Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Greit kosthold?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-06-12, 10:51   #1
brdmnd
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 64
brdmnd er ny på veien

Greit kosthold?

Jeg prøver å finne et noenlunde sunt kosthold som jeg kan leve med. Jeg har egentlig gitt opp å gå ned i vekt, jeg prøver bare å unngå å legge mer på meg. Dessuten har jeg latt meg overbevise om å kutte ut svinekjøtt og meieriprodukter (utenom smør) for å se om det kan hjelpe på noen helseproblemer jeg har.

Som dere sikkert har skjønt, er jeg litt lat, så jeg skulle gjerne hatt hjelp fra dere ernæringseksperter til å vurdere om kostholdet mitt er balansert? Ut fra listen over matvarer jeg spiser flere ganger i uka, går det an å si om det er noe jeg bør supplere med? Jeg orker ikke telle verken karbohydrater eller kalorier, men prøver i hvert fall å unngå de verste kildene til stivelse og sukker. Jeg hadde satt stor pris på om noen hadde tatt seg tid til å svare.

Dette er de viktigste råvarene jeg bruker:

Proteiner:
Laks
Kylling
Egg
Kikerter

Grønnsaker:
Rødløk
Hvitløk
Purre
Broccoli (en hel del)
Gul paprika
Tomat

Nøtter o.l.:
Mandler
Hasselnøtter
Gresskarkjerner
Peanøtter

Fett:
Smør
Olivenolje

Litt, av og til: Lavkarboøl og vin, bacon
Edit: Og av og til litt valnøtter, burde kanskje spise mer av det?

brdmnd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-06-12, 12:14   #2
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Greit kosthold?

Så jo bra ut dette. En ting, bare.. Siden du ikke spiser rødt kjøtt eller melkeprodukter er det viktig at du får i deg mye bladgrønnsaker (inkl. brokkoli) så du ikke får jern- eller kalsiummangel, selv om de ikke er ideelle kilder nettopp siden de inneholder begge deler. Spinat og brokkoli kan vi jo heldigvis spise masse av, og de inneholder også andre mineraler som det er viktig at vi får i oss nok av. Uansett er det jo mengdene det står på da, ikke nødvendigvis hvilke matvarer man spiser og hvilke man utelukker, så det blir litt vanskelig å si hvor balansert du spiser kun utifra den listen. Det du kan gjøre er å legge inn alt du spiser hver dag i løpet av 1 uke f.eks., på diett.no eller en lignende side, så ser du hvor du ligger an.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-06-12, 14:38   #3
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.195
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Greit kosthold?

Så ut som en grei liste det, og jeg er overbevist om at du over tid vil gå ned i vekt på dette kostholdet. Bare ikke få panikk om det ikke skjer den første uken, endringer tar lett litt tid...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 03-06-12, 14:49   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Greit kosthold?

Ser bra ut - om enn noe ensidig? Om det er noe som helst jeg skulle pirke på er det å variere mer med grønnsaker. Asparges, sopp, rosenkål, annen kål, sellerirot, blomkål mm. for næringens skyld.

I tillegg kan du gjerne ta tran for fettsyrene sin del, oppdrettslaks er ikke i dag optimal med hensyn til omega 3 feks.

Nøtter er svært energirike, så ikke overdriv inntaket

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 03-06-12, 15:40   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Greit kosthold?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

I tillegg kan du gjerne ta tran for fettsyrene sin del, oppdrettslaks er ikke i dag optimal med hensyn til omega 3 feks.

Leste faktisk akkurat at dette var feil! Det er like mye, om ikke mer omega-3 i oppdrettlaks. Det er mer omega 6 enn i villlaks, men forholdet 3-6 var fortsatt gunstig!
Skal se om jeg finner igjen artikkelen!

Her

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 03-06-12, 15:50   #6
brdmnd
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 64
brdmnd er ny på veien

Sv: Greit kosthold?

Takk, alle sammen! Føles betryggende at jeg ikke er helt på villspor.

Det er ikke sånn at jeg kun spiser disse råvarene, men i det daglige går det mye i disse. Når man bor alene, vil en helst ha mat som er enkel og rask å lage. Dessuten prøver man å kjøpe inn sånt som man vet man klarer å bruke opp.

Vurderer nok å spise litt mer rødt kjøtt og kanskje kutte ned litt på mengden nøtter.

brdmnd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-06-12, 19:01   #7
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Greit kosthold?

Opprinnelig lagt inn av brdmnd, her.

Takk, alle sammen! Føles betryggende at jeg ikke er helt på villspor.

Det er ikke sånn at jeg kun spiser disse råvarene, men i det daglige går det mye i disse. Når man bor alene, vil en helst ha mat som er enkel og rask å lage. Dessuten prøver man å kjøpe inn sånt som man vet man klarer å bruke opp.

Vurderer nok å spise litt mer rødt kjøtt og kanskje kutte ned litt på mengden nøtter.

Det du kan gjøre er å se om du greier å holde jernnivået ditt på et greit nivå uten rødt kjøtt, hvis du ikke er så glad i det. Se det an over noen måneder (som jeg skrev - spis grønt, eller ta multivitamin med tilskudd) og ta prøver hos legen din for å finne ut hvordan du ligger an. Tror du kan teste jern gratis på diverse helsestasjoner også. Jeg spiser aldri kjøtt og tar ikke jerntabletter, og har helt greie jernverdier allikevel. Tar multivitamin som inneholder jern de dagene jeg husker, spiser brokkoli og spinat noen ganger i uka, det holder for min del.

En generell retningslinje for nøttespising jeg har lest flere steder, er maks en håndfull per dag. Syns det høres fornuftig ut.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-06-12, 19:34   #8
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Greit kosthold?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Leste faktisk akkurat at dette var feil! Det er like mye, om ikke mer omega-3 i oppdrettlaks. Det er mer omega 6 enn i villlaks, men forholdet 3-6 var fortsatt gunstig!
Skal se om jeg finner igjen artikkelen!

Her

Ah ok. Dette vil vel forandre seg når de skal begynne å fore laksen med korn og erter istedet....

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Greit? vannmann86 Lavkarbo generelt 9 06-02-11 13:17
Har jeg spist greit i dag? Seba-stina Spørsmål og svar 4 02-03-10 20:25
Er fiberrik greit? Snehvit Ketolysekuren 4 04-02-10 18:35
Greit kosthold i induksjonen Posh Induksjonen 2 11-06-08 16:57
Jeg syns det går greit. Bamseline Lavkarbo generelt 7 24-02-05 13:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no