Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Hvor mye fett?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-02-13, 14:19   #1
HerbaLinn
Juniormedlem
 
HerbaLinn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Elverum
Alder: 39
Innlegg: 35
HerbaLinn er på en erverdig vei
Question

Hvor mye fett?

Hvor mye fett skal man egentlig ha i seg i løpet av en dag?
Dess mer jeg spiser, jo bedre er det, men når er det NOK fett?

Kan noen fortelle meg dette? Er det noen formel for dette?
gram pr kilo feks.?

__________________


Etter en rask titt i speilet, ser jeg at jeg har kropp som en Gud! Riktignok en Buddah, men likevel en gud!
HerbaLinn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 14:23   #2
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor mye fett?

Du spiser fett for å veie opp for kalorier du ikke får i deg når du senker karbohydratene, så det kommer helt an på hvor du ligger på karber - og da igjen hvor mye energi/kalorier hver enkelt trenger.
Poenget er jo at du ikke skal gå sulten, så da er egentlig "så mye du trenger for å føle deg mett" det beste svaret jeg kan gi.

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 17:12   #3
HerbaLinn
Juniormedlem
 
HerbaLinn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Elverum
Alder: 39
Innlegg: 35
HerbaLinn er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye fett?

Trodde vi ikke skulle tenke på kalorier når vi gikk på ketolyse...
Og trodde fett var pga energi..?

Kan noen forklare?
Hvor mange gram fett trenger noen med 15 g karb om dagen?

__________________


Etter en rask titt i speilet, ser jeg at jeg har kropp som en Gud! Riktignok en Buddah, men likevel en gud!
HerbaLinn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 17:44   #4
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor mye fett?

Opprinnelig lagt inn av HerbaLinn, her.

Trodde vi ikke skulle tenke på kalorier når vi gikk på ketolyse...
Og trodde fett var pga energi..?

Kan noen forklare?
Hvor mange gram fett trenger noen med 15 g karb om dagen?

Her vil nok folk være uenige, men jeg er av dem som tror at "Calories count, but don't bother counting them" - når du går på lavkarbo. Så du trenger ikke tenke kalorier.

Kalorier er energi, og det får du fra fett.
Du trenger altså ikke tenke på hvor mye fett du får i deg, så lenge du ikke går og kjenner deg sulten. Det er tegn på at du ikke har fått i deg nok.

Å svare på hvor mye fett du trenger uten å kjenne til alder, kjønn, aktivitetsnivå, proteininntak og sikker mange andre faktorer, er vanskelig. De fleste som begynner på lavkarbo for å gå ned i vekt har som regel ikke behov for å regne ut alt dette. For meg holdt det leeenge å bare telle karbohydrater.

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 22:39   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye fett?

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia, her.

Å svare på hvor mye fett du trenger uten å kjenne til alder, kjønn, aktivitetsnivå, proteininntak og sikker mange andre faktorer, er vanskelig. De fleste som begynner på lavkarbo for å gå ned i vekt har som regel ikke behov for å regne ut alt dette. For meg holdt det leeenge å bare telle karbohydrater.

Vel, Når du går på ketolyse finnes det faktisk en formel for hvor mye fett du skal få i deg. 5% av energien ila dagen skal komme fra karbohydrater, 20% fra protein og 75% fra fett. Husk at dette er prosent, ikke gram. Fett gir dobbelt så mye energi pr gram som de to andre.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 23:00   #6
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor mye fett?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Vel, Når du går på ketolyse finnes det faktisk en formel for hvor mye fett du skal få i deg. 5% av energien ila dagen skal komme fra karbohydrater, 20% fra protein og 75% fra fett. Husk at dette er prosent, ikke gram. Fett gir dobbelt så mye energi pr gram som de to andre.

Se der ja! Det hadde jeg glemt.
Kjenner jeg savner de tider hvor vi bare kunne henvise folk til diett.no som ga folk så fine kakediagram.
Kan hvertfall berolige HerbaLinn med at da jeg spiste ketogent og brukte diett.no, gikk den fordelingen av seg selv så lenge jeg passet på karbomengden.

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 25-02-13, 11:42   #7
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Hvor mye fett?

Om alle hadde spist når de var sultne og stoppet når de var mette så hadde problemet ift fordeling av KH\P\F vært ganske enkelt å få til, om man går for et moderat proteininntak, lite karbo så vil fettinntaket regulere seg selv!

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 21:43   #8
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye fett?

Opprinnelig lagt inn av taraquin, her.

Om alle hadde spist når de var sultne og stoppet når de var mette så hadde problemet ift fordeling av KH\P\F vært ganske enkelt å få til, om man går for et moderat proteininntak, lite karbo så vil fettinntaket regulere seg selv!

Som jeg skulle sagt det selv I starten, de første par tre ukene, bør man spise godt med fett for å at kroppen skal skjønne poenget, men så bør man tenke at man ikke skal spise mer mat/fett enn det som er nødvendig, poenget er jo at kroppen skal hente energi fra egne lagre om man er overvektig, og da KAN man faktisk spise mindre i mengde enn det kroppen trenger...(knip aldri inn på protein eller grønnsaker, de gir essensiell næring!) spiser man nok eller mer, er det jo ikke noe poeng å hente energi fra fettlagrene, dette er nemlig ganske energikrevende og kroppen velger minste motstands vei (gjør vi ikke alle? )

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar

Emneord
fett


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
FOR mye fett og HVOR mye fett? bamseline34 Andre dietter 2 17-02-11 10:17
Hvor mye fett og hvor mye kh om dagen? elibro Spørsmål og svar 0 22-09-10 17:25
Hvor mange karbo og hvor mye fett pila Spørsmål og svar 16 17-11-09 14:13
Hvor mye fett? tyto Spørsmål og svar 3 19-02-09 10:55
Hvor mye fett er fett nok? Tinka Ketolysekuren 1 18-11-08 12:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no