Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Kortisol?

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-01-13, 17:15   #1
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Kortisol?

Noen som skjønner hva disse prøvene betyr?

Blodprøve kortisol tatt klokken 08.00 168 (ref.138-670)
Denne prøven viste i 2009: 666, i 2011: 234 og nå altså 168

spytt 07.30 8,2 (ref 3,5-27)
spytt 23.00 9,4 (ref < 6)

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 15:43   #2
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Kortisol?

Fikk tips fra ei på et annet forum om at dette tyder på at binyrene er syke siden kortisol i blod har hele tiden gått nedover fra da det i 2009 var på 666, og at kroppen fortvilet prøver og rette opp, og derfor er det nå for høyt i spytt; liksom litt krampetrekninger fra binyrene.
Jeg har sendt mail til endoen "miin" med spørsmål om jeg eventuelt bør ta nye eller supplerende prøver, men har ikke fått svar fra henne enda.
Setter pris på om noen vil tenke høyt med meg fordi jeg synest disse prøvene var rimelig selvmotsigende.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 16:14   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kortisol?

Sånn som jeg har forstått det så er blodprøvekortisol ikke særlig pålitelig på grunn av stor minutt-til-minutt-variasjon... Uten at jeg har satt meg så veldig mye inn i kortisol/binyreproblematikke ut over at det kjennes bra ut for min del, selv om legen ymtet frampå at jeg måtte være forsiktig og ikke overdosere medisinen fordi binyrene da kunne få en knekk.
Døgnkortisolproduksjonen måles vel best i urin såvidt jeg har forstått og døgnrytmeproduksjonen via spytt. Jeg hadde vel ikke sagt at det er "for høyt" i spytt, men at det muligens reflekterer et B-menneskes døgnrytme???? Vet ikke om det gjelder deg, da...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 16:40   #4
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Kortisol?

Innbarka B-menneske, og har vært det i hele mitt liv.
I spytt var det 4,3 om morgenen og 2,5 om kvelden i 2011 og jeg var like stort B-menneske da også.
Kveldsverdien på spyttprøven jeg tok nå i desember er for høy ifølge referanseområdet; den skal være mindre enn 6 og helst halvparten av det den var om morgenen. Min er på 9,4 og høyere enn om morgenen.
Altså har spyttprøveverdiene steget kraftig, mens blodprøveverdiene går nedover, og det er det som forvirrer meg.
Vel, finner nok ut av det etter hvert, men lav kortisol ville kunnet forklare hvorfor jeg har for store adrenalinutslipp i kroppen.....
Merkelig sak, den kroppen.....

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Får man målt kortisol i spytt hos fastlegen? Kortisol Stoffskifte / hormonproblemer 20 04-08-12 19:32
Kortisol Krabben Stoffskifte / hormonproblemer 5 05-05-12 12:56
Informativ og lettlest artikkel om kortisol, stress og vekt Yrla Artikler 1 10-12-11 11:16
Stress, kortisol, binyrebarksvikt Huldr Stoffskifte / hormonproblemer 19 08-01-08 09:06
Hva er forskjell på koritson og kortisol? mofe Fysisk og mental helse 3 07-05-06 22:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no