Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvor skal jeg begynne?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-01-07, 19:27   #1
Calvin
Medlem
 
Calvin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 152
Calvin er ny på veien

Hvor skal jeg begynne?

Føler meg litt lost altså.
Har lest og undersøkt litt, og jeg er temmelig sikker på at lavkarbo er tingen for meg. Så langt - så bra.
Men hvor starter jeg hen?
Hva kan jeg spise, hvordan skal jeg spise, hva er det jeg skal begynne med å kutte fra kostholdet? …

Jeg er en lavkarboblondine, og nå trenger jeg hjelp. Håper noen her kan hjelpe meg.

__________________

Min journal
Calvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 19:31   #2
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Hvor skal jeg begynne?

start med å les om de ulike filosofiene her inne, lån bøkene på bibloteket frem til du har funnet ut hva som passer deg best. kjøp boka, og sett deg godt inn i den filosofien du har valgt.

vil ikke anbefale deg egendefinert filosofi i starten

og hva er grunnen til at du velger lavkarbo?
*spise sundt?
*gå ned i vekt? i så fall hvor mye
*gå opp i vekt?

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 19:37   #3
Calvin
Medlem
 
Calvin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 152
Calvin er ny på veien

Sv: Hvor skal jeg begynne?

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro, her.

og hva er grunnen til at du velger lavkarbo?
*spise sundt?
*gå ned i vekt? i så fall hvor mye
*gå opp i vekt?

Ah, dette burde jeg vel skrevet noe om ja. Målet er å gå ned i vekt, samt at det er et underliggende ønske om å spise sundere.
Takk for råd. Nå løper jeg avgårde og leser litt.

__________________

Min journal
Calvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 19:43   #4
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Hvor skal jeg begynne?

Opprinnelig lagt inn av Calvin, her.

Ah, dette burde jeg vel skrevet noe om ja. Målet er å gå ned i vekt, samt at det er et underliggende ønske om å spise sundere.
Takk for råd. Nå løper jeg avgårde og leser litt.

Skal du mye ned kan du jo se litt på ketolyse og Atkins, dersom du vil prøve en ketogen diett... viss ikke så er Fedon grei å se litt på...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 19:49   #5
Calvin
Medlem
 
Calvin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 152
Calvin er ny på veien

Sv: Hvor skal jeg begynne?

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro, her.

Skal du mye ned kan du jo se litt på ketolyse og Atkins, dersom du vil prøve en ketogen diett... viss ikke så er Fedon grei å se litt på...

Regnet egentlig med at det var en av disse som ville være "min greie".
Skal lese litt på de, og se hvor jeg havner hen.

Men du som virker dreven på det her;
Å følge en bestemt diett kan jo være et ganske strengt regime. Dersom man ikke egentlig har planer om å "gå på diett", men ganske enkelt bare ønsker en mer generell kostholdsomlegging som passer for hele familien - er det da noe sted man kan lete for å finne mer generelle råd for (av mangel på bedre ord) lavkarbo livsstil?

__________________

Min journal
Calvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 19:52   #6
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Hvor skal jeg begynne?

Opprinnelig lagt inn av Calvin, her.

Regnet egentlig med at det var en av disse som ville være "min greie".
Skal lese litt på de, og se hvor jeg havner hen.

Men du som virker dreven på det her;
Å følge en bestemt diett kan jo være et ganske strengt regime. Dersom man ikke egentlig har planer om å "gå på diett", men ganske enkelt bare ønsker en mer generell kostholdsomlegging som passer for hele familien - er det da noe sted man kan lete for å finne mer generelle råd for (av mangel på bedre ord) lavkarbo livsstil?

I så fall ville jeg sett på Atkins vedvarende eller Fedon Lindberg særlig Fedon der har du lov til å spise litt av de såkalte C-matvarene (potet, ris osv)

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 19:56   #7
Calvin
Medlem
 
Calvin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 152
Calvin er ny på veien

Sv: Hvor skal jeg begynne?

Ah, tusen takk!
Jeg har vært her i en halvtime, og allerede er jeg en Jeef-micro fan.
Føler meg litt mindre lost nå.

__________________

Min journal
Calvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 19:57   #8
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Hvor skal jeg begynne?

Opprinnelig lagt inn av Calvin, her.

Ah, tusen takk!
Jeg har vært her i en halvtime, og allerede er jeg en Jeef-micro fan.
Føler meg litt mindre lost nå.

aww min første fan tusen takk

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 16:34   #9
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: Hvor skal jeg begynne?

Du har nok flere enn èn Jeef

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 16:58   #10
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Hvor skal jeg begynne?

Opprinnelig lagt inn av Hyper, her.

Du har nok flere enn èn Jeef


Nå blir jeg både rørt og litt flau...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 16:59   #11
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvor skal jeg begynne?

De fleste diettfilosofiene har en induksjon, altså en slags "kickstart" hvor kostholdet er en del strengere, og om du skal ned mye så kan det være greit å begynne der. Det vil uansett ikke være den kosten du skal holde deg til hele tiden, men for å få effekt og vekttap i gang.
Om kostholdsomleggingen skal gjelde hele familien, så kan du alltids servere dem de mer liberale matvarene, men selv holde deg unna inntil du har gått gjennom startfasen.
Dette er noe jeg har mer lest om selv, enn personlig erfart.

Lykke til!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 17:03   #12
Sondre
Medlem
 
Sondre sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 43
Innlegg: 161
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor skal jeg begynne?

Hei Calvin!

Jeg følger et program som heter "Ray & Terry's Longevity Program" som jeg har hatt veldig godt av de siste 2 årene.

Litt mer informasjon kan du finne på min første tråd som jeg startet her for 2 år siden:

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2929

Nå har jeg i det siste også startet en dagbok som jeg vil oppdatere gjevnlig fremover og komme med flere tips og informasjon om programmet jeg følger:

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=11364

Hvis du er flink til engelsk så kan du lese endel oppsummering fra boken til Ray og Terry her:

http://www.fantastic-voyage.net/ShortGuidehtml.htm

Lykke til!

Edit:

Som photobscura nevner så har ikke dette programmet en induksjon (så langt jeg har forstått, hehe), men det gikk relativt fort for meg å legge om på de verste av vanene. Brus sluttet jeg med på dagen og har ikke drukket på 2 år, kaffe har jeg tatt opp en gang iblant men alltid i begrenset inntak. Nå for tiden går det mest i grønn te, vann og Farris/Bonaqua. Vitamin, mineral, oljer og annet tilskudd er et viktig element i programmet. Jeg tar ganske mye tilskudd akkurat nå og det bare øker for hver uke.

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 17:23   #13
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Hvor skal jeg begynne?

Hei Calvin!
Lykke til med et godt valg!

Jeg sier som jeg har sagt til mange. Det er ei bok du skal lese først og det er "Bedre uten brød" av wolfgang Lutz og Allan.

Ellers kan du følge linken i signaturen min og lese om EAT, som er basert på urkost, men med et islett av blodtypediett.

Uansett lykke til!

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 28-01-07, 15:02   #14
Elanessë
Seniormedlem
 
Elanessë sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.157
Elanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt likt

Sv: Hvor skal jeg begynne?

Dette var en fin tråd

Elanessë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 19:46   #15
Calvin
Medlem
 
Calvin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 152
Calvin er ny på veien

Sv: Hvor skal jeg begynne?

*kremt*

Planen var veldig god når jeg startet denne tråden. Jeg skulle lese meg opp litt, tenkte sundt en periode, men så begynte jeg å føle meg i litt dårlig form... så ble syk, eller i alle fall trodde jeg at jeg hadde fått influensa, men dengang ei. Jeg var plutselig gravid igjen. Oh lykke! Men fordi det følger mye kvalme med mine svangerskap så har det dessverre ikke nyttet for meg å starte dette nye og bedre livet som jeg planla for i overkant av ett år siden.
Poden ble født i oktober, og jeg er nå så godt som ferdig med å amme, og eier igjen min egen kropp... eller... den eies for tiden mest av trangen/behovet for søtsaker og karbohydrater, og mine 20 ekstra kilo som jeg godt kunne tenke meg å få av meg snart.

Jeg starter her igjen jeg.
*vil fortsatt ned i vekt
*vil fortsatt ikke på "kur" men endre livsstil
*vil fortsatt kunne velge noe som kan brukes på hele familien

Er det da fortsatt Atkins, og Fedon jeg bør se på?

__________________

Min journal
Calvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 20:00   #16
cathrine
Seniormedlem
 
cathrine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Akershus
Innlegg: 692
cathrine er virkelig snillcathrine er virkelig snillcathrine er virkelig snillcathrine er virkelig snill
Smile

Sv: Hvor skal jeg begynne?

Jeg ville sett på Fedon om jeg var deg...
Om jeg har forstått deg riktig så er du interessert i et kosthold som kan passe hele familien, men som samtidig er lavkarbo?
Hele familien kan jo spise "fedonsk"...
Lykke til med valget

__________________

Cathrine
cathrine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF? Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jippi! Jeg Klarte det. På sykkel til Hallingdal Kristian Livets lyse side 15 05-10-08 23:39
99-tråden!!!!!!! nalana Livets lyse side 5 22-12-04 15:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no