Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Tips til nybegynnere

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-06-11, 11:49   #276
nystoga
Nytt Medlem
 
nystoga sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: lørenskog
Alder: 46
Innlegg: 3
nystoga er på en erverdig vei

Sv: Tips til nybegynnere

Tusen takk for nyttige nybegynner råd.. Jeg har gått på ketolyse kuren nå siden mandag, og kjenner at motivasjonen kunne vært litt bedre, eller trua at det skal gå er det vel som mangler.. Men den kommer nok snart Gøy å lese om alle dere andre som går igjennom det samme og få nyttige tips og råd og litt peptalk når det trengs og masse jeg har å lære ang kostholdet skjønner jeg og veging av mat... Men gleder meg til å lære og prøve
hilsen grethe

nystoga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav karbo dietten. Lindberg Svar med sitat
Gammel 22-07-11, 22:40   #277
lisebj10
Nytt Medlem
 
lisebj10 sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Østfold
Alder: 32
Innlegg: 8
lisebj10 er på en erverdig vei

Sv: Tips til nybegynnere

Fine tips for en i planleggingsfasen!

lisebj10 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-08-11, 22:16   #278
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Tips til nybegynnere

Dytt

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 11-08-11, 20:18   #279
Heba
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 8
Heba er på en erverdig vei

Sv: Tips til nybegynnere

Jeg er nybegynner, og har et lite spørsmål! Hvordan er det iforhold til langsomme/raske karbohydrater? Er det sånn at jeg kan spise en porsjon med havregrøt til frokost og grovt, glutenfritt brød til lunsj? Eller er alle former for karbohydrater fy fy?

Heba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 11:04   #280
mizzim
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Vennesla
Innlegg: 149
mizzim er på en erverdig vei

Sv: Tips til nybegynnere

urer på de pillene det er snakk om.
jeg tar alle 3
men en skal tas på morgenen en til lunch å en på kvelden. det husker ikke jeg. men de siste dagene harjeg bare tatt alle på morgenen, for da husker jeg de..

er det dumt å ta alle på morgenen?
hvorfor skal de tas til lunch og kvelds?

mizzim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 21:41   #281
NinaD
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Larvik
Innlegg: 5
NinaD er på en erverdig vei

Sv: Tips til nybegynnere

Jeg er ny på forumet i dag og jeg leser og leser
Veldig lærerikt dette her og veldig inspirerende. Takk for at dere deler deres kunnskap.
Spørsmål kommer helt sikkert etterhvert

NinaD er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, ikke fanatisk;) Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 22:15   #282
jeppjepp
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 2
jeppjepp er på en erverdig vei

Sv: Tips til nybegynnere

hei er ny begynner med lavkarbo diett ,og har noen spørsmål

1: man sier at karbo å fett måltid i lag ikke er slankende, at fettet ikke forbrenner da, f.eks hamburger . hva vist jeg spiser f.eks banan og jus (mye karbo i ) og etter en halv time spiser jeg egg med masse fett. regnes det da som samme måltid eller ikke ? forbrenner jeg fett da,siden det har gått en stund siden jeg spiste karbo . skjønner?

2: jeg ammer og kan derfor gå i ketose,må ha i meg litt per dag,for å ikke miste melka.spiser f.eks en banan el en anna frukt og et glass appelsinjus uten sukker hver morgen. hvor mye karbo bør jeg minst ha i meg per dag da?

3. siden jeg ikke skal gå i ketose,så spiser jeg litt karbo hver dag, bør jeg kanskje ikke spise for mye fett heller da? eller går det bra så lenge jeg holder meg til bare litt karbo om dagen

tror dere jeg går ned i vekt av å bare jøre detta halveis ?
vil foresten ikke gå så fort ned i vekt, max 1-2 kg per uke ..
pga amminga.

jeppjepp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 10:35   #283
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Tips til nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av jeppjepp, her.

hei er ny begynner med lavkarbo diett ,og har noen spørsmål

1: man sier at karbo å fett måltid i lag ikke er slankende, at fettet ikke forbrenner da, f.eks hamburger . hva vist jeg spiser f.eks banan og jus (mye karbo i ) og etter en halv time spiser jeg egg med masse fett. regnes det da som samme måltid eller ikke ? forbrenner jeg fett da,siden det har gått en stund siden jeg spiste karbo . skjønner?

2: jeg ammer og kan derfor gå i ketose,må ha i meg litt per dag,for å ikke miste melka.spiser f.eks en banan el en anna frukt og et glass appelsinjus uten sukker hver morgen. hvor mye karbo bør jeg minst ha i meg per dag da?

3. siden jeg ikke skal gå i ketose,så spiser jeg litt karbo hver dag, bør jeg kanskje ikke spise for mye fett heller da? eller går det bra så lenge jeg holder meg til bare litt karbo om dagen

tror dere jeg går ned i vekt av å bare jøre detta halveis ?
vil foresten ikke gå så fort ned i vekt, max 1-2 kg per uke ..
pga amminga.

Hei.... skal prøve å gi deg noen gode svar.

1. Det som skjer i kroppen når man spiser karbohydrater er at man får blodsukkerstigning. Dette setter igjen i gang utskillelse av insulin, og det er insulinet som gjør kroppen i stand til å lagre fett (veldig enkelt forklart). Så om du spiser eller drikker noe med mye karbohydrater (banan og juice er veldig høykarbo) så vil du ha nok energi i kroppen til at kroppen din ikke trenger mer akkurat der og da. Insulinnivået ditt vil være høyt nok til at det du spiser av fett vil bli lagret. Så det aller verste du kan gjøre er å kombinere høykarbo og høyfett.

2. Det er riktig at det ikke er anbefalt å være i ketose når man fullammer. Men lavkarbo er da mye mer enn ketolyse/atkins/skaldemann. Generell lavkarbo a la Hexeberg eller mer moderat a la Fedon er også bra alternativer. Men du bør ikke blande høykarbo med lavkarbo bare for å holde deg ute av ketose. Det finnes andre ting man kan spise. I følge Lutz ligger det en grense på rundt 72 gram karbohydrater pr dag. Spiser man under dette behøver man ikke tenke på fettinntaket. Overgår man dette skal man redusere fettinntaket. Igjen, enkelt forklart.

3. Se det jeg sier over. Og svaret på ditt siste spørmål er for min del nei. Jeg tror ikke du kommer til å gå mye ned ved å gjøre dette halvveis.... heller det motsatte. Og om du skulle gå ned så tror jeg i alle fall ikke du kommer til å gå ned 1-2 kilo i uka. Det er et svært urealistisk mål. De som går ned mest på de strengeste kurene går svært sjeldent ned mer enn 1,5 kilo i uka, og det er veldig mye. En halvkilo i uka er en fin vektnedgang som de fleste (med realistiske mål) er fornøyd med.

Jeg tror du må justere forventningene dine litt og lese deg mer opp på hva lavkarbo egentlig innebærer, men utifra hva jeg skjønner så kan Fedon Lindberg være et sted å starte mens du ammer.

Les det første innlegget i denne tråden nøye: http://forum.lavkarbo.no/showthread....gynnerehttp://.

Lykke til.

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 12:28   #284
oCamilla
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 4
oCamilla er på en erverdig vei

Sv: Tips til nybegynnere

Hvorfor unngå koffein? Kaffi er ikke lett å la være....

oCamilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 14:22   #285
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tips til nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av oCamilla, her.

Hvorfor unngå koffein? Kaffi er ikke lett å la være....

Det beste svaret på dette tror jeg du får av Thomas Geisner, hjerte-/lungekirurg og forsker. Han ønsker å gå ned 10 kg fett, og en av punktene på listen til hvordan han skal nå målet er:

"Maks 2 kopper kaffe om dagen, og aldri kaffe etter kl 12"

Her forklarer han hvorfor:

"Kaffe gir også økt kortisol-utskillelse. Kortisol er naturlig høyt om morgenen, og er kroppens egen tennplugg. En deilig vekke-effekt om morgenen, og mine to doble espresso bidrar til at dagen starter med et svusj! Utover ettermiddagen og kvelden faller kortisol naturlig, og kaffe i denne delen av dagen vil bidra til at nivået øker igjen, på tvers av vår medfødte rytme."

Du kan lese hele innlegget her: http://tgeisner.com/2011/08/11/en-st...e-fett-tap-n1/


Håper dette hjelper! Heier på deg Du klarer dette!

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 19:03   #286
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Tips til nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av oCamilla, her.

Hvorfor unngå koffein? Kaffi er ikke lett å la være....

Alt er lett å la være om du vil nok. Jeg kuttet kaffe da jeg ble gravid, gikk fint det siden jeg måtte.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-09-11, 10:17   #287
mizzim
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Vennesla
Innlegg: 149
mizzim er på en erverdig vei

Sv: Tips til nybegynnere

jeg skjønner ingenting. imorra er det 7 uker siden jeg startet på ketolyse å har gått fint nedover hele tiden. på onsdag som var veide jeg 101,7 å når jeg startet på ketose veide jeg 108,6 så det er jo fin nedgang.
men så, på fredag veide jeg 101,4 kjempe fornøyd.
holdt meg helt til kuren som vanlig alle dager, å igår veide jeg 102,4 å idag 102,5.. har veiedag imorra å vil jo egentlig være under 101,7 da, for vil jo ned vær uke.
hva er grunnen til dette? er sååå frustrert nå, for er meget virkit for meg å være under 102,5 pga da er bmi en på 32 å vi får ikke prøverør om ikke bmi en er under 32, å så skal vi til første kosultasjon på sykehuset til mandag, å da vil jeg jo være godt under 102,5 ikke på det tallet... wrææææææææææææææl

mizzim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 05:44   #288
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Tips til nybegynnere

takk for fornuftige tips

  Svar med sitat
Gammel 10-12-11, 09:32   #289
Motle05
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 6
Motle05 er på en erverdig vei

Sv: Tips til nybegynnere

Blir litt forvirret av dette med drikke av mineralvann. Er lightbrus ok eller bør man unngå det grunnet feil sukkererstatning??

Motle05 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 10-12-11, 17:25   #290
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tips til nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Motle05, her.

Blir litt forvirret av dette med drikke av mineralvann. Er lightbrus ok eller bør man unngå det grunnet feil sukkererstatning??

Det er litt opp til deg selv. Men vær obs på at noe lightbrus har en del kh. Pepsi Max har ca 0, mens Mozell Light har rundt 4 f.eks.

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 21:36   #291
Nomade
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 35
Nomade er på en erverdig vei

Sv: Tips til nybegynnere

vekta mi stod stille etter 2 uke. gikk ned 3 kg 1. uka. er på min 4 uka lavkarbo nå. spiser maks 20 karbo på en dag. trener ikke mye har polio på venstre bein som gjør litt vaskligere for meg å trene. Hvor mye fett? kan d bli for mye fett?
spiser meg mett mest kjøtt men lite grønsaker på en dag. når kan d begyyne igjen å gå ned? bare vil høre fra dere som har opplevd de samme problemene i starten.

Nomade er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 21:49   #292
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tips til nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Nomade, her.

vekta mi stod stille etter 2 uke. gikk ned 3 kg 1. uka. er på min 4 uka lavkarbo nå. spiser maks 20 karbo på en dag. trener ikke mye har polio på venstre bein som gjør litt vaskligere for meg å trene. Hvor mye fett? kan d bli for mye fett?
spiser meg mett mest kjøtt men lite grønsaker på en dag. når kan d begyyne igjen å gå ned? bare vil høre fra dere som har opplevd de samme problemene i starten.


Heihei. Det er ganske vanlig å gå ned litt i rykk og napp Blir enklere for oss å veilede deg dersom du oppgir høyde, vekt og litt mer om hva du spiser

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-03-12, 16:31   #293
herermitthjem67
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 13
herermitthjem67 er på en erverdig vei

Sv: Tips til nybegynnere

Ikke koffein...?? :O

__________________
I full gang med slankingen Følg meg på min blogg
herermitthjem67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 26-03-12, 16:06   #294
Froskeprinsessen
Medlem
 
Froskeprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sandefjord
Innlegg: 58
Froskeprinsessen er på en erverdig vei

Sv: Tips til nybegynnere

Så ikke no kaffe og ikke no sjampingjong? har holdt på siden 6 mars, trener en halvtime hverdag, spiser kylling/bacon bruker litt fløte med sopp til saus og spiser broccoli, men det er alt, og vekta står bom stille

Froskeprinsessen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 26-03-12, 16:07   #295
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Tips til nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Froskeprinsessen, her.

Så ikke no kaffe og ikke no sjampingjong? har holdt på siden 6 mars, trener en halvtime hverdag, spiser kylling/bacon bruker litt fløte med sopp til saus og spiser broccoli, men det er alt, og vekta står bom stille

De aller fleste drikker kaffe uten at det ødelegger noe, og sopp kan du definitivt spise

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 12:56   #296
Galest
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Kr.sand - Skien
Alder: 33
Innlegg: 1
Galest er på en erverdig vei

Sv: Tips til nybegynnere

Kjempe flott innlegg. Takk

Galest er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mat er min medisin Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 15:32   #297
destiny84
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 3
destiny84 er på en erverdig vei

Sv: Tips til nybegynnere

Jeg fant en sukkerfri gele på lavkarbo torget, fra Eldorado.... bare et tips liksom

destiny84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 15:40   #298
destiny84
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 3
destiny84 er på en erverdig vei

Sv: Tips til nybegynnere

Jeg må bare spørre her inne, ser ut som jeg har gjort en feil..
Når man skal lese bakpå pakkninger, om karbo.. hva skal man se etter?
Jeg skal liksom leve på lavkarbo, har gjort det en stund, men ser ikke ut som jeg går ned.. så noe feil må det være.. jeg har lest og blitt fortalt at man bl.a skal se på karbohydrater bakpå pakken, og står det "derav sukkerarter" , er det det som er den farlige karbohydraten man skal holde seg unna.. altså, det er det som er "summen" pr 100gr.. så ble jeg fortalt nylig at det var feil, at det er noe annet, så nå står jeg her som et STORT spørsmålstegn...!??!! Har jeg nå gått på en lavkarbo kur, som ikke er lavkarbo likevel? Jammen ikke lett dette her... Er det noen som kan fortelle det på en enkel måte?? PRETTY PLEEEASE

destiny84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 16:28   #299
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Tips til nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av destiny84, her.

Jeg må bare spørre her inne, ser ut som jeg har gjort en feil..
Er det noen som kan fortelle det på en enkel måte?? PRETTY PLEEEASE

På norske varer er en karbohydrat en karbohydrat. Alle skal telles med -
Bortsett fra sukkeralkoholer

De fleste sukkeralkoholer kan trekkes fra

Ble du noe klokere?

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-04-12, 15:05   #300
destiny84
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 3
destiny84 er på en erverdig vei

Sv: Tips til nybegynnere

Så jeg kan trekke av sukkeralkoholer...og da får jeg den rette summen?

destiny84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar

Emneord
nybegynner


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mål! HP Generell diskusjon 44 12-12-09 15:00
Sukker - en ulv i fåreklær HP Artikler 15 03-04-09 09:23
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Noen tips om Atkins-isen? Får det ikke til! donjuanwannabe Kake/dessert og snacks 4 27-02-04 14:44
Vårt kosthold ser ut til å bli mer anerkjent Skorpia Lavkarbo generelt 3 23-02-04 21:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no