Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hårtap (Hjelp!)

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-03-09, 17:30   #1
Mercudia
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Mercudia er på en erverdig vei

Hårtap (Hjelp!)

Vet ikke helt om dette havner der det skal Jeg er ganske grønn inne på dette forumet

Jeg har nå vært på ketolyse i ganske nøyaktig 4 mndr. Jeg spiser det jeg skal og tar de vitaminene jeg skal. For ca 2-3 uker siden begynte jeg å miste sinnsykt mye hår, og det vil ikke gi seg. Kjenner at jeg er i ferd med å få litt panikk. Kan dette ha noe med kostholdet mitt å gjøre? Noen som har erfart noe lignende og/eller har noen gode råd å komme med?

ps. jeg har ikke vært syk, jeg har ikke småbarn (og ammer derfor ikke), jeg røyker ikke og drikker kun alkohol et par ganger i året. (så vet dere det).

Mercudia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 17:49   #2
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hårtap. HJELP!

Hør med legen.

  Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 17:57   #3
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hårtap. HJELP!

Ja, jeg vil også definitivt gått til legen.

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 18:25   #4
Mercudia
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Mercudia er på en erverdig vei

Sv: Hårtap. HJELP!

Selv om jeg ikke er "gammel" er jeg blant dem som helst ikke vil "bry" legen.......

Hadde håpet at noen herinne hadde noen gode råd å komme med. Jeg har pøst på med b og c vitaminer, men foreløpig helt uten resultat....*sukk*

Mercudia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 18:31   #5
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hårtap. HJELP!

Du bryr ikke legen - hallo, det er jo derfor legen er der, for å hjelpe med helsespørsmål

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 18:33   #6
Aphrodithe
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 147
Aphrodithe er ny på veien

Sv: Hårtap. HJELP!

Stress kan gjøre slikt.

__________________
Aphro sin journal








Aphrodithe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 20:19   #7
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Hårtap. HJELP!

Slanking kan gi hårtap. Lavt stoffskifte kan også gi hårtap. Gå til Legen!

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 23-03-09, 21:04   #8
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Hårtap. HJELP!

Alltid lurt å sjekke ting hos legen

Jeg har selv hatt noen episoder i livet hvor jeg har mistet mye hår. Dette har jeg nå skjønt at ofte skjer en stund etter at det "har skjedd noe" i livet mitt. Jeg hadde også en periode etter at jeg la om kosten til mye fett og lite karber.
Det er ikke uvanlig, og kalles Telogen defluvium/effluvium. Nå har jeg masse ettervekst, og er på vei til å få tykkere hår enn jeg har hatt på mange år.

Typisk er det at hårtapet kommer en stund etter at noe har skjedd (som sykdom, forandringer i livssituasjon, forandret kosthold eller noe som har gitt stress), og da er det ofte vanskelig å se sammenhengen pga forsinkelsen.
Det som skjer er at mye av hårveksten samtidig går i hvilefase.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 19:15   #9
akutt
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
Innlegg: 9
akutt er på en erverdig vei

Sv: Hårtap. HJELP!

Jeg mistet MASSE hår etter 3-4 mnd på kur. Frisøren sa det er vanlig etter kostomlegging. Det stoppet opp av seg selv. Vil også si jeg har tykkere hår nå enn før jeg la om til lavkarbo.

akutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-03-09, 21:24   #10
lb1962
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 19
lb1962 er på en erverdig vei

Sv: Hårtap. HJELP!

Jeg har de siste årene slitt med tynt hår på toppen og store viker. Prøvd akupunktur for å ta "de høye tonene" mine som han sa (stress). For min del er nok dette arvelig. Etter kostholdsomlegging i høst har jeg ikke blitt verre. Jeg vasker derimot håret med NISIM shampo (for å stoppe hårtap) og bruker en urteekstrakt fra NISIM til å gni på utsatte steder etter hårvask(fremmer hårvekst). Jeg har positive resultater av dette, mannlig kollega det samme. Prøv, men vær tålmodig! I tillegg tar jeg Arcon Tisane (tabletter fra helsekost eller Vita). Dette bør taes noen mnd´er.
Lykke til

__________________
lb1962 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og Skaldeman Svar med sitat
Gammel 25-03-09, 00:03   #11
Kristina S
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 24
Kristina S er på en erverdig vei

Sv: Hårtap. HJELP!

Håret vårt har også en naturlig syklus. Det vokser mer i perioder, og har "hvileperiod" der det vokser mindre. Leste dette i DET NYE for en stund siden. Stemmer med mine egne erfaringer hvertfall. I perioder kan jeg røyte skremmende mye.

__________________
Gått ned 11 kilo!
13 kilo to go!
Kristina S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins introduksjonsdiett/ ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 19:27   #12
Mercudia
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Mercudia er på en erverdig vei

Sv: Hårtap. HJELP!

Heisann
Først vil jeg takke for alle tilbakemeldingene. Jeg skal til legen nå i uka for å ta noen prøver. I mellomtiden har jeg vært hos frisøren og fått meg en kortere frisyre (merker ikke så godt hårtapet da). Frisøren kunne også berolige meg med at jeg hadde mange nye hårstrå på vei *puuuh*
Jeg er litt mer rolig nå som jeg har lest det dere har skrevet!

Tusen takk!

Mercudia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 20:36   #13
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hårtap. HJELP!

Opprinnelig lagt inn av lb1962, her.

Jeg har de siste årene slitt med tynt hår på toppen og store viker. Prøvd akupunktur for å ta "de høye tonene" mine som han sa (stress). For min del er nok dette arvelig. Etter kostholdsomlegging i høst har jeg ikke blitt verre. Jeg vasker derimot håret med NISIM shampo (for å stoppe hårtap) og bruker en urteekstrakt fra NISIM til å gni på utsatte steder etter hårvask(fremmer hårvekst). Jeg har positive resultater av dette, mannlig kollega det samme. Prøv, men vær tålmodig! I tillegg tar jeg Arcon Tisane (tabletter fra helsekost eller Vita). Dette bør taes noen mnd´er.
Lykke til

Jeg gjør akkurat det samme, bortsett fra serumet som jeg ikke har hatt råd til. Samt at jeg tar b-vitaminer fra Sverige. De norske holder ikke mål på noen måte med sine lave doser. B-vitamin er vannløselig og man kan i prinsippet ikke od-e på det .
Jeg har også hatt perioder med stort hårtap, men det meste ramlet nok av i de årene jeg var vegetarianer, og så mistet jeg mye hår nå etter samlivsbrudd og mange andre store omveltninger.
Men nå vokser det som bare rakkernpokkern!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 16:43   #14
Momse
Medlem
 
Momse sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 443
Momse har en fantastisk aura rundt segMomse har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hårtap. (Hjelp!)

Jeg mistet maaasse hår (iiiiiiiiiiik ) her for noen år siden...viste seg at jeg hadde nesten ingenting i jernlageret! (Blodprosenten min var faktisk høyere enn den pleier å være, så kan ikke alltid bare stole på den) Måtte gå på dobbel dose jern leeenge, og håret kom tilbake! (puh! )

Lykke til

__________________
Momse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-04-09, 15:29   #15
Mercudia
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Mercudia er på en erverdig vei

Sv: Hårtap (Hjelp!)(oppdatering)

Nå har jeg vært hos legen. Blodprøver ble tatt og analysert i det vide og det brede. Alt var helt normalt. Ingen mangel på noe og fulle lagre av alt godt. Jeg mister fortsatt hår, men har klippet meg kort så det ikke _føles_ fullt så ille
Det legen sa, var at når det gjelder hårtap så er det en av de områdene hvor legevitenskapen fortsatt vet svært lite. Han mente at det mest sannsynlig ville gi seg om en stund.

ps. Fikk fine komplimenter om mitt vekt-tap

Mercudia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-04-09, 17:23   #16
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hårtap (Hjelp!)

Vil i alle fall, om ikke frisøren har anbefalt deg det alt, anbefale å kjøpe Nisim shampo og balsam (og serumet dersom du kan ta deg råd til det), det stopper hårtapet ganske effektivt!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 21:37   #17
Queen of Wands
Medlem
 
Queen of Wands sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 390
Queen of Wands er ny på veien

Sv: Hårtap (Hjelp!)

Jeg syns også som trådstarter at jeg for tiden mister enorme mengder hår. Var hos frisøren for en måneds tid siden, hun mente da at det ikke virket unormalt, men nå har det blitt mye verre! Kan plukke ut store never med hår. Heldigvis har jeg en del å ta av, men det er likevel skummelt! Håret mitt har også forandra litt tekstur, blitt mindre krøllete, og det er mindre tørt enn det pleide å være.

Jeg har ikke tenkt å gå til legen. Den nye fastlegen jeg skaffet meg, og ikke har vært til ennå, er sykemeldt, og vikaren hennes har jeg liten tro på... Jeg er egentlig ute etter erfaringer fra andre. Flere som har opplevd dette i en overgangsperiode?

__________________





5 kg til påske
Queen of Wands er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 16:55   #18
LIBBA
Seniormedlem
 
LIBBA sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 63
Innlegg: 1.458
LIBBA er et fyrlysLIBBA er et fyrlysLIBBA er et fyrlysLIBBA er et fyrlysLIBBA er et fyrlys

Sv: Hårtap (Hjelp!)

Hei
Jeg har også mistet veldig mye hår.
.....slanket meg 25 kg for noen år siden (pulver,huff) og da skjedde det samme (det kom heldigvis tilbake).
Regner med det kommer tilbake denne gangen også. Har jo betydelig sunnere livsstil nå enn da

LIBBA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 20:12   #19
Queen of Wands
Medlem
 
Queen of Wands sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 390
Queen of Wands er ny på veien

Sv: Hårtap (Hjelp!)

Jeg har ALDRI hatt slikt ekstremt hårtap som jeg har nå, verken i forbindelse med graviditet eller andre ting, som sagt løsner det "nevevis" når jeg roter oppi der. Føler meg jo ellers i god form, selv om jeg er ganske stressa for tiden. Jeg går jo heller ikke så fort ned i vekt, derfor synes jeg det er litt rart... Tror nok det blir til at jeg prøver vidundermiddelet alle i hårtrådene ser ut til å være enige om: Nissim shampo.

__________________





5 kg til påske
Queen of Wands er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hårtap/fyldigere hår Trolljenta Generell diskusjon 3 08-04-09 17:27
Hårtap Blomsterpotta Ketolysekuren 12 17-02-08 16:44
Hårtap/tilvekst og lavkarbo Goggen Lavkarbo generelt 16 23-01-08 20:00
Hårtap under kuren? kelly Ketolysekuren 20 14-10-07 20:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no