Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Hva er beste proteinpulver?

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-07-08, 08:48   #1
Sandra
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 49
Sandra er på en erverdig vei

Hva er beste proteinpulver?

Jeg var innom helsekost i går og såg at det er jo evinnelige mange typer proteinpulver å velge mellom.

Jeg kjøpte ProZyme fra Tech Nutrition. Med vanilje, en grei smak å ha i mat. Den smaker godt og jeg har godt tro på det pulveret, men det var ikke akkurat det billigste.

Er det noen som har forsøkt forskjellige typer som kan anbefale noe?
Hva er best av whey (rasktvirkende) og casein (langtidsvirkende)?
Og hvorfor er det akkurat soyaprotein som brukes i oppskriftene?

Sandra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonispirert Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 10:25   #2
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva er beste proteinpulver?

Jeg bruker bare ProZyme jeg. Vanilje bruker jeg i smoothie og pannekaker, mens sjokolade kan jeg putte i vann eller melk og ta som et kjapt mellommåltid. Det er det pulveret som har høyest proteininnhold av de jeg har sett, og når det smaker greit i tillegg så var valget enkelt.

  Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 10:46   #3
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva er beste proteinpulver?

Opprinnelig lagt inn av Sandra, her.

Jeg var innom helsekost i går og såg at det er jo evinnelige mange typer proteinpulver å velge mellom.

Jeg kjøpte ProZyme fra Tech Nutrition. Med vanilje, en grei smak å ha i mat. Den smaker godt og jeg har godt tro på det pulveret, men det var ikke akkurat det billigste.

Er det noen som har forsøkt forskjellige typer som kan anbefale noe?
Hva er best av whey (rasktvirkende) og casein (langtidsvirkende)?
Og hvorfor er det akkurat soyaprotein som brukes i oppskriftene?

Tech Nutrition har bra produkter, så det var et fornuftig valg. Men jeg tror det er billigere å kjøpe det på nettet enn på helsekostforretningen... www.tn.no

Whey (myse) er mest anvendelig, føler jeg. Såkalte "langtidsvirkende" proteiner får man jo nok av fra kjøtt, fisk, fugl, etc. Kasein (melkeprotein) er også som regel en del dyrere.

Soyaprotein er billig og lett tilgjengelig. Jeg mener også å huske at det mangler noen aminosyrer ift myseprotein, men ikke siter meg på det

  Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 11:55   #4
Sandra
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 49
Sandra er på en erverdig vei

Sv: Hva er beste proteinpulver?

Takk for tips!

Kan sikkert stemme det med at soyaprotein mangler noen aminosyrer. Synes jeg huser det fra heimkunnskapen på skolen - at vegetabilske proteiner måtte blandes med animalske for å bli fullverdiger. (protein fra korn sammen med melk f.eks.)

Sandra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonispirert Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 13:43   #5
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva er beste proteinpulver?

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Men jeg tror det er billigere å kjøpe det på nettet enn på helsekostforretningen... www.tn.no

Det kommer an på hvor mye du kjøper. Er du som meg og kjøper en pakke i slengen så blir det vanvittig dyrt å handle på nett. Frakt er dyrt.

  Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 21:05   #6
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva er beste proteinpulver?

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Det kommer an på hvor mye du kjøper. Er du som meg og kjøper en pakke i slengen så blir det vanvittig dyrt å handle på nett. Frakt er dyrt.

Ja, det er sant... Jeg pleier å kjøpe med når jeg er i sverige, så det tenkte jeg ikke på

  Svar med sitat
Gammel 03-08-08, 21:19   #7
Tøffa
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 33
Tøffa er på en erverdig vei

Sv: Hva er beste proteinpulver?

Jeg bruker også ProZyme fra Tech Nutrition, noe som jeg er veldig fornøyd med! Hvordan er det å bygge muskler på lavkarbo? Funker det bra?

__________________
Sporty hilsen
Tøffa
Tøffa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 18:27   #8
susasa_s
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 55
susasa_s er ny på veien

Sv: Hva er beste proteinpulver?

Hvor er det man får kjøpt soyaprotein? ser det blir brukt mye i bakeoppskrifter!

susasa_s er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo:) Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 18:39   #9
Maskotten
Medlem
 
Maskotten sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Sandnes
Innlegg: 117
Maskotten er ny på veien

Sv: Hva er beste proteinpulver?

Hei
Nå banner jeg nok litt i kirka her... jeg jobber i helsekost og selger masse forskjellige proteinpulver..

Men det er en bakside med proteinpulverene som er utvunnet fra soya-
for det første så er det registrert enormt mange unge med akutt nyresvikt av de som bruker pulverene i store mengder (regner ikke med det er såå farlig å bruke litt i brødbaking osv..) men...
det andre punktet er at proteinet ofte er laget fra soyaprodukt. Soya har østrogenliknende effekt i kroppen. Dette medfører økt risiko for kreft (spesielt i livmor og bryst), det fremmer risikoen for en rekke andre sykdommer som leddgikt og benskjørhet(osteporose). Mange av mine kollegaer, som er ernæringsterapeuter går ut og advarer mot bruk av soyaprodukter. Det at alle erstatningsprodukter for kjøtt er laget av soya er også litt skremmende. Soya og tofu sies det å bli brukt overalt i Kina og Japan. Dette er ikke sant. De bruker en liten skje med soya i suppen, de bruker det ikke som hovedsubstans.

Tenkte bare å informere dere litt om dette.. Så får hver enkelt ta stilling til det selv :0)
Jeg dropper helt brød med soyaprotein, og har selv en urørt boks hjemme.. :/

__________________
Delmål:

Hovedmål:

Maskotten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketose Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 15:10   #10
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva er beste proteinpulver?

Opprinnelig lagt inn av Maskotten, her.

Hei
Men det er en bakside med proteinpulverene som er utvunnet fra soya-
for det første så er det registrert enormt mange unge med akutt nyresvikt av de som bruker pulverene i store mengder (regner ikke med det er såå farlig å bruke litt i brødbaking osv..)

Referanse?

Sitat:

men...
det andre punktet er at proteinet ofte er laget fra soyaprodukt. Soya har østrogenliknende effekt i kroppen. Dette medfører økt risiko for kreft (spesielt i livmor og bryst), det fremmer risikoen for en rekke andre sykdommer som leddgikt og benskjørhet(osteporose). Mange av mine kollegaer, som er ernæringsterapeuter går ut og advarer mot bruk av soyaprodukter. Det at alle erstatningsprodukter for kjøtt er laget av soya er også litt skremmende. Soya og tofu sies det å bli brukt overalt i Kina og Japan. Dette er ikke sant. De bruker en liten skje med soya i suppen, de bruker det ikke som hovedsubstans.

Tenkte bare å informere dere litt om dette.. Så får hver enkelt ta stilling til det selv :0)
Jeg dropper helt brød med soyaprotein, og har selv en urørt boks hjemme.. :/

Ernæringsterapeut var en fin tittel; hva slags utdannelse kreves for å kalle seg det?

Dette med soya og phytoøstrogen er kraftig overdrevet.

  Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 15:26   #11
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hva er beste proteinpulver?

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Dette med soya og phytoøstrogen er kraftig overdrevet.

Referanse?

Ernæringsterapeuter har vel noe kursing innen ernæring.
Man må ha mastergrad for å kunne kalle seg klinisk ernæringsfysiolog. 5 års utdannelse.
Men man kan være høyskolekandidat i ernæring, tar 2 år.
Eller ta bachler i ernæring , tar 3 år.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 16:21   #12
Maskotten
Medlem
 
Maskotten sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Sandnes
Innlegg: 117
Maskotten er ny på veien

Sv: Hva er beste proteinpulver?

Hei igjen
Jeg visste det kom til å skape reaksjon.. Jeg er åpen for at det kan være feil i mine kilder, og hvordan jeg har konkludert den informasjonen jeg har blitt gitt! Jeg ønsker ikke å starte en stor diskusjon, men det er spennende å lufte slike "tanker" for andre, for å se om jeg har skjønt det eller om det kan være noe feil..

Jeg er utdannet homeopat, og har på min 5årige udannelse i Oslo, vært på endel seminar og kurs. Jeg har også tatt grunnfag medisin, 1år på høyskole. Der husker jeg det var en foredragsholder, som også var kirurg på Ullevål sykehus(om jeg ikke tar feil sykehus nå.. 4år siden). Han sa at de hadde opplevd en eksplosjon av spesielt unge menn som brukte mye proteinpulver som fikk akutt nyresvikt. Dette pga alt proteinet belastet nyrene noe helt sinnsykt! Proteinet i pulverene fungerer på annen måte enn "naturlig" protein fra fisk og kjøtt. Jeg har ikke noen andre kildereferanser enn det jeg hørte der og da.. Men det har liksom limt seg fast i huet mitt

Ang soya som har østrogenliknende effekt- det trodde jeg var "kjent". Skal se om jeg ikke finner noen linker til sider som bekrefter det. Det med at phytoøstrogen er overdrevent som du sier.. Hva mener du med det??

Her er utdrag fra en internettside som skriver om progesteron versus østrogen:
Her har vi satt opp endel tegn og symtomer på Østrogendominans.

  • Vann i kroppen - ødem.
  • Hovne bryst - fibrocyster i brystet.
  • Premenstruelle humørsvingninger- depresjoner.
  • Tap av kjønnsdrift (libido).
  • Kraftig og uregelmessig menstruasjon.
  • Muskelsvulster i livmoren.
  • Vektøkning - fettlagring i hofter og lår.
http://www.progesteron.no/

Den ene læreren min på skolen- Leif Ims, lege, homeopat og gynekologspesialist har også oversatt mange bøker fra engelsk på "hormonproblemene". Han har flere ganger advart oss i klassen om soyaprodukter, og spesielt da lecithin som er tilsatt .Dette er visstnok et stoff som er spesielt skadelig for hjernen. Det bryter ned hjerne/blodbarrieren som er så viktig for at det ikke skal komme skadelige proteiner inn i hjernen. Det er også satt i forbindelse med noen av de forskjellige mentale lidelsene som alzheimers og demens. (Jeg har ikke andre kilder enn det jeg har hørt fra ham. Men disse "statementene" finnes dokumentert av vitenskapelige godkjente studier i bøkene han har oversatt feks "Alt du trenger å vite om hormonbalanse".
Leif er en MEGET klok og dyktig mann, som vet hva han snakker om. Han forsker på veldig mye innen "hormonfaget" og hjernen, og er vel ansett i det alternative miljøet for sin kunnskap.

Men, som sagt- hvis du vet noe jeg ikke vet eller har fått med meg, er jeg åpen for å høre det..
Men jeg kommer ikke til å gi sønnen min soyamelk uansett- full av lecitin. Kun havremelk med kalsium om det ikke vann

Forskjellen på ernæringsterapeut er at de liker lavkarbo(har ikke møtt noen av dem som liker høykarbo enda :P
Ernæringsfysiologene er lowfat fanatikere Litt sånn- alle under en kam her Har ikke snakket med ALLE terapeuter og hørt altså.. men inntrykket mitt er at det er den største forskjellen..

__________________
Delmål:

Hovedmål:

Maskotten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketose Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 16:40   #13
Maskotten
Medlem
 
Maskotten sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Sandnes
Innlegg: 117
Maskotten er ny på veien

Sv: Hva er beste proteinpulver?

What's Wrong With Soya?


Soya. It’s a controversial story. While the health benefits of soya consumption have been shouted from the rooftops for many years now, there are also frequent reports that it may actually be bad for your health. The pro-soya view tells us that this wonder-food will reduce your risk of breast and prostate cancer, strengthen your bones, ease menopausal symptoms, prevent heart disease, is an excellent ‘hypoallergenic’ alternative to cow’s milk and a perfect protein source for vegetarians and vegans. On the other hand, we hear that soya may actually contribute to the development of hormone-linked cancers of the breast and prostate, that it may suppress thyroid function, reduce fertility in men and affect the sexual and mental development of children. Also, that that its allergic potential could be significant and serious. So, what’s the truth? Let’s look at the facts.

Hormone Helper or Disruptor?
Claims have long been made that the phytoestrogens present in soya have hormone balancing properties. Phytoestrogens are naturally occurring oestrogen-like ‘chemicals’ estimated to be anywhere between 50 and 20,000 times weaker than natural oestrogen. If a woman is actually low in oestrogen, such as during the menopause, the weak oestrogenic effect of phytoestrogens can help to relieve menopausal symptoms. However, in cases of oestrogen excess – which can occur as a result of taking the contraceptive pill, HRT, from environmental exposure or simply from inadequate breakdown of natural oestrogen – these weak phytoestrogens actually reduce the oestrogenic effect by docking onto the oestrogen receptor sites, so blocking the stronger oestrogens.

There have been a number of negative reports of the effects of soya ‘isoflavones’ (the most active type of phytoestrogen) on fertility in animals, including a case of tropical birds in New Zealand. The breeders began feeding their birds a new soya-based feed. The ensuing years saw decreased fertility, early sexual maturation, deformed, stunted and stillborn chicks, aggressive behaviour and severe digestive problems. After changing to a non-soya feed all of these problems went away. Stories such as this have led people to believe that soya might be harmful to hormonal health. Dr Margaret Ritchie, an expert in phyoestrogens at the University of St Andrews, is quick to point out that different animal species metabolise isoflavones differently. Even the rat, the animal used for most of the research trials into soya, handles soya very differently from humans.

__________________
Delmål:

Hovedmål:

Maskotten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketose Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 16:50   #14
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Hva er beste proteinpulver?

Dette er ganske interresant for min del. Lindberglegen som jeg har gått til i forbindelse med Eurodietten har bedd meg om å holde meg unna Soya pga at jeg har PCOS og lavt stoffskifte, og soya kan forværre dette. Noe annen forklaring har jeg ikke fått, men hadde tenkt å spørre han om dette neste time jeg har til han.

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 20:12   #15
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva er beste proteinpulver?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Referanse?

Jeg venta på den...

Sitat:

Specifically, let's take a look at a three-month study looking at the effects of different protein types on body composition during a strength training program.

In this study, the researchers provided daily supplements containing 50 grams of a variety of proteins — either soy concentrate, soy isolate, a soy isolate/whey blend, or a whey blend.

Twenty participants added these supplements, in conjunction with a resistance training program. At the end of the three months, a significant increase in muscle mass was noticed with all of the protein supplemented groups. Interestingly, no significant differences were found among Testosterone, body fat, or body weight between the groups.

In the end, the authors concluded that 12 weeks of soy protein supplementation (50 grams per day) was as effective as the other protein types when it comes to boosting muscle mass during a strength training program.

Interestingly, as some people have suggested, soy supplementation doesn't seem to decrease Testosterone or limit lean body mass gains. It's important to note that similar studies have been done using soy-containing supplemental nutrition bars, and the results have been consistent.

Sitat:

(PE = Phyto Estrogen) Taking it to human studies, data on patients with prostate cancer showed that the intake of 80 mg/day of PE's didn't significantly alter Testosterone levels.

To go one step further, an intake of PE's up to 16 mg/kg of body weight had no significant influence on behavior or physical characteristics.

Taking the dose up again, another study found that 84 straight days of consuming 450 to 900 mg/day of PE's lowered DHEA levels and had estrogenic side effects in males with prostate cancer. Not necessarily good. However, skim over the chart above to determine how much soy food that'd be. It's a freakin' lot!

Sitat:

Soy and Testosterone

JISSN 2007;4:4.
Nutr J 2004;3:22-27.
J Nutr 2007;137:357-362.
J Sports Med Phys Fitness 2001;41:89-94.

Phytoestrogens

Am J Clin Nutr 1991;54:1093-1100.
Proc Soc Exp Biol Med 1995;208:44-50.
Epidemiol 1993;4:25-31.
J Natl Canc Inst 1996;88:1369-1374.
Toxicol Sci 2001;61:115-127.
Toxicol Sci 1999;51:236-244.
J Chromatogr B Analyt Technol Biomed Life Sci 2002;777:249-260.
Endocrine 2000;13:281-286.
Nutr Cancer 2007;59:163-168.
Nutr Cancer 2004;48:160-170.
Am J Clin Nutr 2002;75:126-136.
Nutr Cancer 1999;33:82-87.
J Epidemiol 2000;10:127-135.
J Nutr. 2002 Mar;132:570S-573S. Review.

Alcohol

Indian J Physiol Pharmacol 2006;50:291-296.
Subst Alcohol Actions Misuse 1983;50:291-296.
Alcohol Alcohol Suppl 1987;1:109-116.
Clin Experi Res 2004;5:780-785.

Other Concerns

Med Hypotheses 2001;57:510-514.
Med Hypotheses 2004;62:133-142.
Hum Reprod 2007;22:1497-1502.

Soy and Bones

Menopause 2007;14(3 Pt 1):481-488.
Clin Nutr 2008;27:57-64
Eur J Clin Nutr 2008;62:155-161.
Am J Clin Nutr 2005;81:733-735.
Med Hypotheses 2006;66:1093-1114.
J Nutr 2005;135:1243-1247.

Soy and Body Composition

Metabolism 2007;56:280-288.

Soy and Heart Health

J Nutr 1998;128:209-213
Atherosclerosis 2007; Nov 16: Epub.
Am J Clin Nutr 2004;80:1391-1396.

Soy and Anti-Nutrients

http://www.fao.org/docrep/t0532e/t0532e01.htm
J Nutr 2003;133(11 Suppl 1):3778S-3784S.

Soy and Thyroid

Biochem Pharmacol 1997;54:1087-1096.
Environ Health Perspect 2002;110 Suppl 3:349-353.
Cancer Epidemiol Biomarkers Prev 2002;11:43-49.
Nutr Rev 2003;61:1-33.

  Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 20:19   #16
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva er beste proteinpulver?

Opprinnelig lagt inn av Maskotten, her.

Han sa at de hadde opplevd en eksplosjon av spesielt unge menn som brukte mye proteinpulver som fikk akutt nyresvikt. Dette pga alt proteinet belastet nyrene noe helt sinnsykt! Proteinet i pulverene fungerer på annen måte enn "naturlig" protein fra fisk og kjøtt. Jeg har ikke noen andre kildereferanser enn det jeg hørte der og da.. Men det har liksom limt seg fast i huet mitt

Jeg tror han snakket over seg

Det har vært en del nyreproblemer blant kroppsbyggere, og fellesnevneren i alle tilfellene har vært diuretika og misbruk av smertestillende/antiinflammatoriske midler. I enkelte tilfeller har det nok også vært en sammenheng med store mengder steroider i tablettform, men disse går i all hovedsak ut over lever, ikke nyrer. Studier gjort på proteinsupplementering og nyrefunksjon viser ingen vesentlig større belastning på nyrene. Skal rote frem kilder

  Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 23:32   #17
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Hva er beste proteinpulver?

hva med hormoner og proteiner da? tenker mest på soya da...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 01:28   #18
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva er beste proteinpulver?

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro, her.

hva med hormoner og proteiner da? tenker mest på soya da...

Som det sto i artikkelen jeg siterte fra tidligere, så skulle det store mengder isoflavoner til for å ha noen effekt. Nå er det jo sånn at slike studier aldri er den hele og fulle sannhet, men jeg kan ikke skjønne annet enn at et moderat forbruk av soyaprotein er trygt (hvertfall isolater). Et høyt forbruk kan godt være en helt annen sak.

Proteinet i seg selv skal ikke ha noen hormonell effekt utover den man får av andre typer protein (lett økning i insulinnivået, økt glukagonnivå etc).

I alle fall er det jo ikke noe i veien for å bruke myseprotein i stedet

  Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 18:17   #19
Maskotten
Medlem
 
Maskotten sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Sandnes
Innlegg: 117
Maskotten er ny på veien

Sv: Hva er beste proteinpulver?

Oki... det er jo studier som går begge veier- tydeligvis! Noen mener og kommer frem til at soya ikke er farlig(om studiene er kjøpt og betalt av soyaindustrien vet vi selvfølgelig ikke...) Jeg jobber på helsekost og selger endel Soya Extra og Super Soy osv. Jeg har spurt flere av leverandørene om de kan forklare meg at det er helt trygt, og at det ikke har samme effekt som østrogen. Det jeg fikk som svar var at soya hadde østrogenliknende effekt, men siden det var et "naturprodukt" så var det ikke så skadelig som ren østrogen. I mitt stille sinn tenkte jeg som så at østrogen også er veldig "naturlig" men skadelig hvis man får østrogendominans...

Oki, det kan godt være legen snakket "over seg", og det kan godt være at disse "unge gutta" han pratet om også tok inn endel ulovlige substanser.. Så det vet vi ikke så mye om.. :P

Men allikevel, så er jeg meget skeptisk til alt som heter soya
Vi får bare ta våre valg basert på det vi lærer av informasjon vi kommer over og magefølelse vil jeg tro Så ordner det seg nok til slutt- som min mor alltid sier :0)

__________________
Delmål:

Hovedmål:

Maskotten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketose Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 19:02   #20
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva er beste proteinpulver?

Opprinnelig lagt inn av Maskotten, her.

Men allikevel, så er jeg meget skeptisk til alt som heter soya
Vi får bare ta våre valg basert på det vi lærer av informasjon vi kommer over og magefølelse vil jeg tro Så ordner det seg nok til slutt- som min mor alltid sier :0)

Jeg er skeptisk til soyaprodukter selv. Spesielt med tanke på at det absolutt ikke er noe jeg ha i kostholdet mitt, så velger jeg heller produkter av kjøtt, melk, etc.

Men det er liksom to ytterligheter her; enten så kommer soyaprodukter til å gi menn pupper og kvinner testikler, eller så vil det kurere alle kjente sykdommer... Jeg tror sannheten er et sted midt i mellom

  Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 23:43   #21
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Hva er beste proteinpulver?

Jeg har valgt å holde meg unna, for legen min sa at soya kan senke stoffskiftet, noe som ikke er hensiktsmessig når det allerede er lavt.. Men jeg vet jo ikke hvor han har dette fra da...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 08:07   #22
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva er beste proteinpulver?

Men bare for å være helt sikker: ProZyme består av myse og kasein, sant?

  Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 12:17   #23
Maskotten
Medlem
 
Maskotten sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Sandnes
Innlegg: 117
Maskotten er ny på veien

Sv: Hva er beste proteinpulver?

Nå sitter jeg her med en boks Prozyme.. Den inneholder ca 50% melkeproteinisolat, 40% whey og 10% glutamin, BCAApeptid og lecithin. Det er dette lecithinet som er "den unødvendige og skumle ingrediensen" som skeptikerene misliker sterkest! Dette pga blod/hjernebarrieren som kan bli brutt ned. Dette fører i første omgang til at større proteiner, som egentlig ikke skulle komme inn i hjernen, kan ta seg inn i hjernen. (Det er det samme som forskerne mener kan skje ved mye mobilbruk...)

Men, jeg er helt enig med Bulldog at det nok ikke fører til umiddelbare dramatiske resultat som kreft og utvikling av mantits

Men spesielt barn bør holdes borte fra soyaprodukter,det er vist i eksperiment at de er mer vare for å få proteiner inn i hjernen da de ikke er fullt utviklet..

__________________
Delmål:

Hovedmål:

Maskotten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketose Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 12:40   #24
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Hva er beste proteinpulver?

Tenker jeg galt, når jeg ønsker å bruke Whei-protein fra proteinfabrikken som måltidserstatter i forbindelse med styrketreninga?
Det er grenser for hvor mye egg jeg greier å spise

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 13:07   #25
Maskotten
Medlem
 
Maskotten sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Sandnes
Innlegg: 117
Maskotten er ny på veien

Sv: Hva er beste proteinpulver?

Det aller beste er nok å bruke naturlig mat som kilde til proteinene.Det finnes jo andre ting enn egg.. Regner med du vet det da Som feks steke seg kjøttdeig, laks, biff osv. Dette blir jo vesentlig dyrere enn en shake.. men jeg forestiller meg at dette er bedre for helsa :0)

Men om du tar deg en shake innimellom så går nok det også bra!! Det som er litt så-som-så med shakene er jo at de inneholder lite fett og mye protein. Jeg gleder meg til det kommer en shake med mye fett, lite karbo og middels protein jeg Det blir bra!!

__________________
Delmål:

Hovedmål:

Maskotten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Proteinpulver! Ninja Lavkarbo generelt 12 07-01-07 01:16
Proteinpulver Sturemmt Kosttilskudd 43 11-05-06 17:38
Proteinpulver songbird Spørsmål og svar 1 10-05-06 10:06
proteinpulver Tidl. medlem Lavkarbo generelt 1 27-01-06 07:08
Proteinpulver Thula Lavkarbo generelt 3 13-06-05 13:55


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no