsukkernivået, i tillegg til 4,5 gr. kostfiber.

Videre inneholder den hele 78 gr vann pr 100 gr næringsmiddel, så jeg får ikke det til å stemme med dine tall, med 52 gr karbo pr 100 gr.

Jeg skal iallefall plante jordskokk nå i løpet av våren, for dette må prøves!!!

.


Sist redigert av Ziggy : 10-04-07 kl 22:41.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 22:28   #5
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: Jordskokk

- Stilig å se denne tråden i dag!

Jeg kjøpte meg nemlig en pose jordskokker i påska!


... Finnes det noen oppskrifter med disse på forumet ?

__________________
Just keep swimming
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jordskokk Skorpia Generell ernæringsdebatt 26 01-06-06 13:51
jordskokk? SjokoMons Spørsmål og svar 1 30-05-06 23:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no