Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Smoothies / drikke

Mat og helse om rå egg i smoothie

Smoothies / drikke Her kan du dele dine opprkrifter på drikker som er gode å drikke på et lavkarbokosthold. Har du funnet den optimale smoothie?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-02-07, 16:46   #1
tbear
Medlem
 
tbear sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 75
Innlegg: 110
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Sv: Smoothie oppskrifter - her kan du dele din favoritt!

Opprinnelig lagt inn av turid, her.

Kan man ta rå egg og olje i alle smoothie oppskrifter for å få mere protein?

Kjempefin tråd som har gitt meg lyst til å prøve.

Jeg har en kommentar til spørsmålet om å bruke rå egg. Johnny Laupsa-Borge i Mat&Helse anbefaler å bruke bare eggeplommen og f eks å bruke eggehviten i nøttebrød. Rå eggehvite anbefaler han ikke av grunner han går nærmere inn på i artikkelen. http://www.matoghelse.no/index.php?id=312150

Et spørsmål: Har dere erfaring med hvor lenge en smoothie med rå egg etc kan/bør oppbevares i kjøleskap -f eks kan den lages kvelden før og tas med på jobben dagen etter?

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 17:00   #2
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Smoothie oppskrifter - her kan du dele din favoritt!

Jeg synes dette var så viktig, så jeg kopierte det ut i en egen tråd jeg.

Sakset fra artikkelen:


Sitat:

Eggeplomme
Rå eggeplommer hører med til en sunn og mettende styrkedrikk. De inneholder høykvalitetsprotein og verdifulle fettsyrer samt mineraler, vitaminer og en rekke andre forbindelser som kroppen trenger. Eggeplommer gir oss hele spekteret av essensielle aminosyrer, og de er en ypperlig kilde til langkjedete, flerumettede fettsyrer som arakidonsyre, eikosapentaensyre (EPA) og dokoheksaensyre (DHA). Disse er blant annet nødvendige for en sunn utvikling av hjernen, synsorganene og blodåresystemet. Derfor bør særlig gravide, ammende og barn få i seg mat som inneholder mye av slike fettsyrer.

På grunn av plommens høye innhold av kole-sterol ble egg nærmest uglesett i en årrekke inntil flere studier tilbakeviste påstandene om at egg øker kolesterolnivået. Forskning har forøvrig ikke påvist noen klare sammenhenger mellom kolesterol i blodet og økt risiko for hjerte- og karsykdom.
Eggeplommer inneholder en del biotin. Dette B-vitaminet er meget sentralt i stoffskiftet siden det deltar i utnyttelsen av både karbohydrater, proteiner og fettstoffer. Det er gunstig å spise eggeplommene rå fordi varme kan ødelegge noe av fettstoffene og vitaminene. Du kan trygt spise rå eggeplomme fra norske egg uten å være redd for matforgiftning forårsaket av Salmonella. Her til lands har vi foreløpig ikke problemer med denne bakterien.

Eggehvite
Eggehvitene bør varmebehandles, f.eks. ved å tilsette dem i et nøttebrød. Advarsler mot å spise rå eggehvite skyldes at det inneholder forbindelsen avidin, som kan binde seg til biotin og hemme opptaket av vitaminet. Rå eggehvite inneholder også trypsinhemmere som kan forstyrre fordøyelsen av protein. Disse stoffene blir brutt ned under koking og steking.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Helse og forandring Marianne Fysisk og mental helse 3 27-10-06 15:30
Hvordan telle karber i "karbfri" mat LilleVille Lavkarbo generelt 2 09-10-06 17:07
Bra blad; Mat & Helse mofe Generell diskusjon 19 02-02-05 22:28
Nyeste mat og helse Begod Generell diskusjon 13 23-10-04 00:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no