Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Kylling

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-02-09, 21:08   #1
grm123
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Tromsø
Alder: 40
Innlegg: 52
grm123 er på en erverdig vei

Kylling

Hei, kylling har da offisielt blitt min nye favorittrett. Hva er dog det beste når det kommer til kylling og lavkarbo? Er det å kjøpe kyllingfileter å steke, eller går det greit å kjøpe slike "weekend pakker" med kylling å putte i stekovnen?

Lurer også på gode tips til å ha ved siden, da ris osv er utelukket. Salat er obligatorisk, men andre snaddre ting å ha til mottas med takk

__________________


grm123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 21:29   #2
Vekt 76
Medlem
 
Vekt 76 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2006
Hvor: Hedmarken
Innlegg: 74
Vekt 76 er på en erverdig vei

Sv: Kylling

Jeg har funnet en oppskrift her inne som jeg lagde i går, som var kjempegod! Stekte 2 kyllingfilleter i biter, hadde over passe mengde med rød pesto. Tok 1,5 avocado, skjærte den i skiver, la et lag i en liten ildfastform, hadde på litt salt og sitronpepper, et nytt lag m avocado. tømte på passe med fløte, og litt parmesan på toppen. Hadde det i ovnen ca 15 min på 200 grader. NAM!!!! Dette ble mer enn nok mat til 2. (kyllinfilletene var store)

__________________



Vekt 76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, men heller vel mot Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 22:34   #3
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kylling

Jeg er også fullstendig hektet på kylling. Melder meg herved inn i klubben

Problemet er at kylling generelt er fryktelig dårlig i Norge. Alle blir slaktet når de er 800 gram for å kunne grilles og koste 39,90 på Rema 1000... Det er først når kylling blir over kiloen at den i det hele tatt begynner å utvikle smak og få saftig kjøtt. Mindre kyllinger gir bare en tørr gummikonsistens.

Vi bruker ikke de ferdige weekend-pakkene. Har ikke sjekket, men regner med at det er sukker i de fleste av marinadene. Mange er for eksempel basert på honning (som forøvrig er nyydelig å glasere kylling med, men fyfyfy ).

Kyllingfileter er greie nok, men det aller beste du kan få i Norge er uten tvil rå Stangekylling. Landkylling er også ok, men fortsatt et stykke fra Stangekyllingen i smak og saftighet. Kyllingen bør være fra i underkant av 2,5 kg og oppover, og blir ikke så mye dyrere enn billigkylling siden det er mye mer kjøtt i forhold til bein (du finner ikke mindre Stangekylling). En slik kylling holder til et par middager, lunsj og frokost for oss (4 personer). Lager du kraft av skroget har du også basis til mange gode retter, og denne kraften kan erstatte mye av saltet du ellers ville ha brukt.


En av mine favoritter er Cæsar-salat. Det pleier jeg ofte å bestille på restaurant også. Det er bare å kutte ut krutongene og brødet, så har du en bankers lavkarborett når du er ute og spiser. Opprkriften er fryktelig enkel. Bruk for guds skyld ikke ferdig Cæsar-dressing fra butikken. Den smaker for det første vondt, og inneholder masse sukker.

Hemmeligheten med en god Cæsar-salat er god kylling, plenty, passe grovrevet Reggiano parmesanost, mengder med sprøstekte baconbiter, hjemmelaget dressing og KUN Romanosalat

Dressing:
1 fedd hvitløk
2 ansjosfileter
2 ss sitronsaft
1 ss worcestershiresaus
1 egg
10 ss olivenolje

Kjør alt i stavmikser, men tilsett oljen i en tynn stråle til slutt. Vend salaten i dressingen og ha i kyllngbiter, bacon og ganske grovrevet parmesanost på toppen.

Grill kyllingen i ovnen på vanlig måte (sørg for å helle over vann jevnlig, eller enda bedre - legg stykker med spekk fra kjøttdisken over) og bruk store, saftige bryststykker i salaten.

Ikke spar på baconet eller osten. Vi snakker tross alt lavkarbokur her


Sist redigert av Chunky : 26-02-09 kl 22:42.
  Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 20:17   #4
viggkri
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 7
viggkri er på en erverdig vei

Sv: Kylling

Bruk for guds skyld ikke ferdig Cæsar-dressing fra butikken. Den smaker for det første vondt, og inneholder masse sukker.



Da har du ikke funnet den rette........
Din oppskrift er et stykke fra Cardini sin orginaloppskrift, men dette er jo smak og behag.
Meny selger Cardini`s original Caesar dressing med kun 1,5 karbo pr.100g
i mine øyne et fullgodt alternativ til hjemmelaget.

viggkri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kylling Konni1887 Middag 4 15-09-08 17:05
Kylling Emme Dr Lindbergs 5 26-01-08 14:08
Ang. kylling Elanessë Lavkarbo generelt 1 08-11-07 17:42
Kylling... Hyper Spørsmål og svar 7 26-10-06 20:33
Kylling Mussallam (kylling med nøtter) Marianne Middag 0 29-12-04 11:20


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no