Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Advarsel - Fare!

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-03-04, 11:46   #1
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Advarsel - Fare!

Det kan hende jeg nå kommer til å "banne i kjerka" som jeg kaller det. Meget mulig. Hvis du er redd for hva som kommer - så anbefaler jeg å lukke innlegget, og finne noe annet å lese.

MEN

Nå er du så nysgjerrig at du bare MÅ lese, ikke sant?

Jeg har lyst til å drodle litt rundt faren ved opplevelsen av å ha "sett lyset". Snakker selvfølgelig ikke om religion her nå - men om f.eks. kosthold. De siste dagene har det vært veldig mange innlegg av typen

- ....nei, det står det ikke i boka...
- ....Atkins sier ditt.... og Atkins sier datt...
- ....da følger du IKKE ......
- ......det er IKKE lov.....
- ...du sier at DET ikke er lov - da har ikke du lest....

osv.osv. Jeg skriver IKKE dette for å henge ut noen, arrestere noen eller hevde at noensomhelst tar feil. Jeg leser alt jeg orker, og plukker med meg informasjon og lærdom. "Kunnskap er ikke tung å bære" ble jeg fortalt som liten, og det er jammen sant. Takk Mamma! Men noen av innleggene her syns jeg er vinklet litt sånn; jeg vet best - og du gjør feil. Det er vel ikke poenget eller?

K A N S K J E er det noen i dette forumet som ikke er helt sikre på hvilken vei de skal velge enda - og jeg snakker fortsatt om kosthold . Og kanskje det kan bli litt sterk kost med mange med alle forbudstalene og fy-fy-talene. Og kanskje hjelper alle de fine smilefjesene oss med å poengtere at mye ikke er så strengt ment - men skrevne ord kan allikevel misforstås..... Jeg vet det nemlig godt - for jeg har blitt misforstått mange ganger. På nettet/e-post/sms.

- også har jeg helt sikkert tråkka i salaten noen ganger også.... både her og der....

Jeg tror det er viktig å huske på at hver enkelt av oss ikke besitter den hele og fulle sannhet - for ALLE. Noen sitter på sannheten for seg selv - og det er kjempebra! Dit vil jeg også komme. En gang.

S T O R klem fra filosofisk Fedonist

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 18-03-04, 12:12   #2
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Vesentlig poeng du tar opp der...

Men. Der er alltid et men...

Vi sitter her å knatter på hvert vårt tastatur, bak hver vår skjerm. Vi er alle unike, men det kan ikke vi vite utfra hvor vi sitter. Derfor deler vi egne erfaringer, og ikke minst Kunnskap.

De ferreste her inne kan vise til egne forsøk... Derfor må vi vise til Atkins, eller Lindberg eller Mat&Helse... Og det de sier om en sak det sier de... Og om en er på Atkins Induksjon så skal en faktisk følge det Atkins sier en skal gjøre under induksjonen... Skal, og skal... Alle er vi forskjellige, men anbefalingene må gå på det en skal, anbefalinger må baseres på kunnskap... Eller at en sier hva en selv har gjort, men da anbefaler en ingenting - da deler en erfaringer...

Men stiller en et spørsmål i Atkinsforumene, så får en svar utfra Atkins. Stiller en spørsmål i Induksjonsforumet så får en svar etter Boken.

Sier en at en går på Atkins, men har en del plager... så kommer det reaksjoner på det... Og vil en ikke ha tilbakemeldinger, så legger en ikke problemet ut heller...

Ingen her er perfekte, og vi har alle vår egen diett, men diskusjonen vil alltid gå utfra fakta, eller rammen for dietten...

Slik er det, slik vil det alltid være... Vi som har holdt på en stund vet at om boken ikke følges, så blir ikke resultatet som ønsket...

Nå er det lagt til et profilfelt hvor en kan oppgi hvilken filosofi en følger... Gå til Kontrollpanel - klikk endre profil også finner du den nederst...

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 18-03-04, 14:51   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Skjønner hva du mener.........er ikke nødvendigvis enig, men jeg ser det kan skremme folk.

Jeg mener at: Når folk sier de går på Atkins eller en annen diett og ikke tar av som ønsket, - OG det da viser seg at de ikke følger "reglene" eller retningslinjene som er lagt for dette kostholdet - ja da må det være greitt å si i fra ! Atkins er Atkins. Gjør man noe annet enn det som står i boka er det sikkert lavkarbo, men IKKE Atkins !

Hvis man f.eks. stapper i seg på cottage cheese og brunost på induksjonen er det jo klart at vedkommende IKKE kan ha lest boka ????

Når man skal foreta en så stor kostholdsendring lavkarbo er, er det uansvarlig å bare begynne uten å vite hvordan en skal gjøre det, uten plan .........det syns jeg er vitkig å presisere til "de nye". Spesielt hvis man tror man bare skal spise egg & bacon og masse kjøtt og ikke spise karbohydrater i det hele tatt !! Det er veldig mange som spiser 10-15 karbohydrater til dagen, - og det er litt lite og IKKE sunt i lengden !

Jeg syns det er greitt med litt lufting, og jeg tar det ikke til meg personlig altså, selv om jeg sikkert er en av synderne. Prøver alltid å svare "anbefaler" "anbefaler ikke" "bør" og "bør ikke" og har som regel alltid skriftlig dokumentasjon på at det jeg svarer er riktig.... At jeg er uklar og kan bli misforstått og uttrykker meg feil av og til, - ja det er en annen sak !!!

Kanskje vi skal skjerpe oss alle sammen og tenke litt før vi gir "bombastiske" svar ?

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-03-04, 19:14   #4
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Jeg er faktisk helt enig med fedonisten. Er det ikke meningen at vi skal komme med personlige erfaringer her. Dessverre så har jeg ikke lest den nye engelske versjonen så jeg vet ikke alt som står der men jeg holder meg til Atkins filosofi og har etter to år fått masse egenerfaring som jeg gjerne sammenligner med andre sine erfaringer. Nå er det ikke alltid like lett å følge dietten når samfunnet ofte mer motarbeider enn tilrettelegger for dietter. Men altså, jeg følger Atkins diett så godt jeg kan når min kone ikke er for dietten og ikke lar meg slippe til på kjøkkenet uten at det kommer noen sure miner.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 18-03-04, 22:00   #5
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Enig med deg i at det er viktig å være ydmyke for at alle sitter på kunskapen om sitt liv og kropp, og at forskjellige mennesker krever individuelle løsninger.
Men...
Når noen ber om råd,eller beklager seg over at det ikke går fremover, er det lov å tilby kunnskapen en besitter.... (kansje endel ordlegger seg på en måte som kan virke bombastisk for enkelte, men den er vel faktaorientert?)

Er ikke vi her for å hjelpe hverandre da?

Jeg anser det som veldig viktig,- hvertfall angående Atkinsdietten, - å fortelle når noen spiser galt på introduksjonen... Atkinsintroduksjonen er vel kansje den mest missforståtte dietten av alle...

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 18-03-04, 22:12   #6
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av
Smile

Joda, selvfølgelig skal en tilby sine kunskaper men det blir litt feil når en fremstiller sine kunnskaper som de eneste riktige. Om det er noe som er riktig for meg så trenger ikke det å være riktig for deg men det er stor sjanse for at det er andre det er riktig for.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 18-03-04, 22:20   #7
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Enig med deg, men introduksjonen er det klare regler på... Eller har jeg missforstått helt? (kansje jeg har missforstått tråden også? )

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 18-03-04, 22:38   #8
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av
Smile

Joda, Intrudoksjonen er klare regler som helst bør følges til punkt og prikke på, men også mange feller for den som er ny og ja, det kan også være lett for oss som gjorde den for lenge siden å glemme hvor streng den var. Men om noen skriver noe som andre mener er feil så er det bare å skrive det uten å bli en motstander. Motstandere finner vi på slankenett

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 18-03-04, 22:43   #9
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

tror egentlig vi er enige...
Men jeg ble litt lost nå.... Motstandere???

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 18-03-04, 22:51   #10
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av
Smile

Nei, motstandere er vi ikke, det er det som er det kjekke med karbojunkie, vi jobber sammen med samme hovedfilosofi og slik ønsker jeg at det fortsatt skal være.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 18-03-04, 22:57   #11
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Jeg også!

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 19-03-04, 00:14   #12
Anitra
Seniormedlem
 
Anitra sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Skien
Alder: 53
Innlegg: 817
Anitra har en fantastisk aura rundt segAnitra har en fantastisk aura rundt seg

Og jeg er en av de nye som føler jeg har fått god tilbakemelding og støtte siden jeg kom inn hit. Her inne besittes det utrolig mye kunnskap, og jeg setter nå ihvertfall umåtelig stor pris på alle tilbakemeldinger. Enten de er av den ene eller den andre formen.

Noen uenigheter må man regne med

__________________
Bloggen
Anitra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-03-04, 21:11   #13
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten

Det kan hende jeg nå kommer til å "banne i kjerka" som jeg kaller det. Meget mulig. Hvis du er redd for hva som kommer - så anbefaler jeg å lukke innlegget, og finne noe annet å lese.

MEN

Nå er du så nysgjerrig at du bare MÅ lese, ikke sant?

Jeg har lyst til å drodle litt rundt faren ved opplevelsen av å ha "sett lyset". Snakker selvfølgelig ikke om religion her nå - men om f.eks. kosthold. De siste dagene har det vært veldig mange innlegg av typen

- ....nei, det står det ikke i boka...
- ....Atkins sier ditt.... og Atkins sier datt...
- ....da følger du IKKE ......
- ......det er IKKE lov.....
- ...du sier at DET ikke er lov - da har ikke du lest....

osv.osv. Jeg skriver IKKE dette for å henge ut noen, arrestere noen eller hevde at noensomhelst tar feil. Jeg leser alt jeg orker, og plukker med meg informasjon og lærdom. "Kunnskap er ikke tung å bære" ble jeg fortalt som liten, og det er jammen sant. Takk Mamma! Men noen av innleggene her syns jeg er vinklet litt sånn; jeg vet best - og du gjør feil. Det er vel ikke poenget eller?

K A N S K J E er det noen i dette forumet som ikke er helt sikre på hvilken vei de skal velge enda - og jeg snakker fortsatt om kosthold . Og kanskje det kan bli litt sterk kost med mange med alle forbudstalene og fy-fy-talene. Og kanskje hjelper alle de fine smilefjesene oss med å poengtere at mye ikke er så strengt ment - men skrevne ord kan allikevel misforstås..... Jeg vet det nemlig godt - for jeg har blitt misforstått mange ganger. På nettet/e-post/sms.

- også har jeg helt sikkert tråkka i salaten noen ganger også.... både her og der....

Jeg tror det er viktig å huske på at hver enkelt av oss ikke besitter den hele og fulle sannhet - for ALLE. Noen sitter på sannheten for seg selv - og det er kjempebra! Dit vil jeg også komme. En gang.

S T O R klem fra filosofisk Fedonist

Tror nettopp jeg la inn et nytt innlegg som sier omtrent det samme som du sier her,bare uttrykt på en annen måte:-)
Eller tar jeg helt feil?

Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no