Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Svensk debatt

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-10-05, 21:29   #1
ssskaldeman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
Innlegg: 316
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Svensk debatt

Hej!

Jag driver debatt i Sverige. Här har vi dietister och hälsomyndigheter som ger kostråd som försämrar folkhälsan. Jag misstänker att det är samma sak i Norge. För den som är intresserad av hur den svenska debatten ser ut klistrar jag in mitt senaste inlägg:

PS
Dietisten som jag angriper heter "Agdestein". Det låter tyvärr som ett norskt namn...


En dietist som ingenting förstår

Jag har gått ner mer än 60 kilo i vikt och i mitt förra inlägg beskrev jag hur jag gjort. Poängen var att jag brutit mot dietisternas råd och därigenom återvunnit min hälsa. Men dietist Agdestein vill inte förstå. Hon gör ett försök att förklara min viktnedgång med dietisternas vanliga standardargument (EK 051021). Hon skriver att anledningen till att jag gått ner i vikt är att jag ätit mindre kilokalorier än vad jag förbrukat.

Men mitt inlägg handlar inte om kalorier. Mitt inlägg handlar om att man kan äta mer och ändå gå ner i vikt, om man äter för förbränning. Tvärs emot vad dietisterna säger. Kalorier är ett mått på vad som händer när man eldar med maten i en ugn. Vi har ingen ugn i magen.

Jag har alltså ätit mig ner i vikt. Det är en bra metod för den som är glad i mat, men det ska man inte vara enligt dietisterna. Deras enda råd är att strypa tillförseln av bränsle, trots att detta ger en maskin som fungerar sämre. Målet bör vara en maskin som fungerar bättre, en maskin som bränner allt bränsle och samtidigt producerar en massa nyttigheter.

Vi har fantastiska resurser inom oss, men dessa resurser kan vi inte utnyttja om vi stryper tillförseln av näring och gör ett försök att driva kroppen med näringsfri energi (läs kolhydrater!). Då blir vi både feta och sjuka, övergödda och undernärda på samma gång.

Ja, kolhydrater är näringsfria, till skillnad från vad Agdestein tror. Jag slog upp ett vanligt standardäpple (120 gram) i ett näringsberäkningsprogram. Socker, vatten, en smula fibrer och 16 mg vitamin C. I praktiken näringsfritt. Därefter slog jag upp 120 gram nötlever och fick en veritabel vitaminbomb på skärmen. Jag rekommenderar dietist Agdestein och alla Kurirens läsare att göra samma övning.

Den som vill ha vitaminer och mineraler bör alltså undvika äpplen och satsa på animalisk mat, gärna så fet som möjligt. Då får man en friskare kropp, samtidigt som man går ner i vikt. Och man får fördelen att alltid kunna äta sig mätt.

Jag har alltså ätit fet animalisk mat, gått ned i vikt och återvunnit min hälsa. Med min egen terminologi har jag tänt fettbrasan och fortsatt att mata den med fett, dietfett och kroppsfett i en bra fördelning. Då äter man sig ner i vikt enligt den hormonella metoden. Tekniken för detta beskriver jag i min bok.

Tusentals människor i Sverige har läst min bok och går ner i vikt med hjälp av den. De skriver och tackar för att de kan köpa kläder i en vanlig affär, eller för att de kan leka med barnbarnen. Det är vad som händer när man äter den mat som vi är avsedda att äta. Många av dessa människor har följt dietisternas råd och som ett resultat har de förblivit feta. Nu bryter de mot råden och därför går de också ner i vikt.

Särskilt oroande är Agdesteins helt missriktade råd till Sveriges diabetiker. Själva idén att rekommendera diabetiker en kost som höjer(!) blodsockret är ju ett skämt. Har dietist Agdestein aldrig funderat över hur paradoxalt det rådet är? Läs om den moderna behandling som bedrivs i Karlshamn och i Trollhättan så får du lära dig hur en fettrik kost kan förbättra diabetikernas liv. Läs Richard Bernstein's "Diabetes Solution"!

Många av dem som skriver till mig är just diabetiker (typ 2). Efter några veckor på min typ av kost har de dramatiskt förbättrade sockervärden. Åtskilliga blir fria från en medicin som de använt i tiotals år, andra kan minska doserna. Dessa människor får ett fullvärdigt liv tillbaka, de som följer Agdesteins råd riskerar att bli blinda eller att få fötterna amputerade i onödan!

Tyvärr visste jag inte att min kost kan rädda diabetiker när jag skrev min bok. Men nu är denna kunskap på väg att slå igenom på bred front. Joslin Diabetes Center vid Harvard har publicerat nya råd som begränsar intaget av kolhydrater, särskilt stärkelserika kolhydrater såsom pasta, vitt bröd och potatis. Av kostrådens 56 referenser är 43 från år 2000 eller senare. Jag förstår att de referenserna har tillkommit efter att dietist Agdestein gick i skolan. Hög tid för vidareutbildning, alltså!

Som alla andra dietister poängterar dietist Agdestein att hon har fyra års utbildning. Jag kan hålla med om att det ger dina kostråd en viss tyngd. Problemet är att den tyngden också överförs till dina patienter. Man blir nämligen tyngre när man lyssnar på kostråd som förordar kolhydrater och varnar för fett.

Sten Sture Skaldeman
Författare och f d överviktig

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 21-10-05, 21:45   #2
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Svensk debatt

Opprinnelig lagt inn av ssskaldeman

Som alla andra dietister poängterar dietist Agdestein att hon har fyra års utbildning. Jag kan hålla med om att det ger dina kostråd en viss tyngd. Problemet är att den tyngden också överförs till dina patienter. Man blir nämligen tyngre när man lyssnar på kostråd som förordar kolhydrater och varnar för fett.

Sten Sture Skaldeman
Författare och f d överviktig




DET var et bra innlegg!!! Likte spesielt stuttreplikken din...den burde svi litt, tenker jeg...

Skulle vært morsomt å se det første inlegget ditt, og svaret hennes også. Finner jeg tidningen dette sto i på nettet??

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 21-10-05, 22:29   #3
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Svensk debatt

Sitat:

Av kostrådens 56 referenser är 43 från år 2000 eller senare. Jag förstår att de referenserna har tillkommit efter att dietist Agdestein gick i skolan. Hög tid för vidareutbildning, alltså!

Den svei...

Utmerket bra skrevet! Som vanlig

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 21-10-05, 23:11   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Svensk debatt

Skikkelig bra innlegg med masse gode poenger !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-10-05, 23:54   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Svensk debatt

Jeg bare NYTER at du (og andre) gjør dette mer og mer kjent for folk, at ernæringsfolk river seg i håret og omtrent går til "krig" mot lavkarbo-filosofien. Vi vet jo alle hvem som "vinner" til slutt. Verden går heldigvis fremover, sakte men sikkert!

Kjempeflott innlegg, skaldemann. STÅ PÅ og gjør dette kostholdet kjent for alle, gå til krig mot uvitende ernæringsfolk!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 27-10-05, 18:56   #6
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

Sv: Svensk debatt

Det var skambra
Satt å jubla i sofaen når eg leste den siste replikken din.

Eg er gjerne med på den krigen!

__________________
Medlem av rein matklubben
Medlem av Barnehageliga'n


Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig.

Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal http://www.houm.no/produkter/bombekalorimetre.htm




Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip!
Homer Simpson
205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 18:39   #7
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Svensk debatt

Dessverre har ordet dietist blitt eit skjelsord i mitt hovud. Eg har blitt sendt til fleire av dei, alle like tynne og magre (fint for dei!), og alle like overbevist om at ja det er fettfattig og kaloriarm mat som skal til.
Den første eg vart sendt til, i ein alder av 16 år, gravde ned til minste detalj kva eg spiste per dag, og sa til slutt, "nei, vi kan ikkje kutte meir ned på kva du et, det går ikkje... Men kan du nøye deg med EITT drag med ostehøvelen istaden for to på skiva?" .... Needless to say, her ideas didn't work...
Ei anna, nokre år seinare, heldt fast på at eg burde ete kvitt brød, fordi det var mindre kaloriar i, samt til dømes ete skinke som var VELDIG tynt skore, for det var det også mindre kaloriar i... *sukk* NULL innsikt i korleis kroppen til ein person med PCOS reagerer... Sjøl om ho var informert om sjukdomshistoria mi. Eg gjekk ikkje tilbake dit, enkelt og greit.
Eg håper berre at no folk kanskje etterkvart får augene opp for kva som fungerer. Det har eg! Takk og lov for internett.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Debatt: Hvor farlig er strålingen? smosje Generell diskusjon 47 24-09-09 18:37
Helt utrolig - se forskjellen på norsk og svensk SPEKTRO her: Iset Generell ernæringsdebatt 24 24-09-05 11:49
Debatt om søtstoff! MHM Lavkarbo generelt 32 27-11-04 19:01


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no