Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

På tide å gi opp?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-03-11, 23:45   #1
Ole Brum
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Alder: 64
Innlegg: 24
Ole Brum er på en erverdig vei

På tide å gi opp?

Jeg har holdt på i snart 4 uker, startet litt forsiktig mens jeg leste boken til Dahlqvist, Lindberg og Hexeberg, har også tatt i bruk sistnevntes kokebok. Har lest gjennom forum tilbake til 2009. Jeg tror jeg gjør som jeg skal, det jeg alikevel har sett er nybegynner fellen er for lite fett, men hva i all verden er det? Jeg har ikke funnet en god mal på det noe sted. jeg liker lchf, passer min smak, jeg er ikke sulten eller fysen lenger, føler meg vel med dietten. Har også kommet inn i hodepine, tisse, slapphets fasen som mange beskriver og som jeg tar som possitivt, MEN JEG GÅR IKKE NED I VEKT!! Vanligvis går jeg fort ned når jeg er flink og det er jeg nå. Jeg er 170 cm. høy 15kg overvektig, 51 år og god helse. Er det fortsatt håp??
PS: tar et galss tørr hvitvin hverdag (gammel god vane) men spiser litt fett først ref. Skaldemann.

Ole Brum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 00:27   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: På tide å gi opp?

Så lenge du har Egenkomponert som kostholdsfilosofi er det vanskelig å gi noen råd! Hva som er nok fett for deg er det da bare du som kan definere.
Hvor mye fett som er tilrådelig avhenger dessuten av hvor mange karber du ligger på pr dag. Under 72 kan du bøtte på med fett. "Når du tror det er nok, ta litt til!"
Ligger du over det på karbene, bør fettet reduserer i takt for å oppnå vektnedgang!

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Spiser man LCHF - eller etter Ketolysekuren eller Atkins er det optimale:

70-75 % fett
20-25 % protein
5 % karber


Altså prosentvis av totalt matinntak. Forholdet mellom fett, protein og karber bør være tilnærmet konstant og dessuten uavhengig av kaloriinntak (for de som teller det).

Om man øker karbeandelen bør fettadelen gå tilsvarende ned.

Det har også vist seg at man ikke har noen gevinst av å ligge under 15 karber pr dag. Dette har Torkil tidligere kommentert og bekreftet at 15 karber er en nedre anbefalt grense. Noen må så langt ned som 15 for å komme i ketose, men når man ført er i ketose vil på langt nær de fleste klare seg fint rundt 20. Atkins begynte i sin tid på 8, men etter å ha behandlet 60-70.000 pasienter og ført statistikk på sine klinikker rundt om i USA, fant de overrraskende nok ut at de som spiste rundt 20 tok av minst like mye som de som lå på 8. De hadde dessuten mer utvalg i mat og sprakk dermed skjeldnere. I tillegg opplevde de færre platåer fordi kroppen fikk nok næring. Atkins fortsatte å forske på dette og endte til slutt opp med 20 karbe grensen (for induksjon) og sammensetningen som ovenfor.

Dette er altså ikke noe jeg "har hørt" men lest om i flere rapporter fra Atkins Support før Atkins selv døde. I tillegg er det etterhvert blitt et velkjent fakta i lavkarbo verdenen i utlandet, om man følger Atkins eller andre LCHF retninger.

Vet ikke om du vil være i ketose, men dette er liksom LCHF- retningslinjene, som Nille sier!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 16:49   #3
Ole Brum
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Alder: 64
Innlegg: 24
Ole Brum er på en erverdig vei

Sv: På tide å gi opp?

Takk for svar. Jeg tror jeg spiser ca 20 karber om dagen og følger kokeboken til Dr. Hexeberg, det er kanskje ikke noen filosofi? Prøver å holde meg til ikke å spise noe som har mer enn 5 pr. 100 gram. Jeg får pøse på med mer fett! Det er vel der det ligger hos mange i starten, bare det ikke blir for mye det nærmer seg badesesongen

Ole Brum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 17:08   #4
MinMort
Medlem
 
MinMort sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rælingen
Innlegg: 105
MinMort er ny på veien

Sv: På tide å gi opp?

Jeg har ikke gått ned i vekt på 1 år, men gir fortsatt ikke opp, for jeg VET at dette er nøkkelen til evig lykke...

Synes ikke du skal gi opp helt enda.
Jeg tenker uansett at jeg ikke akkurat har gått ned i vekt på noe annet kosthold, men jeg har til gjengjeld vært sulten og misfornøyd.
På dette kostholdet er alt berre lækkert, bortsett fra det gjenstridige sideflesket, og det er jo ganske viktig det andre også. Synes jeg da.

MinMort er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 17:17   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: På tide å gi opp?

Jeg vil igjen anbefale at man legger inn maten sine på www.diett.no. Fordelingen av næringsttoffer bør ligge sånn RUNDT 5% karbohydrater, 20% protein og 75% fett (sånn ca ) Ønsker du å regne selv har protein og karbo 4 kalorier pr gram, mens fett har 9.

Du bør ihvertfall spise like mye gram fett som gram protein hver dag om du ønsker en enklere regel for hvor mye fett du bør spise. Proteinmessig bør du legge deg på 1 til 1.5 gram protein pr kilo kroppsvekt. Min erfaring er at jeg personlig ikke er særlig flink til å få i meg nok protein i det HELE tatt

En ting til du bør tenke på når du har fått noenlunde orden på inntak og fordeling av næringsstoffer - er at spiser du altfor mye energi/kalorier totalt sett kan det være årsaken for manglende vektnedgang, og hvis du i tillegg drikker et glass hvitvin hver dag kan det hende kroppen din får energi nok av inntaket ditt - og bryr seg ikke om å gå løs på kroppsfettet

JEG ville kuttet hvitvinen i en uke først. Sjekk så at du spiser noenlunde rett fordelt næringsstoffer. Sjekk så også at du ikke spiser fryktelig mye kalorier - eller like ille - alt for få. Du bør ihvertfall holde deg over 1200 minimum, ligger du under det bør du øke på med mat.
Trening snakkes det mye om disse dager - jeg har hatt god effekt før av kun 30 minutt rask gange hver dag - man må ikke gjøre det så avansert - eller trene på treningsstudio. God fart, gjerne med litt musikk som kan hjelpe på tempo på øret og gode sko kan gjøre dette til en svært effektiv økt. Bruk armene aktivt!

Dette er min personlige mening utifra dine opplysninger, personlig erfaring og ikke minst kunnskap ervervet på dette forumet over snart to år.

Jeg synes ikke du bør gi opp før du er sikker på at du har gjort ting korrekt... I tillegg - det er klart at rundt 50 - nå vet ikke jeg hvor du ligger an vedr overgangsalder - så er det klart at det er vanskeligere å gå ned i vekt enn om man er 20, heldigvis er det ofte slik at når man blir 50 så har man også litt mer tålmod på lager enn en 20-åring (noen fordeler skal man ha for alder synes jeg... )

Jeg har sett flere og flere som følger hexebergs kokebøker, og jeg er litt usikker på om de er laget spesifikt for vektnedgang eller for et generelt lavkarbokosthold? Har ikke lest de så jeg vet faktisk ikke - men det er mange ting du fremdeles kan prøve å strukturere for å se om det hjelper deg med vektnedgang!

Lykke til!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 20:46   #6
Benedictee
Medlem
 
Benedictee sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 204
Benedictee er på en erverdig vei

Sv: På tide å gi opp?

Har idag ført mine måltid inn i diett.no og fatter ikke mye av tilbakemeldingen.

2266kcal, 197g fett, 2%karbs og skyhøyt nivå Natrium (faktisk 298%), 122gram protein.

Frokost: 3 stekte egg og ca 4 skiver bacon
Lunsj: 2 kokte egg, ca 70 gram reker og en kuvertmajones. 4 skiver ost og 4 skiver kokt skinke.
Middag: repeter frokost med et ekstra egg og 1/4 agurk.

__________________


Benedictee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 21:05   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: På tide å gi opp?

Opprinnelig lagt inn av Benedictee, her.

Har idag ført mine måltid inn i diett.no og fatter ikke mye av tilbakemeldingen.

2266kcal, 197g fett, 2%karbs og skyhøyt nivå Natrium (faktisk 298%), 122gram protein.

Frokost: 3 stekte egg og ca 4 skiver bacon
Lunsj: 2 kokte egg, ca 70 gram reker og en kuvertmajones. 4 skiver ost og 4 skiver kokt skinke.
Middag: repeter frokost med et ekstra egg og 1/4 agurk.

Kom karbo opp i prosent og ikke i gram som de andre? k.diagram viser fordelingen i prosent - og etikett viser gram-innhold av forskjellige næringsstoffer. Nå har jeg ikke sjekket menyen din i diett.no som du oppgir, men natrium-nivået er jo snedig... av og til kommer det opp som ADI - dvs anbefalt dagsinntak, og det ville jeg ikke hengt meg så veldig opp i til vanlig.

Hvis du følger ketolyse - blir 2 gram karbohydrater litt lite - du burde kanskje spise litt mer grønnsaker for å komme opp på ihvertfall 15 gram Nå spiser du vel mer null-karbokosthold, men så lenge du er fornøyd, har overskudd og går ned i vekt så er det jo helt greit. Bare pass på at du tar litt kostilskudd om du spiser så ensformig ofte

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 21:23   #8
babydoll
Medlem
 
babydoll sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 245
babydoll er ny på veien

Sv: På tide å gi opp?

Jeg har lagt de siste dagene mine inn i diett.no, og er faktisk overrasket over hvor bra prosentvis fordeling jeg har. Har aldri veid noe for å regne ut karb-innhold i det jeg spiser før, men jeg holder meg faktisk overraskende jevnt rundt 70-80% fett, 15-20% protein og under 15-20 gram karbo.

babydoll er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - langtidsperspektiv Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 21:28   #9
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: På tide å gi opp?

Opprinnelig lagt inn av babydoll, her.

Jeg har lagt de siste dagene mine inn i diett.no, og er faktisk overrasket over hvor bra prosentvis fordeling jeg har. Har aldri veid noe for å regne ut karb-innhold i det jeg spiser før, men jeg holder meg faktisk overraskende jevnt rundt 70-80% fett, 15-20% protein og under 15-20 gram karbo.

Det er jo knallbra! Det betyr at du har bra kontroll over kostholdet ditt Du går jo ned også ser jeg så da gjør du mye rett - eller hva?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 22:20   #10
LiMe
Medlem
 
LiMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Nordland
Innlegg: 138
LiMe er på en erverdig vei

Sv: På tide å gi opp?

Ikke gi opp! Jeg har brukt lang tid, 1 1/2 år. Erfarte etterhvert at jeg måtte tenke kalorier også. Nå har jeg egentlig avslutta kuren og spiser litt mer karbohydrater, spesielt i helgene. Og tar ett glass vin eller to støtt og stadig Det rare er at går vekta ned som aldri før, mens jeg tidligere hadde lange perioder med stillstand. Skjønner ikke helt hva som skjer?

__________________




Lille Meg
LiMe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse tidligere, nå lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 16:41   #11
Ole Brum
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Alder: 64
Innlegg: 24
Ole Brum er på en erverdig vei

Sv: På tide å gi opp?

Takk skal dere ha. Det er så mye kunnskap på disse sidene. Det jeg ikke liker med Grete Roede ol. er all veieng og måling av maten, syntes det hørtes så greit ut med å bare lange innpå. Skal sjekke hva jeg får i meg, kanskje jeg blir overrasket? Ikke mer vin på en uke. Får gå vitenskapelig tilverks, jeg VIL ned i vekt!

Ole Brum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 17:53   #12
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: På tide å gi opp?

Opprinnelig lagt inn av ole brum, her.

Jeg har holdt på i snart 4 uker, startet litt forsiktig mens jeg leste boken til Dahlqvist, Lindberg og Hexeberg, har også tatt i bruk sistnevntes kokebok. Har lest gjennom forum tilbake til 2009. Jeg tror jeg gjør som jeg skal, det jeg alikevel har sett er nybegynner fellen er for lite fett, men hva i all verden er det? Jeg har ikke funnet en god mal på det noe sted. jeg liker lchf, passer min smak, jeg er ikke sulten eller fysen lenger, føler meg vel med dietten. Har også kommet inn i hodepine, tisse, slapphets fasen som mange beskriver og som jeg tar som possitivt, MEN JEG GÅR IKKE NED I VEKT!! Vanligvis går jeg fort ned når jeg er flink og det er jeg nå. Jeg er 170 cm. høy 15kg overvektig, 51 år og god helse. Er det fortsatt håp??
PS: tar et galss tørr hvitvin hverdag (gammel god vane) men spiser litt fett først ref. Skaldemann.

4 uker??? Hva er 4 uker av et helt liv? Så til de 15 kg overvekt som du mener du har. Er det du som mener det eller vet du med sikkerhet at du er overvektig? Jeg levde på ketolysekuren for mange år siden i 3 mnd. og gikk ikke ned + - 2 kg så endte på null. Fikk da beskjed om at jeg ikke var overvektig nok til å gå ned på ketolyse kuren. Nå lever jeg lavkarbo, er ikke overvektig, men har jo noen få kosekilo som jeg vil ha bort før sommeren:-) Så tilbake til deg......Du er 51 år, altså det tar lengre tid for deg å gå ned i vekt enn ei på 25, forbrenningen din er gått litt på sparebluss, irriterende men sant. Du er 170cm høy og da blir vekta tyngre enn ei på 160. Du har god helse, bra. Hvitvinen ville jeg "spart" til kun lørdag inntil videre. Du kan jo sette deg et delmål og da kan du jo utvide med hvitvin fredag og lørdag:-) Trener du? Om ikke så trenger du ikke springe til nærmeste helsestudio, men du kan snøre på deg noen gode sko og gå en tur på 30-60 min daglig, nydelig nå som det snart blir vår og det er så lyst og fint langt utpå kvelden:-) Kutt ut alle "partystoppere" og begynn på ny. Partystoppere kan være melkeprodukter, fløte, nøtter, cherrytomater etc.... prøv deg frem, så vet jeg at du lykkes til slutt.
Ønsker deg masse lykke til på lavkarbo:-)

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 17:54   #13
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: På tide å gi opp?

Opprinnelig lagt inn av ole brum, her.

Takk skal dere ha. Det er så mye kunnskap på disse sidene. Det jeg ikke liker med Grete Roede ol. er all veieng og måling av maten, syntes det hørtes så greit ut med å bare lange innpå. Skal sjekke hva jeg får i meg, kanskje jeg blir overrasket? Ikke mer vin på en uke. Får gå vitenskapelig tilverks, jeg VIL ned i vekt!

Godt utgangspunkt - dette klarer du! Av og til må man dessverre være litt mer vitenskapelig enn man ønsker Håper du deler erfaringene dine med oss underveis!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 19:25   #14
Benedictee
Medlem
 
Benedictee sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 204
Benedictee er på en erverdig vei

Sv: På tide å gi opp?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Kom karbo opp i prosent og ikke i gram som de andre? k.diagram viser fordelingen i prosent - og etikett viser gram-innhold av forskjellige næringsstoffer. Nå har jeg ikke sjekket menyen din i diett.no som du oppgir, men natrium-nivået er jo snedig... av og til kommer det opp som ADI - dvs anbefalt dagsinntak, og det ville jeg ikke hengt meg så veldig opp i til vanlig.

Hvis du følger ketolyse - blir 2 gram karbohydrater litt lite - du burde kanskje spise litt mer grønnsaker for å komme opp på ihvertfall 15 gram Nå spiser du vel mer null-karbokosthold, men så lenge du er fornøyd, har overskudd og går ned i vekt så er det jo helt greit. Bare pass på at du tar litt kostilskudd om du spiser så ensformig ofte

kom sikkert opp i både prosent og gram :P

la inn idag også og fikk litt andre tall:

Fett: 72%
Protein: 26%
Karbohydrat: 1%

Energi: 1165
karbo: 3,99
Protein: 76,4

Har spist 4 stekte egg og en pakke bacon i biter
1,5 benfri kotelett med stekt brokkoli og sjampinjong med en spiseskje rømme.

og ja, den viser i ADI, så hvis det ikke er så mye å tenke på med natriumet så gjør jeg ikke det. kan det være bacon som er veldig saltet?

__________________


Benedictee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 19:28   #15
Ole Brum
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Alder: 64
Innlegg: 24
Ole Brum er på en erverdig vei

Sv: På tide å gi opp?

Fint med hjelp folkens! Skulle ønske det fantes et kurs man kunne gå på for å læte å komme i ketolyse.
Joda jeg er i bevegelse, går fort en time ca. annenhver dag.
Var inne på mat.no og sjekket hva jeg har spist i dag (før middag)
Fordelt på frokost og lunsj, laget samtidig:
3 egg
ca. 50 gr. ferdig stekt bacon
2 skiver røket laks
1 ss seter rømme
4 sherry tomater
1 baby bell
Dette ble i tabellen 9% karb 102% fett og 106 % protein.....og jeg er like klok!

Ole Brum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 19:35   #16
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: På tide å gi opp?

Opprinnelig lagt inn av Benedictee, her.


og ja, den viser i ADI, så hvis det ikke er så mye å tenke på med natriumet så gjør jeg ikke det. kan det være bacon som er veldig saltet?

Du kan markere/huke av den enkelte matvare og velg "vis kun markerte matvarer" øverst så ser du hvilken matvare som har mest natrium Kan være en feil et sted også...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 19:42   #17
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: På tide å gi opp?

Opprinnelig lagt inn av ole brum, her.

Fint med hjelp folkens! Skulle ønske det fantes et kurs man kunne gå på for å læte å komme i ketolyse.
Joda jeg er i bevegelse, går fort en time ca. annenhver dag.
Var inne på mat.no og sjekket hva jeg har spist i dag (før middag)
Fordelt på frokost og lunsj, laget samtidig:
3 egg
ca. 50 gr. ferdig stekt bacon
2 skiver røket laks
1 ss seter rømme
4 sherry tomater
1 baby bell
Dette ble i tabellen 9% karb 102% fett og 106 % protein.....og jeg er like klok!

Til høyre for der du legger inn matvarene kan du velge mellom tre måter å vise næringsverdien på, ADI, k.diagram og etikett. ADI er anbefalt daglig inntak, k.diagram viser prosentvis fordeling, og du kan også vise for den enkelt matvare ved å huke av for matvaren til venstre og velg "vis kun markerte matvarer" på toppen. Etikett viser totalt graminnhold av de forskjellige makronæringsstoffer, og også noen mikronæringsstoffer.
Lurer på om du ser på ADI? Bare gjetter litt her - for det skal jo ikke bli over 100% tilsammen av næringsstoffene...

Åja, en ting til - ketose er tilstanden man kommer i når man spiser lite karbohydrater, ketolyse er dietten

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 21:34   #18
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: På tide å gi opp?

Opprinnelig lagt inn av ole brum, her.

Fint med hjelp folkens! Skulle ønske det fantes et kurs man kunne gå på for å læte å komme i ketolyse.
Joda jeg er i bevegelse, går fort en time ca. annenhver dag.
Var inne på mat.no og sjekket hva jeg har spist i dag (før middag)
Fordelt på frokost og lunsj, laget samtidig:
3 egg
ca. 50 gr. ferdig stekt bacon
2 skiver røket laks
1 ss seter rømme
4 sherry tomater
1 baby bell
Dette ble i tabellen 9% karb 102% fett og 106 % protein.....og jeg er like klok!

Heisann ja,jeg tror nok at du heller skal bruke www.diett.no
Jeg har sjekket litt på det du spiste til frokost og lunsj og da får jeg totalt 2,43 karbs og 680 kcal dette utgjør da i % (74% fett - 25% protein - 1% karbohydrater). Hvis jeg var deg så ville jeg kuttet ut cherrytomat og fløte 1 uke. Spis egg i alle varianter, kokt, stekt ommelett eggerøre stek i meierismør eller visp inn creme fraishe der du tidligere brukte fløte. Siden du ikke ser resultat så er det noe som binder seg fast. Spiser du mye bacon crisp, pepsi max, fun saft, saumfar ditt eget inntak og spis så rent som mulig? Om du vil gå helt drastisk til verks, kutt også ut alle oster eller meieriprodukt utenom meierismør, CF og rømme. Prøv. Øk også proteinintaket til 2,5X kropsvekt altså veier du 75 kg x 2,5=187,5 delt på 4 måltider blir dette 46,8 protein pr måltid. Håper at er blitt noe klokere dette?

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 23:05   #19
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: På tide å gi opp?

Opprinnelig lagt inn av Livsglede, her.

Heisann ja,jeg tror nok at du heller skal bruke www.diett.no
Jeg har sjekket litt på det du spiste til frokost og lunsj og da får jeg totalt 2,43 karbs og 680 kcal dette utgjør da i % (74% fett - 25% protein - 1% karbohydrater). Hvis jeg var deg så ville jeg kuttet ut cherrytomat og fløte 1 uke. Spis egg i alle varianter, kokt, stekt ommelett eggerøre stek i meierismør eller visp inn creme fraishe der du tidligere brukte fløte. Siden du ikke ser resultat så er det noe som binder seg fast. Spiser du mye bacon crisp, pepsi max, fun saft, saumfar ditt eget inntak og spis så rent som mulig? Om du vil gå helt drastisk til verks, kutt også ut alle oster eller meieriprodukt utenom meierismør, CF og rømme. Prøv. Øk også proteinintaket til 2,5X kropsvekt altså veier du 75 kg x 2,5=187,5 delt på 4 måltider blir dette 46,8 protein pr måltid. Håper at er blitt noe klokere dette?

Så jammen meg ikke at ole brum var inne på mat.no og ikke diett.no
Men siden livsglede har sjekket ut - har du jo veldig god fordeling av protein, karbo og fett i nevnte måltid, og det er jo veldig bra

Lurer litt på hvorfor du anbefaler så høyt protein-inntak for noen som ikke trener så hardt og mye? 50 gram protein 4 ganger om dagen gjør at man må spise ganske store mengder proteinrik mat (feks har entrecote 20 gram protein pr 100 gram, egg har 12 gram pr stk osv) samtidig som man skal ha i seg omtrent like mye i fettmengde for å få korrekt fordeling av næringsstoffene.
TS må selv bestemme hvilket råd hun vil følge, siden det nå er gitt TO helt ulike råd vedrørende protein-behov... beklager ole brum om vi gjør forvirringen større her ved å gi deg forskjellige råd!

Jeg anbefaler ole brum til å passe på FORDELINGEN prosentvis først - kos deg med maten ellers, og ikke stress.

Går du fremdeles ikke særlig ned i løpet av den neste mnd - reduser LITT på inntaket ditt og se om det kan gi effekt.
Tipsene vedr partystoppere fra livsglede er da ting du kan starte med å redusere på.

Vet ikke om det er noen trøst - vi er flere som har endret og justert lavkarbo-kostholdet underveis før vi fant ut hva som ga vektnedgang
Jeg gikk 6 mnd på generell lavkarbo uten nedgang feks... (og har fremdeles bare gått ned rundt 10 kilo totalt )

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 09:49   #20
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: På tide å gi opp?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Så jammen meg ikke at ole brum var inne på mat.no og ikke diett.no
Men siden livsglede har sjekket ut - har du jo veldig god fordeling av protein, karbo og fett i nevnte måltid, og det er jo veldig bra

Lurer litt på hvorfor du anbefaler så høyt protein-inntak for noen som ikke trener så hardt og mye? 50 gram protein 4 ganger om dagen gjør at man må spise ganske store mengder proteinrik mat (feks har entrecote 20 gram protein pr 100 gram, egg har 12 gram pr stk osv) samtidig som man skal ha i seg omtrent like mye i fettmengde for å få korrekt fordeling av næringsstoffene.
TS må selv bestemme hvilket råd hun vil følge, siden det nå er gitt TO helt ulike råd vedrørende protein-behov... beklager ole brum om vi gjør forvirringen større her ved å gi deg forskjellige råd!

Jeg anbefaler ole brum til å passe på FORDELINGEN prosentvis først - kos deg med maten ellers, og ikke stress.

Går du fremdeles ikke særlig ned i løpet av den neste mnd - reduser LITT på inntaket ditt og se om det kan gi effekt.
Tipsene vedr partystoppere fra livsglede er da ting du kan starte med å redusere på.

Vet ikke om det er noen trøst - vi er flere som har endret og justert lavkarbo-kostholdet underveis før vi fant ut hva som ga vektnedgang
Jeg gikk 6 mnd på generell lavkarbo uten nedgang feks... (og har fremdeles bare gått ned rundt 10 kilo totalt )


Beklager så masse, men jeg forklarte meg ikke så veldig godt, jeg anbefaler et litt høyere proteininntak i kun en periode for å se om det kan hjelpe henne å få fart på vekta si, dette i sammenheng med at hun kutter ut fløte, nøtter, cherrytomater etc... kun godt ment, for tydeligvis noe som gjør at hun ikke går ned i vekt slik hun ønsker, men jeg kom på en ting olebrum, tar du omega 3, eller annet kosttilskudd? Vil anbefale alle på lavkarbo å ta minst omega3 i en eller annen form, dagens lille formaning:-)

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 10:47   #21
Ole Brum
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Alder: 64
Innlegg: 24
Ole Brum er på en erverdig vei

Sv: På tide å gi opp?

Tusen takk for god hjelp, dette nettstedet er helt fantastisk. Håndfull vitaminer med omega 3 inntas daglig. Jeg skal følge rådene deres og gå ut å kjøpe ketolyse boken i dag!
Ønsker alle en deilig solfylt dag

Ole Brum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 10:50   #22
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: På tide å gi opp?

Takk det samme til deg, sooooooool her på vestlandet også, nydelig

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 11:51   #23
Hønemari
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 23
Hønemari er på en erverdig vei

Sv: På tide å gi opp?

Siden vi er inne på diett.no: jeg sjekket innholdet av mitt dagskosthold og så som mange av dere andre at natriumnivået var skyhøyt, enda det aller meste av matvarene var omtrent ubearbeidede. Kan det stemme? Kan mye grønnsaker føre til et skyhøyt innhold av salt?
En annen ting: "problemstoffet" var jern. Hvordan greie å dekke behovet på ca 10mg jern daglig uten å spise brød? Rødt kjøtt hever jernnivået betraktelig, men en spiser jo ikke rødt kjøtt mer enn noen ganger i uka? Fisk, kylling og svin innholder ikke på langt nær så mye jern. Ønsker å ta så lite tilskudd som mulig, og ha et fullverdig kosthold. Det blir liksom mye å passe på med fordeling fett, protein og karb samtidig som vitaminer og mineraler skal bli dekket opp.

Hønemari er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, alt som smaker namnam. Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 14:30   #24
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: På tide å gi opp?

Opprinnelig lagt inn av Hønemari, her.

Siden vi er inne på diett.no: jeg sjekket innholdet av mitt dagskosthold og så som mange av dere andre at natriumnivået var skyhøyt, enda det aller meste av matvarene var omtrent ubearbeidede. Kan det stemme? Kan mye grønnsaker føre til et skyhøyt innhold av salt?
En annen ting: "problemstoffet" var jern. Hvordan greie å dekke behovet på ca 10mg jern daglig uten å spise brød? Rødt kjøtt hever jernnivået betraktelig, men en spiser jo ikke rødt kjøtt mer enn noen ganger i uka? Fisk, kylling og svin innholder ikke på langt nær så mye jern. Ønsker å ta så lite tilskudd som mulig, og ha et fullverdig kosthold. Det blir liksom mye å passe på med fordeling fett, protein og karb samtidig som vitaminer og mineraler skal bli dekket opp.

HELT enig med deg! Det er en dagsjobb og spise ordentlig! Jeg har underskudd på jern og må ta tilskudd. Hvis du er usikker på jerninntaket kan du jo be om å få tatt en blodprøve et par ganger i året, er alt ok trenger du ikke bekymre deg

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 20:34   #25
Benedictee
Medlem
 
Benedictee sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 204
Benedictee er på en erverdig vei

Sv: På tide å gi opp?

Dagens:

Energi: 974
Fett: 43,6 g
Karbo: 11,9
protein: 130

Meny:

Frokost, nakkekotelett med stekt sjampinjong og brokkoli i rømme
Lunsj: salatbar (gjetting på grammene) + kalkunsteaklet
Middag: Stekte biter av kyllingfilet og brokkoli

6,6 gram karbs på mais i salaten på jobb :O Savner mais så tenkte jeg kunne øke antall karber på den måten. i tillegg fant jeg ikke valg på diett.no om kalkunsteaklets for den er jo stekt med sånn "smuleblanding" så karbene er sikkert egentlig mye høyere.

har drukket ca 1 liter vann og 3-4 ekstra (kan ikke slutte med de pga røyke/ketoseånde og jobber tett oppi folk).

__________________


Benedictee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
På tide med noen ord fra meg Heidilla PCOS og karbohydratkontroll 12 06-08-09 13:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no