Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Fett erstatter stivelse?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-06-17, 17:49   #1
pisilene
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Hallingdal
Alder: 51
Innlegg: 2
pisilene er på en erverdig vei

Fett erstatter stivelse?

Hei

For noen år siden gikk jeg og min mann på lavkarbo, og gikk ned begge to. Nå vil vi prøve igjen, og er godt igang. Men jeg lurer på noe: Siden vi ikke spiser brød, pasta, potet eller ris, kan vi da 'hive innpå' med animalsk fett? Vi følger metoden til Skaldeman, og har allerede gått ned noen kilo. Takknemlig for svar.

mvh pisilene

pisilene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 09-06-17, 17:58   #2
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Fett erstatter stivelse?

Stivelse erstattes med protein og fett.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 10-06-17, 03:14   #3
ekenna
Seniormedlem
 
ekenna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 1.106
ekenna har en fantastisk aura rundt segekenna har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fett erstatter stivelse?

Så gøy å lese om at det finnes flere skaldemanere her inne!

Velkommen og lykke til!

__________________
Oppstart: 22. mai 2020 - Startvekt: 125,5 kg - Resultat: -5,6 kg Vekt nå: 119,9 kg
ekenna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-06-17, 03:21   #4
ekenna
Seniormedlem
 
ekenna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 1.106
ekenna har en fantastisk aura rundt segekenna har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fett erstatter stivelse?

Kan du definere hva du mener med å "hive innpå med animalsk fett"? Ja, du må erstatte stivelse med fett og proteiner, og på skaldeman betyr det minimalt med karbohydrater, moderat med proteiner og tilstrekkelig med fett. Selv om man skal ha "mye" fett i forhold til proteiner og karbohydrater, er gjerne ikke mengden så stor allikevel, da fett er er et ganske tettpakket energigivende næringsstoff.

Har dere lest noen av bøkene hans? Gi-null likte jeg godt, da det er en enkel innførelse av skaldemans prinsipper.

Jeg vil også anbefale deg å ta i bruk radio, om dere ikke allerede gjør det. Det er en enkel regnemetode for å forsikre seg om at man har nok fett i et måltid i forhold til protein og karbo.

Hvordan spiser dere nå for eksempel?

__________________
Oppstart: 22. mai 2020 - Startvekt: 125,5 kg - Resultat: -5,6 kg Vekt nå: 119,9 kg
ekenna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-06-17, 21:24   #5
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Fett erstatter stivelse?

Opprinnelig lagt inn av ekenna, her.

Jeg vil også anbefale deg å ta i bruk radio, om dere ikke allerede gjør det.

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 11-06-17, 22:27   #6
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Fett erstatter stivelse?

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Stivelse erstattes med protein og fett.

I prosenter ja, men ikke i gram.. Typisk så halveres kaloriinntaket mitt så karbohydratene erstattes av luft og fett og proteiner taes inn som før :-D

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 12-06-17, 07:37   #7
ekenna
Seniormedlem
 
ekenna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 1.106
ekenna har en fantastisk aura rundt segekenna har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fett erstatter stivelse?

Opprinnelig lagt inn av Borealis, her.

Ja altså vekten av fett i forhold til protein+karbohydrat. Det var dårlig formulert av meg, beklager.

Jeg syntes at det er en enkel måte å regne på, og for å forsikre meg om at jeg har nok fett i et måltid.

Feks: et måltid som inkluderer 50g fett, 3g karbo og 35g protein= 3+35=38 50/38=1,3

Da får du en radio på 1,3 noe som er en bra sammensetning av fett i forhold til prot/karbo. Fettet veier mer enn prot/karbo til sammen, og da vet jeg at jeg kan spise dette.

Får jeg en radio på 0,75 KAN jeg spise det, men jeg vet også at det er for lite fett. Helst skal jeg ha en radio på 1 og over. Men det er forholdstallene jeg forholder meg til på skaldeman. Andre kostholdsfilosofier har gjerne andre forholdstall.

__________________
Oppstart: 22. mai 2020 - Startvekt: 125,5 kg - Resultat: -5,6 kg Vekt nå: 119,9 kg
ekenna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Erstatter for kokosmelk frk_johansen Spørsmål om matvarer og oppskrifter 4 12-01-13 18:03
Hva erstatter Pofiber? Zenitra Generell diskusjon 1 26-08-12 13:53
Lavkarboråvarer som erstatter høykarbo Grisefett Annen mat 22 15-11-11 22:50
Soyaprotein? Erstatter det mel? May-Linn Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 26-02-09 13:31
Erstatter for poteter, pasta og ris?????? Flippa Spørsmål og svar 4 28-05-06 21:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no