Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Mengde mat ...

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-10-11, 13:41   #1
Tutta glum
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 1
Tutta glum er på en erverdig vei

Mengde mat ...

Jeg lurer på en ting: Det virker som om de fleste her - i tillegg til å spise lavkarbo / meget lavkarbo mat, spiser LITE mat. Leste at en hadde spiser 1 egg og et par baconskiver til frokost! Jeg har lest boka til Sofie Hexeberg, og det står ingenting der om at man skal spise på lite til hvert måltid. Da må jo Grete Roede være tingen da, for der er man jo konstant sulten:-). Jeg fikk med et oppskriftsblad en dag, og der sto en nydelig oppskrift på en omelett. Det var bla 3-4 egg, fløte og masse annet godt, og det er akuratt passe til et måltid hvis man ikke skal kjenne sultfølelsen alledere etter kort tid. Er det noen med god erfaring med lavkarbo som virkelig føler at de spiser seg gode og mette til hvert måltid og at lavkarbodietter virkelig fungerer??

Tutta glum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-10-11, 13:49   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Mengde mat...

Vi spiser oss mette, for noen betyr det bare litt et og annet måltid. Jeg hadde ikke klart meg på et egg og to skiver bacon, men fire egg og masse fløte er nok mere to måltider for meg.

Spis deg passe mett og husk at methetsfølelsen kommer sent, så ikke hiv i deg maten.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 16-10-11, 13:55   #3
Lindemor
Seniormedlem
 
Lindemor sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 2.412
Lindemor er en juvelLindemor er en juvelLindemor er en juvel

Sv: Mengde mat...

Opprinnelig lagt inn av Tutta glum, her.

Er det noen med god erfaring med lavkarbo som virkelig føler at de spiser seg gode og mette til hvert måltid og at lavkarbodietter virkelig fungerer??

Jeg rekker en hånd i været! Jeg spiser meg god og mett til hvert måltid og for meg virker det fint å spise lavkarbokosthold.

Når dette er sagt, så er det ikke kjempeporsjoner jeg spiser, for det orker jeg ikke. Jeg spiser når jeg er sulten og stanser når jeg er passe mett. Da har jeg det aller best og fungerer supert!

Jeg kan ha dager hvor jeg ikke blir spesielt sulten i det hele tatt og de dagene spiser jeg desto mindre mat. Andre dager er jeg mer sulten og da spiser jeg et måltid mer.

Jeg erfarer at det handler om å lære seg å lytte til kroppen. Den forsøker å fortelle noe.

__________________
Min journal:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=45466

Lindemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-10-11, 14:04   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Mengde mat...

Opprinnelig lagt inn av Tutta glum, her.

Er det noen med god erfaring med lavkarbo som virkelig føler at de spiser seg gode og mette til hvert måltid og at lavkarbodietter virkelig fungerer??

Du lurer på om det er noen av de tusener her inne som spiser seg gode og mett til hvert måltid og som mener lavkarbodietter fungerer?

Tenker du vektmessig? Mange går raskt og mye ned i vekt. Mange går saaakte men jevnt og trutt ned i vekt. Noen går ikke ned i vekt...

Det er mange årsaker til dette, sykdom, mindre toleranse for karbohydrater enn andre, lavere forbrenning osv - man må finne "sin" vei innen lavkarbo - den veien som passer for SIN kropp.

Helsemessig er det vel ingen tvil om at lavkarbo fungerer - du kan søke opp feks diabetes og PCOS her inne på forumet og lese historiene. Selv spiste jeg meg symptomfri fra chrons i løpet av bare de 4 første ukene...

Hva er bakgrunnen for at du spør, vurderer du lavkarbo selv? Da er det svaret alle får at "du må prøve det på din egen kropp". Mange må også justere ned eller opp kh-inntaket for å finne optimalt kosthold for sin kropp. Lavkarbo er ingen lettvint løsning til bedre helse og vekt, men det er en fleksibel løsning som sørger for at man får i seg nok energi og nok næring til at kroppen får lov til å fungere slik den er ment å fungere

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 16-10-11, 14:15   #5
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Mengde mat...

Er det lurt å anta at folk med vilje ikke spiser seg mette bare fordi matmengden ser liten ut, da? Jeg synes ikke det er helt rettferdig å trekke raske konklusjoner om noens daglige kosthold bare ved å se på mengder og sammenligne med en eller annen standard for "normal".

Jeg er selv en av dem som spiser forholdsvis lite, men jeg kan love at jeg er mett hele dagen, og spiser om jeg skulle være sulten. Finner det ganske begredelig å bli sett på som en slags hemmelig lavkalorislanker når jeg slett ikke har en slik filosofi til grunn. Vi er forskjellige - og trenger forskjellige mengder mat. Hvis jeg hadde greid å få det i meg, hadde jeg også spist omelett av 3-4 egg og fløte til frokost - men jeg hadde vært skikkelig ubehagelig stappmett etter halvparten...

Det ble vel en liten digresjon i forhold til spørsmålet som stilles - men essensen er at JA, jeg spiser all maten jeg har lyst på, JA, jeg er mett hele tida, og JA, jeg har gått ned mange kilo.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 16-10-11, 14:56   #6
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Mengde mat...

Jeg kan jo fortelle deg hvordan jeg opplevde dette da... Jeg har "vokst opp" med GR og har sett på det som den "rette" måten å gå ned i vekt og holde vekta etterpå.
Greia med GR er IKKE små porsjoner. Det er derfor jeg alltid har slitt så fælt med GR for jeg klarer ikke spise sååå mye grønnsaker og aller helst en hel haug med salat og agurk.
Ikke misforstå, jeg elsker grønnsaker jeg, inkludert salat, men jeg klarer ikke spise mengder av det.
Derfor var jeg alltid sulten når jeg fulgte GR, men jeg var absulutt vant med å spise mye til hvert måltid. Lite brød, bare magert kjøtt og fisk og ikke andre fettkilder såklart, men altså masse grønnt til for å "fylle magen"...

Når jeg gikk over til LCHF spiste jeg de først ukene like store mengder som før fordi jeg ikke følte meg mett før magen var full. Jeg spiste meg kvalm noen ganger og når metthetsfølelsen faktisk satte inn holdt jo frokosten til langt på kveld...
Husker spesiellt når vi var på Bob Dylan konsert i sommer. Jeg spiste en skikkelig kraftig frokost; En pakke bacon (ca 150g), 3 speilegg og litt tomat. Dette spiste jeg før kl 12 på dagen, da jeg kom hjem fra konsert hadde jeg ikke fått i meg noe annet enn 3 små glass rødvin, og var fortsatt ikke sulten. Da var klokken 01.00
Jeg brukte noen uker med litt frem og tilbake på denne måten, noen dager var jeg mer sulten og spiste 4-5 ganger, men mindre måltider, andre ganger klarte jeg meg med å spise en gang i løpet av et døgn.
Sakte men sikkert vente magen og kroppen min seg til at det var ubegrenset tilgang på energi og innstillte seg på det.

Nå, etter 4 mnd, spiser jeg veldig sjelden bacon til frokost. Jeg bruker bacon som garnityr og smaksforsterker i andre retter, vanligvis middag.

En vanlig dag for meg består oftest i:
Frokost:
1 "Nannaknekkebrød" med smør og masse pålegg på
1 stor kopp kaffe med fløte og cocosa i

Middag:
150-300g fisk/kjøtt avhengig av type
Mer enn halve middagstalerkenen full av kokte grønnsaker eller en blandet salat
Saus/dressing etter ønske

Noen ganger har jeg et mellommåltid som ofte ligner på frokosten, eller jeg lager en liten omelett av 2 egg, eller en sildesalat el.l

Med meg som lunsj når jeg har forelesninger har jeg ofte bare et beger på str med et melkeglass med blandede grønnsaker, litt smakfull fet fisk og remulade, eller et par knekkebrød igjen og et par skiver gulost.

Til å begynne med spiste jeg mellom 2000 og 3500 kcal hver dag fordi det var magesekken og blodsukkeret mitt som styrte sulten min.
Nå er det kroppens behov for energi som styrer sulten min og jeg trenger sjelden så mer enn 1500-1800 kcal daglig. Noen dager spiser jeg enda mindre, andre dager spiser jeg litt mer, men generellt spiser jeg mindre enn halvparten så stort volum med mat nå som før fordi man blir fortere mett av kraftig og fet mat, enn av mager mat. Og det varer lenger - mye lenger.

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mengde søtning Yrla Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 12-10-11 10:05
Mengde? Tanialasagna Lavkarbo generelt 3 02-08-11 11:10
Mengde sukrinmelis? Tiki Spørsmål og svar 9 03-12-10 19:12
Mengde jansen Spørsmål og svar 5 14-07-10 22:58
Mengde grønnsaker? The Cat Ketolysekuren 1 28-08-08 23:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no