Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Falt ut av ketose og kommer ikke 'inn' igjen

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-03-09, 00:53   #1
Aina2
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Oslo
Alder: 53
Innlegg: 16
Aina2 er på en erverdig vei

Falt ut av ketose og kommer ikke 'inn' igjen

Plutselig (og selvfølgelig helt overraskende) var jeg ute av ketose
Har trodd at jeg har fått i meg for lite karbo, så jeg var lettere sjokkert, og nå sliter jeg for å komme tilbake i ketose.
Kan for lite karbo gjøre så kroppen sparer og dermed faller ut av ketosen?

Jeg spiser nå per dag f.eks:
Frokost: Omelett (2 egg, smøreost, fløte) og evt bacon. Stekes i smør
Lunch: Salatblanding, brokkoli, 1/4 tomat, agurk, fetaost, laks, egg. Olje på salaten
Middag: Taco uten skjell og saus (kjøtt, ost, agurk, salat) :-)
Snacks: ca 1/2 rød paprika, ost
OG: ca 5 kopper kaffe (skrekk og gru, det ble mange kopper når jeg begynte å telle)
Det jeg som regel varierer med fra dag til dag er middagen, resten er stort sett det samme

__________________


Aina2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 11:54   #2
Nitja
Medlem
 
Nitja sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 203
Nitja er på en erverdig vei

Sv: Falt ut av ketose og kommer ikke 'inn' igjen

Du spiser nå mer karber en meg i løpet av en dag så tror ikke du har fått i deg for lite..
Men det står noe om det der i boka mener jeg, et tre trinnsopplegg eller noe som man kan gjøre om jeg ikke husker feil..
Utifra det du skriver har du en bedre dagsmeny en meg..

Jeg spiser som oftest bare to måltider om dagen og det består av kjøtt og grønnsaker, jeg tror jeg ligger rett over 15 kbh om dagen..

__________________
Nitja
Start 04.01.09



Nitja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 13:14   #3
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Falt ut av ketose og kommer ikke 'inn' igjen

Drikke vann, kutt ned på kaffien og tomaten. Se om det kan hjelpe

__________________
Følg gjerne min journal:
Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 13:31   #4
Aina2
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Oslo
Alder: 53
Innlegg: 16
Aina2 er på en erverdig vei

Sv: Falt ut av ketose og kommer ikke 'inn' igjen

Flott. Takk for svar :-)

__________________


Aina2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 15:11   #5
Smula
Seniormedlem
 
Smula sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 1.200
Smula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt likt

Sv: Falt ut av ketose og kommer ikke 'inn' igjen

Opprinnelig lagt inn av Aina2, her.

.
Kan for lite karbo gjøre så kroppen sparer og dermed faller ut av ketosen?

Det tror jeg faktisk den kan, ja. Det er individuelt hvor mange karber kroppen vil ha for å kunne være i ketose. Noen kan faktisk gå over grensa også.
Hvordan er karbemengden din i forhold til før du gikk ut av ketose?
Og så det viktigste: Går du NED I VEKT, da....??

__________________
You are what you eat, so stay away from
fruits and nuts!
(Sitat Garfield)
Smula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 16:45   #6
lokkebiff
Seniormedlem
 
lokkebiff sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 46
Innlegg: 10.266
lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Sv: Falt ut av ketose og kommer ikke 'inn' igjen

Jeg ligger alltid ekstremt lavt i karber og selv om jeg ikke bruker stix, så kjenner jeg at jeg er i ketose.
Så jeg tror ikke du kan ligge for lavt til å falle ut, men det er nå meg...

Så lurte jeg bare på hvilken saus det er du bruker til tacoen...? Kan det være en sukker-synder der kanskje?

__________________
..lev livet carpe diem..


-35 kilo er jeg stolt av
Men jeg er enda stoltere over å ha holdt vekta i 5 år
lokkebiff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: streng Skaldeman Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 16:56   #7
Aina2
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Oslo
Alder: 53
Innlegg: 16
Aina2 er på en erverdig vei

Sv: Falt ut av ketose og kommer ikke 'inn' igjen

Har hatt elendig matlyst så jeg har slitt m å få i meg nok av alt, så jeg har økt litt inntak av alt ifht tidligere. Og jeg er egentlig overrasket over at jeg har fått i meg for mye karber, men det kan være som Nitja skriver, at det er mer enn jeg tror... Har ligget noen dager nede i 6-7 gr

Det ble taco uten skjell og saus, tok ikke sjansen på noen av delene.

Jeg går opp i vekt men ned i cm (???)

__________________


Aina2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 18:22   #8
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Falt ut av ketose og kommer ikke 'inn' igjen

Så lenge kaffen ikke er caffelatte med sirup, synes jeg kosten din er helt fin. Noen er selvfølgelig mer var for karber enn andre da..

Du har ikke mensen? Noen får ikke utslag under mensen, og mange går også opp i vekt..

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 18:46   #9
moea
Juniormedlem
 
moea sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Hvor: Lindås, utafor bergen
Alder: 40
Innlegg: 46
moea er på en erverdig vei

Sv: Falt ut av ketose og kommer ikke 'inn' igjen

Var det ikke noe han Pål skrev om ketose, etterhvert som kroppen vender seg til å være i ketose slår det ikke ut på stix ol. jeg husker self ikke alt som blei skrevet for leste ikke så nøye...poenget mitt er i hvertfall at det trenger ikke være noe galt me det du spiser sånn hvis du går ned. jeg forsto det slik at det små jeg leste av han

__________________



Begynte 23 Nov'08
moea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose mat:) Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 19:18   #10
fjanni
Seniormedlem
 
fjanni sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 529
fjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snill

Sv: Falt ut av ketose og kommer ikke 'inn' igjen

brukte du ikke det krydderet til kjøttdeigen heller? det er en ketose-killer for min del iallefall!!

fjanni er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/fettfestivalen! Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 19:23   #11
Smula
Seniormedlem
 
Smula sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 1.200
Smula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt likt

Sv: Falt ut av ketose og kommer ikke 'inn' igjen

Opprinnelig lagt inn av Aina2, her.

.

Jeg går opp i vekt men ned i cm (???)

Men det er da positivt! Noe minker iallefall, og det er jo hele vitsen.
Mulig du har økt muskelmassen pga økt proteininntak, eller mulig du inntar noe som binder vann i kroppen.
Men så lenge noe minker, er du ikke helt på jordet, vil jeg si.

...men uansett skal du ikke ligge UNDER 15 karber daglig.

__________________
You are what you eat, so stay away from
fruits and nuts!
(Sitat Garfield)
Smula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 19:44   #12
Aina2
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Oslo
Alder: 53
Innlegg: 16
Aina2 er på en erverdig vei

Sv: Falt ut av ketose og kommer ikke 'inn' igjen

Opprinnelig lagt inn av Areola, her.

Så lenge kaffen ikke er caffelatte med sirup.

....lengter etter cafelatte m sirup, men nei, det var vanlig, kjedelig svart kaffe

Opprinnelig lagt inn av Areola, her.

Du har ikke mensen? Noen får ikke utslag under mensen, og mange går også opp i vekt..

Skal ha men da har jeg vært ute av ketose i 5 dager som jeg vet om. Er ikke det litt lenge i forveien til å være grunn? Hadde selvfølgelig vært det beste med en sånn forklaring

Det ble vel egentlig litt feil å kalle middgen min taco, for det var verken skjell, saus, eller tacokrydder, men det var det jeg serverte til resten

__________________


Aina2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 23:49   #13
Metalpus.
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Innlegg: 41
Metalpus. er på en erverdig vei

Sv: Falt ut av ketose og kommer ikke 'inn' igjen

Opprinnelig lagt inn av moea, her.

Var det ikke noe han Pål skrev om ketose, etterhvert som kroppen vender seg til å være i ketose slår det ikke ut på stix ol. jeg husker self ikke alt som blei skrevet for leste ikke så nøye...poenget mitt er i hvertfall at det trenger ikke være noe galt me det du spiser sånn hvis du går ned. jeg forsto det slik at det små jeg leste av han

Signerer...
Leste det samme...

__________________
metalPus
Metalpus. er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 23:58   #14
BadSanta
Nytt Medlem
 
BadSanta sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Nordland
Innlegg: 8
BadSanta er på en erverdig vei

Sv: Falt ut av ketose og kommer ikke 'inn' igjen

Jeg har vært borti samme problemet selv, og fikk høre at det kunne være koffeinen i kaffen som ødela for meg, eller det kunne være kroppen som var sliten pga trening, kosthold og sånt..

__________________


BadSanta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Easylife Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 07:52   #15
Liv
Seniormedlem
 
Liv sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 1.685
Liv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snill

Sv: Falt ut av ketose og kommer ikke 'inn' igjen

Hei, nå har jeg helt panikk.
Er i uke 3 med lavkarbo. Og det har gått jevnt og trutt nedover hele tida, og plutselig hopper vekta opp!!Kan det være det at mensen er venta til helga??
Jeg spiser sånn ca:
Frokost:2 speilegg+3 striper bacon. Kaffe med cocosa+fløte+litt sukrin
Lunch : Salat med tunfisk i mayo
Middag : Kjøtt, blanda gr.saker i rømme/fløtesaus
Litt nøtter, evt en Atkinsbar innimellom

Værsåsnill å hjelp meg..

__________________
Liv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Skaldemanaktig Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 08:08   #16
lokkebiff
Seniormedlem
 
lokkebiff sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 46
Innlegg: 10.266
lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Sv: Falt ut av ketose og kommer ikke 'inn' igjen

Opprinnelig lagt inn av olav-rob, her.

Kan det være det at mensen er venta til helga??

JA!!! Så slapp av og fortsett som før

__________________
..lev livet carpe diem..


-35 kilo er jeg stolt av
Men jeg er enda stoltere over å ha holdt vekta i 5 år
lokkebiff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: streng Skaldeman Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 09:19   #17
Liv
Seniormedlem
 
Liv sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 1.685
Liv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snill

Sv: Falt ut av ketose og kommer ikke 'inn' igjen

Opprinnelig lagt inn av lokkebiff, her.

JA!!! Så slapp av og fortsett som før

Åhh..lettet
Takk!! Er ny på dette, så jeg vet veldig lite om ting og tang. Er så takknemlig for dette forumet, hadde ikke klart meg uten.

__________________
Liv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Skaldemanaktig Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 09:40   #18
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Falt ut av ketose og kommer ikke 'inn' igjen

Opprinnelig lagt inn av Pål, her.

Vektnedgang
Kroppen vår er fantastisk stilig og ikke så rent dårlig laget. Når vi spiser et måltid så inneholder måltidet som regel langt mer energi enn det som er det akutte behovet til kroppen. Et relativt sakte opptak av næring, og også størrelsen på det gastrointestinale systemet (mage og tarm) sørger for at vi får energi fra den inntatte maten lenge etter måltidet er avsluttet. I denne perioden, blir de energiholdige næringsstoffene enten forbrent som energi, eller lagret for senere bruk. Hvis vi ikke kunne lagret energi hadde vi vært nødt til å spise hele tiden.

Levende celler trenger en kontinuerlig strøm av drivstoff og det er derfor vi dyr, stilt overfor matmangel, må ”spise av oss selv.” Når næringsstoffene fra måltidet er brukt opp skal kroppen starte frigjøring av glykogen fra glykogenlagre, og fett fra fettlagre. Denne energien tilpasses kroppens behov, slik at det ikke sløses med energien. Dessverre er det slik ved overvekt at den lagrede energien gjerne ikke blir brukt eller at frigjøringen av energien fra fettvevet ikke kommer i gang raskt nok. Dermed har ikke kroppen nok energi likevel og den svarer med å øke sultfølelsen og å gjøre oss slappe. Dette skjer spesielt hos overvektige. Det er dessverre slik at den energien som er lagret i store lagre i kroppen, ikke nødvendigvis er tilgjengelig for bruk. Det positive er at dette er noe vi kan gjøre noe med, først og fremst gjennom å forandre på kostsammensetningen og gjennom å være fysisk aktive. Uten å gå inn på detaljer, så kan vi generelt sett si at et kosthold med mye karbohydrater fører til en lav frigjøring av energi fra fettvev, mens et kosthold med mindre karbohydrater fører til større frigjøring av lagret energi. Det er derfor man ser at mennesker som går over til et lavkarbohydratkosthold, ofte føler at de får mer energi og blir mindre sultne. Grunnen er enkel; når det frigjøres nok energi fra fettvevet trenger ikke kroppen å gjøre oss sultne for å få inn mer energi. Og når energien i lagrene våre er tilgjengelig, så kan vi bruke den – vi blir energiske.

Den økte frigjøringen av energi fra fettlagrene på et lavkarbohydratkosthold fører vanligvis til en spontan reduksjon i energiinntak og vektnedgang. Fettvevet vårt bidrar dermed aktivt i metabolismen vår, gjennom å fjerne og lagre overskuddsenergi etter måltider, og gjennom å frigi denne energien i etterkant. Fettvevet er sånn sett en viktig evolusjonært tilpasset buffer mot svingninger i energitilførsel. Leveren bidrar til denne funksjonen gjennom å sørge for at riktig og nok energi blir sendt til de spesifikke kroppsvev.


Ketonlegemer
Vi mennesker er spesielt sårbare for svingninger i glukosenivåer i blodet (blodsukker). Hovedårsaken er at hjernen vår, som bruker fantastiske 20 % av all energien under hvile, ikke kan bruke fett som energi. Blod-hjerne barrieren slipper vanligvis kun gjennom glukose, og glukose er derfor hjernens foretrukne drivstoff. I situasjoner der karbohydrater fra kosten er en mangelvare, kan kroppen spare glukosen til de celler som trenger den, blant annet gjennom å produsere ketonlegemer fra fettsyrer. Mennesket er et av få dyr som kan produsere og nyttiggjøre seg av ketonlegemer. Ketonlegemene kan passere blod-hjerne barrieren og er et kjempefint drivstoff for hjernen. Tilpassningen til å kunne produsere og bruke ketonlegemer gjør mennesket spesielt godt egnet til å leve på fett og proteinrikt kosthold.
Nerveceller er ikke avhengige av insulin for å ta opp glukose. Dette sikrer en jevn strøm av energi til hjernen selv ved sult, faste eller karbohydratrestriksjon, når insulinnivåer er lave. Musklene derimot bruker mindre glukose ved lave insulinnivåer. Dette er positivt fordi det dermed gjør sårt trengt glukose tilgjengelig for nerveceller. Glukose spares ved at muskler bruker fett og ketonlegemer som energi. Ved faste øker gradvis produksjonen av ketonlegemer og bruken av disse sparer bruken av muskelvev til glukoseproduksjon. Ved faste eller karbohydratrestriksjon bruker musklene gradvis mer fett til fordel for ketonlegemer, og dette sikrer at hjernen får en jevn strøm av glukose og ketonlegemer.

Ketonlegemer blir laget av fett i leveren og det kan derfor være naturlig å tro at det er en direkte sammenheng mellom ketonlegemer i urinen og fettforbrenning. Sånn er det dessverre ikke. Når vi bruker ketostiks eller ketolysestiks, så sier ikke fargen på strimlene noe om fettforbrenningen vår. Den sier heller ikke noe om hvor mye vi går ned i vekt. Etter at jeg har gått gjennom mye av litteraturen på dette så må jeg si at det ikke ser ut til å være noen sammenheng mellom vekttap og mengden ketonlegemer som skilles ut i urinen. Dette er heller ikke overraskende, for kroppen vår er mer avansert enn dette.

Jeg skrev tidligere en liten sak her inne om magiske kropper og magiske tall. Nå legger jeg til magiske farger. Farger på ketostiks. Jeg vet det er lett å henge seg opp i fargen på dette papiret, men det kan ikke sies nok; det er ikke noen sammenheng mellom mørkere farge og vektnedgang. Mange her er klar over at blant annet væskeinntak påvirker fargen, men et viktig perspektiv mangler. Her kommer det:
Ved mangel på glukose kan både hjernen så vel som annet vev bruke ketonlegemer som energi. For å spare glukose ytterligere øker kroppen bruken av fett i de vev som kan bruke dette. Hjernen er utelukkende avhengig av glukose eller ketonlegemer for energi, og det er uhyre viktig at hjernen vår får nok energi. Faktisk kan vi si at de fleste energiprosesser i kroppen er slik de er som et resultat av at hjernen må ha en jevn strøm av energi. Vi har blitt ofre for vår enorme hjerne.
En annen men helt essensiell del av det å sørge for energi til hjernen, er kroppens egen produksjon av glukose. Leveren vår kan nemlig lage karbohydrater selv, og den lager det fra glyserol, melkesyre og aminosyrer. Denne prosessen heter glukoneogenesen, og den blir forbedret på lavkarbohydratkosthold. Vi blir flinkere til å produsere karbohydrater av å spise lite karbohydrater. Denne egenproduksjonen kan også bli så god at kroppen ikke lenger trenger å produsere ketonlegemer. Det er til og med spekulert i om folkeslag som lever på et konstant lavkarbohydratkosthold har så god evne til å lage glukose selv, at de vanskelig kommer i ketose.

Dette betyr at om vi går på en ketogen diett og plutselig mister utslaget på ketostiksen, så kan det bety at kroppen har blitt flinkere til å produsere glukose selv. Dette er en positiv tilpassning på alle mulige måter. Men det betyr ikke at fettforbrenningen har gått ned. Mangel på fargeutslag kan dermed være kjempepositivt og det trenger ikke å ha noe å si på hvor mye man går ned i vekt.


Utskeielser
Lavkarbohydratkosthold er det perfekte kosthold å skeie ut på. Grunnen er at lavkarbohydratkosthold fører til en økt fettforbrenning, som ikke går ned før etter flere dager med høykarbohydratkosthold. Det betyr at man kan opprettholde en stor fettforbrenning selv om man innimellom tar en dag med høyere karbohydratinntak. I idrettsfysiologien har man forsøkt å utnytte dette i håp om å forbedre prestasjoner i utholdenhetsidretter. Man har laget en type ”fat loading” regime.

Det starter med at utøverne inntar høyfettkosthold i en periode, slik at fettforbrenningen øker. Når man skal prestere ønsker man å ha så mye energi tilgjengelig som mulig. Derfor er en økt fettforbrenning svært viktig. Aberet med slike høyfettperioder er at de tømmer glykogenlagrene også, som også er en viktig energikilde under fysisk aktivitet. Løsningen har vært å følge opp høyfettperioden med noen dager med høykarbohydratkosthold. Dette fører til en høyere fettforbrenning sammen med fulle glykogenlagre. Man bruker altså en type karbohydratutskeielse etter en høyfettdiett, fordi det ikke påvirker fettforbrenningen så mye. Idrettsutøverne ønsker høyere fettforbrenning for å øke prestasjon, mens overvektige ofte ønsker høyere fettforbrenning for å gå ned i vekt, men mekanismene er de samme.
Man er ikke fortapt om man skal ned i vekt på et lavkarbohydratkosthold, og spiser litt mye karbohydrater en dag. Ketose er egentlig ikke en tilstand selv om vi ofte kaller det det. Det er ikke en magisk grense vi kan krysse for å enten være eller ikke være i ketose. Det er bare snakk om en produksjon av stoffer som er større eller mindre. Dessuten så er det å måle ketonlegemer i urinen bare en indikasjon på hvor mye som bli skilt ut av nyrene, ikke på hvor mye som er i blodet eller hvor mye som blir produsert og brukt.

Jeg oppfordrer ikke her til å gå bananas med karbohydrater annen hver dag, men jeg synes det er viktig å huske at helse er mye mer enn vekt, og et for restriktivt kosthold kan være både tungt og stressende, uten at det gir større vektnedgang. Det verste vi kan gjøre etter en ”sprekk” er å stresse og å få dårlig samvittighet. Det gjør ting bare verre. En sprekk har så lite å si rent fysiologisk at det ikke er noe å bry seg om.

Hilsen Pål

Vet ikke om du har sett denne?

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 09:56   #19
Liv
Seniormedlem
 
Liv sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 1.685
Liv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snill

Sv: Falt ut av ketose og kommer ikke 'inn' igjen

takk impulsiw!!!!

__________________
Liv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Skaldemanaktig Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 10:49   #20
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Falt ut av ketose og kommer ikke 'inn' igjen


Bare koselig det.. Greit å vite at man ikke får "ødelagt" noe på en måte.

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 21-03-10, 07:03   #21
Bathory
Medlem
 
Bathory sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Hgsd
Alder: 35
Innlegg: 79
Bathory er på en erverdig vei

Sv: Falt ut av ketose og kommer ikke 'inn' igjen

Opprinnelig lagt inn av Liv, her.

Hei, nå har jeg helt panikk.
Er i uke 3 med lavkarbo. Og det har gått jevnt og trutt nedover hele tida, og plutselig hopper vekta opp!!Kan det være det at mensen er venta til helga??
Jeg spiser sånn ca:
Frokost:2 speilegg+3 striper bacon. Kaffe med cocosa+fløte+litt sukrin
Lunch : Salat med tunfisk i mayo
Middag : Kjøtt, blanda gr.saker i rømme/fløtesaus
Litt nøtter, evt en Atkinsbar innimellom

Værsåsnill å hjelp meg..

Prøv å kutte ut nøtter

__________________
It's all in your head...
Bathory er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiet fase 2 frem til desember 2013 Svar med sitat
Gammel 21-03-10, 08:06   #22
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Falt ut av ketose og kommer ikke 'inn' igjen

Opprinnelig lagt inn av Bathory, her.

Prøv å kutte ut nøtter

Tråden er over ett år gammel .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Falt ikke ut av ketose Schnupsiii Ketolysekuren 17 26-01-09 14:53
Åååå, jeg kommer meg ikke i motivasjonsmodus igjen! Pocahontas Ketolysekuren 4 15-09-08 21:25
Så rart! Jeg kommer ikke inn i ketose igjen Gracella Ketolysekuren 10 30-06-08 20:20
Kommer ikke i ketose igjen ketanore Ketolysekuren 9 02-01-08 16:40
Kommer ikke inn i ketose igjen ... Cec Ketolysekuren 3 27-11-07 19:49


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no