Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Ketolysekuren og trening!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-01-11, 13:22   #1
ikea
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 46
ikea er på en erverdig vei

Ketolysekuren og trening!

Hei!

Jeg er relativt ny på dette forumet. Og lurer på noe i forhold til trening. På søndag skal jeg spille håndballkamp, og jeg spiller som oftest hele kampen. Men når jeg går på ketolyse blir jeg så ufattelig sliten, klarer ikke spille en omgang en gang før jeg må gi meg. Føles som om jeg rett og slett går tom for energi. Er det noe jeg kan spise rett før kampen som gjør at jeg orker 2 x30 min?

ikea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 13:47   #2
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Ketolysekuren og trening!

Opprinnelig lagt inn av ikea, her.

Hei!

Jeg er relativt ny på dette forumet. Og lurer på noe i forhold til trening. På søndag skal jeg spille håndballkamp, og jeg spiller som oftest hele kampen. Men når jeg går på ketolyse blir jeg så ufattelig sliten, klarer ikke spille en omgang en gang før jeg må gi meg. Føles som om jeg rett og slett går tom for energi. Er det noe jeg kan spise rett før kampen som gjør at jeg orker 2 x30 min?

Hei. Kroppen din bruker vanligvis glukogenlageret for å holde deg i sving (altså karbohydrater). Nå har du nettopp begynt å nekte kroppen din denne raske energien, og det tar litt tid før kroppen din er vant til å utnytte fettet du både bærer på og spiser til energi på en effektiv måte. Du må nesten regne med at du ikke har det samme "trøkket" en liten stund til.... men så skjer det noe. Jeg har sett at enkelte som driver med utholdenhetsidrett sier de kan løpe lengre og hardere enn før, fordi de ikke får melkesyre. Så hold ut, og snart har du energien tilbake.

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 14:16   #3
ikea
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 46
ikea er på en erverdig vei

Sv: Ketolysekuren og trening!

Opprinnelig lagt inn av Fjasnissen, her.

Hei. Kroppen din bruker vanligvis glukogenlageret for å holde deg i sving (altså karbohydrater). Nå har du nettopp begynt å nekte kroppen din denne raske energien, og det tar litt tid før kroppen din er vant til å utnytte fettet du både bærer på og spiser til energi på en effektiv måte. Du må nesten regne med at du ikke har det samme "trøkket" en liten stund til.... men så skjer det noe. Jeg har sett at enkelte som driver med utholdenhetsidrett sier de kan løpe lengre og hardere enn før, fordi de ikke får melkesyre. Så hold ut, og snart har du energien tilbake.

Takk så mye for svar. Får vel bare svare at jeg ikke er i form om dagen hvis folk spør megIkke alle som forstår seg på lavkarbo "der ute" akkurat. Føler meg rett og slett sinnsykt dårlig trent, for to uker siden kunne jeg jo spille en hel kamp uten problem. Men det er ikke noe farlig ved å presse meg selvom jeg blir sliten? Jeg går på sykepleierstudiene og der driver de med alt av skremme propagandar i forhold til å ikke spise karbohydrater og å trene.

ikea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 14:48   #4
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Ketolysekuren og trening!

Opprinnelig lagt inn av ikea, her.

Takk så mye for svar. Får vel bare svare at jeg ikke er i form om dagen hvis folk spør megIkke alle som forstår seg på lavkarbo "der ute" akkurat. Føler meg rett og slett sinnsykt dårlig trent, for to uker siden kunne jeg jo spille en hel kamp uten problem. Men det er ikke noe farlig ved å presse meg selvom jeg blir sliten? Jeg går på sykepleierstudiene og der driver de med alt av skremme propagandar i forhold til å ikke spise karbohydrater og å trene.

Jeg ville ikke pusha alt for hardt i starten. Kroppen jobber ganske hardt som det er. Vil jo ikke at du skal svime av midt i treninga heller. Du får si at du ikke er helt i toppform for tia, og at du må tilpasse tempoet til kroppen.... så kommer du sterkere tilbake etter hvert.

Hvis folk skremmer med propaganda om lavkarbo og trening, så kan man jo spørre seg hvordan Björn Ferry vant OL-gull på lavkarbo (og slo vår superhelt Bjørndalen). Bare lytt til kroppen din du

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 14:52   #5
Bæret
Medlem
 
Bæret sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 308
Bæret har en fantastisk aura rundt segBæret har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ketolysekuren og trening!

Lytt til kroppen din ja, men litt kan du presse.

Når den er vant med fettforbrenning går det mye bedre.

Jeg har masse energi å gi under trening, MYE mer enn før faktisk.

__________________


Bæret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 15:06   #6
ikea
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 46
ikea er på en erverdig vei

Sv: Ketolysekuren og trening!

Opprinnelig lagt inn av Bæret, her.

Lytt til kroppen din ja, men litt kan du presse.

Når den er vant med fettforbrenning går det mye bedre.

Jeg har masse energi å gi under trening, MYE mer enn før faktisk.

Ja, må nok føle det på kroppen ja. Men hvor lang tid tok det før du kunne trøkke i fra på treningen? Var på spinning i dag,og det var jo helt latterlig.. Måtte bare sitte på sykkelen å tråkke, orket ikke intervallene, ikke èn

ikea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 15:30   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ketolysekuren og trening!

Kan ta alt fra et par dager, 5-6 uker, til flere måneder
Pass på å spise nok fett og fyll på med masse fett før trening, så går det kanskje litt bedre.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 15:48   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Ketolysekuren og trening!

Dersom du leser i trådene du finner her som er startet av BitTorres(og mange av de andre), vil du lære masse om trening, ketose og lavkarbo!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 18:00   #9
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketolysekuren og trening!

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Kan ta alt fra et par dager, 5-6 uker, til flere måneder
Pass på å spise nok fett og fyll på med masse fett før trening, så går det kanskje litt bedre.

Jeg var helt i svime de tre-fire første ukene.
Nå må jeg bare først "bli varm i trøya", så kan jeg gi på i "evigheter"

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 19:49   #10
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Ketolysekuren og trening!

Kokosfett inneholder mellomlange fettsyrer som kroppen kan bruke raskt som energi, derfor vil jeg anbefale deg å spise litt kokosolje før trening. Du kan kjøpe dyr på helsekost, mye rimeligere (og sannsynligvis litt dårligere kvalitet, men de mellomlange fettsyrene er de samme) på grønnsaksforhandler. Du kan også bruke delfiafett, dette er litt mer bearbeidet, men fortsatt ok!


Sist redigert av Alkazelters : 07-01-11 kl 19:49. Årsak: leif
Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 01:43   #11
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ketolysekuren og trening!

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Jeg var helt i svime de tre-fire første ukene.
Nå må jeg bare først "bli varm i trøya", så kan jeg gi på i "evigheter"

Hvis jeg går over i ketose etter å ikke ha vært det en stund er utholdenheten der med en gang. Har ingen hard overgangsperiode.. Kanskje fordi at jeg så ofte går ut og inn av ketose? Styrken er det verre med, den blir aldri bra for meg i den tilstanden.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 02:41   #12
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Ketolysekuren og trening!

Opprinnelig lagt inn av Bæret, her.

Lytt til kroppen din ja, men litt kan du presse.

Når den er vant med fettforbrenning går det mye bedre.

Jeg har masse energi å gi under trening, MYE mer enn før faktisk.

Når jeg begynte med lavkarbo hadde jeg veldig dårlig yteevne under løpingen,jeg har løpt mye før lavkaro kostholdet og var i bra form.Trodde jeg aldri mer skulle klare å løpe som før,men etter noen uker snudde det plutselig og jeg yter like godt som jeg gjorde før.Gjelder også styrketrening.Jeg spiser opp mot 50 karber daglig.Kan bli mindre også.Så det er bare å ta tiden til hjelp.

Må også legge til at jeg spiser ikke så mye fett,men mer protein og lite karber.Regner også på kaloriene.Det går fint å yte like bra på trening med mindre fett også og lite karber.




Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 12:09   #13
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Ketolysekuren og trening!

På samme måte som du trener styrke og utholdenhet må også kroppens evne til å bruke fett effektivt som energi trenes opp.

Når du ser og hører skremselspropaganda: Det er riktig at kroppen MÅ ha noen få karbohydrater, men den kan fint lage disse selv av proteiner og fett. Sjekk f.eks. http://no.wikipedia.org/wiki/Glukoneogenese

Fullkorn er bedre enn finmalt, men det er ingen grunn til å automatisk tro at det er bedre enn INGEN korn

Jeg gikk inn på matvareguiden.no og lagde en "tallerken" med en frokost så "sunn" at Fru Jaquesson hadde kjent det krible både her og der...

100g pumpernikkel fullkornsbrød dvs to skiver
5g Vita hjertego lett margarin (tynt lag altså)
40g Vita hjertego leverpostei (normalt lag m ca 20g pr skive)
1,5 dl Vita hjertego fruktdrikk eple og appelsin (lite glass)
tilsammen ca 400kcal

og sammenlignet med
2 egg stekt i smør (ca 120g)
25g norsk sopp (stekt)
10g smør
1.5 dl kaldt vann
(også kjent som en liten omelett med et glass vann) - 300kcal

Den "sunne" frokosten hadde mer antioksidanter, fiber, sink og jern.
Den sunne frokosten hadde flere typer, og høyere eller likt innhold, av vitaminer.

Vil også påpeke at hadde vi tatt vekk leverposteien fra den "sunne" frokosten kunne man nesten like gjerne bare drukket vann med sukker i til man fikk ca 400kcal

Bonus: Gjett hvilken frokost som er den billigste...

__________________
You think it's FOOD you're eating?

Sist redigert av jvb : 08-01-11 kl 12:11. Årsak: typo
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 12:24   #14
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Ketolysekuren og trening!

Opprinnelig lagt inn av Alkazelters, her.

Kokosfett inneholder mellomlange fettsyrer som kroppen kan bruke raskt som energi, derfor vil jeg anbefale deg å spise litt kokosolje før trening. Du kan kjøpe dyr på helsekost, mye rimeligere (og sannsynligvis litt dårligere kvalitet, men de mellomlange fettsyrene er de samme) på grønnsaksforhandler. Du kan også bruke delfiafett, dette er litt mer bearbeidet, men fortsatt ok!

Jeg har lest at delfiafett er et avfallsprodukt uten næringsstofferstyrer unna den ja

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 12:26   #15
Jolly
Medlem
 
Jolly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Møre og Romsdal
Innlegg: 180
Jolly er ny på veien

Sv: Ketolysekuren og trening!

Hei Ikea.
Jeg gikk på ren ketolysekur høsten 2009, og jobber i tillegg til vanlig jobb på skole, som spinninginstruktør på treningsenter. Når jeg begynte på ketolyse, så var det for å ta de første 10 kg som hadde lagt seg på her og der, sakte, men sikkert gjennom 3 fødsler. Jeg hadde vel 2-3 uker der jeg kjente at kroppen ikke helt var i lage, men jeg greide å fullføre øktene mine, men må litt lavere "gir". Det som jeg gjorde var at jeg passet på å få i meg en proteinshake rett før trening, samt en god neve med nøtter, helst paranøtter. Jeg hadde også en nøttepose i sekken, så om jeg kjente at jeg hadde litt lite å gå på, tok jeg også en neve under øka. Kombinert med mye vann, så gikk det kjempebra. Etterhvert som ukene gikk ble utholdenheta helt super, jeg hadde spinningstimer på 90 minutt, og når jeg først hadde blitt varm i trøya, som for min del er ca 20 minutt, så kunne jeg kjøre time etter time.
Pass på å fyll på med fett under håndballkampen, ta noen nøtter i ny og ne når det er timeout og slik, så tror jeg det vil komme seg i løpet av et par uker. Men, si ifra til treneren din om at du ikke er helt i form, så han ikke tror du bare "syter".

Jolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 17:02   #16
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketolysekuren og trening!

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Hvis jeg går over i ketose etter å ikke ha vært det en stund er utholdenheten der med en gang. Har ingen hard overgangsperiode.. Kanskje fordi at jeg så ofte går ut og inn av ketose? Styrken er det verre med, den blir aldri bra for meg i den tilstanden.

Ja, slik har jeg det også. Det var kun første gangen jeg gikk inn i ketose at jeg hadde slike symptomer. Andre og tredje gang hadde jeg lett hodepine en dag eller to. Og energien er der hele tiden nå . Men jeg må varme opp, jeg har ikke energi til å yte "max" fra første steg eller tråkk... Men så kan jeg holde på i evigheter, kjennes det ut som

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 09-01-11, 15:44   #17
aktivjente
Medlem
 
aktivjente sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 383
aktivjente har en fantastisk aura rundt segaktivjente har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ketolysekuren og trening!

Håper du ikke gir opp Ikea! Det tok meg kun et par uker å komme i form etter at jeg starta på ketolysekuren. Lot kroppen få venne seg til det nye brennstoffet, og trente kun 2-3 ganger i uka de første ukene, men så oppdaga jeg at jeg "plutselig" hadde mye mer energi, kunne dra på skikkelig, lenge, uten å "gå tom". Nå klarer jeg en basketkamp uten en eneste pause, og jeg er gammel ... Er blitt mer spenstig, eksplosiv og derfor langt hurtigere. Tenk om jeg hadde spist lavkarbo da jeg spilte aktivt i førstedivisjon... sukk.

I dag trener jeg minimum 5 ganger i uka, og føler at jeg har mer enn nok energi å ta av (og det har jeg jo - minst 9 kilo...)

Med andre ord; bare gled deg!!

__________________


Lev livet- hver dag
aktivjente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 01:19   #18
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Ketolysekuren og trening!

Opprinnelig lagt inn av ikea, her.

Hei!

Jeg er relativt ny på dette forumet. Og lurer på noe i forhold til trening. På søndag skal jeg spille håndballkamp, og jeg spiller som oftest hele kampen. Men når jeg går på ketolyse blir jeg så ufattelig sliten, klarer ikke spille en omgang en gang før jeg må gi meg. Føles som om jeg rett og slett går tom for energi. Er det noe jeg kan spise rett før kampen som gjør at jeg orker 2 x30 min?

En til to teskjeer cocosa en halvtime før trening gjør underverker. Fettet i Cocosa omdannes superraskt til ketoner, så musklene dine får påfyll. Cocosa i te fungerer. Cocosa smeltet og rørt sammen med noen ruter 70-80% sjokolade og støpt i konfektformer fungerer bedre. Greit med en "sjokoladesnacks" før trening.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kildehenvisning til ketose og trening (puls) og lavkarbo og trening? wollafruen Trening 6 23-03-11 09:35
Trening & ketolysekuren bean Generell diskusjon 5 16-11-07 17:01
Trening? Lilly Ketolysekuren 4 24-10-07 09:52
Hard trening på ketolysekuren Jippi Ketolysekuren 8 19-09-07 11:13
trening! pixie Ketolysekuren 13 18-09-06 18:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no