Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Nedsatt forbrenning?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-11-11, 19:10   #1
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Nedsatt forbrenning?

Jeg er ny her. Men veeeldig dreven i slanking... 52 år, og vekta har variert med 25 kilo de siste 30. Har mange spørsmål, men her er det første: Om jeg spiser LCHF, men under mine normale 2000 kcal om dagen (fordi jeg blir mett av mindre), vil forbrenningen gå ned? Det gjør den ALLTID på vanlige lavkaloriregimer. Ingenting er så deprimerende som det - man er flink og spiser lite, men kroppen svarer med å skru ned temperaturen. Dette skjer fordi jeg har ødelagt hele metabolismen og insulinreguleringen gjennom all slanking. Noen som vet noe om dette skal fungere annerledespå LCHF?

jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 19:14   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Nedsatt forbrenning?

Jeg vil si et klart NEI - fordi lavkarbokosthold fungerer på en annen måte enn lavkalori. Du vil gi kroppen den næringen den trenger - resten henter den fra kroppsfettet - gitt at du er reelt overvektig.

På lavkalori spiser man ofte så mye karbohydrater at man ikke får i gang fettforbrenningen, og kroppen tar både fra muskler og kroppsfett for å holde seg i gang - og i mange tilfeller skrur den ned forbrenningen for å spare bla indre organer fra og bli skadelidende.

Nå er det slik at du må nesten prøve deg fram også. Det er ikke sikkert engang at du MÅ under 2000 kalorier på et lavkarbokosthold for å få vektnedgang. Start med å lese nybegynnertråden jeg linker til i signaturen min, og se litt på hva slags lavkarboretning du kan tenke deg. De første2-4 ukene bør man være strikt med kh-inntaket, men IKKE strikt med energiinntaket, dette for å avhjelpe start av fettforbrenning som kan ta 2-8 uker. Hjelper dette litt?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 19:38   #3
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: Nedsatt forbrenning?

Takk! Har lest nybegynnertråden din, den var veldig nyttig (og veldig skikkelig. Mye enkel synsing ute og går i denne diskusjonen..) Jeg ser at med lavkarbo/ høy fett vil det være enklere for kroppen å forbrenne fett - og at kroppens behov for å spare, slik den gjør når den også forbrenner protein, ikke er like høyt. Men likevel... Jeg er veldig redd for nedsatt forbrenning... Og kjenner at jeg er tvilende til at man kan gå ned i vekt med et høyere kcal-inntak enn forbruk. Hvorfor vil kroppen ta av lagrene om den får tilført nok energi utenfra? Men jeg skal følge rådet ditt med å forsøke å spise nok nå i innledningsfasen!

jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 20:07   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Nedsatt forbrenning?

Opprinnelig lagt inn av jojomesteren, her.

Takk! Har lest nybegynnertråden din, den var veldig nyttig (og veldig skikkelig. Mye enkel synsing ute og går i denne diskusjonen..) Jeg ser at med lavkarbo/ høy fett vil det være enklere for kroppen å forbrenne fett - og at kroppens behov for å spare, slik den gjør når den også forbrenner protein, ikke er like høyt. Men likevel... Jeg er veldig redd for nedsatt forbrenning... Og kjenner at jeg er tvilende til at man kan gå ned i vekt med et høyere kcal-inntak enn forbruk. Hvorfor vil kroppen ta av lagrene om den får tilført nok energi utenfra? Men jeg skal følge rådet ditt med å forsøke å spise nok nå i innledningsfasen!

Det siste du sier stemmer, men du vil sannsynligvis heller ikke gå opp faktisk. Jeg spiser nok for mye energi til at kroppen tar av fettreservene, men så lenge jeg holder blodsukkeret lavt, går jeg ikke opp et gram
Dermed er det også som du sier, viktig at du spiser NOK de første ukene, så får du heller redusere litt på inntaket om du ser du ikke får vekttap. Dette er ofte noe man ikke trenger å tenke på å starten, selv om noen av oss MÅ passe på totaltinntaket for å få vekttap.
Det er lettere for kroppen og omsette inntatt fett til energi enn å ta av kroppsfettet så spiser man nok fett til å fore kroppen med energi, trenger ikke kroppen ta av kroppsfettet.

Man må uansett først få i gang fettforbrenningen så får man ta justeringene etterhvert. Svært mange her inne har justert kostholdet flere ganger for å oppnå ønsket resultat, men så lenge maten er knallgod, alternativene er mange og man ikke går OPP i vekt så er jo det bare å bli godt kjent med sin egen kropp

Da jeg startet spiste jeg ENORME mengder mat i forhold til hva jeg spiste før jeg startet. Seriøst - folk ville blitt sjokkert hehe Men til tross for dette, gikk jeg ikke opp et eneste gram. Dette har hjulpet meg til å forstå at dette kostholdet kan jeg leve på resten av livet, det vil holde vekta mi stabil, og vil jeg ha vektnedgang, spiser jeg bare mindre porsjoner. Det deilige er jo at man blir jo sjeldent sulten med et slikt kosthold, selv når man reduserer energiinntaket kraftig som jeg må i mitt tilfelle Win-Win situasjon altså

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 22:10   #5
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.195
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Nedsatt forbrenning?

Dette har Skaldeman skrevet en hel del om i sine bøker. Om man spiser mindre kalorier enn kroppen trenger, tror den at det er dårlige tider/hungersnød og justerer ned forbrenningen for å overleve. Dette blir feil for den som skal ta av, da du blir gående med for lite energi og likevel ikke tar av. I følge ham er hemmeligheten da å øke matinntaket, slik at kroppen øker forbrenningen. Om du spiser 4000 kcal til dagen legger du likevel ikke på deg så lenge du ikke spiser mer karbohydrater, du bare bidrar til en stødig høyere forbrenning som også forbrenner kroppsfett. I tillegg er det viktig å drikke nok vann, da kroppen trenger mye væske for å forbrenne kroppsfett. Så spis mye fett og drikk mye vann, så kommer du nok fort i gang med vekttapet!

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 22:32   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Nedsatt forbrenning?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Dette har Skaldeman skrevet en hel del om i sine bøker. Om man spiser mindre kalorier enn kroppen trenger, tror den at det er dårlige tider/hungersnød og justerer ned forbrenningen for å overleve. Dette blir feil for den som skal ta av, da du blir gående med for lite energi og likevel ikke tar av. I følge ham er hemmeligheten da å øke matinntaket, slik at kroppen øker forbrenningen. Om du spiser 4000 kcal til dagen legger du likevel ikke på deg så lenge du ikke spiser mer karbohydrater, du bare bidrar til en stødig høyere forbrenning som også forbrenner kroppsfett. I tillegg er det viktig å drikke nok vann, da kroppen trenger mye væske for å forbrenne kroppsfett. Så spis mye fett og drikk mye vann, så kommer du nok fort i gang med vekttapet!

Dette må man ta med en liten klype salt. Det er mange som sliter med kroniske betennelser i kroppen som medfører noe høyere blodsukker, og da må man faktisk være forsiktig med energiinntaket totalt sett.
Selv om skaldeman fungerer slik han gjør, er det viktig og ha i bakhodet at det finnes individuelle forskjeller som må tas hensyn til.

Jeg har spist lavkarbo i 2 år, og den eneste perioden jeg gikk ned spiste jeg lavkarbo med hele 12-1300 kalorier pr dag for å oppnå vektnedgang. Jeg sier ikke at ALLE MÅ det for å oppnå vektnedgang, men NOEN må det. Hexeberg gir også råd om å spise mindre om man ikke oppnår vektnedgang på lavkarbo selv om man gjør alt riktig. Jan Kwasniewski (optimal ernæring) sier også det samme.
Faktum er at om kroppen får tilført nok energi gjennom matinntaket, er det ingen grunn til at den skal forbrenne kroppsfett, da dette er tyngre for kroppen enn å forbrenne inntatt fett.
Samtidig er jeg enig i at man i starten, gjerne minst de 4 første ukene bør spise godt med fett så kroppen blir vant med fettforbrenning.

Den eneste grunnen til at kroppen vil forbrenne kroppsfett er når den trenger energi den ikke får fra andre steder, det tror jeg det er få som er uenige i. Noen har høy forbrenning og kroppen forbruker mye energi, mange er som jeg og har tydeligvis lav forbrenning selv om jeg er aktiv - og jeg må da redusere inntaket for å tvinge kroppen til å ta av kroppsfettet. JEG synes dette er logisk - poenget er jo at hver enkelt må finne SITT optimale inntak, men min erfaring selv og fra andres historier er at vi spiser mengde mat på vane selv etter endring til lavkarbo, og mange kjenner ikke kroppen sin godt nok til å vite når har fått nok mat. Min kropp trenger en hel del mindre mengde mat når jeg nå spiser under 20 g kh pr dag enn når jeg spiste såkalt normal norsk mat.

Slanking er tøft for kroppen, og noe nedsatt forbrenning vil man nok måtte regne med om man har mye og gå ned. Dette kan jo avhjelpes ved at man spiser forskjellig mengde mat i løpet av uka, slik at kroppen blir vant med at matinntaket kan variere. Samtidig er min "synsing" at lavere forbrenning på lavkarbo er forskjellig fra lavkalori, da jeg mener at i siste tilfelle vil kroppen i mye større grad også tære på muskelmassen, mens dette slett ikke er min erfaring på lavkarbo.

Bare litt mer bakgrunn for det jeg sier i det forrige innlegget

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar

Emneord
forbrenning


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Nedsatt oksygenopptak Kanutten Fysisk og mental helse 1 07-09-11 15:32
Forbrenning - når? Paris Lavkarbo generelt 3 01-09-09 22:08
Nedsatt forbrenning på ketolyse? Fast-i-fisken Ketolysekuren 5 23-02-09 23:24
Høyt blodsukker / nedsatt glukose toleranse nystolen Spørsmål og svar 3 31-10-07 12:03
Sparebluss, Nedsatt Forbrenning?? Chumpsy Dr Lindbergs 2 08-07-05 18:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no