Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

"Blir ikke tjukk av karbohydrater"

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-05-10, 07:50   #1
BlirFjong
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Sandnes
Alder: 41
Innlegg: 595
BlirFjong er en juvelBlirFjong er en juvelBlirFjong er en juvel

"Blir ikke tjukk av karbohydrater"

Aftenbladet har denne artikkelen på nettet i dag, og jeg kjenner at jeg blir temmelig oppgitt:
http://www.aftenbladet.no/nytte/livs...ohydrater.html

Ser ut som journalisten ikke har klart å stille et eneste kritisk spørsmål til disse menneskene, og at den ene ernæringsfysiologen jobber for bama sier vel sitt

__________________
30/30 i Jillian Michaels 30 day shred!!


BlirFjong er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyseinspirert livsstilsendring :-) Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 09:04   #2
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Blir ikke tjukk av karbohydrater

Så var vi i gang i igjen da:

http://www.aftenbladet.no/nytte/livs...ohydrater.html

Er ikke sukker f.eks karbohydrater?

Joda jeg er forsåvidt enig i at kalorikontrollerte dietter à la Grete Rode, fungerer for mange, men også der er det snakk om å kutte på kh. Jeg har prøvd GR og fulgte opplegget slavisk, Jeg gikk ned ca 2-3 kg på 8 uker og var konstant sulten og utilfreds. På lavkarbo har jeg gått ned nesten 15 kg og har det veldig bra

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 09:08   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: "Blir ikke tjukk av karbohydrater"

Jeg slo sammen trådene og la den under nyheter/media jeg

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 09:12   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: "Blir ikke tjukk av karbohydrater"

Det jeg blir mest matt av er ensporinger og overskrifter. Hvordan kan de si helt konkret at man ikke blir fet av karbohydrater når en karbohydrat ikke er en karbohydrat? Man kan jo heller ikke si det motsatte. Og man kan heller ikke si at man blir fet av sukker, for hvor mye sukker? Forbrenning? Vekt og høyde? Osv. Det er så mange faktorer som spiller inn at jeg synes det er helt sinnssykt å sitte med slike utsagn.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 09:37   #5
Krøllerellerei
Seniormedlem
 
Krøllerellerei sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 635
Krøllerellerei er ny på veien

Sv: "Blir ikke tjukk av karbohydrater"

Iset, kjenner jeg er SÅ glad i Stvgr. Aftenblad for tiden. Tror jeg skal skifte landsdel.

__________________
Journalen min



Krøllerellerei er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 14:45   #6
Ingvildamoe
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 19
Ingvildamoe er på en erverdig vei

Sv: "Blir ikke tjukk av karbohydrater"

Det som er morsomt å se er at Grete Roede nå går ut med annonser der det står: "Spis hva du vil. Kutt kalorier eller karbohydrater. Vi hjelper deg å nå målet ditt"... Så ser jammen ut til at hun har endret fokus!!

Ingvildamoe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 14:46   #7
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: "Blir ikke tjukk av karbohydrater"

Opprinnelig lagt inn av Ingvildamoe, her.

Det som er morsomt å se er at Grete Roede nå går ut med annonser der det står: "Spis hva du vil. Kutt kalorier eller karbohydrater. Vi hjelper deg å nå målet ditt"... Så ser jammen ut til at hun har endret fokus!!

Hun vil jo ikke miste inntekskilden sin... hun må selvfølgelig passe på å tjene penger på de som har *sett lyset* også...

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 14:59   #8
Ingvildamoe
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 19
Ingvildamoe er på en erverdig vei

Sv: "Blir ikke tjukk av karbohydrater"

Dog ganske drastisk helomvending hun må jobbe litt med, med tanke på at det jammen ikke er lenge siden de var ute og sa at det ikke var noen vits å kutte karbohydrater... Og at det var den totale kalorimengden som var det eneste som hadde noe å si. Men det er jo spennende å se at hun prøver å snu skuta, og sålenge flere skjønner at det er karbohydratene det må gjøres noe med, så spiller det ingen rolle for min del om personen som fronter dette i media heter Roede eller noe annet. Hun har hvertfall tjent nok penger på folk til å kunne reklamere ganske kraftig for helsefordelene ved lavkarbo...

Ingvildamoe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 15:01   #9
Arnhild
Seniormedlem
 
Arnhild sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 686
Arnhild har en fantastisk aura rundt segArnhild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Blir ikke tjukk av karbohydrater"

Opprinnelig lagt inn av Ingvildamoe, her.

Det som er morsomt å se er at Grete Roede nå går ut med annonser der det står: "Spis hva du vil. Kutt kalorier eller karbohydrater. Vi hjelper deg å nå målet ditt"... Så ser jammen ut til at hun har endret fokus!!

Er det sant? Kult!!

Jeg blir helt oppgitt av det synet på karbohydrater som kommer opp i media igjen, og igjen! Jeg forstår i grunn ikke journalisten. Har han ikke interesse av å problematisere det? Jeg tror de har for liten tid til å gjøre ordentlig arbeid, jeg. Enkle løsninger som krever minimalt av innsats...

__________________
Hemmeligheten bak suksess er hardt arbeid, det er derfor det er en hemmelighet... Karsten Isaksen
min journal


"Fettet sitter mellom ørene"
Arnhild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 01:58   #10
Mubariz1Rai
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 6
Mubariz1Rai er på en erverdig vei

Sv: "Blir ikke tjukk av karbohydrater"

Det er jo ikke noe løgn. for en som trener er karbohydrater veldig viktig.
Selfølgelig hvis man veier 40kg mer enn det man skal gjøre så må man gå på lavkarbo. men hvis man begynner å nå det man skal å ligger med feks 5kg i overskudd så må man ha ballanse av all næringsinnhol. helst lite fett for å forminske fettprosenten kroppen. ellers vil man sitte igjen med løs hud. les min historie det funket på meg
http://forum.lavkarbo.no/showthread....219#post874219

Mubariz1Rai er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 12:00   #11
Ingvildamoe
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 19
Ingvildamoe er på en erverdig vei

Sv: "Blir ikke tjukk av karbohydrater"

Det finnes utallige eksempler (og stadig flere) på toppidrettsutøvere som klarer seg på et minimalt inntak av karbo. Mye av overskuddet av proteiner kan omdannes til sukker i kroppen uansett.
Lite fett for å redusere fettprosenten på kroppen er jeg ikke enig med deg i, men de lærde strides

Ingvildamoe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 05:11   #12
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: "Blir ikke tjukk av karbohydrater"

"Din side" har samme artikkel postert. Det jeg finner interessant er hvem disse "ernæringsekspertene" tilhører:

Sitat:

er Mathisen, som er utdannet ernæringsfysiolog og driver firmaet Thema Nutrition.

Arsky, som er ernæringsfysiolog i Bama og har skrevet mange bøker om ernæring, er helt enig:

http://dinmat.no/Temasider/Artikler/...-karbohydrater

Men det morsomme er at de har en annen artikkel fra 2008 som støtter lav karbo dietter ut ifra en stor vitenskapelig undersøkelse, den er ganske avslørende når de diskuterer undersøkelsen med en avdelingsdirektør i Helsedirektoratet. Legg merke til den siste dårlig skjulte avvisningen om at det ikke er så mange kilo forskjell uten å si noe om hvor mange var med, hvor lenge de var med eller om de ekstra kiloene faktisk er det som kalles statistisk signifikant..

http://dinmat.no/Temasider/Artikler/...re-med-fet-mat

Sitat:

Fungerende avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, Hilde Heimly, mener kostholdsrådene er oppdaterte.
- Norske næringsstoffanbefalinger utvikles i samarbeid med de andre nordiske landene, og oppdateres med noen års mellomrom. All ny, solid medisinsk litteratur blir tatt i betraktning, og det er disse anbefalingene kostholdsrådene bygger på, sier Heimly.
Hun sier at undersøkelsen til Dr. Iris Shai sammen med annen aktuell forskning sannsynligvis også vil vurderes ved neste korsvei, men at kostrådene ikke endres på bakgrunn av enkeltpublikasjoner.
- Kostholdsrådene er på ingen måte særnorske, og de er oppdatert og tar hensyn til internasjonale rapporter. Anbefalinger og råd bygger aldri på resultater fra en enkelt studie men på en total vurdering av mange forskjellige typer studier, sier Heimly
Hun understreker dessuten at bare to kilo skiller den gjennomsnittlige vektreduksjonen i den «beste» og den «dårligste» av testgruppene.
-

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 07:16   #13
Brimstone
Seniormedlem
 
Brimstone sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 767
Brimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt av

Sv: "Blir ikke tjukk av karbohydrater"

Tja... jeg ble ikke feit av karbohydrater alene, men i kombinasjon med mye fett og sukker er det jo rene dødaren.

__________________
Det er min legg, og jeg driter når jeg vil!
Brimstone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman light Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 11:20   #14
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: "Blir ikke tjukk av karbohydrater"

Opprinnelig lagt inn av Brimstone, her.

Tja... jeg ble ikke feit av karbohydrater alene, men i kombinasjon med mye fett og sukker er det jo rene dødaren.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 16:01   #15
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: "Blir ikke tjukk av karbohydrater"

Opprinnelig lagt inn av Mubariz1Rai, her.

Det er jo ikke noe løgn. for en som trener er karbohydrater veldig viktig.
Selfølgelig hvis man veier 40kg mer enn det man skal gjøre så må man gå på lavkarbo. men hvis man begynner å nå det man skal å ligger med feks 5kg i overskudd så må man ha ballanse av all næringsinnhol. helst lite fett for å forminske fettprosenten kroppen. ellers vil man sitte igjen med løs hud. les min historie det funket på meg
http://forum.lavkarbo.no/showthread....219#post874219

Løs hud av minus 5 kilo ned i vekt om man ikke spiser magert? What, er det 1. april i dag?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jeg trenger en deig som blir "deigete" og ikke flytende. Hjelp? miss_chica Spørsmål om matvarer og oppskrifter 26 13-07-10 16:16
"Slik blir brokkoli godt" Cherry Middag 19 22-03-10 01:08
Nei, chilinøtter "øker" ikke "forbrenningen" SunnhetMedSirrup Generell diskusjon 0 22-08-09 12:59
Når fettet forbrennes, blir fettcellen borte eller "krymper" den bare? Gracella Generell ernæringsdebatt 48 19-09-08 00:45
Smør blir friskmeldt i dag på "Verdt å vite" janmesi Nyheter / media 11 28-02-06 09:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no