Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Andre dietter

5:2-dietten

Andre dietter Her er det plass til dietter som ikke har fått sin egen kategori over.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-01-14, 18:39   #1
Alvepia
Medlem
 
Alvepia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Helgeland
Innlegg: 138
Alvepia er på en erverdig vei
Thumbs up

5:2-dietten

Hei.

Etter et langt opphold, etter mye om og menn og fram og tilbake, og et lite bitch slapp i tryne, så fant jeg ut at jeg måtte venne andre kinne til og komme på meg tilbake her i varmen

Nå er det mye skriverier om denne 5:2 Dietten , så jeg lurte på om noen har hengt seg på den?

Jeg begynte i går

Måtte slutte med Lavkarbo, grunnet blodårene, tettet seg veldig, grunnet, mye fett og karbo desverre.

__________________
En dag møter du sannheten, se den dypt inn i øynene!


Alvepia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-01-14, 19:28   #2
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: 5:2 Dietten

Jeg har ikke personlig prøvd 5:2-dietten, men jeg tror det er veldig individuelt hvor vidt den virker. På en side kan man oppleve god mestring av å klare å (nesten)faste to dager i uken, men på en annen side kan man krølle til forbrenningen skikkelig og ende opp med å kompensere de resterende fem dagene. Med andre ord at man overspiser.

I bunn og grunn tror jeg den fungerer best hvis man allerede har et sunt kosthold uten overspising, som man holder seg til de andre fem dagene. Men hvis det fører til et anstrengt forhold til mat og sult, såæh... nei.

Du spurte jo egentlig ikke om hva jeg mener, men siden jeg har vurdert 5:2-dietten, tenkte jeg bare å dele mine tanker om det.

Lykke til og fortelle gjerne hvordan det går.

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 14-01-14, 19:44   #3
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: 5:2 Dietten

Opprinnelig lagt inn av Alvepia, her.


Måtte slutte med Lavkarbo, grunnet blodårene, tettet seg veldig, grunnet, mye fett og karbo desverre.

Høres veeeldig rart ut! Lavkarbo tetter ikke blodårer, det er bare VG propaganda. Hvem er det som har fortalt deg at du har tette blodårer

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 14-01-14, 19:47   #4
Alvepia
Medlem
 
Alvepia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Helgeland
Innlegg: 138
Alvepia er på en erverdig vei

Sv: 5:2 Dietten

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia, her.

Jeg har ikke personlig prøvd 5:2-dietten, men jeg tror det er veldig individuelt hvor vidt den virker. På en side kan man oppleve god mestring av å klare å (nesten)faste to dager i uken, men på en annen side kan man krølle til forbrenningen skikkelig og ende opp med å kompensere de resterende fem dagene. Med andre ord at man overspiser.

I bunn og grunn tror jeg den fungerer best hvis man allerede har et sunt kosthold uten overspising, som man holder seg til de andre fem dagene. Men hvis det fører til et anstrengt forhold til mat og sult, såæh... nei.

Du spurte jo egentlig ikke om hva jeg mener, men siden jeg har vurdert 5:2-dietten, tenkte jeg bare å dele mine tanker om det.

Lykke til og fortelle gjerne hvordan det går.



Det skal jeg Jeg skal oppdatere deg det jeg kan Begynte med en fastedag i går, og skal ha neste på torsdag!

__________________
En dag møter du sannheten, se den dypt inn i øynene!


Alvepia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-01-14, 19:57   #5
Alvepia
Medlem
 
Alvepia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Helgeland
Innlegg: 138
Alvepia er på en erverdig vei

Sv: 5:2 Dietten

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Høres veeeldig rart ut! Lavkarbo tetter ikke blodårer, det er bare VG propaganda. Hvem er det som har fortalt deg at du har tette blodårer

Min lege, jeg har gått på lavkarbo i siden 2010, å fikk akutt blodsamling.
Da ble det tatt en del tester, som tilsvarte kostholde.

__________________
En dag møter du sannheten, se den dypt inn i øynene!


Alvepia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-01-14, 21:31   #6
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: 5:2 Dietten

Jeg har også gått over til et mere liberalt kosthold ift karbohydrater, men prøver holde de under 150 gram/dg. (Tar også metformin.)
Startet på 5:2 for en uke siden, etter å ha sett dokumentaren på "Schrødingers Katt" med dr.Michael Mosley: "Spise, faste, leve lenger". Syntes det hørtes både lovende og spennende ut :-)

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 14-01-14, 22:52   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: 5:2 Dietten

5:2 ligner ikke så lite på slik de fleste unge jenter lever tror jeg, hvertfall basert på hva min veninnegjeng gjorde i 20-åra. Begynne slanking med heavy restriksjon mandag, sprekke tirsdag, heavy restriksjon igjen fredag eller lørdag for å passe et eller annet antrekk for en kveld på byen og så videre. Det funket en kort periode, og for meg har det totalt fucket opp forbrenninga . Om du googler det ser du at en god del eksperter er enig i at det fort kan gjøre det.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-01-14, 23:02   #8
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: 5:2 Dietten

Samme eksperter som vet at lavkarbo tetter til blodårer. Eller kanskje det er stikk motsatt av de ekspertene?

Har aldri hørt at man fucker til forbrenning ved å gå 24 timer uten mat, 1-2 ganger i uka. Gjør man det ved å gå 16 timer uten mat hver dag også? Det må jo bare være ekstremt forvirrende for de stakars, dumme, hjelpesløse kroppene våre.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-01-14, 23:08   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: 5:2 Dietten

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Samme eksperter som vet at lavkarbo tetter til blodårer.

Tja, fedon og de som står bak fitnessbloggen er vel regnet som ganske seriøse her inne? http://fitnessbloggen.no/kritisk-til-slankedietten-52/
http://www.nrk.no/livsstil/_-5_2-die...kel-1.11457174

Det er stort sett vg og iForm som er de store forkjemperne for denne dietten, og bare det burde jo få folk til å tenke seg om to ganger...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-01-14, 23:13   #10
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: 5:2 Dietten

Jeg prøver meg på 5:2. Fasta i går, ikke store problemene. Ingen trang til overspising i dag, tvert i mot så holdt det med tilnærmet 1/2 - 2/3 middagsporsjon (store middager er min akilles).

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 14-01-14, 23:18   #11
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: 5:2 Dietten

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Tja, fedon og de som står bak fitnessbloggen er vel regnet som ganske seriøse her inne? http://fitnessbloggen.no/kritisk-til-slankedietten-52/
http://www.nrk.no/livsstil/_-5_2-die...kel-1.11457174

Det er stort sett vg og iForm som er de store forkjemperne for denne dietten, og bare det burde jo få folk til å tenke seg om to ganger...

Men vi skal ikke velge hvilke eksperter vi skal høre på basert på hvilke vi er enige med i utgangspunktet. Det høres ut som en utmerket måte å aldri endre/utfordre sine meninger på. Når det er sagt synes jeg de to sitatene på det du linket til var veldig godt sagt:

Sitat:

Selv om kroppen ikke nødvendigvis tar fysisk skade av å begrense maten litt i perioder, kan jeg si det helt sikkert at flere av dem som følger dietten vil utvikle et veldig uheldig forhold til mat. Når fokuset er på sykluser med fasting og «spis hva du vil» så kan veien for noen være kort til spiseforstyrrelser og overspising

Sitat:

En nærliggende konsekvens av å spise på denne måten er at man lager seg et uheldig mønster i forhold til mat. For disponerte vil dette nærmest være å be om et vanskelig forhold til mat. Jeg tror også at denne typen dietter veldig fort kan gi et usunt stressforhold til mat, noe som på sikt kan trigge overspising

Det stemmer ihvertfall veldig godt med det jeg pugger på til eksamen til torsdag, om årsaksforklaringer til spiseforstyrrelser.

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 14-01-14, 23:19   #12
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: 5:2 Dietten

Alle dietter, også lavkarbo, kan gi et usunt forhold til mat. Fins nok av eksempler her inne på folk som nærmest får panikk om de spiser 1 gram mer karbohydrater enn tillatt. Går man inn i det med en fornuftig holdning ser jeg ikke problemet med å prøve seg.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 15-01-14, 17:46   #13
Alvepia
Medlem
 
Alvepia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Helgeland
Innlegg: 138
Alvepia er på en erverdig vei

Sv: 5:2 Dietten

Opprinnelig lagt inn av Borealis, her.

Jeg har også gått over til et mere liberalt kosthold ift karbohydrater, men prøver holde de under 150 gram/dg. (Tar også metformin.)
Startet på 5:2 for en uke siden, etter å ha sett dokumentaren på "Schrødingers Katt" med dr.Michael Mosley: "Spise, faste, leve lenger". Syntes det hørtes både lovende og spennende ut :-)

Ja jeg så den jeg også, må si jeg ble imponert! har faste igjen i morgen, og synes det går veldig bra.

Eneste jeg sliter med er og komme opp i nok kallorier løp av en dag

__________________
En dag møter du sannheten, se den dypt inn i øynene!


Alvepia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-01-14, 17:51   #14
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: 5:2 Dietten

Er man disponert så er det mye som man få en til å bikke over. Det er helt klart ønskelig at mennesker som vet de har tendenser holder seg unna slikt. Men folk tar uansett sine egne valg.

Hva Fitnessbloggen angår så snur de seg dit vinden vender. I morgen kan det komme et innlegg som hyller dette opp i skyene.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-01-14, 02:33   #15
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: 5:2 Dietten

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

5:2 ligner ikke så lite på slik de fleste unge jenter lever tror jeg, hvertfall basert på hva min veninnegjeng gjorde i 20-åra. Begynne slanking med heavy restriksjon mandag, sprekke tirsdag, heavy restriksjon igjen fredag eller lørdag for å passe et eller annet antrekk for en kveld på byen og så videre. Det funket en kort periode, og for meg har det totalt fucket opp forbrenninga . Om du googler det ser du at en god del eksperter er enig i at det fort kan gjøre det.

men hva skjer kvelden på byen, da? Jo masse drikking av alkohol med 7 kcal pr gram. Ikke rart det ikke funker. Ofte er det spising av usunn mat og snop også.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-01-14, 11:14   #16
Perdita
Seniormedlem
 
Perdita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 672
Perdita er en juvelPerdita er en juvelPerdita er en juvel

Sv: 5:2-dietten

Kostdoktorn er jo positivt innstilt til 5:2, gjerne kombinert med lavkarbo, og han fremstår jo som en av de mer seriøse og beleste ekspertene på lavkarbo.

__________________
Min journal: Perditas verden og minskende midjemål



Mamma til tvillinggutter født mars 2010
Perdita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-01-14, 10:15   #17
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Sv: 5:2 Dietten

Er helt enig at forstyrrede holdninger til mat kan man ha uansett hva man spiser. Nå star det ikke i anbefalingene å overspise og fråtse de andre dagene, men veiledningen er å spise normalt. Det star også spesifiser; "innen rimelighetns grenser". Hvis man ikke følger diettens prinsipper og ikke forstår disse enkle retningslinjene, kan man jo ikke forvente at den fungerer. Det kan sikkert skape forstyrrede holdninger på same mate som karbohysterier. Har levd på lavkarbo i 3.5 år og stortrives. Likevel forandres metabolismen til alle i årenes løp og jeg ønsker å kvitte meg med 3 kilo som jeg ikke får vekk med lavkarbo. Vi må huske at lavkarbo er ikke slankekur men livstil Kan godt kombineres med en diet innimellom.



Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Alle dietter, også lavkarbo, kan gi et usunt forhold til mat. Fins nok av eksempler her inne på folk som nærmest får panikk om de spiser 1 gram mer karbohydrater enn tillatt. Går man inn i det med en fornuftig holdning ser jeg ikke problemet med å prøve seg.

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 20:30   #18
frkDoug
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 42
frkDoug er på en erverdig vei

Sv: 5:2-dietten

Hei!
Jeg er også i gang med 5:2 dietten. Gikk ned 22 kg med generell lavkarbo og livstilendring med friluft og trening.
Nå etter jul har det desverre sneket seg på noen kilo som jeg skal bli kvitt, dvs ca 5 kg. Tenkte jeg skulle prøve ut denne dietten, da dette kan passe godt inn i mitt hverdagsliv Dere må gjerne dele måltider, erfaringer osv

frkDoug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5:2 dietten Svar med sitat
Gammel 20-01-14, 21:06   #19
cimberlane
Medlem
 
cimberlane sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2014
Innlegg: 81
cimberlane har en fantastisk aura rundt segcimberlane har en fantastisk aura rundt seg

Sv: 5:2-dietten

Opprinnelig lagt inn av Perdita, her.

Kostdoktorn er jo positivt innstilt til 5:2, gjerne kombinert med lavkarbo, og han fremstår jo som en av de mer seriøse og beleste ekspertene på lavkarbo.

jeg tror det er det som er cluet med denne type dietten for at den skal funke. man må ha en riktig kosthold de "vanlige" fem dagene, også nesten faste i to. denne dietten funker nok ikke for de som tror de kan spise fem boller, noen hamburgere og pomfri på "fri" dagene... da er dette bare tull.. men tror det er en god løsning hvis man vil litt fort ned i vekt.. men jeg vil si at dette er en diett, og vil ikke anbefalt alle å prøve dette ut, bare de som har sterk nok psyke når det kommer til et sunt syn på mat..

__________________
cimberlane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-01-14, 13:47   #20
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: 5:2-dietten

5:2 "lover" ikke noe kjappere vekttap enn andre dietter, kun 0.5 kilo i uka. Men studier indikerer at det kan være gunstig for helsa (insulinfølsomhet, kolestrol, blodtrykk m.m.) med intermittent faste (noe 5:2 egentlig bare er en av mange versjoner av). 5:2 er ikke ment som en slankekur. Anbefaler alle som er interresert i denne dietten, som med alle andre dietter, å sette seg skikkelig inn i konseptet før man evt gir seg i kast med den. Jeg møter på skremmende mange folk rundt meg som tror at dette er enda en slankekur, og at man ved å la være å spise i to dager så skal leve på junk og snop i 5 dager.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 21-01-14, 14:05   #21
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: 5:2-dietten

M'm. Veldig mange gode poenger her.

Vil bare presisere at selv om man har skjønt at det ikke er fritt frem de fem ikke-fastende dagene, så kan en slik svingning mellom strenge restriksjoner til mat føre til at mat oppleves som mer belønnende når man har tilgang på det igjen.

For eksempel så har studier med rotter vist at en kombinasjon av stress, streng matrestriksjon med innfall av tilgang på svært velsmakende mat resultert i at rottene viste atferd som ligner svært mye på såkalt 'binges' (overspisingepisoder) som folk med flere typer spiseforstyrrelser har. Nå har selvsagt mennesker mer utviklede kontrollsentre i hjernen, men opplevelsen av mat som mer belønnende er fortsatt der, og man opplever en større drivkraft mot spising. Dersom man vet man er overfølsom for mat som en belønnende opplevelse, bør man kanskje tenke seg om to ganger før man prøver seg på en slik diett.

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 21-01-14, 14:12   #22
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: 5:2-dietten

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia, her.

M'm. Veldig mange gode poenger her.

Vil bare presisere at selv om man har skjønt at det ikke er fritt frem de fem ikke-fastende dagene, så kan en slik svingning mellom strenge restriksjoner til mat føre til at mat oppleves som mer belønnende når man har tilgang på det igjen.

For eksempel så har studier med rotter vist at en kombinasjon av stress, streng matrestriksjon med innfall av tilgang på svært velsmakende mat resultert i at rottene viste atferd som ligner svært mye på såkalt 'binges' (overspisingepisoder) som folk med flere typer spiseforstyrrelser har. Nå har selvsagt mennesker mer utviklede kontrollsentre i hjernen, men opplevelsen av mat som mer belønnende er fortsatt der, og man opplever en større drivkraft mot spising. Dersom man vet man er overfølsom for mat som en belønnende opplevelse, bør man kanskje tenke seg om to ganger før man prøver seg på en slik diett.

Min erfaring (både egenerfart og på bekjente) er at det slår veldig lett andre veien også. Man føler seg eldig flink når man spiser så lite som på fastedagene, og når man ser hvor lett det er tar man "bare noen timer til" eller legger inn en dag til for å speede opp nedgangen. Og før man vet ordet av det lever man på et glass barnemat eller 7 mariekjeks om dagen.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-01-14, 14:38   #23
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: 5:2-dietten

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia, her.

M'm. Veldig mange gode poenger her.

Vil bare presisere at selv om man har skjønt at det ikke er fritt frem de fem ikke-fastende dagene, så kan en slik svingning mellom strenge restriksjoner til mat føre til at mat oppleves som mer belønnende når man har tilgang på det igjen.

For eksempel så har studier med rotter vist at en kombinasjon av stress, streng matrestriksjon med innfall av tilgang på svært velsmakende mat resultert i at rottene viste atferd som ligner svært mye på såkalt 'binges' (overspisingepisoder) som folk med flere typer spiseforstyrrelser har. Nå har selvsagt mennesker mer utviklede kontrollsentre i hjernen, men opplevelsen av mat som mer belønnende er fortsatt der, og man opplever en større drivkraft mot spising. Dersom man vet man er overfølsom for mat som en belønnende opplevelse, bør man kanskje tenke seg om to ganger før man prøver seg på en slik diett.

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Min erfaring (både egenerfart og på bekjente) er at det slår veldig lett andre veien også. Man føler seg eldig flink når man spiser så lite som på fastedagene, og når man ser hvor lett det er tar man "bare noen timer til" eller legger inn en dag til for å speede opp nedgangen. Og før man vet ordet av det lever man på et glass barnemat eller 7 mariekjeks om dagen.

Enig og enig. Derfor så viktig å skaffe seg kunnskap først, og selvsagt kjenne seg selv såpass godt at man ikke kaster seg hals over hode over noe man vet man ikke klarer å holde seg til på et fornuftig vis. Jeg er selv en "binger", så jeg er veldig obs på meg selv. Jeg er bare på andre uka mi nå så det er altfor tidlig å konkludere, men foreløpig ser det ut til at jeg "automatisk" spiser mindre middagsporsjoner (min akilles) og har mindre trang til overspising generelt. Skulle jeg derimot svinge i den ene eller andre retningen mot sulting eller overspising slutter jeg tvert.


Sist redigert av Cyan : 21-01-14 kl 14:46.
Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 21-01-14, 14:42   #24
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: 5:2-dietten

Får vel også presisere at jeg ikke syns de dagene med streng restriksjon var noe særlig vanskelig, og hadde jeg syntes det var forferdelig hadde jeg ikke gidda å fortsette. Tror kanskje at dersom man syns det er veldig tungt og sulten gnager er det lettere å ty til overspising på normaldagene.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 21-01-14, 15:01   #25
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: 5:2-dietten

Ble veldig intr. i 5:2 dietten etter å ha sett Schrødingers katt, og det ble jo også sagt fra ene forskeren der at i studiet hun hadde så var det ikke overspising på dagene man fikk spise alt. Hun hadde trodd at testpersonene kom til å ha et økt inntak på spisedagene, men det var altså mindre enn forventet.

Ellers så skal man vel spise 500 kcal for kvinner, og 600 kcal for menn på dagene med restriksjon. Så man kan jo faktisk få i seg litt næring på fastedagene også. (Ett egg er vel ca 80-85 kcal?) Etter det jeg har fått med så er anbefalingen å holde seg til mat med lav GI, så da passer det jo fint å kombinere med lavkarbo.

Er det noen som har en seriøs bok om dette kostholdet? Plutselig så florerer det av linker og artikler på internett, så vil gjerne ha tips om noen har lest en bok det er verdt å kjøpe.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
GB dietten Tidligere bruker Andre dietter 8 22-03-07 10:58
SOS-dietten Dorothy Generell ernæringsdebatt 5 30-05-06 19:52
Eat-dietten Katrine Lavkarbo generelt 3 14-11-05 10:42
EAT dietten bibba Lavkarbo generelt 1 11-05-05 10:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no