Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Bønnemos med grønnsaker

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-02-04, 20:27   #1
Maz
Medlem
 
Maz sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Trondheim
Alder: 57
Innlegg: 370
Maz har en fantastisk aura rundt segMaz har en fantastisk aura rundt seg

Bønnemos med grønnsaker

Av og til savner en jo noe annet enn vanlige grønnsaker som tilbehør til kjøtt eller fisk. Jeg kom frem til dette. Har ikke forholdstall da jeg tager hva jeg haver.

Du trenger :

Bønner som er vannet og kokt etter anvisning på pakken. Jeg bruker ofte Kidney beans/ røde bønner. Lager opp hele pakken og fryser dem.

Diverse grønnsaker. Gjerne litt slitne. Fin anledning til å rydde kjøleskapet

Sambal Olek eller chilli

Stek gjerne løk og sopp, paprika og et par hvitløk i en teflonpanne (eller i riktig fett). Kok brokkoli osv. La bønnene tine oppå stekepanna.

Hiv alt i en foodprocessor og mos til passe konsistens. Spe med kokevann og vær liberal med Sambal Olek eller krydder du liker. Ønsker du en mer kremet smak så finnes alltid rømme.

Dette har reddet meg unna potetsuget mang en gang og fått meg til å virke mindre sær i selskaper. Problemet er jo at alle potetspisere vil ha de også...

Jeg som trodde jeg ikke likte bønner.

Maz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg of sorts.... Svar med sitat
Gammel 13-02-04, 04:35   #2
psilocybe
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2004
Innlegg: 68
psilocybe er på en erverdig vei

Jaha? Røde bønner har da vitterlig et tonn med karbohydrater, iallefall de som selges på Rema 1000. Inneholder "hjemmelagde" bønner mindre karbohydrater?

__________________
Det jeg skriver, har funket for meg. Om det funker for deg, kan jeg ikke garantere.
psilocybe er avlogget   Svar med sitat
Gammel 13-02-04, 08:19   #3
Maz
Medlem
 
Maz sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Trondheim
Alder: 57
Innlegg: 370
Maz har en fantastisk aura rundt segMaz har en fantastisk aura rundt seg

Karboinnholdet kan jeg ikke (har bare liten tabell) da jeg følger Lindberg og fokuserer mer på typen karbohydrater enn den totale mengden. En karbohydrat er ikke en karbohydrat. Mange garvede Atkinsfolk bruker også Glykemisk Index som veiledene da en karbohydrat fra sukker og en fra salat ikke kan likestilles.

GI på vanlige (tørre) Kidney bønner er 29. De på boks er på hele 52 og er ikke å anbefale. Dette er veldig ofte tilfelle. Det er forresteb karbohydrater i alle belgfrukter og på Eurodiett er det ikke tilatt før i fase 3.

Belgfrukter er både sunt og godt og med min "oppskrift vil ikke ha høyere GI enn det du har i den og altså være lavglykemisk.

Maz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg of sorts.... Svar med sitat
Svar

Emneord
bønnemos, bønner, grønnsaker, tilbehør


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Frosne bær med cottage cheese og krem Skorpia Kake/dessert og snacks 7 05-01-13 19:28
Angående grønnsaker! HP Induksjonen 21 02-11-12 17:48
småkaker med smør og valnøtter Iset Bakst 4 01-09-04 18:14
Liste med karbohydrater/100g og GI + spørsmål rsy Induksjonen 0 09-02-04 22:56
Ferdig med intro.hva nå?? deeluxe Induksjonen 14 09-02-04 02:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no