Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Aspartam

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-04-12, 20:27   #1
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Aspartam

Kom over denne her. Tenkte kanskje noen var interessert i å lese den. Kan jo hende dette er gammelt nytt for mange. Men jeg syns det var interessant å lese. http://www.alun.dk/sund-kost/aspartam.html?utm_source=Facebook##

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 20:36   #2
Kristin_B
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 41
Innlegg: 41.479
Kristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam

"Aspartam er en såkaldt ’excitotoksin’ – en neurotransmitter, som gør, at hjerneceller kan kommunikere. Kemikalierne i aspartam kan medføre, at dine hjerneceller bliver så overgearede, at de udbrænder sig selv og dør."

Aha! Det forklarer jo litt av hvert!
Jeg begynte forresten på aspartamavvenning i går!! Wish me luck!!

Kristin_B er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 20:46   #3
Åssi
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Paris
Innlegg: 246
Åssi er på en erverdig vei

Sv: Aspartam

hvilke produkter er det man bør være forsiktig med? Tyggis?

Åssi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert LC(hf) Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 20:53   #4
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Aspartam

http://video.google.com/videoplay?do...05525501310962

Her er også en video alle burde se!

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 20:54   #5
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Aspartam

Opprinnelig lagt inn av Kristin_B, her.

"Aspartam er en såkaldt ’excitotoksin’ – en neurotransmitter, som gør, at hjerneceller kan kommunikere. Kemikalierne i aspartam kan medføre, at dine hjerneceller bliver så overgearede, at de udbrænder sig selv og dør."

Aha! Det forklarer jo litt av hvert!
Jeg begynte forresten på aspartamavvenning i går!! Wish me luck!!

Lykke til Stå på!!!

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 20:57   #6
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Aspartam

Opprinnelig lagt inn av Åssi, her.

hvilke produkter er det man bør være forsiktig med? Tyggis?

Først og fremst drikker. Brus, Fun Light og mange proteinpulvere inneholder relativt mye aspartam.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 21:19   #7
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Aspartam

Skremmende lesing.

__________________


Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 22:30   #8
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Aspartam

Jeg skjønner ikke at dere kjøper denne artikkelen må jeg si, kan komme med litt input:
- Kjemikaliene i aspartam? Aspartam inneholder kun to aminosyrer og et kloratom, en drøss med andre matvarer inneholder også kloratomer, f.eks salt. Du dør uten de 2 aminosyrene som finnes i aspartam.
- Ingen kontrollerte studier i artikkelen foruten henvisninger til rotter. Rotter metaboliserer en rekke næringsemner annerledes enn oss, f.eks kommer rotter dårlig ut i en rekke studier gjort på fett siden de er elendige til å metabolisere fett i motsetning til oss.
- 100 gram kyllingfilet gir oss mer fenylalanin enn hva 1 liter lettbrus med aspartam gir, fenylananin fremstilles som djevelen, men er en essentiell aminosyre som finnes i nær sagt alle matvarer, den er farlig for de med føllings sykdom, men dette gjelder en svært liten gruppe som må ha spesialdiett resten av livet.
- Appelsinjuice og tomater på boks inneholder mer metanol enn aspartam i tilsvarende størrelsesorden, faktisk inneholder svært mye av maten vi inntar metanol, men i svært små doser i likhet med aspartam.
- Anbefaler forøvrig denne: http://traningslara.se/1-liter-lask-...der-6-manader/ ingen negativer effekter, faktisk noen positive effekter av lettbrus ved 1 liter daglig gjennom 6 mnd.
- På pubmed finnes det nesten 1000 studier gjort på aspartam som ikke viser negative effekter utenom noen få på rotter med ekstreme doser, ingen studier gjort på mennesker viser negative effekter såvidt jeg har greid å se.

Konklusjon:
Metanol som til en viss grad dannes når aspartam brytes ned er vell det eneste i aspartam som ikke kan sies å være bra, men mengden er ekstremt liten og vi kan ikke unngå metanol siden det forekommer i mye av maten vi spiser. Det er mengden som teller, få vil vell påstå at å drikke litersvis med lettbrus hver dag er bra, men de fleste gjør det med måte, jmf studien i linken min er sukkerbrus mange ganger værre.

Etterhvert vil trolig stevia ta over for mye av aspartammarkedet, i flere land dominerer stevia som søtningsmiddel, men den dagen stevia tar over finner nok konspirasjonsteoretikerne en masse fæle sider ved denne planten som har vært brukt trygt i tusenvis av år... Jeg er ingen aspartamforkjemper, vil mye heller ha stevia som søtning, men blir litt lei av at folk legger ut sånt for å lure folk (snakker ikke om trådstarter som gjør dette i god tro, men om selve siden som poster dette), undersøkelser viser at sukkerindustrien står bak noe av denne propagandaen, noe som ikke burde overraske noen her inne egentlig, aspartam er ikke ideelt, men sukkeret er den virkelige fienden.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 22:59   #9
Kristin_B
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 41
Innlegg: 41.479
Kristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastiskKristin_B er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam

Hyssssj da! Nå drikker jeg jo vann! Det er jo uansett bedre

Kristin_B er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 23:02   #10
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam

Opprinnelig lagt inn av taraquin, her.

Etterhvert vil trolig stevia ta over for mye av aspartammarkedet, i flere land dominerer stevia som søtningsmiddel, men den dagen stevia tar over finner nok konspirasjonsteoretikerne en masse fæle sider ved denne planten som har vært brukt trygt i tusenvis av år... Jeg er ingen aspartamforkjemper, vil mye heller ha stevia som søtning, men blir litt lei av at folk legger ut sånt for å lure folk (snakker ikke om trådstarter som gjør dette i god tro, men om selve siden som poster dette), undersøkelser viser at sukkerindustrien står bak noe av denne propagandaen, noe som ikke burde overraske noen her inne egentlig, aspartam er ikke ideelt, men sukkeret er den virkelige fienden.

Takk, og se også
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=51664

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 23:11   #11
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Aspartam

smgj: Synes du har fine kommentarer jeg er mye enig med deg i i den tråden du linker til

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 23:19   #12
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Aspartam

http://www.dinside.no/839442/her-er-aspartam-dommen Ekspertene friskmelder søtstoffet.

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 09:48   #13
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam

Jeg må si jeg er personlig skeptisk til aspartam, ettersom jeg får nålestikkfølelse i hele kroppen om jeg drikker en flaske brus søtet med det. Det skjedde aldri med sukker-brus. Jeg vet ikke helt hvorfor det er sånn, men jeg respekterer kroppen min såpass at jeg tar det på alvor. Nå er ikke jeg noen brusdrikker, men det hender en sjelden gang at jeg blander drinker, eventuelt er så fyllesyk at jeg ramler over en Cola Zero.
Man skal jo være skeptisk begge veier, men stort sett uansett hvilket søtningsmiddel man bruker, virker det til at de fleste erfarer at det skaper søtsug og falsk sult ved overdrevent bruk. Det kan man jo om ikke annet være enige om.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 12:45   #14
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Aspartam

Photo: Allikevel går de som drikker sukkerfri brus jevnlig ikke går opp i motsetning til de som drikker sukkerbrus: http://traningslara.se/1-liter-lask-...der-6-manader/ så selv om det kan skape søtsug inntar ikke folk flere kalorier. De går faktisk ned i fettmasse og opp i muskelmasse. Kanskje pga koffeinet eller andre stoffer i colaen?

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 13:22   #15
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam

Opprinnelig lagt inn av taraquin, her.

Photo: Allikevel går de som drikker sukkerfri brus jevnlig ikke går opp i motsetning til de som drikker sukkerbrus: http://traningslara.se/1-liter-lask-...der-6-manader/ så selv om det kan skape søtsug inntar ikke folk flere kalorier. De går faktisk ned i fettmasse og opp i muskelmasse. Kanskje pga koffeinet eller andre stoffer i colaen?

Nå finnes det jo andre brustyper enn cola, da. Jeg synes søtsug kan være problematisk, det fører til rastløshet hos meg, i alle fall. Ikke at jeg sliter så mye med søtsug, men det hender jo.
Men hva mener du? At de som drikker lettbrus ikke går opp? Det er jo greit nok. Men på lavkarbo er det også mye vanskeligere å gå opp i vekt, men stadig rapporterer mange at inntak av lettbrus o.l. fører til stagnasjon.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 13:36   #16
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam

Senorita: Artikkelen er to år gammel. Vil bare gjøre oppmerksom på det, siden jeg ikke oppdaget det før jeg hadde lest kommentarfeltet

Jeg stoler også på egen erfaring, og jeg tar det like alvorlig når folk jeg kjenner sier at de opplever slike virkninger som Photobscura beskriver. Når folk opplever symptomer de ikke har hatt før, når det til og med vises fysiske forandringer på hjernen, og disse forandringene og symptomene forsvinner når aspartamen kuttes ut, da spiller det ikke så stor rolle med argumenter som at fenylalanin er naturlig eller at det finnes tresprit i så mangt.

Og å eksperimentere på rotter og overføre resultatene på mennesker er vel ikke akkurat ukjent fra forskningens verden

Jeg merker først og fremst blodsukkerfall og kvalme ved inntak av lightbrus og tyggis, og av den grunn holder jeg meg unna. Lavt blodsukker er ikke til å kimse av det heller, det handler ikke først og fremst om det fører til at man spiser mer eller ikke, men om at det er et stort stress for kroppen. Ærlig talt synes jeg er det mye som er overordnet vekttap når det gjelder helse ...

Når det gjelder stevia er det jo allerede mistenkeliggjort. Og det er vel gjerne både sukker- og aspartamprodusenter som vil det til livs ...


Sist redigert av Huldr : 10-04-12 kl 13:49.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 13:37   #17
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Aspartam

Opprinnelig lagt inn av Åssi, her.

hvilke produkter er det man bør være forsiktig med? Tyggis?

pepsi light og max, cola light, tab xtra og cola zero, sprite light og fun light. Tyggis ,ihvertfall stimorol, inneholder også aspartam men mest andre stoffer. Det er flere produkter med aspartam så om du ikke vet hvilke er det bare å lese på innholdsfortegnelsen. Lightprodukter som har erstattet sukker med annen søtning er aktuelle i så måte.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 13:37   #18
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Aspartam

Tenkte du mente på ift vekt og søtsug. Joda, det kan slå inn annereldes på lavkarbo, studie er gjort på personer som ikke spiser en spesiell diett, vet ikke om du leste den? meget interessant og viser hvor ille sukker egentlig er. Spesielt den kraftige økningen av triglyserider med sukkerinntak burde vekke opp de nesnødde anti-fett-forkynnerne.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 13:40   #19
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

stadig rapporterer mange at inntak av lettbrus o.l. fører til stagnasjon.

Godt poeng. Det er vel heller ingenting som tyder på at man blir slankere av å bytte ut sukkerholdig brus med lettbrus.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 13:42   #20
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam

Opprinnelig lagt inn av taraquin, her.

Tenkte du mente på ift vekt og søtsug. Joda, det kan slå inn annereldes på lavkarbo, studie er gjort på personer som ikke spiser en spesiell diett, vet ikke om du leste den? meget interessant og viser hvor ille sukker egentlig er. Spesielt den kraftige økningen av triglyserider med sukkerinntak burde vekke opp de nesnødde anti-fett-forkynnerne.

Jeg skummet litt igjennom, hadde ikke helt ork og oppmerksomhet til å lese hele nøye, men ettersom (av hva jeg ser) det ikke framgår hvordan dietten deres ellers var, tar jeg det med en klype salt. Tipper at i snitt er en person som drikker lightbrus framfor sukkerbrus mer opptatt av å være sunn (ev. "sunn") enn en som drikker sukkerbrus.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 13:52   #21
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Aspartam

Sukralose, kjent som Splenda, er som Mattilsynet har nevnt, ikke blitt testet på mennesker enda. Så vi kan ikke vite om det er sikkert for oss. Men dyrestudier har vist at sukralose går inn i hjernen, fosteret, morkaken og fostervannet. I tillegg viste et kaninforsøk at store doser sukralose førte til abortering hos halvparten. Hvorfor tar ikke myndighetene hensyn til dette? Og advarer norske myndigheter gravide og ammende barn?http://www.fritthelsevalg.org/htmlsi...1&ban=1&id=413

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 13:52   #22
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Aspartam

Nå ble de valgt ut helt tilfeldig og "tvunget" til å drikke sin drikke eller hoppe av studien, dvs de måtte i såfall ha blitt sunnere underveis i studien. De fikk ikke velgde drikke selv. De gjorde ingen endringer i sin tidligere diett, men var i utgangspunktet ganske like ellers. denne studien blir meget pålitelig siden utgangspunktet er likt og man bare endrer en variabel, men nødvendigvis gjør denne variabelen noe med hva man inntar ellers. Det er ihvertfall tydelig at man ikke legger på seg av lettbrus alene. Se her om du ikke orker å lese studien:

http://forum.lavkarbo.no/showthread....02#post1328102

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 13:55   #23
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Aspartam

Yrla: Sukralose taes i minimal grad opp i tarmen siden det er et sukkeralkohol i likhet med sukrin. Det er gjort en rekke studier på mennesker, ta en kikk på pubmed.com om du ikke tror meg. I dyreforsøkene er ofte dosene helt hinsides og langt over noe et vanlig menneske kan få i seg, samt at mennesker og dyr er ulike ift hva de reagerer på jmf rotter og fett hvor de er dårlige på å metabolisere fett, mens mennesker er gode til å metabolisere fett.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 13:58   #24
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Aspartam

Opprinnelig lagt inn av Huldr, her.

Godt poeng. Det er vel heller ingenting som tyder på at man blir slankere av å bytte ut sukkerholdig brus med lettbrus.

Jo, sukkerbrus fører beviselig til vektøkning, ingen studier har så langt vist at lettbrus gjør det samme såvidt jeg har lest, se f.eks denne: http://forum.lavkarbo.no/showthread....02#post1328102

Om du har studier etc liggende så er jeg interessert i å se dem Jeg skal ikke benekte at lettbrus kan føre til stagnasjon hos noen selv om ingen av de jeg kjenner som har gått på lavkarbo har opplevd det. Jeg er heller ingen sukkerfrifan, stevia og sukrin er mine valg

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 13:59   #25
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam

Joda, ser den. Likevel synes jeg ikke at vekt som eneste variabel er særlig interessant. Man kan gå i vekt ved å ikke spise også, ingen sier at det er lurt.
Nå spiller det jo liten rolle for meg, ettersom jeg så og si aldri drikker brus, ei heller er jeg særlig glad i det. Men når det føles som om det sitter nisser inne i kroppen min som stikker nåler inn i musklene, så er det i grunn nok for meg til å stort sett holde meg unna.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Se hva jeg kom over! (Aspartam) sma Artikler 5 03-05-07 21:14
Aspartam Televimsen Induksjonen 3 13-03-07 21:42
Aspartam musikeren Spørsmål og svar 7 10-05-06 15:27
Aspartam Dorothy Generell ernæringsdebatt 1 10-05-06 15:26
aspartam *iselilja* Atkins kosthold 7 20-02-05 23:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no