Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Fettkvalm

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-11-10, 13:02   #1
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Fettkvalm

Hvordan føles det å være kvalm av fettinntak? For første gang ever tror jeg nå at fettinntaket har blitt i høyeste laget. Jeg spiste laks, avocado og rømme til lunsj i dag.

Jeg er litt uvel, men ikke superkvalm, vet ikke om jeg egentlig er helt kvalm heller. Men det føles som om det ligger fett langt opp etter ørene mine

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 13:07   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fettkvalm

Føles som en heelt vanlig kvalme for meg Spørs vel hvor mye fett man har spist. Synes ikke laks, avocado og rømme høres så ille ut. Blir verre når man spiser en kladd med smør ved siden av, just for kicks.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 13:12   #3
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Fettkvalm

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Føles som en heelt vanlig kvalme for meg Spørs vel hvor mye fett man har spist. Synes ikke laks, avocado og rømme høres så ille ut. Blir verre når man spiser en kladd med smør ved siden av, just for kicks.

Haha, det er greit at folk syns man skal stappe så mye fett whatsover i maten, menneh...smør i tillegg? Øh, trenger ikke marinere meg selv i fett

*Liker ikke "synlig" fett*

urk, kommer sikkert til å gulpe opp fett. Fønni feeling. Aldri følt det sånn før, selv med strikt ketolyse.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 13:19   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fettkvalm

Er sikkert ikke så mange som gjør det, men DA blir man hvertfall mer kvalm enn om man spiser fett som er naturlig i mat

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 13:25   #5
nora22
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 2
nora22 er på en erverdig vei

Sv: Fettkvalm

Med ketolyse, er det mulig å få i seg for mye fett/ kaloriinntak?

nora22 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Grete Rode Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 13:31   #6
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Fettkvalm

Opprinnelig lagt inn av nora22, her.

Med ketolyse, er det mulig å få i seg for mye fett/ kaloriinntak?

Det er i prinsippet ikke mulig å få i seg for mye fett, siden karbinntaket er så lite, og disse karbene blir brukt til glukose i hjernen. Det levner da ingen karber til energi, og prinsipielt kan ikke fett alene binde seg som overskuddsenergi i kroppen. Fettet brukes som energi og overskuddet skilles ut i avføringen.

Men så er det noe som heter at man kan spise opptil 7 ganger så mange KALORIER på lavkarbo enn høykarbo. Det skulle jo indikere at ett helt og fullstendig fritt inntak av kalorier/fett kan føre til vektoppgang. Man skal allikevel ikke bekymre seg verken for fett eller kalorier i utgangspunktet på ketolyse. Det regulerer seg selv i de fleste tilfeller. Står man stille i en periode over 3-4 uker kan man imidlertidig begynne å se på om fettinntaket er for lite eller for mye, eller om kaloriinntaket er for lite (skjer VELDIG ofte på lavkarbo) eller høyt og må justeres.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 23:49   #7
sigboh
Medlem
 
sigboh sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Moss
Alder: 31
Innlegg: 281
sigboh er ny på veien

Sv: Fettkvalm

Hei! Er fettkvalm selv og har vært det i 2-3 dager nå. Er veldig ubehagelig! Får følelsen av å kaste opp bare jeg tenker på /ser mat jeg vet inneholder mye fett. Er i tillegg til å være fettkvalm, blitt matlei. Eneste jeg har lyst på er maxboller i tomatsaus med rømme.. Er jo ikke akkuratt så VELDIG lavkarbovennlig, men det funker. Har hatt en hel hermetikk boks i 3 dager nå. Har spist kanskje 4-6 maxboller, en god del saus og MASSE seterrømme til middag. Heldigvis tåler kroppen min det og jeg går fortsatt ned i vekt!

__________________


sigboh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, tar det litt "på sparket". Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 00:14   #8
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Fettkvalm

hva er maxboller? Er dere sikker på det er fettet som gjør dere kvalm da? Kan vel bli kvalm av så mangt?

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 08:54   #9
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Fettkvalm

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Det er i prinsippet ikke mulig å få i seg for mye fett, siden karbinntaket er så lite, og disse karbene blir brukt til glukose i hjernen. Det levner da ingen karber til energi, og prinsipielt kan ikke fett alene binde seg som overskuddsenergi i kroppen. Fettet brukes som energi og overskuddet skilles ut i avføringen.

Hvorfor kan ikke fett alene binde seg som overskuddsenergi?

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 10:38   #10
odsa
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 5
odsa er på en erverdig vei

Sv: Fettkvalm

En tanke: Kan det ikke være slik at litt kvalme er en reguleringsmekanisme som sier at man har fått i seg nok energi, og at denne reguleringmekanismen fungerer bedre med fett enn med karbohydrater? Men viss man er kvalm i flere dager så stilles det seg litt annerledes.

odsa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 13:40   #11
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Fettkvalm

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Hvorfor kan ikke fett alene binde seg som overskuddsenergi?

Må det ikke være insulin til stede for at fett skal kunne lagres???
Trodde det var derfor LCHF virket, jeg!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 14:14   #12
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Fettkvalm

Opprinnelig lagt inn av senorita, her.

hva er maxboller? Er dere sikker på det er fettet som gjør dere kvalm da? Kan vel bli kvalm av så mangt?

Maxboller er "kjøttboller" laget av kyllingavfall - det er masse muk (maskinelt utbeinet kylling) i dem og jeg spiser det definitivt ikke lenger! Spiste det mye da jeg var barn, elsket det og kunne godt sette til livs en hel boks på egenhånd sammen med en dunge pose-potetmos!

De er dessuten ikke i tomatsaus, men i paprikasaus, selv om jeg har mine tvil om at en ordentlig paprika noen gang har vært i nærheten av produksjonslokalene...

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 14:15   #13
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fettkvalm

De er gode da

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 14:27   #14
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Fettkvalm

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

De er gode da

Nei. Ikke nå lenger.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 15:47   #15
sigboh
Medlem
 
sigboh sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Moss
Alder: 31
Innlegg: 281
sigboh er ny på veien

Sv: Fettkvalm

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Maxboller er "kjøttboller" laget av kyllingavfall - det er masse muk (maskinelt utbeinet kylling) i dem og jeg spiser det definitivt ikke lenger! Spiste det mye da jeg var barn, elsket det og kunne godt sette til livs en hel boks på egenhånd sammen med en dunge pose-potetmos!

De er dessuten ikke i tomatsaus, men i paprikasaus, selv om jeg har mine tvil om at en ordentlig paprika noen gang har vært i nærheten av produksjonslokalene...

De finnes i både tomatsaus og paprikasaus Jeg har aldri sett den med paprikasaus "her nede". Så har alltid gått i maxboller med tomatsaus

__________________


sigboh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, tar det litt "på sparket". Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 16:38   #16
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Fettkvalm

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Må det ikke være insulin til stede for at fett skal kunne lagres???
Trodde det var derfor LCHF virket, jeg!

Insulin har vi alltid til stede.
Hadde vi ikke hatt det , ville vi ikke overlevd særlig lenge

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no