Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold

er disse søtningsstoffene ok?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-02-04, 17:26   #1
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

er disse søtningsstoffene ok?

jeg har en flaske med flytende suketter stående i skapet, og i den er det: natriumsakkarin og natriumcyklamat. ser i boken at sakkarin er tillatt, men stoler jo ikke helt på det siden det også står at aspartam er tillatt....

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 19-02-04, 18:53   #2
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Er vel Nateen det da?

De er ok! Men husk å telle karbo...

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 19-02-04, 19:45   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

nei det er ikke natreen, og det står 0 karbohydrater på den

det står egentlig ikke noe merke, bare Suketter, de originale. 150 ml. kjøpte den på rema.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 19-02-04, 22:23   #4
Silvandar
Administrator
 
Silvandar sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Drammen
Alder: 47
Innlegg: 117
Silvandar er virkelig snillSilvandar er virkelig snillSilvandar er virkelig snillSilvandar er virkelig snillSilvandar er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av Iset

jeg har en flaske med flytende suketter stående i skapet, og i den er det: natriumsakkarin og natriumcyklamat. ser i boken at sakkarin er tillatt, men stoler jo ikke helt på det siden det også står at aspartam er tillatt....

Grunnen til at cyklamat kanskje ikke nevnes i atkinsboka er at dette er totalforbudt i USA siden det er kreftfremkallende.

I EU så er det fremdeles lovlig i mindre konsentrasjoner/mengder, men samtidig som Splenda blir tillatt så senker man tillatte konsentrasjonsmengder av dette stoffet, også, såvidt jeg forstår.

Det er sikkert helt greit, men jeg ville ikke satse på cyklamat i fremtiden

Silvandar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto (65% F/35% P /5% K) Svar med sitat
Gammel 19-02-04, 22:25   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

uæææ da vil ikke jeg bruke det mer!!!! skal kaste hele greia. enda et bevis på hvor langt alle andre land er kommet foran Norge, som enda ligger på steinalderstadiet..

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 19-02-04, 22:38   #6
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Silvander: Takker for verdifull info!

Håper du flytter inn her snart!

Bruker svært lite natreen, så det lille jeg bruker fortsetter jeg med til splenda kommer...

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 19-02-04, 22:40   #7
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

ja... det er vel ikke så lenge til Splenda kommer uansett... bruker lite jeg og.

du kan bestille splenta fra atkins.com, men det er jo dyrt da..

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 19-02-04, 22:42   #8
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Artificial Sweeteners
You must determine which artificial sweeteners agree with you, but the following are allowed: sucralose (marketed as Splenda™), saccharin, cyclamate and acesulfame-K. Natural sweeteners ending in the suffix "-ose," such as maltose, fructose, etc., should be avoided. However, certain sugar alcohols, such as maltitol, do not affect blood sugar and are acceptable.

Saccharin has been extensively studied, and harmful effects were produced in the lab when fed to rats only in extremely high doses. The Food and Drug Administration (FDA) has removed saccharin from its list of carcinogens, basing its decision upon a thorough review of the medical literature and the National Institute of Science’s statement that there is "no clear association between saccharin and human cancer." It can be safely consumed in moderation, meaning no more than three packets a day. Saccharin is marketed as Sweet'n Low™.

Opprinnelig lagt inn av Silvandar

Grunnen til at cyklamat kanskje ikke nevnes i atkinsboka er at dette er totalforbudt i USA siden det er kreftfremkallende.

Da lurer jeg på hvorfor Atkins nevner cyclamat her som godtatt.og at kreft kun er nevnt i forbindelse med sakkarin og kan brukes i små mengder.
Dette fikk jeg fra Atkins i fjor. Se over,den ville ikke legge seg under:-)

Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 19-02-04, 22:58   #9
Silvandar
Administrator
 
Silvandar sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Drammen
Alder: 47
Innlegg: 117
Silvandar er virkelig snillSilvandar er virkelig snillSilvandar er virkelig snillSilvandar er virkelig snillSilvandar er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av Skorpia

[left][font=Times New Roman][size=3][b]
Da lurer jeg på hvorfor Atkins nevner cyclamat her som godtatt.og at kreft kun er nevnt i forbindelse med sakkarin og kan brukes i små mengder.
Dette fikk jeg fra Atkins i fjor. Se over,den ville ikke legge seg under:-)

Dokumentasjon på at man redusererer godkjente mengder av cyklamat (fra departementssider):
http://odin.dep.no/ud/norsk/europa/e...002-b-n-a.html

Dokumentasjon på cyklamat som forbudt:
http://www.helseportalen.no/speaker/...sp?showID=1105

"Syntetiske søtningsmidler som cyklamat og sakkarin er også tillatt brukt i Norge, til tross for faglig skepsis. USA forbød cyklamat i 1979 fordi det i dyreforsøk kunne gi blærekreft; sakkarin har i dyreforsøk også gitt kreft eller forstadier til kreft."

Merk at denne informasjonen faktisk er feilaktig, USA forbød det i 1969, og jeg tror at selve blærekreft-greia ikke lengre er en issue, men det er fremdeles andre uavklarte spørsmål.

Mer autoritær informasjon om amerikanske situasjonen kan finnes på www.fda.gov - søk på cyclamate .

Silvandar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto (65% F/35% P /5% K) Svar med sitat
Gammel 19-02-04, 23:12   #10
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Jeg husker det ble brukt Natriumcyclamat i appelsinsaft da jeg var liten,og at de senere sluttet med p.g.a kreftfaren.

Men det store spørsmålet er: Hvorfor nevnes kun sakkarin og ikke cyclamat?

Husker også en periode da salamien i norge så helt grå ut fordi de forbød nitrater i kjøtt:-)
Så ble det tillatt med noe igjen,men den har aldri blitt seende ut som danskepølsa mer.

De lærde strides.

Vi kan faktisk få kreft av gulerøtter også,dersom det inntas i store nok mengder.
Ihvertfall fikk en det fordi han drakk 4 liter gulerotsaft om dagen

Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 19-02-04, 23:16   #11
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

hmm tviler på at det var gulerøttene som gjorde at han fikk kreft...

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no