Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Bakst

Enda en brødoppskrift

Bakst Her finner du, og poster du oppskrifter på lavkarbovenlig bakst, som lavkarbo-brød, pannekaker, vafler, muffins, og andre gode ting du kommer på som kan bakes på et lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-03-08, 18:46   #1
Gunhild
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 49
Innlegg: 86
Gunhild er en juvelGunhild er en juvelGunhild er en juvel

Enda en brødoppskrift

Jeg er avhengig av noe å legge pålegg på siden frokosten inntas i bilen på vei til jobb..... Har eksprimentert endel med brødoppskrifter, har blandt annet laget et knekkebrød som jeg er veldig fornøyd med. Dog savnet jeg et litt mykere brød og har slumpet meg til en oppskrift som virkelig er slik jeg ønsker meg

"Liksomklibrød"

100 gram kruskakli/hvetekli (20 gr karb)
100 gram knuste linfrø (jeg knuser mine med stavmikser) (0 gr karb)
30 gram mandler (2,1 gr karb)
20 gram sesamfrø (1 gr karb)
10 gram salatkrydder (boks fra Black Boy, det er utrolig godt i brød) (2,4 gr karb)
(knuser mandler, sesam og krydder sammen med stavmikseren)
Litt seltin (2-3 ts kanskje??)
2 ts bakepulver (2 gr karb)
4-5 egg (1 gr karb)
1 bx cottage cheese (4,5 gr karb)
(Egg og CC kjøres til en klumpefri masse med stavmikser)

Gjør ferdig alt det tørre først og har det opp i en bakebolle.
Heller oppi egg og cc blandingen (og eventuelt bittelitt vann dersom deigen blir alt for tørr)

Smører en stor brødform veldig godt, har deigen (tannkremaktig konsistens) i formen, lager noen snitt på toppen og inn i ovnen.
Steker på 190 grader i ca 1 1/2 time. Tar ut brødet, lar det avkjøle litt før jeg skjærer det i tynne skiver som jeg tørker i stekovnen ved 75 grader i ca 1 time (med døren på gløtt) Da blir skivene tørre utenpå med myk og fin kjerne. Utrolig fin konsistens......

....og de smaker som et godt grovbrød synes jeg...

Har regnet ut karbohydrater og om jeg ikke har regnet feil så er det ca 1 karb. pr brødskive. (fikk 32 skiver av brødet og det inneholder 33 karb. så veldig nære 1 karb pr skive i alle fall )

Håper dette er noe flere av dere kan like

__________________
Mange klemmer fra Gunhild
Gunhild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-03-08, 20:57   #2
Tess
Medlem
 
Tess sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Alder: 46
Innlegg: 121
Tess har en fantastisk aura rundt segTess har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Enda en brødoppskrift ;o)

Dette brødet er bare supert! Bytter ut mesteparten av kruskaklien med mere knuste linfrø, og har ikke brukt annet krydder enn salt. Endelig grovbrød.

__________________
Fersk og lykkelig Lindberger.
Tess er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er i ketose. Hurra! Svar med sitat
Gammel 18-03-08, 21:21   #3
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Enda en brødoppskrift ;o)

Jeg har lagt den til i den store brødoppskrifts-tråden.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 12:01   #4
solanolsen
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Litt i Sverige og litt i Norge
Innlegg: 76
solanolsen er på en erverdig vei

Sv: Enda en brødoppskrift ;o)

Deilig bröd,er det noen som har prövd å bruke fänkål eller körvel (kummin) som broökrydder?Her i Sverige hvor jeg bor er det vanligt å bruke,smaker supergodt!

solanolsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Annika Dahlqvist Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 12:41   #5
Pc-snuppa
Medlem
 
Pc-snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus et sted
Alder: 52
Innlegg: 191
Pc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snill

Sv: Enda en brødoppskrift ;o)

Hei!

Flott oppskrift, denne skal jeg prøve!!
Ville bare gjøre deg oppmerksom på at linfrø ikke er 0 karb når du knuser dem, for da passerer de ikke ufordøyd gjennom fordøyelsessystemet. Posen min med hele linfrø fra helsekost viser 13 krbo pr. 100 gram. Så selv om de sikkert ikke utgjør noen stor blodsukkerstigning er det kanskje lurt og ta dette med i beregningen?? Hvis man må holde seg på mellom 15-20 karb pr. dag kan det kanskje være greit og få med alt av karbo notert ned. Jeg ser du er på Lindberg, men denne oppskriften kan vi på Atkins spise også ser jeg, av det totale karbeinnholdet (SELV om man legger til de 13 gram ekstra med Linfrøene. Ville bare tipse om dette, tilfelle noen ikke visste dette eller hadde glemt det. Når man er på induskjon bl.a, teller hver eneste karb

Takk for flott oppskrift!

__________________
Hilsen fra mei

Lavkarbo har gitt meg livet tilbake igjen!
Pc-snuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins :-) Svar med sitat
Gammel 01-05-08, 13:17   #6
intel
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 57
Innlegg: 25
intel er på en erverdig vei

Sv: Enda en brødoppskrift ;o)

Opprinnelig lagt inn av Pc-snuppa, her.

Hei!

Flott oppskrift, denne skal jeg prøve!!
Ville bare gjøre deg oppmerksom på at linfrø ikke er 0 karb når du knuser dem, for da passerer de ikke ufordøyd gjennom fordøyelsessystemet. Posen min med hele linfrø fra helsekost viser 13 krbo pr. 100 gram. Så selv om de sikkert ikke utgjør noen stor blodsukkerstigning er det kanskje lurt og ta dette med i beregningen?? Hvis man må holde seg på mellom 15-20 karb pr. dag kan det kanskje være greit og få med alt av karbo notert ned. Jeg ser du er på Lindberg, men denne oppskriften kan vi på Atkins spise også ser jeg, av det totale karbeinnholdet (SELV om man legger til de 13 gram ekstra med Linfrøene. Ville bare tipse om dette, tilfelle noen ikke visste dette eller hadde glemt det. Når man er på induskjon bl.a, teller hver eneste karb

Takk for flott oppskrift!

På min pakke med 'Krossad Linfrø' står det oppgitt 0 g Karbo.
Hvor har du dine opplysninger fra?

intel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 13:26   #7
Pc-snuppa
Medlem
 
Pc-snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus et sted
Alder: 52
Innlegg: 191
Pc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snill

Sv: Enda en brødoppskrift ;o)

Opprinnelig lagt inn av intel, her.

På min pakke med 'Krossad Linfrø' står det oppgitt 0 g Karbo.
Hvor har du dine opplysninger fra?

Hei
Som jeg skrev, stod det dèt på pakken med hele linfrø jeg kjøpte på helsekosten. Nå har jeg sjekket med vanlig linfrø kjøpt i butikk og det står det samme på posene der. Så jeg skjønner ikke helt hvordan de kan merke det i sverige med 0 karbo, ettersom linfrø er frø/fiber... Er de mer slepphendt med merkingen der tro??

Har lett etter en post eller tråd her inne hvor, jeg troooooor det er Nille som har den eller svarer en eller annen, der det kommer frem at knuser man linfrøene så man telle det med. Jeg har ennå IKKE vært borti noe som har 0 karbo i seg og som er fiber/frø! Tar jeg feil??? Noen som vet??
Selv om du tar for x. Kruskakli som er rent fiber så må du inkludere de karboene som er i den (20 karbo pr. 100 gr)
Tross alt må man være nøye med antall karbo man får i seg hvis man er på induksjon, da man har meget begrenset mengde karbo pr.dag og tre karbo over er nok til at man ikke kommer i Ketose. Ikke så farlig når man går på Lindberg.
Skal søke etter den posten jeg snakket om og se om jeg finner den.

__________________
Hilsen fra mei

Lavkarbo har gitt meg livet tilbake igjen!
Pc-snuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins :-) Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 13:40   #8
Pc-snuppa
Medlem
 
Pc-snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus et sted
Alder: 52
Innlegg: 191
Pc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snill

Sv: Enda en brødoppskrift ;o)

Søk her inne på "knuste linfrø" eller bare Linfrø, da dukker det opp en del du kan lese

__________________
Hilsen fra mei

Lavkarbo har gitt meg livet tilbake igjen!
Pc-snuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins :-) Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 21:10   #9
intel
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 57
Innlegg: 25
intel er på en erverdig vei

Sv: Enda en brødoppskrift ;o)

Matvareguiden oppgir også 0 karbo for knust linfrø.
Har søkt opp innlegg her på forumet, men de overbeviser ikke meg helt...

Noen andre som vet mer?


Opprinnelig lagt inn av Pc-snuppa, her.

Søk her inne på "knuste linfrø" eller bare Linfrø, da dukker det opp en del du kan lese

intel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-05-08, 22:25   #10
Gunhild
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 49
Innlegg: 86
Gunhild er en juvelGunhild er en juvelGunhild er en juvel

Sv: Enda en brødoppskrift

Tja.... Jeg vet egentlig ikke hvor mye karb. som er i Linfrø, men "mat på data" kommer også ut med 0 gr. karb. pr 100 gram knuste linfrø.

For de som er på en ketogen diett kan jo de forskjeller som her kommer frem bety ganske mye....

Hmmm.... kanskje noen som har undersøkt dette grundig kan gi oss et godt svar.....

__________________
Mange klemmer fra Gunhild
Gunhild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 12:26   #11
Pc-snuppa
Medlem
 
Pc-snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus et sted
Alder: 52
Innlegg: 191
Pc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snill

Sv: Enda en brødoppskrift

Jeg forstår virkelig ikke at det skal være null karb i KNUSTE linfrø! Det er jo et frø=fiber, får det ikke til å stemme i mitt hode for det vil jo gi en blodsukkerstigning, selv om den ikke er like stor som hvitt hvetemel så vil den jo påvirke blodsukkeret litt. Synes det er rart jeg gitt, når mat på data sier det skal være null karb i knuste frø. Tviler ikke på at den viser det, men får ikke det at det er null til å stemme i mitt hode, i allefall... For oss hvor hver eneste gram karbo teller (jeg har stor metabolsk motstand så jeg MÅ holde meg lavt HELE tiden ellers så legger jeg meg på meg), er det veldig viktig og ha riktig info. Jeg teller linfrø som 13 karbo pr. 100 gr og da har det gått bra. Men ettersom knuste linfrø ikke passerer ufordøyd gjennom systemet kan det da ikke regnes som 0. Jaja, okkesom, jeg fortsetter og inkludere karb i linfrø og da føler jeg meg sikker og unngår problemer. Med en hard insulinresistens MÅ jeg bare være forsiktig desverre. Men ikke sikkert det er så farlig for dem som ikke trenger og være SÅ nøye med tellinga (f.eks Linbergstyle eller vedvarende Atkins)
Jaja, vi er alle forskjellige og reagerer forskjellig på forskjellige ting...

__________________
Hilsen fra mei

Lavkarbo har gitt meg livet tilbake igjen!
Pc-snuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins :-) Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 19:35   #12
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Enda en brødoppskrift

Kan man steke dette brøden uten den siste biten med å tørke skivene i ovnen? Bør man da steke det lengre en anbefalt?

Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Enda et spørsmål om magnesium blåbær Kosttilskudd 8 26-03-08 23:16
Hvorfor passer klærne enda? Max Generell diskusjon 5 27-01-08 00:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no