Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Mangel på fløte eller rømme?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-12-11, 13:19   #1
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Mangel på fløte eller rømme?

Smørmangelen har inntatt Trysil også nå. Jeg har kjøpt 1.5liter fløte og må lage smør.

Men det bugner av fløte og rømme. Er det noen som har opplevd mangel på dette? Det snakkes jo om mangel på smør, men jeg har enda ikke sett overskrift om mangel på fløte.

Hvordan står det til med tilgang på fløte over det langstrakte land?

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 13:25   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Mangel på fløte eller rømme?

Det står helt greit til her. Litt mindre enn vanlig.. Det bugner ikke akkurat, men har ikke vært noe mangel på det.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 13:37   #3
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mangel på fløte eller rømme?

Aner ikke.Jeg kjøper smør i sverige.Dere som bor så nære,har dere sjekka i Idre feks? ikke sikker på hva som er nærmest Trysil.

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 13:57   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Mangel på fløte eller rømme?

Dette er en av de tingene jeg ikke skjønner... Både fløte og rømme er melkefett. Det som kunne ha blitt til smør - også hos Tine, ikke bare i miksmasterne rundt omkring i hjemmene....

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 14:09   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Mangel på fløte eller rømme?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Dette er en av de tingene jeg ikke skjønner... Både fløte og rømme er melkefett. Det som kunne ha blitt til smør - også hos Tine, ikke bare i miksmasterne rundt omkring i hjemmene....

Butikkmannen jeg snakket med sa at de ikke gjør det fordi at de tjener mer penger på å selge fløte enn å gjøre den om til smør

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 14:14   #6
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Mangel på fløte eller rømme?

Her i Bergen har det tidvis vært tomt for kremfløte og sæterrømme den siste uken ja. Bare et par ganger det har vært helt tomt, men hyllene er generellt ganske slunkne, aldri overfyllt slik de "skal" være.
I dag kjøpte jeg også en liter fløte i tilfelle jeg går tom for smør før det er tilbake i butikken.

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 14:15   #7
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Mangel på fløte eller rømme?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Butikkmannen jeg snakket med sa at de ikke gjør det fordi at de tjener mer penger på å selge fløte enn å gjøre den om til smør

Var det ikke det jeg trodde.... Som sagt, jeg er av godt bondeblod, men Tine har jeg ikke mye til overs for.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 14:52   #8
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Mangel på fløte eller rømme?

Opprinnelig lagt inn av Engledans, her.

Aner ikke.Jeg kjøper smør i sverige.Dere som bor så nære,har dere sjekka i Idre feks? ikke sikker på hva som er nærmest Trysil.

Jeg gidder ikke å kjøre 15mil til idre gitt. og på Långflon som er en drøy mil fra hjemme har de ikke hatt smør siden september. Lettere å kjøpe fløte og lage smør da.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 14:55   #9
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Mangel på fløte eller rømme?

REMA 1000 her har fransk smør, kanskje det gjelder andre også? Bare et tips.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 15:05   #10
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Mangel på fløte eller rømme?

Opprinnelig lagt inn av VSB, her.

REMA 1000 her har fransk smør, kanskje det gjelder andre også? Bare et tips.

Hmm..smaker det som norskt smør

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 15:09   #11
Ennah79
Medlem
 
Ennah79 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Alder: 44
Innlegg: 353
Ennah79 er ny på veien

Sv: Mangel på fløte eller rømme?

På lørdag måtte jeg i 3 butikker før jeg fikk tak i seterrømme, og da tok jeg de to siste boksene. Fløte har jeg ikke merket forskjell på beholdning på.

__________________



Dagboken min Små delmål - på en lang vei å gå Oppstart 1. oktober-gjengen
Ennah79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - fortsatt vekttap Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 15:36   #12
timich
Medlem
 
timich sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Indre Agder
Alder: 47
Innlegg: 409
timich har en fantastisk aura rundt segtimich har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mangel på fløte eller rømme?

Ikke merket noen mangel her ennå. Men det er jo mer krise om det går tomt for fløte og seterrømme enn smør, siden smør er såpass enkelt å lage selv (forutsatt at man har fløte). Kan man lage smør av fløte som har vært frossen?

__________________
timich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 15:58   #13
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mangel på fløte eller rømme?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Jeg gidder ikke å kjøre 15mil til idre gitt. og på Långflon som er en drøy mil fra hjemme har de ikke hatt smør siden september. Lettere å kjøpe fløte og lage smør da.

ok. Långflon, er det der hvor den vaffelkafeen er? Visste ikke at det var så ille i sverige og.Glad jeg har skaffet meg litt da, ikke det at jeg bruker så mye smør, men.......kjekt å ha.

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 17:01   #14
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Mangel på fløte eller rømme?

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Hmm..smaker det som norskt smør

Jepp!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 17:35   #15
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Mangel på fløte eller rømme?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jepp!

Men er kuene gressforet, eller har de putta en masse GMO-korn i de?...

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 17:38   #16
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Mangel på fløte eller rømme?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Men er kuene gressforet, eller har de putta en masse GMO-korn i de?...

Det er man antakelig ikke garantert mot i norsk smør heller... Bra mye kornimport både til menneskeføde og dyrefor i dette landet og jeg tviler sterkt på at alt er så rent som det burde være.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 17:56   #17
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Mangel på fløte eller rømme?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Men er kuene gressforet, eller har de putta en masse GMO-korn i de?...

Det har jeg virkelig ingen anelse om. Jeg kjøpte det franske smøret, og det smakte smør.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 18:17   #18
supermax
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 17
supermax er på en erverdig vei

Sv: Mangel på fløte eller rømme?

Her i Troms har det vært helt skrapet i flere uker (for smør). Jeg hamstret endel før det ble tomt, men er nå på siste pakken. Så nå synes jeg det er på tide at vi får påfyll av disse "gullbarene", slik at vi får sikret lavkarbokakene våre til jul...

__________________
http://lavkarboplaneten.no
supermax er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 18:22   #19
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Mangel på fløte eller rømme?

Skjønner at tiden er inne for å hamstre, ja hamstre fløte og rømme her i indre troms!

  Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 18:33   #20
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 40
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Mangel på fløte eller rømme?

nåja, dere skulle sett hamstrerne på nordby i sverige... en familie rasket like godt med seg to kartonger med 2kg's pakninger med smør. et helt års forbruk om ikke mer!

her i byen ser det ut til at vi har både rømme og fløte, men lite smør. butikken på hjørnet har litt, men det er nok borte iløpet av et par dager.

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 20:07   #21
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Mangel på fløte eller rømme?

Opprinnelig lagt inn av Engledans, her.

ok. Långflon, er det der hvor den vaffelkafeen er? Visste ikke at det var så ille i sverige og.Glad jeg har skaffet meg litt da, ikke det at jeg bruker så mye smør, men.......kjekt å ha.

Jepp, det er der ved Pannakaka.

De mangler smør på disse små lokalbutikkene. Vi har iallefall ikke funnet smør hverken på Rörbäcknäs, Långflon eller Höljes, men dette er små butikker da. Mulig de har i sälen, der har de jo en stor konsum.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 20:11   #22
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Mangel på fløte eller rømme?

Opprinnelig lagt inn av Sanney, her.

nåja, dere skulle sett hamstrerne på nordby i sverige... en familie rasket like godt med seg to kartonger med 2kg's pakninger med smør. et helt års forbruk om ikke mer!

her i byen ser det ut til at vi har både rømme og fløte, men lite smør. butikken på hjørnet har litt, men det er nok borte iløpet av et par dager.

Skulle sikkert selge på finn.no og tjene det inn 4 ganger det de selv ga for det. Egentlig ikke så dumt det der for de som trenger litt ekstra nå til julegavene til barna

  Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 21:59   #23
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Mangel på fløte eller rømme?

Her er det nok av fløte og rømme, men nesten aldri noe smør. Selv om de får det inn ganske ofte, det selges ut veldig fort.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 11:40   #24
Thomasina
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Innlegg: 110
Thomasina er ny på veien

Sv: Mangel på fløte eller rømme?

Nå har de snakket om smørmangel lenge, og har åpnet for import.. hvorfor ser vi da ikke noe av dette i butikkene?
Blir litt lei av langsomme reaksjonene.. jeg er villig til å betale litt ekstra i disse dager for utenlandsk smør også.

Heldig jeg var på fredag til å finne noe pakker USALTET smør på bunnpris.

Rømme og kremfløte er det nok av, hyllene strømmer ikke over, men de har det hver gang jeg kommer innom butikken.

__________________
-36 kg på Atkins nå, ønsker litt til. Å gå ned i vekt trenger masse motivasjon, og en endring i livsstil, både i mattinntak og bevegelse!!! Men det er sikkert verd det!!!
Thomasina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 11:56   #25
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Mangel på fløte eller rømme?

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Her i Bergen har det tidvis vært tomt for kremfløte og sæterrømme den siste uken ja. Bare et par ganger det har vært helt tomt, men hyllene er generellt ganske slunkne, aldri overfyllt slik de "skal" være.
I dag kjøpte jeg også en liter fløte i tilfelle jeg går tom for smør før det er tilbake i butikken.

De hadde smør på rema på exhibition i forgårs, sånn viss du har lyst på det

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lær meg å bruke fløte/rømme Engledans Lavkarbo generelt 20 01-11-11 12:23
Rømme og fløte dumt å spise? Emmalil Spørsmål og svar 3 14-09-10 17:59
Rømme/fløte Bolla Piggsvin Induksjonen 3 14-01-10 15:47
Er det greit å spise så mye rømme,fløte og grønnsaker candelaen Spørsmål og svar 6 26-01-08 19:33
Fløte, rømme o.l pernille Spørsmål og svar 29 12-07-06 18:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no