Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Fibromyalgi og søvn - hva hjelper deg?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-08-08, 00:51   #1
Bergen27
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 43
Innlegg: 52
Bergen27 er på en erverdig vei

Fibromyalgi og søvn - hva hjelper deg?

Hei!

Jeg er 27 år, 100% ufør på rehabilitering. Har ALLTID hatt dårlig søvnkvalitet. Hukommelsen er lik 0% og humøret likeså. Synd, for jeg er egentlig ganske koselig.

Så fikk jeg en rekke diagnoser etter fylte 22, fibromyalgi, generalisert angstlidelse, og nå under utredning ADHD.

Men ikke før for et år siden ble jeg medisinert med noe annet enn vallergan.

Hovedproblemet mitt er stresslidelse, og at jeg ikke sover godt, eller ikke i det hele tatt.

Jeg er medisinert på 3 mg melatonin, og 90 mg Tolvon.

Eneste forskjellen fra før er at jeg faktisk dupper av om natten, men våkner like røket og uopplagt og hissig.

Er det noen som vet om en medisin som bedrer søvnkvaliteten og fibromyalgi?

Håper ikke dette ble for langt, vanskelig å forklare noe kort. Og håper noen kan svare meg på spørsmålet.

Bergen27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-08-08, 08:50   #2
mum
Juniormedlem
 
mum sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Hedmark
Alder: 62
Innlegg: 40
mum har en fantastisk aura rundt segmum har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fibromyalgi og søvn - hva hjelper deg?

Kjenner meg godt igjen der . Jeg fikk noe som heter Sarotex .Det er smertestillende og skal hjelpe på søvnen også. Skal visstnok være en vidunder medisin for dette problemet. Jeg kuttet ut pillene etter bare noen få dager ,da jeg synes bivirkningene var for store. Andre tåler de kanskje bedre en det jeg gjorde.

__________________






mum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-08-08, 09:42   #3
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Fibromyalgi og søvn - hva hjelper deg?

Hei og velkommen til oss.
Det er ikke enkle diagnoser du har og ikke lett for oss her inne å anbefale annet enn fra egne erfaringer, men vi er mange som har fått et bedre liv etter at vi begynte med lavkarbo. Meg selv inbefattet.

Så kostholdet i seg selv har vi tro på...og for fibromyalgien vil jeg prøve å anbefalle deg Omega 3 fettsyrer. Selv tar jeg 4-5 stk pr dag og merker fort når jeg har glemt det noen dager. Leddene blir mykere og ikke så smertefulle så lenge jeg tar Omegaene mine og spiser mye fisk.

Og blir smertene(plagene) dine mindre kan det hende du sover bedre også.

Lykke til

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 03-08-08, 10:14   #4
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Fibromyalgi og søvn - hva hjelper deg?

Avspenningsmeditasjon. Å få ned spenningene i kroppen og da også sekundært stresshormonene er alfaomega for kvalitetssøvn.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 03-08-08, 10:27   #5
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Fibromyalgi og søvn - hva hjelper deg?

Opprinnelig lagt inn av Rufus, her.

Anne: Hva slags symtomper hadde du før du fikk diagnosen fibromyalgien?

Kan sende deg en pm siden i dag jeg, Rufus

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 03-08-08, 11:46   #6
msplum
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Kristiansand
Alder: 51
Innlegg: 229
msplum er ny på veien

Sv: Fibromyalgi og søvn - hva hjelper deg?

Ett av kjennetegnene ved fibromyalgi er jo nettopp dette med dårlig søvnkvalitet. Vi får ikke denne dype søvnen som gjør at man føler seg uthvilt.

Nå skjønner jeg at du ikke sover i det hele tatt.

Du nevner at du har angst, får du antidepressiva?

Min erfaring med antidepressiva er i hvert fall store søvnproblemer. Første gangen jeg fikk dem sov jeg ikke mer enn 10 min hver natt i 4 måneder. Jeg har slutta med antidepressiva og begynt igjen flere ganger, og hver gang får jeg problemer med søvn, det skjer også hvis jeg endrer dosen. Enten får jeg ikke sove, eller jeg sover alt for mye. Men god søvn har jeg ikke hatt på mange, mange år.

Blandingen av medisiner kan også gi problemer. Etter den perioden jeg nevnte hvor jeg nesten ikke sov på 4 måneder, så slutta jeg med prevansjonen jeg brukte - da ble ting litt bedre.

Jeg syns uansett at 3 mg melantonin hørtes lite ut. Guttungen på 10 år får 9 mg og vi har fått beskjed om at vi uten problemer kan øke til 15 mg hvis det blir nødvendig.
Jeg vet også at mange bruker melantonin på den måten at de tar en om kvelden, sover en stund, våkner igjen og tar en ny melantonin.

Tolvon skal jo være en antidepresiva som også skal være søvndyssende. Jeg hadde aldri noen søvneffekt av den. Vallergan er innsovningsmedisin, men den holder deg ikke sovende gjennom natten.

Stress er jo helt klart en faktor som vil påvirke søvnen din - der har jeg ingen gode råd til deg. Sannsynligvis vil du føle mindre stress hvis du får Ritalin etterhvert, men Ritalinen vil igjen gi deg innsovningsproblemer.
Jeg tror det er ganske vanlig at personer med ADHD har søvnproblemer, både før og under medisinering. Før fordi kroppen og hjernen er på høygir 24 timer i døgnet, og under fordi det er en bivirkning av medisinen.

Jeg ville ha tatt en tur til legen, og sammen med ham eller henne gått gjennom hvilke medisiner du tar, hvilke bivirkninger de kan ha, hvilke bivirkninger kombinasjonen av dem kan ha. Så ville jeg ha prøv ut 1 og 1 medisin for å se om noe hjalp. Husk ta å ta med eventuelle kosttilskudd/helsekostpreparater og prevansjon osv.

Jeg misunner deg særdeles ikke situasjonen! Lykke til!

__________________


NEI til grønnsaker og JA til bredere fortau (eller noe sånt)!
[SIGPIC][/SIGPIC]
msplum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Skaldemann Svar med sitat
Gammel 03-08-08, 14:12   #7
Bergen27
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 43
Innlegg: 52
Bergen27 er på en erverdig vei

Sv: Fibromyalgi og søvn - hva hjelper deg?

Takk for svar alle sammen.

Fibromyalgien har nesten forsvunnet helt med dette kostholdet. Men vektnedgangen er ikke så stor, miistet 11 kjappe kilo, og nå har jeg stått stille på 67 kg i nesten 2 mnd.

Bruker lite medisiner, kun melatonin og tolvon. Skal høre med ham og
se om jeg kan øke dosen.

Det var jeg ikke klar over, tusen takk.

Angst kommer nok av stresset. Her aner jeg ikke hva som kan hjelpe, da de med ADHD reagerer svært negativt med SSRI, og det får jeg ikke bruke etter utprøving.

Har prøvd 2 ritaliner av en venninne, og jeg sov som en stein etter 2 timer. Legen er klar over at jeg prøvde, og han sa det virker kun sånn når man har ADHD, og søvnproblemer som tilleggslidelse.

skal lese om sarotex, er det flere tips tar jeg imot med takk.

Bergen27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-09-08, 13:11   #8
fett-nok
Medlem
 
fett-nok sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Nedre Eiker
Alder: 51
Innlegg: 211
fett-nok har en fantastisk aura rundt segfett-nok har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fibromyalgi og søvn - hva hjelper deg?

Hei!

Da jeg begynte på medisinering for fibromyalgi ble jeg først satt på noe som het Lyrica......wow!! De virket godt i begynnelsen, men med vektøkning på 5 kg på en mnd begynte jeg å bli redd, vi fant ut at vi skulle bytte over til sarotex. Den funker greiere, men har lagt på meg 6 kilo etter at jeg begynte på dem også, men over lenger tid.
Jeg kjenner det er vanskligere å gå ned i vekt med medisinene, men hva er alternativet. Litt bedre helse og mye bedre søvn eller å slite ekstra for å få av meg kiloer.
For ja, jeg sover godt på sarotex. den er ikke til hjelp for å sovne, men man har en bedre søvnkvalitet når man først sover. I tillegg så er den jo smertestillende.

Jeg bruker ikke en høy dose heller.
Tar 2x10 mg på dagtid, ofte i tillegg til Ibux,
1 time før leggetid tar jeg 35 mg sarotex og av og til en Ibux.

Det var kortversjonen av meg og diagnose/medisinering.
Noe du lurer på så ta gjerne kontakt, selv om jeg også er rimelig ny i gamet (tok lang tid før de utredet meg skikkelig fordi de hang seg opp i smertene jeg ble påført i en bilulykke)

__________________


fett-nok er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lakarbo +/- 20 g karbo:) Svar med sitat
Gammel 23-09-08, 20:21   #9
LilleRosin
Seniormedlem
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 58
Innlegg: 1.244
LilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlys

Sv: Fibromyalgi og søvn - hva hjelper deg?

Sarotex fikk jeg også, men måtte slutte på grunn av bivirkninger. Somadril hjalp meg også, men den har de dessverre sluttet å selge i Norge. Den hjalp utrolig, og jeg fikk ingen bivirkninger. Vet noen om disse selges i andre land?? Har også hørt at vitaepro hjelper mot smertene i leddene, så jeg hadde tenkt å sjekke ut det, og håper at om jeg får mindre smerter, så sover jeg også bedre. Men kunne tenke meg noe som hjalp på bedre nattesøvn ja.

__________________


LilleRosin sin journal
LilleRosin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-09-08, 21:10   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Fibromyalgi og søvn - hva hjelper deg?

Jeg gikk opp masse med Sarotex, så den ble seponert.
Prøvde Nozinan og Vallergan, ingen suksess! Våknet jo ikke ordentlig før neste kveld!

Bruker nå Rivotril, 0,25mg før leggetid, og sover passe godt uten noen hangover. Har heller ikke opplevd vektøkning.
Begynte egentlig med dem pga restless legs, har fortsatt fordi de gjør natten, og neste dag, litt lettere.

De beste sovemedisinene for meg er egentlig hostesaften Cosylan eller Pinex Forte.
Kan jo ikke drikke litervis med Cosylan og Pinex Forte gir meg forstoppelse, så jeg holder meg til min bittelille Rivotrildose.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 12:15   #11
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Fibromyalgi og søvn - hva hjelper deg?

Jeg har ei litt anna oppskrift.

Lavkarbo kosthold, med mye Omega 3-6-9. Spesielt 3

Trening, styrke. Dette hjelper med å få bedre blodgjennomstrømming i muskelaturen, og får de små senene osv. til å slappe av.
I tillegg får man generelt bedre søvnkvalitet/sover dypere.

Hvis du er ny i styrketrening, vil jeg anbefale deg RYP.
Du finner programmet i treningsdagbokstråden.

ADHD og Lavkarbo burde også være en vinner.

Få i tillegg målt allverden av hva du har i kroppen. Calcium, mangan,chrome, quicksølv, lurium 0sv.
Kjekt å vite om du mangler noen vitaminer eller mineraler.
Og.... få testa insulinressistens og for diabetes

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 12:27   #12
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Fibromyalgi og søvn - hva hjelper deg?

Runegutten! Du har ofte mye smart å si, men nå tror jeg ikke du vet hva du snakker om!
Søvnproblemer er et av symptomene på fibromyalgi og ødelegger livet for mange mennesker hver dag.
Har spist lavkarbo siden januar og fibromyalgien min (vet du hva fibromyalgi er?) har desverre ikke blitt noe bedre av det.
Har gått et år på rehabilitering og trent under en meget dyktig fysioterapeut med fm som spesialitet uten å bli annet enn verre! Samtidig ble det tatt blodprøver av så og si alt som kan måles.
Jeg har drevet med trening i alle år, men bare blitt sykere og sykere og nå tåler jeg så og si ingenting før utmattelse og store smerter er resultatet.

Jeg har ikke adhd, men dia2, uten at jeg får panikk av den grunn. Tar min metformin og har blodsukkerverdier som om jeg aldri skulle hatt diagnosen.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 12:34   #13
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Fibromyalgi og søvn - hva hjelper deg?

Vet hva fibromyalgi er. Vet også at det KAN være bisykdom for endel andre ting.
Etter sjøl å ha fått diagnosen Dia2, etter minst 12 år som diabetisk (ehh merkelig ord) har jeg ikke helt tiltro til legers diagnoser. Jeg har hatt nyrebekkenbetennelser siden 1991, uten at noen la sammen 2 og 2. Norges best kontrollerte snurrebass ja.

Mener bare at det kan være verd et forsøk.
Vet også at det finnes lange forskninger på ADHD, lavkarbo og essensielle fettsyrer.
Stort sett er konklusjonen, dette er bra for ADHD.
Søvn og fibromyalgi er vel egentlig litt høna og egget diskusjon.
Jeg vil fortsatt mene at styrketrening og kost er verd et forsøk.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 12:43   #14
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Fibromyalgi og søvn - hva hjelper deg?

KAN være en bisykdom, men man får ikke diagnosen av en spesialist uten grundig utredning og anamnese. Det skal ikke være tvil om at man ikke feiler noe annet når man får diagnosen.

Fibromyalgi og søvn er nok ingen høna og egget diskusjon, det er jo et av kriteriene for å få diagnosen. Det er heller ikke rart det er vanskelig å sove når alle stillinger gjør vondt et eller annet sted. Poenget med å bedre søvnen er rett og slett at man da står bedre rustet til å takle smertene neste dag medbringer.

En av landets fremste spesialister på fm har funnet at trening KAN være bra for mennesker med fibromyalgi, men da utholdenhetstrening på meget lavt nivå.

Kostholdet har jeg som sagt endret, men det har ikke hjulpet på fibromyalgien akkurat, selv om blodsukkeret er bra og vekta kryper nedover.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 12:55   #15
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Fibromyalgi og søvn - hva hjelper deg?

Skal ikke krangle.
Er bare sjepisk til medisinmenn i sin allminderlighet.
Det betyr ikke at jeg mener jeg har rett, eller at andre tar feil.
Vil bare at man er åpen for alternativer som kan virke.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 14:11   #16
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Fibromyalgi og søvn - hva hjelper deg?

Ingen krangler her!
Og tro meg, de aller fleste med fibromyalgi har prøvd nesten alt mellom himmel og jord for å bli bedre!
Legene har ikke alltid rett!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 14:24   #17
fett-nok
Medlem
 
fett-nok sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Nedre Eiker
Alder: 51
Innlegg: 211
fett-nok har en fantastisk aura rundt segfett-nok har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fibromyalgi og søvn - hva hjelper deg?

Forsiktige gåturer uten store utfordringer kan funke, men styrke gjorde ting bare VÆRRE, det ble helt jævlig.
Prøvde ikke bare en gang, men styrke over lengre tid(jeg trodde litt på filosofien: det skal bli værre før det blir bedre), men måtte gi opp den delen. Og det er mange med meg. Av de jeg kjenner med fibro tør jeg å påstå at 80% har opplevd det samme(av de som har prøvd å trene styrke selvsagt).
Og var det noe som absolutt ble værre så var det søvnen, alt gjorde vondt og alle liggestillinger hadde noe vondt over seg.

Jeg har tidligere gått lenge på lavkarbo, men fibroen ble ikke bedre av den, ble heller ennå tyngre i beina, men det gikk uten store komplikasjoner.
Men jeg vet at lavkarbo har hjulpet mange med fibromyalgi, diabetes, ADHD og ikke minst epelepsi.

Forsøkte også akupunkitur over et år på sykehuset, for meg hadde det ingen langtidsvirkning, men følte kanskje litt bedring dagen etter behandling(om det så var innbildning så er ikke det så ille, så lenge jeg følte meg bedre).

Men jeg er enig med Rune her også, man skal ikke stole blindt på disse doktorene, tro meg, jeg gikk med avreven sene i skulderen, jeg ble bare sett på som sytepave fordi de ikke hadde klart å bevise det på MR(ikke før de gikk inn med kikkhull ett år senere). MR skal i dems øyne være 100%, DET ER DET IKKE!!!!!

__________________


fett-nok er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lakarbo +/- 20 g karbo:) Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 17:30   #18
nattfrue
Seniormedlem
 
nattfrue sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 740
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Fibromyalgi og søvn - hva hjelper deg?

En slektning av meg hadde fibromyalgi. Han (jepp, en av de mer sjeldne hannene med sykdommen) hadde god virkning av psykosomatisk fysioterapi, både med tanke på smertelindring og søvn. Kanskje det kan være noe?

__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Min journal
nattfrue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett med utgangspunkt i Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 18:17   #19
fett-nok
Medlem
 
fett-nok sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Nedre Eiker
Alder: 51
Innlegg: 211
fett-nok har en fantastisk aura rundt segfett-nok har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fibromyalgi og søvn - hva hjelper deg?

Opprinnelig lagt inn av nattfrue, her.

En slektning av meg hadde fibromyalgi. Han (jepp, en av de mer sjeldne hannene med sykdommen) hadde god virkning av psykosomatisk fysioterapi, både med tanke på smertelindring og søvn. Kanskje det kan være noe?

Legges inn på kurbadet i morgen, har bedt om en fysioterapaut som driver med dette. Får riktignok ikke vite før i morgen kveld om det er han jeg får.
Spennende!

Men må innrømme at jeg hadde det aller best da jeg bare godtok situasjonen og gjorde det beste ut av det selv enn å gå med forhåpninger om alt som kanskje kan hjelpe. Håpet blir så stort og fallet blir så høyt
Så nå prøver jeg ting, men prøver å holde forventningene lave.
Prøvd "alt mulig rart"
*psykomotorisk trening
*valig fysio(hjelper litt, men kortvarig)
*en haug med kortisonsprøyter
*betennelsesdempende medisiner(ibux daglig 3x600 mg), smertestillende osv(hjelper der og da)
*muskelavslappende(hjelper litt)
*akupunktur(hjelper litt, men kortvarig)
*lett trening
*varmtvannsbasseng(hjelper litt)
*vekt trening
*lengre gåturer(hjelper litt)
*lyrica(wow, værste vektoppgangen ever)
*sarotex(brukes nå, skal vurderes igjen før jul)
..............sikkert mer, men noe går rett i glemmekassa

Men spent på mnd som kommer, gleder meg, men gruer meg til å være borte fra lavkarbo-mat og lavkarbo.no
(les bloggen for mer info)

__________________


fett-nok er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lakarbo +/- 20 g karbo:) Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 18:52   #20
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Fibromyalgi og søvn - hva hjelper deg?

Lykke til på kurbad! Fortell gjerne hvordan det er etterhvert!
Hvorfor må du være borte fra lavkarbomat? Kan du ikke bare gi dem en liste over hva du kan spise? Vet om fler som har gjort det!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 19:35   #21
fett-nok
Medlem
 
fett-nok sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Nedre Eiker
Alder: 51
Innlegg: 211
fett-nok har en fantastisk aura rundt segfett-nok har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fibromyalgi og søvn - hva hjelper deg?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Lykke til på kurbad! Fortell gjerne hvordan det er etterhvert!
Hvorfor må du være borte fra lavkarbomat? Kan du ikke bare gi dem en liste over hva du kan spise? Vet om fler som har gjort det!

Vet om det jeg også, men jeg har bestemt meg for å holde meg så lavt som mulig på det som serveres(+at jeg er en smule kresen og synes at alle de med spesialkost pga "farlige" sykdommer bør få den gleden av å velge spesialkost før meg). Det er jo også hverdagen min ellers, jeg holder meg strengt til lavkarbo hjemme, men er jeg bedt bort velger jeg det som gir minst karbo. Gjort det til en livsstil og en livsstil for meg er at "man blir ikke feit av den ene poteten en lørdag innimellom borte på besøk". På kurbadet holder jeg meg borte fra poteter, ris og pasta, men spiser da heller mer grønnsaker(vi tar jo til oss selv).
Frokosten er vel værst, men havregrøt laget på vann serveres hver dag, pleier å spise det.
De to forrige gangene jeg var der hadde jeg normalkost, det var før jeg startet med medisiner og før vektoppgangen startet for alvor........

Men jeg skal fortelle om oppholdet, håper jeg blir like fornøyd denne gangen

__________________


fett-nok er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lakarbo +/- 20 g karbo:) Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 20:33   #22
fett-nok
Medlem
 
fett-nok sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Nedre Eiker
Alder: 51
Innlegg: 211
fett-nok har en fantastisk aura rundt segfett-nok har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fibromyalgi og søvn - hva hjelper deg?

Tusen takk!

__________________


fett-nok er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lakarbo +/- 20 g karbo:) Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 12:34   #23
Omelett
Medlem
 
Omelett sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 189
Omelett er ny på veien

Sv: Fibromyalgi og søvn - hva hjelper deg?

Jeg har også hatt god hjelp av lavkarbo, men i likhet med flere her fungerer ikke trening, og spesielt ikke styrketrening. Det gir økte smerter, og dermed dårligere søvn og mer utmattelse. Det er vel i grunnen en kjent sak at styrketrening ikke er heldig for folk med FM.

Jeg har prøvd Sarotex og Remeron mot søvnproblemene, men hadde ikke nytte av noen av dem. Begge gjorde at jeg gikk rundt i en tåke hele dagen, i tillegg til økt appetitt og dermed også vektoppgang. Ingen av dem ga meg bedre søvn, og det er jo det jeg trenger. Ikke å være sløv.

På tirsdag skal jeg også inn på kurbad (lurer på om det er samme sted som fett-nok er), og er spent på hva jeg lærer der. Jeg har liten tro på at medisiner kan hjelpe meg, og mener jeg må lære strategier for å fungere best mulig i hverdagen. Jeg vet at det vil bli fokus på smertemestring, trening (turer i skogen, oppvarmet basseng, osv), avspenning og kosthold. Jeg føler at jeg har kommet langt på vei med kostholdet selv, men når jeg er veldig dårlig sklir det lett ut, og det blir en ond sirkel. Jo mer karbo jeg spiser, jo dårligere blir jeg, men jo dårligere jeg er, jo mer lyst på karbo har jeg.

Omelett er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-10-08, 08:35   #24
bolleboll
Seniormedlem
 
bolleboll sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: oslo
Alder: 54
Innlegg: 629
bolleboll er en juvelbolleboll er en juvelbolleboll er en juvel

Sv: Fibromyalgi og søvn - hva hjelper deg?

Hei

Jeg har også fm og adhd.Da jeg var på ett opphold på Lillehammer revmatismesykehus på smertemestringsopphold fant vi ut at jeg er nokk født med fm. Plagene jeg hadde som barn viser det.
Ang søvproblemene mine så bruker jeg 25mg sarotex. Tar den kl ni om kvelden for ikke å bli så trøtt dagen etter. Vet de som må ta det kl åtte. Synes det er det som har hjulpet meg mest. Sønnen min tar melatonon og liker det best. Stor sjanse for at han har arvet det også. Adhd har han men fm er han ikke utredet for men legen tror han hat det. Arv er noe dritt.
Ang smertene mine så synes jeg lavkarbo hjelper litt.
Lykket il videre. Håper du finner noe som hjelper. Søvn er jo så viktig.

bolleboll er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse nybegynner Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 10:23   #25
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Fibromyalgi og søvn - hva hjelper deg?

Fikk Sarotex av legen min i dag jeg. Sa til han at jeg ikke ville ha noe som ga vektøkning, også leser jeg her at det opplevde bla Kitt

Jeg har fibromyalgi og er nå inne i en periode med mye smerter og dårlig søvnkvalitet, derfor Sarotex.
leser også her at bivirkningene ikke var verdt det å ta Sarotex, hvilke bivirkninger snakker vi om da

Skulle så gjerne ha fått en bedre hverdag uten smerter og med bedre søvn slik at jeg slipper å være så mye borte fra jobben min

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kosthold og fibromyalgi? beate Generell ernæringsdebatt 8 06-07-08 23:54
Fibromyalgi? KrissiFontaine Fysisk og mental helse 13 13-11-07 21:01
TV2 hjelper deg Quippini Nyheter / media 6 28-01-07 00:03
Fibromyalgi og kosthold MHM Fysisk og mental helse 11 08-05-05 20:12
Tv 2 hjelper deg Skorpia Generell ernæringsdebatt 9 17-04-04 20:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no