Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Blodtype og lavkarbo

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-08-10, 22:44   #1
spiren
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 52
spiren er på en erverdig vei

Blodtype og lavkarbo

I dag var jeg hos legen min
Nevnte lavkarbo og at jeg sliter med vektnedgang på det.Da sier han at det ikke passer like godt for de forskjellige blodtypene.Sånn som type o,funker det bra for,de tåler bra dette kostholdet.En annen type tåler bedre feks vegetarkost osv....husker ikke hvilken.
Jeg ser jo hvor forskjellig vi "reagere" på lavkarbo her inne,er det noen som vet noe mere om dette er tilfelle?
Litt nyskjerrig

spiren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 23:00   #2
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Blodtype og lavkarbo

Jeg er blodtype A og har tidligere forsøkt å leve etter blodtypedietten. Er litt usikker på hva jeg skal mene om den. Jeg gikk ikke ned i vekt av den. Så vidt jeg husker så er det kategorier som unngå, nøytral og medisinsk. Ananas var en av tingene som skal være medisinsk, altså veldig gunstig, for meg.

For meg er nok ikke ananas allikevel gunstig pga fruktsukkeret. Og i flg dietten skal de med blodtype A ikke være så god kandidat for lavkarbo. Jeg har imidlertid hatt kjempeeffekt av lavkarbo.

Vi er helt klart forskjellige, så ingen kostholdsretning gir jo noen garantier. Har legen din sjekket deg for f.eks insulinresistens? Og hvor lenge har du prøvd lavkarbo? Har du prøvd å sjonglere litt med næringsinntaket av proteiner, fett og karbo? For mange er det bare en justering av kostholdet som skal til for å få det til å løsne. Andre kan ha medisinske grunner til at det er vanskelig å gå ned i vekt.

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 21:19   #3
paprika
Medlem
 
paprika sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Sandnes
Alder: 46
Innlegg: 343
paprika er en juvelpaprika er en juvelpaprika er en juvel

Sv: Blodtype og lavkarbo

Mitt inntrykk er, helt ærlig talt, at blodtypedietten bare er noe forbanka piss! Det er helt ulogisk at blodtype og rhesusfaktor skal ha noe å si for hva man bør spise og ikke. For noen år siden, kjøpet jeg boka og tenkte at jeg skulle prøve. På lista over det jeg ikke burde spise stod blant annet blekksprut (ikke at det er noe stress å la være med det, akkurat) Noe jeg derimot burde spise, var akkar. Problemet er jo bare at akkar ER blekksprut. I rest my case. Anbefaler deg å begynne med lavkarbo dersom du vil ned i vekt.

__________________






Paprika, mamma til to
paprika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 01:06   #4
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: Blodtype og lavkarbo

Jeg prøvde blodtypedietten for første gang for mange år siden.
Jeg gikk ikke ned i vekt på blodtypedietten, men jeg følte meg utrolig mye bedre og magen fungerte endelig
Da jeg begynnte på ketolyse gjorde jeg allt etter boka og gikk ned endel den første uka, men så sa det stopp. Da jeg prøvde å kutte ut de negative matvarene ifølge blodtypedietten på ketolyse gikk vekta nedover igjen
Det er absolutt ikke lett å kombinere de to, men det lar seg gjøre - det funker for meg

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 08:37   #5
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Blodtype og lavkarbo

Jeg vet at min genotype er AO siden prøvene sier A og jeg har en Mor med blodtype 0. I følge det skal jeg være vegetarianer. Så påstås det også at hvis man bærer på genet for 0 (som jeg gjør), så kan det være at skal spise som 0. Jaha, ja... 0 er jeger og A er vegetarianer. Det er litt av en forskjell... Jeg nekter å spise vegetariansk i alle fall.

Men synes det var veldig rart av legen å nevne blodtypediett. Men trådstarter, vil du ha mer informasjon, så er det jo en egen kategori for det her.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 14:28   #6
spiren
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 52
spiren er på en erverdig vei

Sv: Blodtype og lavkarbo

Takk for respons
Legen nevnte det først og fremst fordi jeg klaget på at vekta nærmest har stått still i over ti uker på lavkarbo og noen uker med ketose.
Han mente den ikke var noe for meg,om jeg har "feil" blodtype.
Jaja,det skal ikke være lett å slanke seg for meg
Prøver virkelig så godt jeg kan,men neida,kroppen min ser ut til å stortrives her den er nåMen så er vel lavkarbo vektstabiliserende,så kanskje jeg skal være sånn da????????
Men lavkarbo slutter jeg ikke med uansett,stortrives på andre vis

spiren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 00:45   #7
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Blodtype og lavkarbo

Jeg tror det er lurt å få til en kombinasjon av lavkarbo og blodtypediett.
Jeg merker jeg foretrekker den mat som anbefales for min blodtype. Vi kan jo unngå korn, poteter, mais etc. uten å bomme fullstendig. Alle typene kan jo spise noe kjøtt/fisk.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 00:53   #8
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Blodtype og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.


Men synes det var veldig rart av legen å nevne blodtypediett.

Det syntes jeg også!!
Det er skrevet om det før (og jeg mener jeg har lagt ut en link en gang her), at grunnlaget for blodtypedietten ikke har noen rot i virkelighetens vitenskapelige verden... Men hver blodtype kutter ut en del matvarer som ikke er sunne for noen, og derfor "virker" den for mange.
Jeg kunne aldri ha spist etter min blodtype (A)...

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 12:39   #9
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Blodtype og lavkarbo

Litt pussig at legen var så opphengt i blodtypedietten, de fleste bruker å være litt skeptiske til sånne alternative ting og følger heller rådene fra det kongelige norske ernæringsråd. Men det er kanskje noen som følger litt mer med på andre ting.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 23:03   #10
spiren
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 52
spiren er på en erverdig vei

Sv: Blodtype og lavkarbo

Takk for svar
Legen min er nok litt alternativ,kan man siUtrolig dyktig og også positiv til lavkarbo,men mente det med blodtypen kunne være grunn til at jeg ikke går ned.
Jaja,finner vel et svar på hva jeg gjør galt en vakker dag

spiren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 23:46   #11
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: Blodtype og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av spiren, her.

Takk for svar
Legen min er nok litt alternativ,kan man siUtrolig dyktig og også positiv til lavkarbo,men mente det med blodtypen kunne være grunn til at jeg ikke går ned.
Jaja,finner vel et svar på hva jeg gjør galt en vakker dag

Hvilken blodtype er du?
Har du prøvd å kutte ut de negative matvarene for din blodtype?

Etter at jeg kutta ut de negative matvarene for min blodtype kan jeg spise mange flere karber og lell gå ned i vekt

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 23:47   #12
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Blodtype og lavkarbo

http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=551331

I denne artikkelen diskuteres ”blodtypedietten”, som de siste årene har fått mye oppmerksomhet i Norge. Hovedhypotesen er at kostholdet bør tilpasses den enkeltes blodtype (ABO-systemet) for at vedkommende skal oppnå god helse. Selv om enkelte deler av det teoretiske fundamentet blodtypedietten bygger på er faglig veletablerte, er delene satt sammen til en resonnementkjede som ikke er holdbar. Ernæringsmessig er blodtypedietten i det store og hele forsvarlig, med unntak av for lite kalsium i O-dietten og vitamin D i A-dietten. De positive erfaringene som rapporteres er ikke vitenskapelig dokumentert, selv om det er fullt mulig å gjennomføre kontrollerte, randomiserte studier.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 29-08-10, 00:06   #13
spiren
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 52
spiren er på en erverdig vei

Sv: Blodtype og lavkarbo

Jeg vet ikke hvilken blodtype jeg harflaut.etter fire fødsler osv,burde jeg vel strengt tatt fått med meg det
Men venter på svar på endel blodprøver,bla det.
Blir spennende å se.Har slik et behov for å vite hvor jeg skal finne feilen eller feilene jeg gjør,jeg vil også NED.

spiren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-08-10, 00:12   #14
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Blodtype og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av spiren, her.

Jeg vet ikke hvilken blodtype jeg harflaut.etter fire fødsler osv,burde jeg vel strengt tatt fått med meg det
Men venter på svar på endel blodprøver,bla det.
Blir spennende å se.Har slik et behov for å vite hvor jeg skal finne feilen eller feilene jeg gjør,jeg vil også NED.

HAr du sjekket ut om du spiser et par matvarer som er kjente partystoppere??

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 29-08-10, 00:15   #15
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: Blodtype og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av spiren, her.

Jeg vet ikke hvilken blodtype jeg harflaut.etter fire fødsler osv,burde jeg vel strengt tatt fått med meg det
Men venter på svar på endel blodprøver,bla det.
Blir spennende å se.Har slik et behov for å vite hvor jeg skal finne feilen eller feilene jeg gjør,jeg vil også NED.

Hi hi Tror ikke det er så mange som vet blodtypen sin. Vi hadde et forsøk eller noe om blodtype da jeg gikk helse og sosial, så jeg fikk vite det der.
Da jeg leste i boken om blodtype A var det som å lese om meg selv. Så og si allt stemte.
Mye av den maten jeg ikke likte som barn var på negativ-listen for A... Tror kroppen vet hva den tåler og ikke tåler, men vi overdøver signalene dens fordi det er normalt å spise slik og sånn...

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 29-08-10, 00:25   #16
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Blodtype og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av kennygirl, her.

Hi hi Tror ikke det er så mange som vet blodtypen sin. Vi hadde et forsøk eller noe om blodtype da jeg gikk helse og sosial, så jeg fikk vite det der.
Da jeg leste i boken om blodtype A var det som å lese om meg selv. Så og si allt stemte.
Mye av den maten jeg ikke likte som barn var på negativ-listen for A... Tror kroppen vet hva den tåler og ikke tåler, men vi overdøver signalene dens fordi det er normalt å spise slik og sånn...

Hos meg er det motsatt..

Jeg har alltid elsket kjøtt, meieri produkter.
Men har aldri likt hvete produkter (nektet å spise pølsebrød, hamburgerbrød og alt som inneholdt hvete)
Aldri likt nøtter og ikke likt grønnsaker.

Er A-

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 29-08-10, 01:18   #17
spiren
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 52
spiren er på en erverdig vei

Sv: Blodtype og lavkarbo

Jeg eter av de ja,lavkarbobrød,tomat,pepsi max,kremfløte,noe "lovlig" sjokolade...........huff,mye
Er så redd jeg må kutte,feks spes,brødet
Forbaska vanskelig det skal være

spiren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-08-10, 01:53   #18
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: Blodtype og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av spiren, her.

Jeg eter av de ja,lavkarbobrød,tomat,pepsi max,kremfløte,noe "lovlig" sjokolade...........huff,mye
Er så redd jeg må kutte,feks spes,brødet
Forbaska vanskelig det skal være

Jeg har funnet mange måter å tilpasse forskjellige oppskrifter på f.eks brød slik at de er tilpasset min blodtype. Ikke alltid det skal så mye til... Som regel er det nokk å bytte ut en eller to ingredienser. Jeg spiser både brød og sjokolade

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketolyse vs. blodtype cmh Ketolysekuren 17 14-02-10 19:02
Erfaring med lavkarbo og blodtype? Marit1961 Spørsmål og svar 11 07-02-06 19:03
Kanel og blodtype 0 themonk Type O 4 02-12-05 20:00
Kanel og blodtype mofe Type O 19 06-01-05 17:59
Kanel og blodtype Aline Blodtypedietten 2 06-01-05 17:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no