Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Kålrot

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-10-10, 10:59   #1
HønePøne
Juniormedlem
 
HønePøne sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 16
HønePøne er på en erverdig vei

Kålrot

Hei, kålrot er det fy fy, eller kan man spise det med god samvittighet??
Synes det smaker så mye bedre med kålrot stappe enn blomkål

HønePøne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 11:04   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kålrot

Kålrot vokser under bakken og er dermed fyfy, egentlig!
Men den har bare 6.4 karber og ettersom du har Egenkomponert som kostholdsfilosofi, er det bare du som kan bestemme hva du skal spise!

En sjelden gang er det nok uansett helt greit!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 11:05   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Kålrot

Det kan du sikkert. Du har egenkomponert kur, og bestemmer det litt sjøl

Er det ketose-retning du har, så anbefales ikke kålrot i mengder. Den er en del karber i, og er tung. Så man får lite matmengde med mye karber

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 11:26   #4
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Kålrot

Kokt kålrot har en GI på 72, det er omtrent som kokt potet, og mer enn vanlig sukker.
Så, man bør tenke seg om før man bruker kokt kålrot i særlig grad.
Prøv deg frem og spis det i det minste sammen med fett :-)

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 12:41   #5
HønePøne
Juniormedlem
 
HønePøne sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 16
HønePøne er på en erverdig vei

Sv: Kålrot

Å huff å huff, nå fikk jeg dårlig samvittighet. Jeg koste meg med det til middag i går med hjemmelaget kjøttdeig kaker . Men takk for svar, blir ikke mer kålrot på meg da.. får holde meg til blomkålen da selv om jeg synes det smaker "høgg" .

HønePøne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 12:43   #6
HønePøne
Juniormedlem
 
HønePøne sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 16
HønePøne er på en erverdig vei

Sv: Kålrot

Men jeg har ikke prøvd å laget stappe av blomkålen enda da... Kanskje det smaker bedre enn vanlig kokt??

HønePøne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 12:46   #7
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Kålrot

Opprinnelig lagt inn av HønePøne, her.

Å huff å huff, nå fikk jeg dårlig samvittighet. Jeg koste meg med det til middag i går med hjemmelaget kjøttdeig kaker . Men takk for svar, blir ikke mer kålrot på meg da.. får holde meg til blomkålen da selv om jeg synes det smaker "høgg" .


Altså, jeg sier IKKE at du IKKE skal spise kålrot!
Det kan bare være greit å vite at kokt kålrot har høy GI, og det er veldig lett å ta en del kålrot, 100 gram er ikke rare biten.

Så for all del, kos deg gjerne med kålrot, og ha ikke dårlig samvittighet for at du nyter god mat.
Prøv ut på egen kropp.

:-)

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 12:47   #8
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Kålrot

Opprinnelig lagt inn av HønePøne, her.

Men jeg har ikke prøvd å laget stappe av blomkålen enda da... Kanskje det smaker bedre enn vanlig kokt??

Å ja, MYE bedre. Ha i en fløteskvett, litt smør,1/2 buljongterning, gjerne litt løk eller sellerirot. Fetaost er også godt å blande i. Det er digg

Jeg koker aldri blomkål eller brokkoli, men jeg steker de heller i smør, og strør på salt,pepper, ev. urter. Så legger jeg på lokk og lar de stå og dampe seg ferdig slik Mye bedre enn kokt.


Sist redigert av Gerd : 27-10-10 kl 12:53.
Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 12:56   #9
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Kålrot

Opprinnelig lagt inn av HønePøne, her.

Men jeg har ikke prøvd å laget stappe av blomkålen enda da... Kanskje det smaker bedre enn vanlig kokt??

Jeg lager stappe av blomkålen, gjerne med noen buketter brokkoli oppi og evt litt sellerirot. Tilsetter en go' klatt med meierismør og en dæsh fløte også bruker jeg bittelitt fiberhusk for å binde det hele, før jeg kjører på med stavmixeren til det er en fin pure. Smaker til med salt og pepper, evt litt ingefær alt etter hva jeg skal ha det til.

Jeg synes dette smaker mye bedre enn bare kokte grønnsaker og man får litt mer potetmosfølelse. Bruker det enormt mye til middagen i tillegg til andre grønnsaker.

Jeg spiser ikke kålrot til vanlig, men skal unne med en stor porsjon på julaften sammen med pinnekjøttet. Det gleder jeg meg til allerede

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 13:01   #10
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Kålrot

Opprinnelig lagt inn av HønePøne, her.

Men jeg har ikke prøvd å laget stappe av blomkålen enda da... Kanskje det smaker bedre enn vanlig kokt??

Jeg koker en liten kjele med blomkål og broccoli (broccoli gir en skikkelig grønnfarge!), hiver dem i bollen til stavmixeren (best med en som er høy og smal om du ikke har en mixer med medfølgende bolle), en god smørklatt + krydder (gjerne noe du har brukt i hovedretten, sitronpepper f.eks.) og kjør med stavmixeren til pureen er som du vil ha den. NAMMIS! Knallgodt!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 13:04   #11
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Kålrot

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Jeg spiser ikke kålrot til vanlig, men skal unne med en stor porsjon på julaften sammen med pinnekjøttet. Det gleder jeg meg til allerede

Mee tooooooooo

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 13:05   #12
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kålrot

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Jeg koker en liten kjele med blomkål og broccoli (broccoli gir en skikkelig grønnfarge!), hiver dem i bollen til stavmixeren (best med en som er høy og smal om du ikke har en mixer med medfølgende bolle), en god smørklatt + krydder (gjerne noe du har brukt i hovedretten, sitronpepper f.eks.) og kjør med stavmixeren til pureen er som du vil ha den. NAMMIS! Knallgodt!

Jeg gidder ikke grise mer enn nødvendig og kjører stavmikseren rett i kjelen! Den er jo designet for å ikke komme helt til bunns! Bruker selvfølgelig den av plast i teflonbelagte kjeler!

Bruker 4-5 skiver meierismør, 4-5 fed hvitløk og gjerne fetaost i chili!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 13:06   #13
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kålrot

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Jeg spiser ikke kålrot til vanlig, men skal unne med en stor porsjon på julaften sammen med pinnekjøttet. Det gleder jeg meg til allerede

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Mee tooooooooo

Dobbelt-
Pinnekjøtt

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 13:15   #14
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Kålrot

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Jeg gidder ikke grise mer enn nødvendig og kjører stavmikseren rett i kjelen! Den er jo designet for å ikke komme helt til bunns! Bruker selvfølgelig den av plast i teflonbelagte kjeler!

Har ingen av plast, den delen av min mixer er i metall, og brukte den av metall i teflonkjelen en gang - det gjør jeg ikke igjen for den fikk noen stygge riper.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 13:17   #15
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kålrot

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Har ingen av plast, den delen av min mixer er i metall, og brukte den av metall i teflonkjelen en gang - det gjør jeg ikke igjen for den fikk noen stygge riper.

Jeg har kjøpt meg en liten, billig kjele uten teflon til å lage sauser i, jeg, for de blir så gode og luftige etter en omgang med stavmikseren!

Grunnen til at jeg har flere piskere er rett og slett at jeg har slitt ut 3 motor- deler! Siste gangen var det krise, så jeg hadde ikke tid til å vente på at gubben skulle få tid til å dra laaangt opp på andre siden av byen og kjøpe nytt drivverk!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 13:20   #16
HønePøne
Juniormedlem
 
HønePøne sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 16
HønePøne er på en erverdig vei

Sv: Kålrot

Her var det masse fine tips, Tusen takk det skal prøves...
Må på butikken å kjøpe blomkål jeg nå og til mor å "stjele" stav mikseren Mange takk

HønePøne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 14:46   #17
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Kålrot

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Jeg gidder ikke grise mer enn nødvendig og kjører stavmikseren rett i kjelen! Den er jo designet for å ikke komme helt til bunns! Bruker selvfølgelig den av plast i teflonbelagte kjeler!

Bruker 4-5 skiver meierismør, 4-5 fed hvitløk og gjerne fetaost i chili!

Det gjør jeg også, går helt fint så lenge man tar det litt rolig og stikker stavmixeren helt ned i gryta før man starter opp. Ja også er det en fordel å stoppe mixeren før du løfter den Enklere og mye mindre oppvask. Jeg har bare stavmixer med metallblad og den er designet slik at dette bladet ikke kan komme ned i boll/gryte. Forøvrig bruker jeg ikke teflongryter for det er noe dritt. De tåler jo ingenting før belegget ryker.

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Dobbelt-
Pinnekjøtt

Kjenner det er rett før jeg sikler her selvom jeg er god og mett etter en av Skaldemans slankekjøttkaker. Jeg var nok litt stor i munnen når det gjaldt kålroten, skal ha en liten porsjon på julebordet også. Men den blir nok liten for som oftest smaker ikke den så godt som den jeg (eller mamma) lager selv. Sikkert for det at de koker den halvt i hel og ikke tilsetter masse fløte og smør slik som jeg gjør Spiser uansett ikke poteter lengre så da kan jeg spise litt mer kålrot i sånne anledninger

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kålrot ok på SB? Kiddo South Beach 9 17-11-09 20:15
GI i kålrot og rødbeter Hild Dr Lindbergs 7 24-03-09 00:38


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no