Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Gluten- og laktosefri diett - kan dere hjelpe meg litt?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-10-04, 20:23   #1
Dragen
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2004
Innlegg: 18
Dragen er på en erverdig vei

Gluten- og laktosefri diett - kan dere hjelpe meg litt?

Lillebror er 16 måneder, og har kastet opp siden han begynte med fast føde. Nå har legen og jeg blitt enige om at vi skal forsøke en diett som utelukker gluten og laktose. Er det noen som har forslag til gode måltider? Hva skal jeg gi Lillebror til frokost? Lunsj? Middag? Kvelds?

Gjerne noe som passer for hele familien, det er mye enklere hvis alle følger samme diett.

Dragen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/hvilken du følger Svar med sitat
Gammel 14-10-04, 20:50   #2
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Frokost: omelett, speilegg, karbonader (glutenfrie), salat, grønnsaker og frukt til.
Lunsj: Linsesuppe med fisk. Smoothies (Frokost og eller lunsj), avokado og banan, salater med (fetaost), olivener, tunfisk, kylling, reker, andre skalldyr.
Middag: Er vel ikke det største problemet? Hjemmelagde kjøttkaker med kokte/moste grønnsaker
Kvelds: egg i variasjoner, reker med hjemmelaget majones, linsesuppe med noe kjøtt.

Masse kokte grønnsaker, frukt (minst banan), fisk, kjøtt, gode oljer, mm.

Det jeg kom på i farten... Men du verden så sunne dere kommer til å bli!

Om dere mistenker cøliaki så bør dere fått tarmbiopsi så snart dere merker bedring etter kostendring for å unngå å måtte gjennomføre "nedbrytingskur" med gluten for å få riktig svar... (Anbefaler en privat klinikk om dere ikke kommer raskt til, vet Volvat har refusjonsordning (sikkert andre også) - de har medisinske sentre rundt om i landet)

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 14-10-04, 21:42   #3
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Uffameg, stakkars liten!
HP har kommet med gode forslag.

Også vil jeg understreke at om du starter på glutenfri diett uten å ha fått en diagnose, så risikerer du å måtte tvinge i barnet ditt mat som det blir dårligere av senere for å få tatt en biopsi som skal til for å få en sikker diagnose... (du kan få stønad på 1600kr mnd fra trygdekontoret, men må ha biopsi og sikker diagnose for å få det..) Så om du virkelig tror det er det, så ville jeg fått diagnosen først...

Masse lykkeønskninger fra meg! Håper det ordner seg for den lille og dere, - det er ikke godt når våre små har det vondt...

(Også går det ganske greit å følge en gluten og laktosefri diett på lavkarbofilosofiene Det gjør jeg. )

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 14-10-04, 22:14   #4
Dragen
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2004
Innlegg: 18
Dragen er på en erverdig vei

Takk for svar!

Jeg er klar over det med reduksjon av gluten i forhold til tarmbiopsi. Men vi er ikke sikre, og akkurat nå har han for sikkerhets skyld fått omgangssyke i tillegg. Så nå er det viktigste å få i ham mat, så vi får ham på bena igjen.

Jeg er bare så lettet over at legen tok oss alvorlig denne gangen. Vi prøver å legge om kosten og ser om det funker. Jeg skal på helsekosten i morgen, for å se om de har noe godt.

Lillebror liker ris, fisk og kylling, så da er vel noe av middagsproblemet løst. Men det er ikke så lett når de er så små og så dårlige som han er nå.

Dragen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/hvilken du følger Svar med sitat
Gammel 14-10-04, 22:24   #5
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Gulrotjuice på helskosten!
Ville bare si at sånn i begynnelsen, så kan de reagere på ris og også andre melsorter som bokhvete og hirse...(god å lage grøt med senere) Fordi tarmen er så nedslitt.... Så det kan være lurt å være forsiktig med i begynnelsen.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 00:03
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Kan dere hjelpe meg litt? xxl Generell ernæringsdebatt 4 26-03-04 17:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no