Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Lukket tråd
 
Trådverktøy
Gammel 15-01-13, 19:57   #18301
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Enig med Rin! Med unntak av steriliseringen, da. Har ikke bestemt meg, og det er ingen krise med noen av utfallene, selv om det ikke opptar meg det grann atm. Dog blir jeg veeeeldig soft i sjela av dyrebabyer: kattunger, f.eks., kan få meg helt ut av balanse! Jeg tror dette er like individuelt som det meste annet, egentlig.

Og jeg er helt enig med photo! kattepuuuseer

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo
Gammel 15-01-13, 20:26   #18302
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Har alle kvinner morsinstinkt? Sånn at man bare får lyst til å ta små hjelpeløse vesen opp og klemme de inntil seg, og gi kjærlighet og trygghet? Jeg er helt håpløs for tiden, Enten det er valper som gråter eller en liten apeunge på tv. .

Nope. Og det stemmer heller ikke at man får det om man får unger heller.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 15-01-13, 20:54   #18303
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Har alle kvinner morsinstinkt? Sånn at man bare får lyst til å ta små hjelpeløse vesen opp og klemme de inntil seg, og gi kjærlighet og trygghet? Jeg er helt håpløs for tiden, Enten det er valper som gråter eller en liten apeunge på tv. .

Jeg EIER ikke morsinnstinkt! Har aldri ønsket meg barn og skal absolutt aldri ha noen. Gubben er nå sterilisert, en beslutning vi er svæææært fornøyd med. Men jeg er, som flere nevner, veldig blaut for dyr. De stakkars pusene her i huset veit ikke hvor de skal gjøre av seg mange ganger, når jeg kommer på kosejakt.

__________________
"Dyrene i denne verden eksisterer for sin egen skyld. De er ikke skapt for mennesker mer enn svarte er skapt for hvite eller kvinner for menn."
-Alice Walker, forfatter
Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede.
Gammel 15-01-13, 21:01   #18304
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Å nei, det der er veldig spesielt. Jeg har to voksne barn, og da var morsinstinktet til stede (håper jeg) men ellers er det veldig forskjellig hvordan jeg reagerer på andres barn, Noen føler jeg absolutt ingenting for, og stresser med å komme meg vekk. Andre vekker rare følelser. Ja, det er merkelig.
Morsinstinkt er vel ikke noe som har fasitsvar.

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo
Gammel 15-01-13, 21:12   #18305
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Har alle kvinner morsinstinkt? Sånn at man bare får lyst til å ta små hjelpeløse vesen opp og klemme de inntil seg, og gi kjærlighet og trygghet? Jeg er helt håpløs for tiden, Enten det er valper som gråter eller en liten apeunge på tv. .

Da er vi like, jeg har vært sånn så lenge jeg kan huske

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
Gammel 15-01-13, 22:25   #18306
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Dilly, her.

Å nei, det der er veldig spesielt. Jeg har to voksne barn, og da var morsinstinktet til stede (håper jeg) men ellers er det veldig forskjellig hvordan jeg reagerer på andres barn, Noen føler jeg absolutt ingenting for, og stresser med å komme meg vekk. Andre vekker rare følelser. Ja, det er merkelig.
Morsinstinkt er vel ikke noe som har fasitsvar.

Sånn er det hos meg også. Jeg elsker og forguder mine egne barn (selv om jeg av og til kunne tenkt meg å slenge dem utfor verandaen i 3. etg...), men jeg kan ikke med hånden på hjertet si at "jeg er glad i barn" generelt. Jeg er da ikke glad i mennesker fordi de er under 120 cm høye!

Men lille tanteungen på 3 år tvinner tante rundt lillefingeren...

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :)
Gammel 15-01-13, 22:32   #18307
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.


Men lille tanteungen på 3 år tvinner tante rundt lillefingeren...

Ja, sant! Jeg tok meg selv i dag å gå rundt i en bokhandel for å se etter noe hun ene jeg er filletante til hadde likt

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo
Gammel 15-01-13, 22:40   #18308
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

Ja, sant! Jeg tok meg selv i dag å gå rundt i en bokhandel for å se etter noe hun ene jeg er filletante til hadde likt

Det er vel mer ønske om å bli likt, et glede andre enn noe innstinkt?

Jeg mener morsinstinkt i stor grad er behov for føle seg nyttig/verdsatt forøvrig. Mao er det såkalte morsinstinktet en stor porsjon egoisme.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 15-01-13, 22:51   #18309
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Det er vel mer ønske om å bli likt, et glede andre enn noe innstinkt?

Mulig det er slik for deg. For min del når jeg er ute og handler, og plutselig ser noe som hadde vært perfekt til ett av tantebarna mine, så handler det slett ikke om at jeg vil bli likt av de. For det vet de å sette pris på ved å komme springende for å gi meg en lang klem om det har gått for mange dager siden sist jeg så de. (Til vanlig ser jeg dem mange ganger i uka.) Når jeg kjøper en ting til et tantebarn utenom bursdag/ jul så er det fordi jeg finner en ting som jeg vet de vil sette pris på, og som vil glede dem.

Jeg har generelt ikke sånn voldsomt morsinnstikt, men overfor noen av tantebarna er det sterkere enn andre. For noen av nabobarna er det en litt mer "stemor" innstinkt (sånn stygg stemor fra eventyrene... , takler ikke helt supernysgjerrige og småfrekke småbarn...).

For dyr derimot, de har jeg alltid beskyttelse og morsinnstinkt for, iallfall baby-dyr. Ikke den stinkende, litt travle bikkja til søster'n.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
Gammel 15-01-13, 23:05   #18310
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Det er vel mer ønske om å bli likt, et glede andre enn noe innstinkt?

Jeg mener morsinstinkt i stor grad er behov for føle seg nyttig/verdsatt forøvrig. Mao er det såkalte morsinstinktet en stor porsjon egoisme.

øøøøøh. kom ikke her og si at jeg gjør det for å bli likt altså! pokker heller. dessuten sto det ingenting om at akkurat det hadde med morsinstinkt å gjøre! går an å la seg sjarmere av en unge selv om man kanskje ikke vil ha en selv skjønner du. jeg skal dele hvorfor jeg gjorde som jeg gjorde: jentungen kunne i jula fortelle at hun elsker bøker og at hun elsker å lære. jeg vet hvordan det er å være kunnskapstørst, så da jeg var der inne og fikk øye på barneavdelingen kom jeg på det hun fortalte.

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo
Gammel 15-01-13, 23:11   #18311
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Det er vel mer ønske om å bli likt, et glede andre enn noe innstinkt?

Jeg mener morsinstinkt i stor grad er behov for føle seg nyttig/verdsatt forøvrig. Mao er det såkalte morsinstinktet en stor porsjon egoisme.

Det skulle stå evt glede andre. Regner med det er derfor dere misforstår. Det er ikke noe feil med å ønske det, og slik har vel (forhåpentligvis) de fleste. Nettopp ikke forveksles med morsinstinkt.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 15-01-13, 23:19   #18312
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Har alle kvinner morsinstinkt? Sånn at man bare får lyst til å ta små hjelpeløse vesen opp og klemme de inntil seg, og gi kjærlighet og trygghet? Jeg er helt håpløs for tiden, Enten det er valper som gråter eller en liten apeunge på tv. .

Nope. Iallfall ikke ovenfor menneskebabyer. (Ikke "stygge" dyrebabyer heller, forsåvidt.)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 15-01-13, 23:36   #18313
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg er en bjørnemor; gjør hva jeg kan for ungene mine og har alltid gjort det. Ikke fordi de skal like meg bedre eller jeg skal føle meg uunværlig, men rett og slett en brennende varm kjærlighet fra de ble født.
Om du vil kalle det morsinstinkt eller morskjærlighet, går det ut på et fett.
Når det gjelder andres unger; jeg er et sånt håpløst menneske som liker mennesker i alle aldre, og unger er bare fremtidens voksne.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid
Gammel 16-01-13, 07:36   #18314
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Denne kroppen er litt rar... Den kan stå og hoppe opp og ned på de samme +/- 300 grammene i et par uker og så plutselig - så og si over natten! - slipper den 0,5-1 kg! Rare kroppen.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :)
Gammel 16-01-13, 08:32   #18315
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Har alle kvinner morsinstinkt? Sånn at man bare får lyst til å ta små hjelpeløse vesen opp og klemme de inntil seg, og gi kjærlighet og trygghet? Jeg er helt håpløs for tiden, Enten det er valper som gråter eller en liten apeunge på tv. .

Dei fleste har nok dette i større eller mindre grad. Nokre av oss har så vi klarer oss for våre eigne ungar og næraste familien, mens andre flaumar over i forhold til alle små hjelpelause - både mennesker og dyr.

Enkelte andre igjen har det ikkje. Det er greit nok tenker eg, så lenge ein ikkje har eller har ønske om å få barn. Ei veninne av meg arbeidde på ein mødreheim der mamma'ne overhodet ikkje viste nokon form for morinstinkt for ungane sine. Personalet måtte trå til for det dei fleste andre ville klart heilt utan å tenke for å dekke heilt grunnleggande behov. Da er det eit problem.

Slikt kan jo målast. Fysiologiske reaksjonar i kroppen når ein høyrer spedbarnsgråt, til dømes, kor sterk responsen er og korleis ein ubevisst skiljer mellom eige barn og andres. Spennande.

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve.
Gammel 16-01-13, 09:07   #18316
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Zillah, her.

Dei fleste har nok dette i større eller mindre grad. Nokre av oss har så vi klarer oss for våre eigne ungar og næraste familien, mens andre flaumar over i forhold til alle små hjelpelause - både mennesker og dyr.

Enkelte andre igjen har det ikkje. Det er greit nok tenker eg, så lenge ein ikkje har eller har ønske om å få barn. Ei veninne av meg arbeidde på ein mødreheim der mamma'ne overhodet ikkje viste nokon form for morinstinkt for ungane sine. Personalet måtte trå til for det dei fleste andre ville klart heilt utan å tenke for å dekke heilt grunnleggande behov. Da er det eit problem.

Slikt kan jo målast. Fysiologiske reaksjonar i kroppen når ein høyrer spedbarnsgråt, til dømes, kor sterk responsen er og korleis ein ubevisst skiljer mellom eige barn og andres. Spennande.

Og igjen ... hormoner. Oxytocin er et hormon som er sterkt involvert i følelser av tilhørighet og omsorg. Og det bidrar f.eks også til å "slippe ned" melk hos mødre. Men hva det er som styrer hvem som er "innenfor" og hvem som er "utenfor" er heldigvis ennå ukjent.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 16-01-13, 09:31   #18317
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Jeg er da ikke glad i mennesker fordi de er under 120 cm høye!

Godt poeng!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 16-01-13, 10:06   #18318
synsegulla
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 575
synsegulla har en fantastisk aura rundt segsynsegulla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg lurer på om noen av dere vet om gode nettsteder eller bøker om betennelsesdempende mat? Begynner å bli desperat etter å prøve å bli frisk nå, legene samarbeider ikke, alt går seint og jeg klarer bare å ligge på sofaen hele dagen, og det tar livet av meg, jeg er IKKE skapt for det. Har fått små drypp fra flere leger om at immunforsvaret mitt er på tur og at jeg har "vandrende" betennelser i kroppen som den stadig kjemper for å bli kvitt. Jeg vil gjerne hjelpe og tenker at inntak av føde kan ha noe å si.

__________________




Følg min vei ned i vekt på bloggen min synsegulla.wordpress.com
synsegulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse på vei mot paleo
Gammel 16-01-13, 10:34   #18319
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av synsegulla, her.

Jeg lurer på om noen av dere vet om gode nettsteder eller bøker om betennelsesdempende mat? Begynner å bli desperat etter å prøve å bli frisk nå, legene samarbeider ikke, alt går seint og jeg klarer bare å ligge på sofaen hele dagen, og det tar livet av meg, jeg er IKKE skapt for det. Har fått små drypp fra flere leger om at immunforsvaret mitt er på tur og at jeg har "vandrende" betennelser i kroppen som den stadig kjemper for å bli kvitt. Jeg vil gjerne hjelpe og tenker at inntak av føde kan ha noe å si.

Ofte er det vel omvendt, altså at noen typer mat trigger betennelser. Jeg vet feks at mange med fibromyalgi og reumatisme generelt ikke spiser svinekjøtt eller sitrus fordi det trigger betennelser i kroppen.
Riktig balanse mellom omega-3,-6 og -9 er også viktig for betennelsesbekjempning uten at jeg kan mye om det. Du kan søke det opp her inne. Vet kloke hoder har skrevet om det flere ganger!

Lavkarbokosthold er jo noe mange sverger til for å holde plagsomme kropper oppgående og tilnærmet smertefrie, så det er i hvert fall et godt sted å begynne!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;)
Gammel 16-01-13, 11:40   #18320
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av synsegulla, her.

Jeg lurer på om noen av dere vet om gode nettsteder eller bøker om betennelsesdempende mat? Begynner å bli desperat etter å prøve å bli frisk nå, legene samarbeider ikke, alt går seint og jeg klarer bare å ligge på sofaen hele dagen, og det tar livet av meg, jeg er IKKE skapt for det. Har fått små drypp fra flere leger om at immunforsvaret mitt er på tur og at jeg har "vandrende" betennelser i kroppen som den stadig kjemper for å bli kvitt. Jeg vil gjerne hjelpe og tenker at inntak av føde kan ha noe å si.

Basisen er iallfall
Å unngå
- sukker
- andre høy-gi-karbohydrater (stivelse og også tilsatt fruktose, selv om det ikke regnes som høyGI)
- vanlig, billige oljer (omega6 og ofte av feil type)
- alkohol (la leveren få jobbe med å prosessere mat og vanlig avgifting, ikke gi den tilleggsbelastning)
- tilsetningsstoffer - spesielt de som ikke også finnes naturlig i mat(vi vet ikke hva disse gjør med oss på lang sikt)
- mel (en intoeranse for mange)
- finn dine egene intoleranser og unngå disse (melk er vanlig, men også andre)
- forsøk å redusere loaden av sprøytemidler i maten din om du har råd og mulighet...

Å få i seg mye av:
- naturlig omega3 både fra vegitabilske kilder, men mest fra fet fisk
- antioksidanter (fra all naturlig mat "med farge" som man tåler - blåbær, rødbeter, paprika, søtpotet (ja, liitt) rødkål, gulerøtter, appelsiner og krydder)
- noen særegne tips her: http://bodyecology.com/articles/top_...flammation.php
- proteiner fra varierte biter av dyret (lever, oksehale og andre ting inneholder gjerne andre mineralfordelinger/aminosyrer enn muskelkjøtt) og varierte kilder til protein (skalldyr, ,fugl, fisk, kjøtt av så mange ulike dyr som mulig...)
- vurder kosttilskudd ... En god del kan ha betennelsesdempende virkning, men det er også et langt lerret å bleke å finne fram til det som passer deg.

Gjør annet som støtter opp under prosessen:
- tren passe: hverken for mye eller for lite
- sov godt og nok
- unngå stress
- ikke "drep" maten fullstendig før du spiser den ... lett koking/rask steking er bedre enn helt døde matvarer
... og om du bor i et såkalt "sykt hus" så prøv å bytte bolig.
- normaliser mage-tarm dersom du har problemer her... (VIKTIG)

Se også
http://www.drweil.com/drw/u/ART02012...lammatory-diet
men vær klar over at "lavkarbo/lavfett-splitten" også preger synet på betennelsesdempende anbefalinger ... det finnes to leire.

Om du har muligheten til å ta en tur til Oslo så kan jeg tipse deg om et privat helsesenter som jobber blant annet med sånne problemstillinger.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 16-01-13, 13:13   #18321
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Dere som har vært en del i Tøyen-badet. Når på dagen er det best å være der, særlig mtp. folkemengder? Formiddagen, midt på dagen eller på kvelden? Og hvordan er helgene ift. ukedagene? (Og ikke si 8-9 på morran, skal dette være gjennomførbart for både meg og min kjære snakker vi antagelig tidligst klokka elleve. )

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 16-01-13, 14:44   #18322
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Min eldre bestemor har fått bestemor har fått beskjed om at hun har fått lumbago.
Hun har nå hatt vondt siden jul. Hun har fått paracett 1 gram, med beskjed om å ta tre om dagen. Og smørre med smertestillende salve.

Så lurer jeg: Kunne ikke kiropraktorbehandling hjulpet på dette? Fysioterapi? Slik jeg forstår det så er det nærver i klem som er årsaken til smertene. Vil ikke en kiropraktor kunne løsne opp slik at de ikke lenger er i klem?
Hvor lang tid på hun regne med at dette tar?

__________________
Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå
Gammel 16-01-13, 17:24   #18323
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Min eldre bestemor har fått bestemor har fått beskjed om at hun har fått lumbago.
Hun har nå hatt vondt siden jul. Hun har fått paracett 1 gram, med beskjed om å ta tre om dagen. Og smørre med smertestillende salve.

Så lurer jeg: Kunne ikke kiropraktorbehandling hjulpet på dette? Fysioterapi? Slik jeg forstår det så er det nærver i klem som er årsaken til smertene. Vil ikke en kiropraktor kunne løsne opp slik at de ikke lenger er i klem?
Hvor lang tid på hun regne med at dette tar?

Det skulle jeg da virkelig mene! Ofte går det over av seg selv etter kort tid (lumbago er vel i likhet med isjias en sekkebetegnelse for en type ryggsmerter) men jeg kan ikke helt se at smertestillende skal fikse biffen når hun har gått sånn over lengre tid ...!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 16-01-13, 20:52   #18324
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Dere som har vært en del i Tøyen-badet. Når på dagen er det best å være der, særlig mtp. folkemengder? Formiddagen, midt på dagen eller på kvelden? Og hvordan er helgene ift. ukedagene? (Og ikke si 8-9 på morran, skal dette være gjennomførbart for både meg og min kjære snakker vi antagelig tidligst klokka elleve. )

Da må du nok dessverre velge enten seint og fullt hus, eller tidlig og lite folk... Erfaringsmessig er 07:30-08:30 eneste perioden man kan risikere å være helt alene der. Da har morgensvømmerene gått på jobb, og formiddagsvømmerene ikke kommet enda. Var der rett før ti, og da svømte jeg med bena til personen forran i nesa.... Det var rett og slett svømmekø! Det er endel skoleklasser der også på dagtid, så det tar jo endel av bassenget. har ikke vært det på kvelden, men det er fordi jeg hørte det var enda verre. Men mulig domus atletica er et bedre alternativ når man likevel er student?

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Min eldre bestemor har fått bestemor har fått beskjed om at hun har fått lumbago.
Hun har nå hatt vondt siden jul. Hun har fått paracett 1 gram, med beskjed om å ta tre om dagen. Og smørre med smertestillende salve.

Så lurer jeg: Kunne ikke kiropraktorbehandling hjulpet på dette? Fysioterapi? Slik jeg forstår det så er det nærver i klem som er årsaken til smertene. Vil ikke en kiropraktor kunne løsne opp slik at de ikke lenger er i klem?
Hvor lang tid på hun regne med at dette tar?

Jeg ville heller prøvd manuellterapeut, siden de både kan strekke og brekke, ikke bare en av delene.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 16-01-13, 21:31   #18325
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Takk Photo og Carisma :-)

Så det er på sin plass å få henne til å snakke med legen, og prøve å få noe behandling? Hun er jo overbevist om at paracett - DET er sterke greiene det .... men ser hun begynner å bli sliten av å gå med dette.

__________________
Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå
Lukket tråd


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Enkle middager psilocybe Lavkarbo generelt 14 30-08-09 12:28
Noen som har vært på korte eller lange interaillturer? mofe Generell diskusjon 2 13-03-09 23:56
Enkle middagstips limala Oppskrifter 2 18-02-09 18:39
Korte treningsøkter er bra? Marianne Trening 14 30-01-05 17:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no